Na de drukte van de zaterdag was de zondag een rustige dag. Slechts twee meldingen waarvoor de bemanning van de reddingboot KBW 1910 maar eenmaal van huis geroepen werd.
De eerste melding betrof een schip op drift op de Nieuwe Merwede. Toen de bemanning in het boothuis verzamelde kwam de melding dat het probleem bij het driftende bootje opgelost was.
De bemanning wilde onverrichterzake weer huiswaarts keren toen er een volgend alarm werd gegeven. Op de Bergse Maas stond een schip in brand. Onmiddellijk werd met de KBW 1910 uitgevaren. Ook de brandweerboot van Drimmelen voer uit. De brandweerboot arriveerde als eerste bij het schip. Omstanders en de schipper hadden de brand al bedwongen en de brandweerboot nam het schip op sleeptouw. De KBW 1910 assisteerde de brandweercollega’s bij het afmeren van het scheepje.
Het mooie weer trekt vele mensen naar het water. Er kan dan van alles misgaan. Immers, de een is meer bedreven in navigatie en het besturen van een schip dan de ander. Bij hoog water lopen kribben onder en is een navigatiefoutje zo gemaakt. Of golfslag zet een schip op het basalt van de rivierdijk. Of een schip krijgt door wind en golfslag te maken met een krabbend anker. Of een schipper probeert aan lager wal een collega-schipper te helpen en dat lukt net niet. Of een schip heeft vlak voor de haven motorstoring. Of wind en stroom zetten een schip klem tegen een brugpijler.
Het gebeurde allemaal rond het eiland van Dordt op zaterdag 27 mei.
De reddingboot Tjepke Ekkelboom is op deze zonovergoten zaterdagmiddag op de Oude Maas voor oefening als zij door het Kustwachtcentrum wordt gealarmeerd voor een motorsloep op een krib op het Hollandsch Diep ter hoogte van Numansdorp. Direct gaat de reddingboot ter plaatse. Op de opgegeven positie treft de bemanning van de reddingboot een motorsloep aan die vastgelopen is op een krib. De bemanning van de sloep staat naast het scheepje in het water. Eén van de bemanningsleden is zeer geschrokken en wordt direct aan boord van de Tjepke Ekkelboom genomen en gerustgesteld. Daarna wordt er een sleepverbinding met de sloep gemaakt en voorzichtig wordt het scheepje van de krib getrokken. Na controle van de machinekamer en het onderschip is duidelijk dat de sloep geen lekkage heeft overgehouden aan de onvrijwillige aanvaring met het basalt van de krib. De opvarenden kunnen hun reis veilig vervolgen. Voor alle zekerheid begeleidt de Tjepke Ekkelboom de sloep een tijdje.
Tot de meldkamer van de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid de Tjepke alarmeert voor een aanvaring op het Spui. Ter plaatse blijkt het geen aanvaring te zijn, maar een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Een onbekend gebleven RIB is met hoge snelheid twee 17 meter lange speedboten gepasseerd. Eén van de speedboten is door de golfslag van de passerende RIB uit het roer gelopen en op de walkant terecht gekomen. Hierbij is de schroef geraakt, de voortstuwing in het ongerede geraakt met uiteindelijk gevolg het stranden van de speedboot op een krib. De tweede speedboot is onmiddellijk te hulp gekomen, evenals de P17 van de Zeehavenpolitie. Deze schepen hebben echter niet de sleepcapaciteit om de onfortuinlijke snelle boot van de krib te krijgen. De Tjepke Ekkelboom lukt dit wel. De sleep wordt vervolgens overgegeven aan de andere speedboot. De beide speedboten zullen naar Hellevoetsluis varen.
De Tjepke Ekkelboom gaat over het Spui en de Oude Maas richting KNRM-reddingstation Dordrecht-Noord om te bunkeren als de bemanning ter hoogte van de Swinhaven een bootje ziet liggen met een om hulp zwaaiende bemanning. Direct gaat de Tjepke Ekkelboom langszij. Aan boord van de motorboot bevinden zich twee volwassenen en twee kinderen. Het bootje heeft motorpech en kan niet meer op eigen kracht de haven in komen. De Tjepke maakt een sleepverbinding en meert het bootje af in de Swinhaven.
Op dat moment gaat voor de Tjepke Ekkelboom het alarm voor een jacht in problemen op het Hollandsch Diep. Via de Verkeerspost Dordrecht van Rijkswaterstaat wordt de hulpverlening voor het motorbootje in de Swinhaven overgenomen door de RWS 851. De Tjepke spoedt zich over de Dordtse Kil naar het Hollandsch Diep.
Ter hoogte van de jachthaven van Noordschans is een anker van een zeiljacht gaan krabben. De harde wind en hoge golfslag doen de rest. Het schip verdaagt volledig aan lager wal. Goed zeemanschap vereist dat de ene watersporter de andere helpt als het nodig is. Een watersporter probeert met zijn jacht de onfortuinlijke zeiler, die uit Duitsland is komen varen, van lager wal te slepen. Dit mislukt echter waardoor ook dit zeiljacht aan dezelfde lagerwal komt te liggen en op een akelige wijze tegen het Duitse jacht ligt te bonken. De Tjepke sleept achtereenvolgens het Duitse en daarna het Nederlandse jacht van de gevaarlijke positie naar de jachthaven van Noordschans.
