Skip to main content

Recordzomer geeft recorddrukte voor redders KNRM

  • Fotogallery:
  • 15-01-2019

In 2018 zijn de vrijwilligers van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) 2.508 keer uitgevaren en werden 4.313 mensen gered of geholpen. De stijging van bijna 20% ten opzichte van voorgaande jaren wordt verklaard door de lange en warme zomer.

Het aantal reddingen en hulpverleningen door de KNRM is fors gestegen. De helft van alle hulpverleningen door de redders van de KNRM werden, analoog aan de tropische temperaturen, tijdens de maanden juni, juli en augustus uitgevoerd. Ironisch genoeg werden de meeste acties uitgevoerd in de zomermaanden bij “flauwe koelte” (windkracht 3). Maar ook buiten die tijd was het drukker dan normaal en bewijst de KNRM haar meerwaarde. Zoals tijdens de januaristorm waarbij één station drie keer op een dag werd ingezet om hulp te verlenen aan de binnenvaart, tijdens de ijzige kou eind februari voor een vastgelopen kotter boven de Waddeneilanden en aan het einde van de zomervakantie voor de redding van 11 Denen uit een reddingvlot voor de kust van IJmuiden.

195 jaar
Dit jaar bestaat de KNRM 195 jaar en verwacht de organisatie haar 100.000ste donateur te verwelkomen. In de eerste jaren na de oprichting in 1824 voeren de reddingboten van de KNRM slechts een paar keer per jaar uit en lag de nadruk op het redden van zeelieden. Tegenwoordig tonen de cijfers aan dat de 195-jarige organisatie haar werkveld heeft verbreed met radio medische adviezen, medische evacuaties, strandbewaking, kusthulpverlening en maritieme dienstverlening.

Steun
De meest stabiele factoren binnen de KNRM zijn de vrijwilligers die het reddingwerk mogelijk maken en de donateurs die ervoor zorgen dat de KNRM als goed doel een zelfstandig opererende hulpverleningsorganisaties kan blijven. Al deze mensen vormen de kern van de KNRM zodat deze zonder exploitatiesubsidies van de overheid en afhankelijk van donaties het reddingwerk kan uitvoeren met gemotiveerde vrijwilligers. Deze 1.400 professionals staan 24/7 paraat en halen hun voldoening uit de dankbaarheid en de blijdschap van mensen die ze uit een noodsituatie halen.

nieuwsbericht

  • Hits: 4278

Op de valreep 

  • Fotogallery:
  • 14-01-2019

In het donateursmagazine De Reddingboot van januari 2019 staat een ingekort interview met Ton Haasnoot over de redding van elf Denen uit een reddingvlot, maar dat doet geen recht aan het hele interview. Michiel Scholtes sprak hem veel uitgebreider dan dat we in het blad konden vastleggen. Daarom hier het hele verhaal:

Hoeveel betekenis kan een moment hebben? Reddingbootschipper Ton Haasnoot zit 25 augustus 2018 naast zijn net overleden vader - oud-reddingbootschipper - als zijn pieper gaat. KNRM’ers zijn wel wat gewend als het gaat om weggeroepen worden bij familie en vrienden, maar deze keer komt het wel erg ongelegen. Vader Haasnoot ‘in ruste’ is echt-er vol begrip en Ton springt op de fiets. ‘Prio 1, vaartuig maakt water’: zegt het bericht van de Kustwacht.

Als Ton minuten later bij de reddingboot aankomt, is dat alles wat hij weet. Terwijl de opstappers een na de ander aan boord rennen, vraagt Ton aan de Kustwacht: “Wat weten jullie?” Hij krijgt twee details: een epirb-positie, 7 mijl ten westen van Zandvoort en een afgebroken mobiel gesprek dat repte van 11 man in een reddingsvlot ‘buiten Amsterdam’. Epirb? Die wordt uit zichzelf pas actief als hij loskomt uit een zinkend schip. Binnen tien minuten na de eerste melding vaart reddingboot Nh 1816 langs de havenhoofden van IJmuiden.

Altijd ruw
Ton: “Nee, bij vertrek zit ik zelden zelf op de bok. Dit keer stuurde Richard van der Hammen, plaatsvervangend-schipper. Ik ben dan vooral manager. Ik overleg, communiceer, verwerk informatie, schep overzicht, bereid de bemanning voor op wat gaat komen. Alleen bij heel riskante manoeuvres, als het er echt op aan komt, stuur ik zelf.
De binnenkomende informatie stelde een beetje gerust. Lood-stender Draco was ter plaatse, evenals de Annie Poulisse, reddingboot van Zandvoort en de Paul Johannes, reddingboot van Noordwijk aan Zee. Al snel kregen we verbinding met een SAR-helikopter, die had zicht op oranje rook en een red-dingvlot. De heli meldde dat alle 11 bemanningsleden in het vlot zaten. Goddank, niemand was vermist, we hoefden niet te gaan zoeken, gewoon ‘homen’ op die heli.


