Skip to main content

Aanvaring bij Terschelling

Vrijdag 21 oktober 2022, 7:16 uur, de piepers van de KNRM reddingstations op Vlieland, Terschelling en Harlingen gaan af. “De snelboot Tiger en de watertaxi Stormloper zijn met elkaar in aanvaring gekomen nabij Schuitengat 10” luidt de berichtgeving van de Kustwacht.

Vanaf dat moment begint een grote reddings- en zoekactie. De Skua van Rederij Noordgat is als eerste ter plaatse en treft de watertaxi op zn kop aan. Vier opvarenden hangen aan het schip en worden aan boord genomen. Kort daarna arriveert ook de reddingboot Arie Visser. Het lukte de Skua de Stormloper overeind te trekken en op een zandbank vast te leggen, zodat het schip niet kan zinken. De reddingboot Arie Visser gaat direct langszij en treft aan boord nog een opvarende aan. Hij wordt direct overgebracht op de reddingboot en gereanimeerd. De Skua en de Arie Visser varen terug naar de haven van West-Terschelling, waar extra bemanning klaar staat om te helpen.

In het Schuitengat zijn de reddingboten van Vlieland, Terschelling-Paal 8 en Harlingen inmiddels aan het zoeken naar nog drie vermiste opvarenden. De reddingboot Dorus Rijkers van Vlieland is On Scene Coördinator en stuurt alle eenheden aan. Na een half uur vindt de Kustwachthelikopter één van de drie vermisten. Door de Typhoon van Rederij Noordgat wordt deze met spoed naar de haven gebracht. Er zijn nu nog twee opvarenden van de watertaxi vermist, waaronder een twaalfjarige jongen.

Ondertussen is in Harlingen bij het KNRM-boothuis een crisiscentrum van de Veiligheidsregio Friesland ingericht om alle hulpdiensten gecoördineerd aan te sturen. In Harlingen worden ook de opvarenden van de snelboot Tiger opgevangen. De veerboot heeft schade opgelopen, maar kan op eigen kracht de haven bereiken. Vanaf Terschelling wordt één van de gewonden per helikopter overgebracht naar het ziekenhuis. Drie andere geredden worden door de Skua naar Harlingen gebracht. De twee overleden opvarenden worden met een vaartuig van Rijkswaterstaat naar Harlingen gebracht.

Rond het middaguur besluit de Kustwacht de zoekactie te staken. De overlevingskansen zijn geweken en het hele gebied is afgezocht. Er wordt afgesproken ’s middags bij laagwater opnieuw te gaan zoeken. Helaas levert dat niets op. Ook op zaterdag, zondag en maandag wordt bij afgaand water opnieuw gezocht. Tientallen vrijwilligers van de KNRM zijn samen met Rederij Noordgat, de Kustwacht, de Landelijke Eenheid van de Politie, Rijkswaterstaat en andere hulpdiensten blijven zoeken naar de vermiste personen.

Met de acht reddingboten van de reddingstations Vlieland, West-Terschelling, Paal 8 en Harlingen is elke dag bij afgaand en laag tij gezocht in ondiepe geulen en op en rondom zandplaten. Daarbij voeren de boten in groepen naast elkaar om zo gestructureerd mogelijk het gebied af te zoeken. Ook op de stranden van Terschelling en Vlieland is uitgekeken naar de vermisten. Vrijwilligersorganisatie SAR Nederland reed met quads langs de vloedlijn, er is gezocht met drones en ook het KNRM Kusthulpverleningsvoertuig en de Brandweer waren aanwezig. Helaas zijn al deze zoekacties tot nu toe nog zonder resultaat gebleven. De dagen erna blijven de politie en een kustwachthelikopter of -vliegtuig zoeken naar de vermisten. Ook de scheepvaart in de buurt is gevraagd alert te zijn en uit te kijken. Wanneer het nodig is wordt de KNRM ter assistentie erbij geroepen.

Onze gedachten gaan uit naar de slachtoffers, hun nabestaanden en alle betrokkenen bij deze aanvaring. We hopen dat de lichamen van de vermisten zo snel mogelijk worden gevonden.
Op onze redders en andere betrokken KNRM’ers heeft deze reddings- en zoekactie een grote impact. De nautische wereld in het Waddengebied is klein, iedereen kent elkaar. Veerbootbemanningen, watertaxi’s, bergers en redders spreken elkaar vaak via de marifoon en zien elkaar bij reddingsoefeningen en hulpverleningen. De betrokkenheid bij elkaar is groot. Reddingstations uit de wijde omgeving, die niet bij de zoekactie betrokken waren, boden zich spontaan aan om de vrijwilligers van Harlingen, Terschelling en Vlieland af te lossen als die even op adem wilden komen. Een hartverwarmend signaal.

