Skip to main content

Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco

  • Fotogallery:
  • 09-11-2018

Gher (59) en zijn zoon Marco Smit (32) zijn allebei vrijwilliger bij de KNRM. Belangeloos trotseren zij in weer en wind, bij nacht en ontij de zee om mensen in nood te helpen. Gher redde meer dan negenhonderd mensen, Marco is hard op weg om hetzelfde te doen.

Tekst: Marloes de Moor, Fotografie: Albert Wester

Als een uitgestrekte arm strijkt de lichtbundel van de vuurtoren Brandaris over de Waddenzee. In de verte groene en rode lampjes van de betonning, de skyline van Harlingen, het flakkerende achterlicht van een scheepje. De Arie Visser, reddingboot van de KNRM West-Terschelling, meerdert vaart, trekt witte schuimsporen in zee.

Gher Smit (59), plaatsvervangend schipper van de KNRM, tuurt in het woest kolkende hekwater. Elke woensdagavond vaart de bemanning van de Arie Visser uit om te oefenen en de kennis up to date te houden.

Terwijl nieuwelingen zich in de bochten krampachtig vastgrijpen aan stangen, staat Gher doodgemoedereerd aan dek. Hij is al bijna dertig jaar vrijwilliger bij de KNRM en voer jarenlang op een sleepboot rondom Schotland, waar de zee zo genadeloos te keer kan gaan. “Dan krijg je wel zeebenen.”

Zijn interesse voor de KNRM werd al vroeg gewekt. “Als jochie van acht hoorde ik de verhalen van mijn opa die bij de KNRM actief was. Ik raakte erdoor gefascineerd en las veel boeken over reddingen,” vertelt Gher.

Hij was nog maar net begonnen als opstapper(bemanningslid), toen hij op 25 januari 1990 meevoer op de reddingboot Carlot. Die zette koers naar de Briz, een Russisch schip. “Een extreme reis was het. De wind trok aan tot orkaankracht. De sleeptros was gebroken en de Briz dreef stuurloos en onverlicht op zee met 56 man aan boord. Het schip maakte slagzij en in de machinekamer stond water. De actie duurde al met al zestien uur. Onze reddingboot raakte zwaar beschadigd. Wij wisten desondanks vijf bemanningsleden te redden. De rest werd door helikopters van boord gehaald.”

Gher doorstond met kalme moed zijn vuurdoop. “’Die moet een pieper hebben’ besloten zijn collega’s meteen na de actie.

Vijf jaar later was het weer raak in januari. Tijdens een zware noordwesterstorm sloegen twee bemanningsleden van de Duitse reddingboot Alfried Krupp overboord. Ze verdronken in de huizenhoge golven. “De twee andere bemanningsleden hebben wij nog kunnen redden. Het heeft diepe indruk op me gemaakt. Twee mensen, gewoon helemaal weg, meegenomen door de zee. Mannen die net als ik bezig waren om andere mensen te redden. Dat maakte het extra zwaar. Thuis praatte ik erover met mijn vrouw. Dat hielp. Bij haar kan ik de moeilijke kanten van mijn werk altijd goed kwijt. Tegen een vreemde zal ik er niet snel over beginnen.”

Ghers zoon Marco (32) was op die stormachtige januaridag in 1995 negen jaar oud. “Ik weet nog dat we mijn vader op de kade stonden op te wachten.”

Die avond hadden Marco en zijn broertje met ingehouden adem op hun bed naar de scanner liggen luisteren naar wat er gebeurde.

“Mijn vrouw deed dat natuurlijk ook. Die was verschrikkelijk ongerust, omdat ze hoorde dat twee man overboord geslagen waren. Ze wist nog niet om welke reddingboot het ging. Stokstijf zat ze in de kamer,” vertelt Gher.

Gher redde sinds zijn aanstelling in 1989 meer dan negenhonderd mensenlevens, al zal hij dat aantal zelf niet gauw in de mond nemen. Zijn wapenfeiten onthult hij mondjesmaat met onderkoeld zelfvertrouwen. “Bang? Nee dat ben ik nooit. Ik heb vertrouwen in ons scheepje. Juist met ruig weer ga ik het liefst de zee op. Dat is het echte werk,” zegt Gher.

Hoewel Marco nog goed weet hoe zijn vader erop uittrok als de storm rond het huis bulderde en zijn moeder bezorgd thuis zat, wilde hij niets liever dan óók vrijwilliger bij de KNRM worden. “Ik kreeg de verhalen thuis mee. Het avontuur trok me.” Vier jaar geleden begon hij als opstapper.

