TenneT en KNRM gaan samenwerking aan voor veilig werken op zee
- Fotogallery:
Lees meer …TenneT en KNRM gaan samenwerking aan voor veilig werken op zee
- Hits: 412
Met het huidige zomerse weer roept een alliantie van organisaties1 op om goed op te letten bij recreatie in, op en langs het water. De ervaring leert dat mensen de risico’s van zwemmen in open water onderschatten. De jaarlijkse landelijke voorlichtingscampagne 'Wie checkt jou? - Veilig in en uit het water' heeft als doel het bewustzijn van strandgasten over de risico’s van zwemmen in open water te verhogen. Met een beter bewustzijn van de risico’s zullen strandgasten zich beter voorbereiden en de omgeving en het water eerst beoordelen voordat ze het water in gaan.
Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water.
Ieder jaar verdrinken in Nederland zo’n 100 mensen in open water. Veel vaker nog redden hulporganisaties zwemmers die in de problemen zijn geraakt. Elk verdrinkingsslachtoffer is er een teveel. De ongelukken in het open water bewijzen keer op keer de noodzaak om te allen tijde alert te blijven. Voor jezelf, maar ook voor je omgeving. De komende zomermaanden wordt de zwemveiligheidscampagne voor het derde jaar op rij op meerdere locaties uitgerold en landelijk gecommuniceerd.
Er zijn tal van risicofactoren die ook bij ervaren zwemmers tot gevaar kunnen leiden, denk hierbij aan:
Met de campagne ‘Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water’ willen de partners de open water bezoeker direct aanzetten tot gedragsverandering. Er wordt een concreet handelingsperspectief geboden: 'Wie checkt jou? Zorg dat iemand je in de gaten houdt als je het water in gaat'. Daarbij worden altijd drie opties geboden: je vrienden aan de kant, je buddy in het water of de lifeguard op het strand. Door deze vraag te stellen wordt de bezoeker bewust gemaakt van wat hij/zij zelf kan doen om veilig te zijn bij zwemmen in open water. Ook als deze opties niet tot de mogelijkheid behoren, zal de zwemmer zich meer bewust zijn van de risico's en zijn of haar gedrag hier op aanpassen.
Kijk voor meer informatie over de campagne op www.veiliginenuithetwater.nl
1 Deze campagne is tot stand gekomen in samenwerking met diverse partijen zoals Rijkswaterstaat, Reddingsbrigade Nederland, Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), Leisurelands, Nederlands Instituut Veiligheid Zwemlocaties (NIVZ), gemeente Den Haag, omgevingsdiensten, provincies, locatiebeheerders en andere gemeenten.
Op dinsdagmiddag 4 juni kreeg de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) uit handen van de RDW het kenteken GBB-01-B. Dit is het eerste kenteken uit de nieuwe cijfer-lettercombinatie voor personenauto’s. Volvo stelde een volledig elektrische Volvo EX30 beschikbaar aan het goede doel KNRM , waarmee het eerste kenteken uit de nieuwe serie meteen in gebruik genomen kan worden.
De keuze voor KNRM als ontvanger van het nieuwe kenteken was een logische. Algemeen directeur van de RDW, Jantina Woudstra: “Veiligheid en duurzaamheid maken onderdeel uit van de strategie van de KNRM en staan ook in de missie van Volvo. De RDW staat voor veiligheid, duurzaamheid en rechtszekerheid in mobiliteit, dat past er naadloos bij.”
Daarnaast hebben de RDW en de KNRM nog iets gemeen: ze vieren dit jaar allebei een jubileum. De RDW werkt al 75 jaar aan veilige mobiliteit, KNRM zorgt al sinds 1824 en dus al 200 jaar voor veiligheid op en rond het water.
Directeur van de KNRM Jacob Tas is erg blij met de nieuwe elektrische auto: “We zijn dankbaar dat we met deze elektrische auto, zonder kosten, weer een positieve stap zetten in de verduurzaming van ons wagenpark. En dat daarop het eerste kenteken uit de nieuwe serie zit, maakt het extra bijzonder.” Arthur van Es, Director Consumer Experience & Marketing Operations bij Volvo Car Nederland is het daar volledig mee eens: “De Volvo EX30 heeft de laagste voetafdruk van alle Volvo’s. We zijn er daarom trots op dat we op deze manier een bijdrage leveren aan de verduurzamingsstrategie van KNRM en daarmee indirect bijdragen aan het vrijwillige en professionele georganiseerde reddingswerk van de KNRM.”