Zoals gewoon is bij impactvolle acties ondersteunt de KNRM de vrijwilligers van de betrokken stations door aandacht te hebben voor de verhalen en emoties. Waar het nodig is wordt deskundige hulp aangeboden.

reddingrapport

  • Hits: 9154

Nalatenschappen leiden tot persoonlijke band met KNRM

  • Fotogallery:

Donateursverhalen centraal in SBS6-programma "De Nalatenschap".


Op 29 oktober om 16.30 uur staan in het SBS6-programma De Nalatenschap bijzondere KNRM-verhalen centraal.

https://www.youtube.com/watch?v=WSPcOsrnqzk

Bekijk de hele aflevering

Op 29 oktober staan in het SBS6-programma De Nalatenschap bijzondere KNRM-verhalen centraal. Zo is te zien waarom de reddingboot van reddingstation Lelystad de naam “Bert en Anneke Knape’ draagt.

Dochter Ineke en zoon Nico Knape vertellen over vader Bert die een echte waterman was en over moeder Anneke die haar voeten liever op het droge hield. Des te groter was de verrassing toen zij na zijn dood voorstelde een reddingboot te schenken aan de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. Een prachtig eerbetoon aan haar grote liefde. In de uitzending ontmoeten we ook voormalig scheepsmachinist Hans Poiesz. Tijdens een boottocht vertelt hij over zijn bewogen leven op het water en waarom hij de KNRM wil nalaten wat hij heeft opgebouwd.

In de uitzending van het tv-programma De Nalatenschap kunt u terugzien hoe bijzonder de band is tussen de donateurs en de KNRM. De KNRM hecht aan een persoonlijke relatie bij leven. Dat vertellen Cora Bartels en Cees Prins in de uitzending. Zij onderhouden niet alleen relaties met veel schenkers, maar vervullen namens de KNRM ook de rol van executeur.

Benieuwd naar de verhalen? Kijk dan op 29 oktober om 16.30 uur naar De Nalatenschap (SBS6). Herhaling is zondag 6 november om 11.30 uur en zaterdag 14 januari om 10.00 uur.

Voor nadere informatie over schenken en nalaten aan de KNRM, kunt u vrijblijvend contact opnemen met Cora Bartels of Cees Prins via (0255) 548 454 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

 

 

  • Hits: 6084

Meer vrouwen in reddingswerk

KNRM aanwezig op eerste internationale Women in Search and Rescue-conferentie en training.

Hoe zorgen we dat vrouwen beter vertegenwoordigd zijn in het reddingswerk? Met die vraag organiseerde The International Maritime Rescue Federation (IMRF) voor de eerste keer een speciale training en conferentie voor en over vrouwen in het Search and Rescue werk. Reddingswerkers uit de hele wereld kwamen voor deze conferentie naar Helsinki. Ook de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij was aanwezig met twee vrijwilligers van reddingstations Harlingen en Hansweert en manager Human Resources&Development Femke Koning.

Dat het aantal vrouwen in het reddingswerk bijzonder laag is, ziet Femke ook in Nederland. “Momenteel hebben we bij de KNRM 89 vrouwen die varend vrijwilliger zijn en dus een functie op één van onze reddingboten hebben.” Het aandeel vrouwen is vanaf 2020 wel gegroeid, maar met ruim 1000 varende mannelijke vrijwilligers is het percentage nog steeds erg laag. Iets wat de KNRM graag anders zou zien, aldus Femke. “In onze strategie staat dat we binnen onze organisatie en in de uitstraling naar buiten een cultuur willen creëren die diversiteit en inclusie promoot. We geloven, en dat blijkt ook uit veel onderzoek, dat diverse teams beter presteren, beter omgaan met veranderingen, innovatiever zijn en gewoon leuk zijn om in te werken.”

Bewustwording
Op de conferentie in Finland kwamen sprekers uit verschillende sectoren waar vrouwen ondervertegenwoordigd zijn, zoals de brandweer, aan het woord. Femke: “De Finse brandweer vertelde hoe het soms kan gaan om hele praktische dingen zoals aanwezigheid van voldoende kleedruimtes voor vrouwen of passende outfits. Veel pakken worden ontwikkeld en getest op het mannenlichaam en kunnen bij vrouwen minder goed zitten. Een wetenschapper van de universiteit van Uppsala, Zweden gaf aan dat het belangrijk is om iets aan de cultuur van 'zo doen wij het hier nu eenmaal' te doen.”
“Ik geloof dat we de organisatie als geheel erbij moeten betrekken, het gaat om bewustwording. Dus voorkomen dat je dit in aparte vrouwengroepen gaat oplossen of vanuit het hoofdkantoor een quotum oplegt. Dat werkt niet. Ik denk dat we het vaker moeten hebben over gevraagde competenties, dan maakt man of vrouw niet uit.” Dat was ook wat Femke zag op de speciale training die de IMRF organiseerde voor vrouwelijke redders. “De vrouwen daar deden op geen enkele manier onder voor de mannen.”

