Skip to main content

De ramp met de paardenreddingboot 40 jaar geleden

  • Fotogallery:
  • 14-08-2019

40 jaar geleden verdronken op Ameland acht paarden bij de lancering van de Hollumer reddingboot. Het drama kreeg internationale aandacht, omdat het in die tijd uniek was dat een reddingboot nog met paarden te water werd gelaten. De inzet van paarden behoort bij de KNRM inmiddels tot het verre verleden, maar spreekt nog altijd tot de verbeelding.

De roeireddingboten van vroeger werden met vier of zes paarden naar zee getrokken. Als de afstand naar zee door de duinen zwaarder was, werden meer paarden gebruikt. Tot 1940 waren op de meeste reddingstations met een strandreddingboot nog voldoende paarden beschikbaar, omdat ze als werkpaarden ingezet werden in boerenbedrijven, schelpenvisserij of andere beroepstakken. Na de Tweede wereldoorlog verdwenen de roeireddingboten uit beeld en voor de zwaardere motorstrandreddingboten werden waterdichte tractoren ingezet. De laatste paardenreddingboot op Ameland werd daardoor een wereldberoemde traditie, al lag de oorzaak daarvan in een noodlottig ongeval.

Diepe geul
Op 14 augustus 1979 werd de reddingboot van Hollum gealarmeerd voor het in nood verkerende Duitse jacht. Er stond een stormachtige wind uit het zuidwesten en een sterke ebstroom. De walbaas van het reddingstation inspecteerde de zeebodem en oordeelde dat het veilig was om de reddingboot op die plaats te lanceren. Door een samenloop van omstandigheden ging het echter toch mis. Nadat de reddingboot was gelanceerd gleed de zware bootwagen weg in een diepe geul en sleurde de acht vastzittende paarden mee. De bemanning van het jacht kon door de reddingboot worden gered.

Tot 1988
Critici spraken er schande van dat het reddingwezen paarden inzette bij zulke gevaarlijke situaties. Niettemin besloot de Redding Maatschappij, na een grondige evaluatie van het ongeval en mede op aandringen van de Amelander voerlieden, met paarden te blijven werken. Dat bleef zo tot 1988, toen een nieuwe snelle reddingboot werd gestationeerd in de Ballumerbocht. Sindsdien behoort de inzet van paarden voor het reddingwerk tot het verleden.

Graf
Voor de verdronken paarden werd een graf gegraven in de duinen. Bij de herdenkingssteen wordt op 14 augustus een krans gelegd. Een eerbetoon aan de trouwe dieren, die bij iedere alarmering stonden te trappelen om de reddingboot in zee te trekken en geen enkele vrees kenden voor het zeewater.

Toerisme
De Amelander paardenreddingboot bestaat nog steeds, maar dan als toeristische attractie. De Stichting Paardenreddingboot Ameland lanceert de voormalige reddingboot ongeveer tien keer per jaar voor demonstraties.
Op Terschelling wordt de oude roeireddingboot Secretaris Schumacher enkele keren per jaar met paarden gelanceerd.

Het houdt de geschiedenis levend. Dankzij paarden zijn in 125 jaar KNRM-geschiedenis duizenden schipbreukelingen gered.

  • Hits: 11872

Extreme drukte voor KNRM tijdens hittegolf

  • Fotogallery:
  • 28-07-2019

Het uitzonderlijk warme zomerweer deed duizenden watersporters verkoeling zoeken op het water. Dat heeft geleid tot een piek in hulpvragen aan de KNRM. De weersomslag met onweer en windstoten deed veel schepen in problemen komen. Ook was de KNRM betrokken bij veel zoekacties naar vermiste zwemmers en verdrinkingen.

De vrijwillige reddingbootbemanningen van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) zijn de afgelopen week meer dan 160 keer uitgevaren voor hulpverleningen en reddingen. De hulpvragen kwamen uit het hele land en waren zeer divers van aard. Opmerkelijke waren de meldingen die ontstonden door de plotselinge weersverandering bij onweer op donderdagnacht. Sommige watersporters werden ’s nachts verrast terwijl ze voor anker lagen op de Grevelingen, het haringvliet en de randmeren. Door de windstoten sloegen diverse jachten van hun anker. In één geval raakte een opvarende een vinger kwijt na beknelling door de ankertros

Op de Friese Waddeneilanden hadden de KNRM lifeguards de handen vol. Voornamelijk aan kleine ongevallen en onwel wordingen op het strand. In een enkel geval moesten lifeguards zwemmers of baders uit zee halen, omdat ze ter ver afdreven.

Naast alle reddingbootacties werden de artsen van de KNRM Radio Medische Dienst de afgelopen week meermalen door zeelui geconsulteerd. Deze dienstverlening als telefonische huisartsenpost voor zeevarenden ging tot ver over de landsgrenzen voor ziekte of verwondingen.

reddingrapport

  • Hits: 3806

Verdrinkingen bij Wassenaarseslag maken diepe indruk

  • Fotogallery:
  • 23-07-2019

Zondagavond 21 juli verdronken twee Poolse mannen van 23 en 31 jaar aan de Wassenaarseslag. De KNRM lifeguards van de Wassenaarse Reddingsbrigade (WRB), die na het alarmerende bericht van een strandbezoeker, direct zijn ingezet, konden de eerste man snel uit zee halen. Er is direct extra hulp ingeschakeld. Terwijl de drenkeling werd gereanimeerd kwam de melding binnen dat een tweede man in zee dreef. Hij werd naar het strand gebracht en ook gereanimeerd, maar ondanks alle snelle inzet en medische hulp, lukte het niet de twee levens te redden.

