Skip to main content
Wie checkt jou

Eindelijk zomerse waterpret: Campagne roept op om goed op te letten in, op en langs water

  • Fotogallery:
  • 24-06-2024

Met het huidige zomerse weer roept een alliantie van organisaties1 op om goed op te letten bij recreatie in, op en langs het water. De ervaring leert dat mensen de risico’s van zwemmen in open water onderschatten. De jaarlijkse landelijke voorlichtingscampagne 'Wie checkt jou? - Veilig in en uit het water' heeft als doel het bewustzijn van strandgasten over de risico’s van zwemmen in open water te verhogen. Met een beter bewustzijn van de risico’s zullen strandgasten zich beter voorbereiden en de omgeving en het water eerst beoordelen voordat ze het water in gaan.

Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water. 
Ieder jaar verdrinken in Nederland zo’n 100 mensen in open water. Veel vaker nog redden hulporganisaties zwemmers die in de problemen zijn geraakt. Elk verdrinkingsslachtoffer is er een teveel. De ongelukken in het open water bewijzen keer op keer de noodzaak om te allen tijde alert te blijven. Voor jezelf, maar ook voor je omgeving. De komende zomermaanden wordt de zwemveiligheidscampagne voor het derde jaar op rij op meerdere locaties uitgerold en landelijk gecommuniceerd. 

Risicofactoren

Er zijn tal van risicofactoren die ook bij ervaren zwemmers tot gevaar kunnen leiden, denk hierbij aan:

  • Overschatting van de eigen zwemvaardigheid 
  • Onverwachte stroming
  • Temperatuurverschillen (het water is nu nog erg koud en kan leiden tot kramp en onderkoeling)
  • Alcoholgebruik

Gedragsverandering én handelingsperspectief

Met de campagne ‘Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water’ willen de partners de open water bezoeker direct aanzetten tot gedragsverandering. Er wordt een concreet handelingsperspectief geboden: 'Wie checkt jou? Zorg dat iemand je in de gaten houdt als je het water in gaat'. Daarbij worden altijd drie opties geboden: je vrienden aan de kant, je buddy in het water of de lifeguard op het strand. Door deze vraag te stellen wordt de bezoeker bewust gemaakt van wat hij/zij zelf kan doen om veilig te zijn bij zwemmen in open water. Ook als deze opties niet tot de mogelijkheid behoren, zal de zwemmer zich meer bewust zijn van de risico's en zijn of haar gedrag hier op aanpassen.

Kijk voor meer informatie over de campagne op www.veiliginenuithetwater.nl

 

1 Deze campagne is tot stand gekomen in samenwerking met diverse partijen zoals Rijkswaterstaat, Reddingsbrigade Nederland, Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), Leisurelands, Nederlands Instituut Veiligheid Zwemlocaties (NIVZ), gemeente Den Haag, omgevingsdiensten, provincies, locatiebeheerders en andere gemeenten.

nieuwsbericht

  • Hits: 250

Nieuw kenteken voor personenauto’s

  • Fotogallery:

Op dinsdagmiddag 4 juni kreeg de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) uit handen van de RDW het kenteken GBB-01-B. Dit is het eerste kenteken uit de nieuwe cijfer-lettercombinatie voor personenauto’s. Volvo stelde een volledig elektrische Volvo EX30 beschikbaar aan het goede doel KNRM , waarmee het eerste kenteken uit de nieuwe serie meteen in gebruik genomen kan worden. 

De keuze voor KNRM als ontvanger van het nieuwe kenteken was een logische. Algemeen directeur van de RDW, Jantina Woudstra: “Veiligheid en duurzaamheid maken onderdeel uit van de strategie van de KNRM en staan ook in de missie van Volvo. De RDW staat voor veiligheid, duurzaamheid en rechtszekerheid in mobiliteit, dat past er naadloos bij.”

Daarnaast hebben de RDW en de KNRM nog iets gemeen: ze vieren dit jaar allebei een jubileum. De RDW werkt al 75 jaar aan veilige mobiliteit, KNRM zorgt al sinds 1824 en dus al 200 jaar voor veiligheid op en rond het water.