Afspiegeling
De KNRM gaat de komende tijd op de reddingstations in gesprek over hoe de organisatie diverser kan worden. “We willen het onderwerp laten terugkomen in trainingen van schippers, zodat zij dit binnen de reddingstations uitdragen.” Ook kijkt de KNRM nog scherper naar hoe de organisatie zich laat zien in de media. “Als organisatie die midden in de maatschappij staat en meebeweegt met de samenleving, vinden we het vanzelfsprekend dat alle groepen uit die samenleving deel uitmaken van onze organisatie.”

  • Hits: 1502

25 juli: World Drowning Prevention Day

Focus op landelijke campagne 'Wie checkt jou?'

In 2021 riep de Wereldgezondheidsorganisatie 25 juli uit tot World Drowning Prevention Day (WDPD). Jaarlijks verdrinken er wereldwijd naar schatting 236.000 mensen, volwassenen en kinderen. Elke verdrinking is er een teveel! Vandaag staan we ook in Nederland stil bij de veiligheid in, op en langs het water. Hierbij ligt de focus op de recent gestarte landelijke bewustwordingscampagne Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water.

Lees meer …25 juli: World Drowning Prevention Day

  • Hits: 1105

TV-serie ‘Redders op zee’ brengt het bijzondere werk van vrijwilligers op reddingboten in beeld

  • Fotogallery:
  • 21-07-2022

Vanaf dinsdag 11 oktober om 21.30 uur bij de EO op NPO 1.

Hoe is het om levensreddend werk te doen, soms met gevaar voor eigen leven? In het nieuwe EO-programma Redders op zee worden de vrijwilligers bij de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) gevolgd. Bij nacht en ontij varen zij uit en trotseren ze de zwaarste stormen om mensen in nood te helpen. In de zes afleveringen van Redders op zee wordt het wel en wee op vier reddingstations in beeld gebracht: IJmuiden, Ouddorp, Ter Heijde en Marken.

Hoge golven, snelle oranje boten, veel actie: dat is het beeld dat snel opkomt als je aan dit werk denkt. Maar het vraagt veel discipline, oefening en toewijding. De redders vinden het vanzelfsprekend om hulp te verlenen, maar in het programma wordt zichtbaar hoe bijzonder hun werk is. Saamhorigheid, kameraadschap en onvoorwaardelijke inzet is kenmerkend voor de vrijwilligers.

Tweede thuis
Het werk is vrijwillig, maar niet vrijblijvend. Voor alle stations geldt dat wanneer de pieper gaat, de reddingboot binnen een paar minuten uit moet kunnen varen. Dat heeft impact op het hele thuisfront. Voor veel vrijwilligers is het reddingstation een tweede thuis. Met veel toewijding wordt geklust aan de boten of schoongemaakt na een tocht op het zoute water. Maar hoe combineren de redders het vrijwilligerswerk met een baan, of bijvoorbeeld hun rol als ouder, buur of echtgenoot thuis? Redders op zee toont de mens achter de stoere baan.

Reddingstations
Elk reddingstation is anders. Verschillende boten, andere omgeving om in te varen en ook een eigen cultuur onderling. Er is één overeenkomst: alle vrijwilligers delen dezelfde passie en zetten zich met hart en ziel in om mens of dier in nood te helpen.

IJmuiden
In IJmuiden ligt de boot in de vissershaven en kunnen onder alle omstandigheden uitvaren. Die diversiteit zie je ook terug in de acties: vervoer van patiënten van passerende zeeschepen, grote zoekacties, honden die overboord gevallen zijn of watersporters in problemen.

Ouddorp
Ouddorp is populair onder watersporters en daardoor een druk reddingstation. In het watersportseizoen rukken ze zo’n 150 tot 180 keer uit. Aan de ene kant is de Noordzee, vooral populair bij kiters. Aan de andere kant ligt het Grevelingenmeer waar vooral surfers en zeilers te vinden zijn.

Ter Heijde
Ter Heijde is een echte strandplaats, vlakbij Monster. De acties bestaan veelal uit kusthulpverlening aan mens en dier. De reddingboot in Ter Heijde moet gelanceerd worden vanaf het strand met behulp van een bootwagen.

Marken
Marken is het enige reddingstation in de serie dat niet gelegen is aan de Noordzee. Ze redden en helpen mensen en dieren die in problemen zijn geraakt op het Markermeer.

‘Redders op zee’ is te zien vanaf dinsdag 11 oktober om 21.30 uur bij de EO op NPO 1. ‘Redders op zee’ is tot stand gekomen in samenwerking met de KNRM en geproduceerd door Screentime.

  • Hits: 6269

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.