Door de regionale meldkamer en het Kustwachtcentrum was alarm geslagen voor ambulance, brandweer, KNRM en reddingsbrigade Katwijk, KNRM Scheveningen en politie om hulp te bieden. Het ambulancepersoneel werd bijgestaan door het mobiel medisch team van twee traumahelikopters.

Op vrijwel hetzelfde moment werd bij Scheveningen een Duitse badgast uit zee gehaald en gereanimeerd. Ook hij overleefde het ongeluk niet. Deze drie verdrinkingen trokken extra aandacht van de media door het rapport over verdrinkingen in Nederland. (Zie www.cbs.nl).

Een verdrinking maakt op hulpverleners altijd diepe indruk, zeker bij lifeguards die gericht zijn op het voorkomen ervan. Het ongeval op het Wassenaarse strand vond plaats om 18.30 uur. De lifeguards hadden hun dienst om 18.00 uur afgesloten en stonden op het punt te vertrekken toen de alarmering gedaan werd. Dat maakte de dramatische afloop extra moeilijk voor de lifeguards, die ondanks razendsnel handelen niet konden voorkomen dat de slachtoffers zijn overleden. Met de lifeguards is het incident nabesproken, waarbij zij ook gesproken hebben met nabestaanden van de slachtoffers, wat diepe indruk maakte en waarbij ook medeleven betuigd kon worden.

Bewustwording van de risico's

Lifeguards zijn gedreven hulpverleners, die graag voorkomen dat mensen een ongeluk krijgen. Preventie hoort daarbij, net als helpen en redden. Daarom maken ze de mensen graag bewust van de risicofactoren, om ongelukken te voorkomen.

Meer informatie op www.knrm.nl/veiligheid

reddingrapport

  • Hits: 7312

Duikvlag verloting Nederland-België

  • Fotogallery:
  • 09-07-2019

De KNRM presenteerde tijdens de beurs Duikvaker een nieuwe oprolbare duikvlag, die speciaal ontworpen is voor gebruik op duiklocaties aan de wal. De vlag met uithouders blijft goed zichtbaar als deze is opgehangen op een plek aan de waterkant.

Om het gebruik te stimuleren startte de KNRM samen met veel duikorganisatie een campagne onder duikers en watersporters om te zorgen dat duikstekken beter zichtbaar zijn.

De duikvlag is te koop bij de KNRM via www.knrm.nl/duikvlag.

Onder geïnteresseerden van de beurs Duikvaker in Houten én van de Belgische duikbeurs in Antwerpen werd een duikvlag verloot. De winnaars zijn Klaas Nieuwenhuis uit Veenendaal en Koen Gelaes uit België. Zij hebben de vlag inmiddels ontvangen.

nieuwsbericht

  • Hits: 1981

Zee-koeien op Oerol

  • Fotogallery:
  • 20-06-2019

Op Terschelling is het bekende festival Oerol weer losgebarsten. De naam van het festival is afgeleid van het woord "overal" in Terschellings dialect. De term duidt de tijd van het jaar aan dat het vee overal op het eiland werd losgelaten om te kunnen grazen. En dat deden twee stuks jongvee. De KNRM kwam ze op twee kilometer uit de kust tegen tijdens een oefening. De dames stonden aan de rand van de vaargeul ….

Het gewone leven van de eilanders gaat natuurlijk gewoon door en woensdagavond stond voor de bemanning van Reddingstation Paal 8 een oefening in de ondiepe vaarwateren aan de zuidkant van Terschelling gepland. De vloed liep nog niet zo lang, dus het was opletten geblazen om niet door een navigatiefout buiten de vaargeul (en aan de grond) te raken. Het radarbeeld en de zeekaart worden bij zo’n oefening constant vergeleken met zichtwaarnemingen. Constante communicatie en onderlinge controle binnen het team is daarbij essentieel.

Net op het ondiepste stuk van het Oosterom zagen we iets onverklaarbaars in de tonnenlijn. Was het een gekenterde boei? Een rubberbootje? Een dode zeehond met vogels erop? Groot was de verbazing toen het twee koeien bleken te zijn, die zo’n twee kilometer in de Waddenzee stonden, pal aan de rand van de vaargeul. Gezamenlijk lukte het de bemanning van reddingboten Frans Hogewind en Tonijn om de beesten richting het vaste land te drijven.
Door het slik wadend in zware overlevingspakken was dat een loodzware klus. Groot was dan ook de frustratie toen de koeien na het bereiken van de kust met een grote boog terug renden naar de vaargeul. Terug bij af....
Bij de tweede poging werden de koeien aangelijnd, maar ze waren inmiddels zo koud, moe en gestrest dat ze geen stap meer wilden verzetten. Gelukkig kwam de Arie Visser van station West met welkome extra hulp. Het kusthulpverleningsvoertuig en de eigenaren boden ondersteuning vanaf de wal. Te diep voor voertuigen en te ondiep voor de reddingboten waren lopen, waden, drijven en verbaal geweld de enige methoden om het jongvee uiteindelijk ver na twaalven terug in de omheining te krijgen.

Deze jongedames moesten duidelijk nog leren dat er zelfs tijdens Oerol grenzen zijn; die van land en water om te beginnen....

  • Hits: 5621

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.