Na het opnemen van de gegevens meldt het Kustwachtcentrum een nieuw incident. Op het Wantij ligt een schip met motorstoring door wind en stroming klem tegen de pijler van een brug. Aan boord twee volwassenen en drie kinderen. Snel vaart de Tjepke naar de opgegeven positie. Omdat de Tjepke bijna geen brandstof meer heeft en de koers langs het boothuis van KNRM Dordrecht-Noord en de Dordtse Reddingsbrigade voert besluit de schipper eerst te bunkeren. In het boothuis zijn de voorbereidingen van een grote oefening van de Nationale reddingsvloot die avond in volle gang en personeel van KNRM en Brigade zorgen er voor dat de Tjepke Ekkelboom snel van nieuwe brandstof wordt voorzien. Hierna spoedt de Tjepke zich naar de opgegeven positie. Daar wordt snel een sleepverbinding gemaakt en de onfortuinlijke motorsloep wordt naar de haven van Papendrecht gesleept.
Wanneer de nachtoefening van de Reddingsbrigade start komt de Tjepke eindelijk weer terug in het boothuis. Na bunkeren, schoonmaken en aanvullen kan de bemanning rust nemen.
Een warme Hemelvaartsdag zorgt voor veel activiteit op het verkoelende water. Een schip loopt onbedoeld op de strekdam ter hoogte van de Heinenoordtunnel en komt muurvast te zitten.
De bemanning van de reddingboot Tjepke Ekkelboom van KNRM-reddingstation Dordrecht-Noord wordt aan het eind van deze zonovergoten middag gealarmeerd door de GMC Zuid-Holland Zuid.
Zowel de GMC als de Verkeerspost Dordrecht van Rijkswaterstaat heeft meerdere meldingen over het schip op de strekdam ontvangen door omstanders die het omhoog zien zitten. De GMC heeft echter geen contact met het onfortuinlijke schip zelf en geeft daarom een prio 1 af.
Met de grootste spoed en zich voorbereidend op beschadigingen aan schip en bemanning op de strekdam begeeft de Tjepke Ekkelboom zich naar de opgegeven positie. Daar blijkt inderdaad een 12 meter lang schip met 23 opvarenden op de strekdam te zitten. Op het moment van aankomst van de reddingboot wordt deze net door een passerende watersporter losgetrokken. Dit hoort bij goed zeemanschap: iedereen op het water helpt een ander als die in nood is.
De Tjepke Ekkelboom verleent direct assistentie aan de mede-redders en in gezamenlijkheid wordt het schip afgemeerd in de jachthaven van Barendrecht.
Er zijn gelukkig geen slachtoffers en de schade valt mee.
Na het opnemen van de gegevens keert de Tjepke Ekkelboom met een tevreden bemanning terug naar KNRM-reddingstation Dordrecht-Noord.
Het is al ruim na etenstijd als de reddingboot weer uitrukgereed in haar boothuis ligt.
Woensdag 24 mei hebben drie zeevaste bemanningsleden van KNRM-reddingstation Dordrecht de reddingboot Tjepke Ekkelboom weer naar haar thuishaven gebracht.
Eind van de middag vertrok de reddingboot Johanna Maria, die thuishoort in de reservevloot van de KNRM, vanaf het Wantij via de Oude Maas en de Nieuwe Waterweg naar zee om een paar uur later aan te meren aan de KNRM-steiger in IJmuiden.
Daar lag de Tjepke Ekkelboom glimmend en blinkend te wachten op de Dordtse redders.
De Tjepke heeft twee maanden in IJmuiden gelegen voor groot onderhoud. Het schip is omgehaald en verbeterd en nu weer klaar voor een druk vaarseizoen met vele reddingen rond het eiland van Dordt.
De bemanning wisselde in IJmuiden van boot en na de koffie ging het weer zeewaarts.
Over een schitterende Noordzee, een mooie windkracht 4, met een prachtige rustig dalende zon stoof de Tjepke terug naar de Nieuwe Waterweg. Daar werd de Dordtse reddingboot opgevangen door de collega’s van KNRM reddingstation Hoek van Holland met hun reddingboot Jeanine Parqui. Na koffie in de Hoek ging het door naar Dordrecht waar de Tjepke Ekkelboom rond middernacht weer helemaal gereed lag voor haar reddingstaak.
In het NIVON-huis op de Kleine Rug, een klein eiland in het riviertje Wantij, voelde een bewoner zich niet lekker. Onmiddellijk werd via 112 de ambulancedienst gewaarschuwd. Het natuurvriendenhuis is echter uitsluitend per boot bereikbaar. Daarom werd naast de ambulance ook de KNRM verzocht ter plaatse te gaan. De ambulancemedewerkers werden door het pontje van het vakantieverblijf overgezet.
Omstreeks half acht in de avond gingen de piepers van de bemanning van de reddingboot Johanna Maria van KNRM reddingstation Dordrecht-Noord.
Vlot voeren de mannen van KNRM reddingstation Dordrecht over het Wantij naar de Kleine Rug. De bemanning bood ter plaatse ondersteuning aan het ambulancepersoneel.
Na eerste behandeling door de ambulanceverpleegkundige ging de patient naar de huisarts, de ambulance naar de ambulancepost en de Johanna Maria terug naar het boothuis.
Om kwart over acht lag de Johanna Maria weer uitrukgereed.
Mis de boot niet! Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.