Skip to main content

Onwelwording in Biesbosch

  • Fotogallery:
  • 13-06-2017

Tegen middernacht worden de redders van KNRM reddingstation Dordrecht opgepiept. In de Biesbosch voelt een mevrouw zich niet lekker. De ambulance wordt naar het reddingstation gedirigeerd.

Op het reddingstation verzamelen de bemanningen van ambulance en reddingboot en met de KBW 1910 wordt met spoed uitgevaren naar het Gat van de Vissen. Ook de RWS 71 is aanvarend.

Op de opgegeven positie treft de bemanning een tjalk aan met twee opvarenden. Een van hen is onwel. Het ambulancepersoneel en de bemanning bieden onmiddellijk hulp. Het slachtoffer heeft een erg lage bloeddruk en het ambulancepersoneel ziet haar graag zo snel mogelijk in het ziekenhuis.

In de smalle en kleine roef van de tjalk komt de training in werken met de verschillende soorten brancard goed van pas. Vanuit de roef wordt de vrouw met de onderkoelingsbrancard aan dek gebracht. Daar wordt zij overgeheveld in de normale brancard. Op deze brancard wordt ze vervolgens overgebracht naar de KBW 1910. Hoewel de RWS 71 meer comfort zou kunnen bieden wordt na onderling overleg besloten de vrouw met de KBW 1910 naar reddingstation Dordrecht Zuid te brengen. De KBW 1910 kan vele malen sneller door der Biesbosch dan de RWS 71 en haast is op dit moment geboden. Nadat ook de echtgenoot van het slachtoffer aan boord is genomen snelt de KBW 1910 terug naar haar station. Daar staat personeel en een ambulance hen op te wachten. Metde brancard van de KBW 1910 wordt de vrouw aan wal gebracht om vervolgens op de ambulancebrancard naar het ziekenhuis te worden gebracht.

Het slachtoffer is in het ziekenhuis opgenomen en maakt het op de ochtend na deze bewogen nacht naar omstandigheden wel.

De bemanning kijkt terug op een zeer prettige en effectieve samenwerking tussen KNRM, ambulancedienst en Rijkswaterstaat.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2340

Speedboot aan lagerwal na botsing

  • Fotogallery:
  • 05-06-2017

Op 2e Pinksterdag werden de Dordtse vrijwilligers rond 17:00 uur opgeroepen om hulp te gaan bieden aan een aan lagerwal geraakte watersporter.

Ter hoogte van Numansdorp dreef een speedboot die even daarvoor nog met flinke snelheid over het Hollands Diep voer en iets geraakt had onderwater.

De RWS 71 van Rijkswaterstaat was inmiddels ter plaatse maar kon vanwege haar diepgang geen actie ondernemen.

Zelfs met de diepgang van reddingboot KBW 1910 was de speedboot niet bereikbaar tussen de twee kribben. Daarom stapte een vrijwilliger met de sleeplijn overboord om al wadend naar de onfortuinlijke watersporter te gaan.

Voorzichtig werd de speedboot van de lagerwal verlost en naar dieper water gebracht.

Na de inspectie van het jacht op lekkages is het naar de Marina Numansdorp gesleept.

In de haven kon de eigenaar de boottrailer klaar laten zetten en gaan zorgen voor reparatie van zijn speedboot.

De Dordtse KNRM vrijwilligers waren iets later dan gepland voor het avondeten thuis. Dat hoort ook bij het redder zijn.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2834

Krib en motorstoring houden Dordtse redders bezig  

  • Fotogallery:
  • 04-06-2017

Op Eerste Pinksterdag worden de redders van KNRM-reddingstation Dordrecht tegen drieën gealarmeerd voor scheepje met motorstoring in het Gat van de Slek in de Brabantse Biesbosch. Op het moment dat de KBW 1910 uit wil varen krijgen de Dordtse redders een tweede alarm voor een jachtje op een krib bij de Heinenoordtunnel.

Direct wordt met de reddingboot KBW 1910 uitgevaren naar de Oude Maas. De situatie voor de scheepje op de krib is nijpender dan die van het scheepje met motorstoring.

Ter plaatse heeft de RWS 73 het jachtje al losgetrokken. De bemanning van de KBW 1910 controleert het scheepje nog op lekkage en laat de verdere hulpverlening dan over aan de collega's van Rijkswaterstaat.