Amper een week had hij zijn pieper of de eerste melding kwam: “Ik moest iemand op een schip reanimeren. Helaas overleefde de man het niet. Heftig om mee te maken,” vertelt Marco.

Op 29 oktober 2017 was hij samen met zijn vader betrokken bij een ruige actie. “Dat ging om de Drifa die stuurloos op zee dreef. Een zware breker had de voorramen van de brug ingeslagen en de motoren waren ermee opgehouden. We hebben toen vanuit de de Arie Visser een sleepverbinding gemaakt tussen het kuswachtschip de Gueardian en de Drifa. ” Dat was zwaar, want de golven waren minstens tien meter hoog. En ’s morgens ga je dan gewoon weer naar je werk.”

Hij werkt bij een installatiebureau en is buiten werktijden beschikbaar voor de KNRM. “De pieper komt eigenlijk altijd op een ongelegen moment. Het kan van alles zijn; iemand die onwel of gewond geworden is op een schip, medisch vervoer naar de wal, een boot vlot trekken of natuurlijk een schip in nood. Ik heb meegemaakt dat ik er in één nacht drie keer uit moest.”

Gher, die als docent op de zeevaartschool van Terschelling werkt, knikt: “Soms ga ik na een melding meteen door naar school. Ach, een nachtje overslaan moet kunnen. Dat ben je ook zo weer vergeten.”

Het mensen helpen vinden vader en zoon het mooiste van het werk. “Dat je iemand in nood kunt redden. Daar doe ik het voor. En dan is geen golf te hoog.”

nieuwsbericht

  • Hits: 2451

Doop Kasteelborg goed voor KNRM

  • Fotogallery:
  • 25-10-2018

De doop van het Walk to Work-schip Kasteelborg heeft de KNRM een prachtige donatie opgeleverd. Edward Zwitser, contactpersoon voor het zakelijke netwerk van de KNRM, ontving in Den Helder een cheque uit handen van Egbert Vuursteen (CEO Royal Wagenborg) en Johan Atema (directeur NAM).

De schenking kwam voort uit het feit dat de doopster, Shell-topvrouw Marjan van Loon, in plaats van een doopcadeau te krijgen vroeg om een donatie aan een goed te doel te doen. De eigenaar en de gebruiker van het schip, Rederij Wagenborg en de Nederlandse Aardolie Maatschappij, kozen gezamenlijk voor de KNRM. Vanaf het podium bedankte Edward Zwitser beide partijen, alsmede mevrouw Van Loon. “Laten we bij deze doopplechtigheid de hoop uitspreken dat de KNRM deze geste nooit hoeft ‘terug te betalen’ in de vorm van een redding of hulpverlening. En dat het de bemanning dus goed zal gaan. Maar weet dat áls er onverhoopt toch een keer iets mocht voorvallen aan boord van de Kasteelborg onze mensen er áltijd voor jullie zullen zijn!”

De KNRM zal de bijdrage aanwenden voor de instandhouding van KNRM Den Helder. Den Helder is de thuishaven van de Kasteelborg

nieuwsbericht

  • Hits: 4482

KNRM lampion instructie

  • Fotogallery:
  • 10-10-2018

Alle leden van Jonge Redders hebben deze week een bouwplaat voor een lampion ontvangen. Dit jaar is er, na het succes van het reddingbootje vorig jaar, een boothuisje gemaakt waarmee jonge KNRM fans tijdens Sint-Maarten langs de deuren kunnen lopen of het als mooi kersthuisje kunnen gebruiken. In onderstaande filmpje legt Sophier uit hoe je de lampion in elkaar zet. Als je zijn instructies volgt, dan komt het helemaal goed!

Ben je klaar met knutselen? En heb je een Instagram-account? Plaats dan een foto van de lampion met #knrm1824 #lampion #sintmaarten #11november

Wie er ook lampion wil ontvangen maar nog geen Jonge Redder is, kan nu nog lid worden van het Team Jonge Redders. Dan ontvang je nog op tijd een lampion om zelf mee aan de slag te gaan!

  • Hits: 2510

Ballonvaarders op drift

  • Fotogallery:
  • 09-10-2018

Ruim 18 jaar geleden is het alweer. En voor oud-schipper Leen Langbroek (68) voelt het een beetje als ‘opa vertelt’ wanneer hij terugblikt op een van de wonderlijkste reddingacties uit zijn carrière. Die keer dat station IJmuiden de melding kreeg om, ver uit de kust, een stel op drift geraakte ballonvaarders te redden.