“Bij aankomst werk je volgens het SAP-protocol: Stop, Assess, Plan. Daarbij kijk je of er rond zo’n vlot geen lijnen ronddrijven die in de jets kunnen komen, hoe de drenkelingen er aan toe zijn, wat wind en zeegang doen. Ik had al bedacht hoe we het vlot zouden gaan benaderen. Bij hoge zee houd ik het liefst de kont op de golven. Dit keer waren die niet hoger dan 1,5 tot 2 meter, dus gewoon onze kont naar het vlot gekeerd en de klep neergelaten. We verwaaiden nauwelijks. Zo’n overname is altijd ruw. Vlot en ons achterschip bewogen wild ten opzichte van elkaar, je moet oppassen dat je er niet bovenop slaat en iemand of iets beschadigt. Die Denen moesten dus door ons geholpen het goede moment pakken om over te stappen en dat was voor een paar ouderen, zestigers, een hele onderneming. Gelukkig was het zeewater warm, in het voorjaar zou het veel slechter hebben kunnen uitpakken.”

Spontaan
“Toen we ze alle elf druipend en zout aan boord hadden, ging het in tempo terug naar IJmuiden; de twee andere reddingboten zochten nog naar persoonlijke spullen van de drenkelingen. Ik ben in dan nog steeds gewoon aan het werk en niet met de geredden maar met varen bezig. Natuurlijk zie je vanuit je ooghoek wel het een en ander, ze waren duidelijk bedrukt, een paar lieten een traantje. Wat je niet weet is of er misschien toch iemand water of gasolie binnen heeft, gekneusd is of onderkoeld is geraakt. Zo snel mogelijk zette de heli bij ons een medic aan dek en die stelde gelukkig vast dat iedereen het medisch gezien goed maakte.
Aan de wal kreeg ik tijd om me met hen bezig te houden. Toen pas kwam bij mij de vraag op: Wie is eigenlijk de schipper? Dat bleek Henrik Grønberg. Die maakte indruk. Hij bleef heel rustig, wilde zijn bemanning bijeen houden, afzonderen zelfs. Maar de buitenwereld komt toch binnen. De politie wilde hem natuurlijk vragen stellen. Wij deden intussen ons best met droge kleren, warme drank en eten. En er viel ontzettend veel te regelen. Veel Denen hadden niets meer, geen papieren, geen portemonnee. Hun koffers, tassen, muziekinstrumenten, mobieltjes lagen op de zeebodem. We hebben ze ondergebracht in hotels en geholpen met het verkrijgen van tijdelijke reisdocumenten. Sommigen zelfs met geld. Ook dat is mijn rol. Dat gaat allemaal heel spontaan. Je gaat door tot de slachtoffers aangeven dat de nazorg klaar is.”

Kus
Ton Haasnoot staat aan de vooravond van zijn pensionering. Hoe is het om op de valreep nog zo’n redding te doen? Nuchter zegt hij: “Op het laatst nog 11 man oppakken is mooi. Het reddingwerk is prachtig en het is toch genoeg geweest. Fysiek wordt het steeds zwaarder en dan moet je stoppen. Mijn vader beleefde dat net zo, de zee is prachtig maar niet vriendelijk, je moet niet doorgaan tot je een keer in de fout gaat. Deze winter blijf ik nog stand-by. Dan is er meer tijd voor mijn kinderen. En ik wil weer mee met een trawler, kijken hoe het tegenwoordig is op de visserij, zeeonderzoek, mijn oude vak.”
En wat is het mooiste compliment dat hij meeneemt? Zijn medailles en oorkondes? Herinneringen? Ton lacht.
“Een kus van mijn vrouw.”

nieuwsbericht

  • Hits: 5646

Mooie opbrengst West Coast Challenge!

  • Fotogallery:
  • 09-01-2019

Met name dankzij de individuele sponsoracties die een aantal teams heeft gevoerd, heeft de West Coast Challenge 2018 een mooie opbrengst voor de KNRM opgeleverd. Er is door de deelnemers aan de WCC 2018 maar liefst € 15.000,- opgehaald!

De symbolische cheque met dit fantastische bedrag werd vandaag door Walter Pennekamp (een van de organisatoren WCC) overhandigd aan de Theo van der Linden, de coördinator van de WCC binnen de KNRM. De KNRM en de organisatoren van de Stichting West Coast Challenge danken alle deelnemers, hun fans en natuurlijk de sponsors voor hun gulle bijdragen en de reddingstations van Hoek van Holland tot en met Den Helder voor hun support!

nieuwsbericht

  • Hits: 2591

KNRM start zoekactie naar lifeguards

  • Fotogallery:
  • 03-01-2019

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) is zoekt lifeguards die aankomende zomer de stranden van de Friese Waddeneilanden bewaken. De lifeguards zetten veilige zwemgebieden uit, geven voorlichting, waarschuwen voor gevaarlijke situaties en helpen mensen wanneer dat nodig is. Wie op zoek is naar een vakantiebaan meldt zich aan voor een selectiedag. In totaal zijn 100 lifeguards nodig voor de tien reddingposten.