De KBW 1910 snelt u door naar het Gat van de Slek in de Brabantse Biesbosch. Hier ligt het schip met motorstoring. Het schip wordt op sleep genomen en bij de Spieringsluis in veiligheid gebracht.

Rond etenstijd is de KBW 1910 weer terug op station.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2098

Koffie maakt nachtelijke uitruk dragelijk

  • Fotogallery:
  • 04-06-2017

In de nacht van zaterdag op zondag wordt de bemanning van de KBW 1910 even na enen uit bed gepiept in verband met de waarneming van vuurverschijnselen op de Amer tegenover Lage Zwaluwe. Met de slaap nog in de ogen gaan de mannen aan boord om ter plaatse te gaan.

Omdat het niet duidelijk is of er hier een stuk Biesbosch of een schip in brand staat zijn ook brandweer en politie gewaarschuwd. Enige haast is geboden.

Het blijkt echter te gaan om een vuurkorf op het voordek van een schip bij een strandje in het Zuidergat van de Vissen waar een kleine beach party gaande is.

Voor de KBW 1910 is er niets te doen en de mannen keren terug. Tot hun grote vreugde staat walkapitein Bas op KNRM-reddingstation Dordrecht-Zuid klaar met verse koffie.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2207

Winderige dinsdag zorgt voor problemen

  • Fotogallery:
  • 30-05-2017

Na de warme dagen in het weekend leek het deze week rustig te worden. De temperatuur daalde en de wind trok wat aan.

Vooral die wind bracht meerdere schepen en twee schilders op deze winderige dinsdag in de problemen.

Omstreeks twee uur in de middag wordt de bemanning van reddingboot KBW 1910 van KNRM reddingstation Dordrecht-Zuid gepiept om assistentie te verlenen aan de brandweer. Aan en onder de brug van de HSL over het Hollandsch Diep hangen twee schilders van wie de bakjes waarin ze zitten niet meer op of neer kunnen. De mannen waren bezig met schilderwerkzaamheden aan de betreffende brug en hangen nu op ongeveer 17 meter hoogte in de harde wind te schommelen.

Het hoogtereddingsteam van Brandweer Rotterdam komt ter plaatse om de mannen uit hun benarde positie te bevrijden. De mannen worden uit de bakjes geholpen en al abseilend worden ze op de reddingboot KBW 1910 gezet.

De reddingboot brengt de mannen, die enige onderkoeling ervaren, over naar KNRM reddingstation Dordrecht-Zuid waar ze door de daar aanwezige ambulancebemanningen worden nagekeken. Gelukkig komen beiden er met de schrik en wat kou goed af.

Voor de bemanning van de reddingboot volgt direct een melding in het Gat van de Kerksloot. Via de Verkeerspost Dordrecht van Rijkswaterstaat wordt de KBW 1910 gealarmeerd voor een schip dat in de Biesbosch motorstoring heeft. Hierdoor verdaagt het scheepje aan lager wal in het Gat van de Kerksloot. De schipper van het scheepje voorkomt stranding door tijdig zijn anker uit te gooien, maar erg prettig ligt hij daar niet. Vlot gaat de reddingboot ter plaatse en na het maken van een sleepverbinding wordt het schip losgetrokken.

De wind trekt inmiddels nog verder aan en wordt vlagerig. Een schip probeert een medewatersporter de Amer over te slepen, maar redt dat door de wind en de knobbelige golfslag niet meer. Er staat inmiddels een stevige Westzuidwesten wind, 5 Bft. met een golfhoogte van een halve meter op de rivier.

De bemanning van de KBW 1910 hoort over VHF 10 van de problemen die de slepende schipper ondervindt. Onmiddellijk biedt de KNRM haar diensten aan. De Dordtse redders gaan ter plaatse en nemen de sleep over. Zelfs met de 435 paardenkrachten van de KBW 1910 kost het moeite het schip op sleep te houden. Toch lukt het uiteindelijk het twaalf meter lange motorjacht veilig in de haven van Drimmelen af te meren.

Dan kunnen de redders eindelijk huiswaarts

Het is ruim na etenstijd, maar de op het eiland achtergebleven bemanningsleden hebben gezorgd voor een maaltijd en een collegiale ontvangst in het boothuis na deze voor Dordtse begrippen lange inzet. De redders die gevaren hebben gaan eten en de collega’s maken de reddingboot KBW 1910 weer gereed voor de volgende uitruk.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2753

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.