Het moment waarop de melding binnenkwam op die bewuste 12e september2000, kan Langbroek zich nog levendig herinneren. ‘We hadden net onze vaste oefenavond achter de rug toen om 01.10 uur de
pieper ging en we werden teruggeroepen naar het station. Tot zover niets ongebruikelijks. Maar de hulpvraag was er een die ons allemaal hoogst
verbaasde: luchtballon verliest hoogte boven de Noordzee. Een ballon in nood, daarmee hadden we nog nooit vandoen gehad.’


Veel tijd om daarover na te denken, was er niet. De ballonvaarders, twee Duitsers die deelnamen aan een wedstrijd van België naar Engeland, zaten
flink in de problemen. Vijf kilometer voor de kust van Dover draaide de wind, wat hen deed afdrijven boven zee richting IJsland en Noorwegen.
Geen fijne plek om te zijn wanneer je gastanks langzaam leeg raken, het inktzwarte water steeds dichterbij komt en je geen beschikking hebt over
een reddingvlot. Haast was dus geboden. Ook omdat de ballonvaarders de uitputting nabij waren; al met al hingen ze al zo’n 55 uur in lucht.
Nog binnen de pieren gingen de gashendels van reddingboot Christien dan ook helemaal voorover. Met een snelheid van 30 knopen voer de
reddingboot over de golven richting de mannen in nood, die ergens 40 mijl verderop hulpeloos in hun mandje bungelden.De ballon kwam met een snelheid van 15 knopen uit het zuiden.

Risico op crash
In het stuurhuis was Langbroek ondertussen druk bezig uit te rekenen waar de reddingboot en de ballon elkaar zouden treffen. Zijn berekeningen
wezen uit dat de redders nét op tijd moesten komen. ‘Maar de updates over de marifoon, waaruit bleek dat de ballon alsmaar verder daalde – van
6000 naar 5000 naar 4000 voet – stelden niet echt gerust.’ Bovendien was er geen rechtstreeks contact mogelijk
met de Duitsers. De communicatie verliep daarom via een nabijgelegen olieplatform, de Noble Lynda Bossler, dat via Schiphol wél in staat
was om met de ballonvaarders te communiceren en tevens de reddingbootbemanning van alle nodige informatie kon voorzien. Via hen hoorde
Langbroek dat de mannen vanuit de lucht de motoren van de naar hen op zoek zijnde schepen perfect konden horen. Ook het klapperende
geluid van reddingboot Christien was duidelijk te onderscheiden. Ondertussen boden verschillende kapiteins van andere gealarmeerde boten aan om bij hen aan dek een noodlanding te maken. Maar de ballonvaarders wachtten liever de reddingboot af. Het risico op ongelukken was te groot. ‘Logisch’, herinnert
Langbroek. ‘Er zit geen rem op zo’n ballon. Grote kans dus dat die óf tegen de zijkant van een schip óf in zee zou zijn gecrasht.’

Veilig aan boord
Toen reddingboot Christien eindelijk onder hen opdoemde, en de ballonvaarders gecontroleerd afdaalden naar zeeniveau, zette de schipper de
neus van de reddingboot vol tegen de mand. Even later trokken de opstappers de Duitsers veilig aan boord. Aan hun angstige ogen te zie, was dat geen
moment te laat. Langbroek: ‘Die kerels dachten dat hun laatste uur had geslagen. Toen we zo’n zeven uur na vertrek
de pier weer binnenvoeren, liepen de tranen over de wangen. Beiden beseften maar al te goed dat dit avontuur ook een heel ander einde had
kunnen hebben.’

Lees het hele verhaal in De Reddingboot 236 van oktober 2018

En bekijk het interview met schipper Leen en de twee geredde balonvaarders hieronder.

nieuwsbericht

  • Hits: 1756

Het oktobernummer van De Reddingboot valt op de mat

  • Fotogallery:
  • 08-10-2018

De dagen korten, de bladeren vallen en het sportieve watersportseizoen lijk voorbij. Tijd om terug te kijken op de zomer in De Reddingboot die vanaf vandaag op de mat valt. Wie ook terugkijkt is Ed Koopman, schipper van KNRM Enkhuizen. Na 33 jaar hangt hij de pieper aan de wilgen en kijkt hij terug op een bewogen periode bij de KNRM en zet hij zijn gezin vanaf nu op de eerste plaats.

Een heerlijk oktobernummer met heel veel informatie over de KNRM, haar (trouwe) donateurs en verhalen van diverse mensen die op wat voor manier dan ook de KNRM een warm hart toe dragen. Spannende reddingrapporten, mooie verhalen, hartverwarmende steunbetuigingen en vooral veel nieuws over de KNRM.

Ook drie keer per jaar De Reddingboot ontvangen? Word dan donateur en dan rekenen wij voortaan op uw steun!

nieuwsbericht

  • Hits: 1680

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.