Verduurzaming

Directeur van de KNRM Jacob Tas is erg blij met de nieuwe elektrische auto: “We zijn dankbaar dat we met deze elektrische auto, zonder kosten, weer een positieve stap zetten in de verduurzaming van ons wagenpark. En dat daarop het eerste kenteken uit de nieuwe serie zit, maakt het extra bijzonder.”  Arthur van Es, Director Consumer Experience & Marketing Operations bij Volvo Car Nederland is het daar volledig mee eens: “De Volvo EX30 heeft de laagste voetafdruk van alle Volvo’s. We zijn er daarom trots op dat we op deze manier een bijdrage leveren aan de verduurzamingsstrategie van KNRM en daarmee indirect bijdragen aan het vrijwillige en professionele georganiseerde reddingswerk van de KNRM.”

11e cijfer-lettercombinatie

De nieuwe kentekenserie is alweer de 11e cijfer-lettercombinatie voor personenauto’s. De 1e kentekenserie werd uitgegeven in 1951 en bestond uit twee letters en vier cijfers. Deze kentekenserie is 16 jaar meegegaan, pas in 1967 startte de volgende kentekencombinatie. De vorige kentekenserie ging vijf jaar mee, deze cijfer-lettercombinatie ging in augustus 2019 van start. De nieuwe kentekenserie zal ongeveer 8 jaar meegaan.

nieuwsbericht

  • Hits: 932

‘Een 19 meter lange reddingboot kapseist drie keer in een storm met golven van meer dan 15 meter’ in de KNRM-podcastserie met Roelof Hemmen

  • Fotogallery:

Fisherman’s friend presenteert: ‘Redders op zee’ de podcast

In het kader van het jubileumjaar van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) presenteert Roelof Hemmen de podcastserie ‘Redders op Zee’. Redders, overlevenden én nabestaanden delen hun confronterende verhalen in een reeks van 30 afleveringen. De aflevering op Spotify, van vandaag maandag 3 juni, gaat over het kapseizen van de 19 meter lange reddingboot ‘Anna Margaretha’ boven Ameland, tijdens een storm met orkaankracht.

In de nacht van woensdag 1 november 2006 wakkert de wind boven de Waddeneilanden aan tot orkaankracht met windsnelheden tot 12 Beaufort. Veel reddingstations van de KNRM komen die nacht in actie. Ook de reddingboot ‘Anna Margaretha’ van Ameland moet uitvaren voor de coaster ‘Cementina’ die stuurloos op de Noordzee drijft. In golven tot wel 15 meter moet de bemanning haar werk doen. Een onverwacht brekende golf grijpt de reddingboot en deze kapseist. Dit gebeurt nog twee keer. De bemanning vliegt door het stuurhuis. Ze komen er met slechts wat schrammen vanaf. De boot is zwaar beschadigd en is enkele uren vermist. Deze aflevering gaat over de moed en vastberadenheid van de bemanning in zeer extreem natuurgeweld.

Pieter Mosterman was ten tijde van de melding 23 jaar oud en opstapper bij KNRM Ameland. Hij was tijdens het kapseizen buiten aan dek en onderweg naar de stuurhut. Hij deelt zijn verhaal: “Toen ik bij de deur was, begon het schip al te kenteren. Aan de binnenzijde van de deur naar de stuurhut zit een stangenstelsel. Ik greep het vast. Toen dacht ik bij mezelf: als ik nu loslaat, weet ik niet hoe het met mij afloopt.”