De nieuwe kentekenserie is alweer de 11e cijfer-lettercombinatie voor personenauto’s. De 1e kentekenserie werd uitgegeven in 1951 en bestond uit twee letters en vier cijfers. Deze kentekenserie is 16 jaar meegegaan, pas in 1967 startte de volgende kentekencombinatie. De vorige kentekenserie ging vijf jaar mee, deze cijfer-lettercombinatie ging in augustus 2019 van start. De nieuwe kentekenserie zal ongeveer 8 jaar meegaan.
|
Zijne Majesteit de Koning opende dinsdagochtend 28 mei het Seven Oceans Simulator centre (SOSc) van MARIN, het Maritiem Research Instituut Nederland. Met het symbolisch omzetten van een telegraaf zette de Koning ‘de zee van de toekomst’ in beweging. Na deze openingshandeling kreeg de Koning een rondleiding in het SOSc. Daar simuleerde MARIN die zee van de toekomst in grote bolvormige en bewegende simulatoren: een emissieloos schip van de toekomst op waterstof en met windvoortstuwing, een onderhoudschip voor offshore windturbines met kranen en onderwaterdrones en een nieuwe KNRM-reddingbootklasse Nh1816. Naast de Koning waren ook de Commissaris van de Koning, de burgemeester van Wageningen en vertegenwoordigers van de Nederlandse maritieme sector en de ministeries van EZK, IenW en Defensie aanwezig bij dit event.
Met deze wereldwijd unieke onderzoeksfaciliteit draagt MARIN bij aan schone, slimme en veilige scheepvaart en aan duurzaam gebruik van de oceaan. Bemanningen kunnen in het simulatorcentrum worden voorbereid op maritieme operaties die steeds complexer worden doordat containerschepen groter worden, het verkeer op zee toeneemt en weerpatronen onvoorspelbaarder worden. Alle simulatoren kunnen aan elkaar worden gekoppeld om situaties na te bootsen met meerdere schepen die onder moeilijke omstandigheden op zee opereren, zoals de reddingboten van de KNRM. De nieuwe simulatoren worden ook gebruikt voor onderzoek naar de toepassing van virtual reality technieken en het monitoren van onbemande schepen. Ook kan MARIN in het SOSc onderzoek doen naar Human Factors: het functioneren van de (KNRM-)bemanning in moeilijke omstandigheden. MARIN zet nautisch en hydrodynamisch onderzoek in om schepen, platforms, windturbines en havens te optimaliseren en werkt aan innovaties om duurzame energie-, voedsel- en grondstoffenwinning op zee te realiseren.
Bas Buchner, algemeen directeur MARIN: ‘Het SOSc dicht de kloof tussen ontwerp en operatie. De betrokkenheid van de toekomstige bemanning bij het ontwerp van het schip en de toepassing ervan is een voorwaarde voor veilige, effectieve en slimme schepen, offshore-constructies en operaties. Wij noemen dit 'crew-centered ship design and operation'. Met het SOSc bieden we een digitale en virtuele werkplek om deze ontwikkeling in de maritieme sector te stimuleren. Geavanceerde digital twinning op simulatoren stelt ontwerpers en bemanning in staat om samen schepen in operationele omstandigheden te ervaren en te verbeteren voordat ze worden gebouwd. De SOSc-simulatoren kunnen daarnaast een belangrijke rol spelen bij het oefenen en trainen van complexe operaties en het ontwerpen van complexe infrastructuur.’
Afsluitend sprak de Koning met betrokkenen bij de ontwikkeling en de realisatie van het simulatorcentrum en met samenwerkingspartners van MARIN uit de maritieme sector. Hij prees de eeuwenlange nautische inventiviteit die in dit centrum samenkomt en raadde iedereen met een hart voor de maritieme sector aan om een bezoek te brengen aan MARIN. De KNRM feliciteert het Marin met deze nieuwe aanwinst en is dankbaar hier gebruik van te kunnen maken.
Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN)
MARIN is een wereldwijd erkend topinstituut voor maritiem onderzoek. Onze missie is ‘Better Ships, Blue Oceans’: we staan voor schone, slimme en veilige scheepvaart en duurzaam gebruik van de zee. We doen dat als onafhankelijke kennispartner voor de maritieme sector, overheid en maatschappij.