De KNRM werft voor deze vakantiebaan sportieve jongeren vanaf 18 jaar. Wie geïnteresseerd is kan zich aanmelden via www.redderworden.nl. Daar is informatie over inschrijven, selectie, opleiding en salaris te vinden. De KNRM houdt selectiedagen waaruit om te kijken wie geschikt is voor een verantwoordelijke functie als KNRM Lifeguard. Tijdens een selectiedag worden de sollicitanten op de proef gesteld met een zwem- en hardlooptest, een samenwerkingsopdracht en een motivatiegesprek. Sollicitanten moeten tenminste vier aaneengesloten weken beschikbaar zijn.

Affiniteit met de zee en bekendheid met de stroming zijn een pré maar iedereen die 400 meter binnen 8 minuten kan zwemmen, kan aan de selectiedag deelnemen. De sollicitanten die geselecteerd zijn, doorlopen in mei of juni een opleidingsweek op Vlieland. Aan het eind van die week zijn zij gecertificeerd Beach Lifeguard. Tijdens de zomer volgen de lifeguards opleidingen in EHBO, terreinrijden en varen op een reddingwaterscooter.

De KNRM Lifeguards zijn actief in de van eind juni tot en met half september 2019 op de stranden van Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog. Tijdens hun werk houden de lifeguards toezicht aan de waterlijn in een met vlaggen gemarkeerd zwemgebied. Daarbuiten is geen continu toezicht, maar kunnen lifeguards wel optreden als dat nodig is. Ze beschikken daarvoor over auto’s, reddingwaterscooters, surfplanken, een AED en EHBO-materiaal. Wanneer het nodig is, wordt assistentie gevraagd van de reddingboten van de KNRM.

In de zomer van 2018 kwamen de KNRM Lifeguards 1.175 keer in actie waarvan 1.045 keer voor kleine EHBO-hulpverleningen zoals schaafwondjes of kwallenbeten en 28 keer voor gevallen waar een ambulance, arts of traumahelikopter aan te pas moest komen. Daarnaast zijn vijftien reddingen verricht van zwemmers en watersporters en zijn 33 vermiste kinderen of volwassenen herenigd met familie.

De selectiedagen vinden plaats op:

  • Zondag 10 maart 2019 in het On Campus-bad bij Hogeschool Windesheim in Zwolle. Adres: Campus 2-6, 8017 CA, Zwolle, gebouw Z.
  • Zondag 24 maart 2019 in het Sloterparkbad te Amsterdam. Adres: Sloterparkbad, President Allendelaan 3, 1064 GW, Amsterdam.

 

nieuwsbericht

  • Hits: 5383

Kerst op zee!

  • Fotogallery:
  • 25-12-2018

Eerste kerstdag zag er voor de vrijwilligers van de reddingstations Scheveningen, Ter Heijde, Hoek van Holland en Stellendam anders uit dan gepland. In plaats van een kerstlunch werd het een broodje op zee.

Om 11 uur kwam er een melding dat er een zeeman vermist was van een van de ankerliggers in ankergebied 5 voor de kust van Rotterdam. De man was in de vroege ochtend voor het laatst gezien. Er werd door de Kustwacht een grootscheepse actie opgezet om hem te zoeken. Ook de Zeearend, het Kustwachtvliegtuig en de NHV SAR helikopter namen deel aan de zoekactie. Er werd gezocht tot 14.00 uur maar er werd niemand aangetroffen. De eenheden keerden onverichterzaken terug naar het reddingstation. Maar wel met een gemengd gevoel, want je brengt het liefste iemand weer thuis.

De reddingboten die deelnamen aan de zoekactie waren bijna allemaal een paar dagen eerder al in de ankergebieden geweest om kerstbroden te brengen. Maar dat ze zo snel weer in het ankergebied zijn, om deel te nemen aan een zoekactie, is een wel heel vreemde situatie.

Ook een dag eerder, op Kerstavond, werden meerdere reddingstations gealarmeerd. KNRM Wijk aan Zee hielp een onfortuinlijke zeiler de veilige haven van Seaport Marine in IJmuiden in. En KNRM Westkapelle en Breskens werden opgepiept om samen met andere hulpdiensten te zoeken naar een vermiste man voor de Walcherse kust. De man was vertrokken vanaf een camping tussen Zoutelande en Westkapelle. Daarom werd er langs de kustlijn tussen die plaatsen gezocht totdat de man rond middernacht werd aangetroffen.

nieuwsbericht

  • Hits: 4275

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.