Roelof Hemmen, presentator van "Redders op Zee", zegt: “Nederland waterland, het water dat voor velen synoniem staat aan plezier en ontspanning, maar waar gevaar altijd op de loer ligt. In deze serie word je geconfronteerd met de realiteit: mensen zoals jij en ik delen hun ervaringen wanneer het water voor even de vijand wordt. Het is ongelofelijk dat we in Nederland op die momenten kunnen vertrouwen op zoveel KNRM-vrijwilligers. De verhalen van redders, overlevenden en nabestaanden maken diepe indruk!”

nieuwsbericht

  • Hits: 694

Koning opent MARIN’s SOSc en ervaart ‘reddingboot van de toekomst’

  • Fotogallery:

Zijne Majesteit de Koning opende dinsdagochtend 28 mei het Seven Oceans Simulator centre (SOSc) van MARIN, het Maritiem Research Instituut Nederland. Met het symbolisch omzetten van een telegraaf zette de Koning ‘de zee van de toekomst’ in beweging. Na deze openingshandeling kreeg de Koning een rondleiding in het SOSc. Daar simuleerde MARIN die zee van de toekomst in grote bolvormige en bewegende simulatoren: een emissieloos schip van de toekomst op waterstof en met windvoortstuwing, een onderhoudschip voor offshore windturbines met kranen en onderwaterdrones en een nieuwe KNRM-reddingbootklasse Nh1816. Naast de Koning waren ook de Commissaris van de Koning, de burgemeester van Wageningen en vertegenwoordigers van de Nederlandse maritieme sector en de ministeries van EZK, IenW en Defensie aanwezig bij dit event.

Met deze wereldwijd unieke onderzoeksfaciliteit draagt MARIN bij aan schone, slimme en veilige scheepvaart en aan duurzaam gebruik van de oceaan. Bemanningen kunnen in het simulatorcentrum worden voorbereid op maritieme operaties die steeds complexer worden doordat containerschepen groter worden, het verkeer op zee toeneemt en weerpatronen onvoorspelbaarder worden. Alle simulatoren kunnen aan elkaar worden gekoppeld om situaties na te bootsen met meerdere schepen die onder moeilijke omstandigheden op zee opereren, zoals de reddingboten van de KNRM. De nieuwe simulatoren worden ook gebruikt voor onderzoek naar de toepassing van virtual reality technieken en het monitoren van onbemande schepen. Ook kan MARIN in het SOSc onderzoek doen naar Human Factors: het functioneren van de (KNRM-)bemanning in moeilijke omstandigheden. MARIN zet nautisch en hydrodynamisch onderzoek in om schepen, platforms, windturbines en havens te optimaliseren en werkt aan innovaties om duurzame energie-, voedsel- en grondstoffenwinning op zee te realiseren.

Bas Buchner, algemeen directeur MARIN: ‘Het SOSc dicht de kloof tussen ontwerp en operatie. De betrokkenheid van de toekomstige bemanning bij het ontwerp van het schip en de toepassing ervan is een voorwaarde voor veilige, effectieve en slimme schepen, offshore-constructies en operaties. Wij noemen dit 'crew-centered ship design and operation'. Met het SOSc bieden we een digitale en virtuele werkplek om deze ontwikkeling in de maritieme sector te stimuleren. Geavanceerde digital twinning op simulatoren stelt ontwerpers en bemanning in staat om samen schepen in operationele omstandigheden te ervaren en te verbeteren voordat ze worden gebouwd. De SOSc-simulatoren kunnen daarnaast een belangrijke rol spelen bij het oefenen en trainen van complexe operaties en het ontwerpen van complexe infrastructuur.’

Afsluitend sprak de Koning met betrokkenen bij de ontwikkeling en de realisatie van het simulatorcentrum en met samenwerkingspartners van MARIN uit de maritieme sector. Hij prees de eeuwenlange nautische inventiviteit die in dit centrum samenkomt en raadde iedereen met een hart voor de maritieme sector aan om een bezoek te brengen aan MARIN. De KNRM feliciteert het Marin met deze nieuwe aanwinst en is dankbaar hier gebruik van te kunnen maken.

Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN)
MARIN is een wereldwijd erkend topinstituut voor maritiem onderzoek. Onze missie is ‘Better Ships, Blue Oceans’: we staan voor schone, slimme en veilige scheepvaart en duurzaam gebruik van de zee. We doen dat als onafhankelijke kennispartner voor de maritieme sector, overheid en maatschappij.

nieuwsbericht

  • Hits: 560

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.