Skip to main content

Vijf acties, zes schepen

Datum: zaterdag 27 mei 2017 | Sectie: Dordrecht noord

Het mooie weer trekt vele mensen naar het water. Er kan dan van alles misgaan. Immers, de een is meer bedreven in navigatie en het besturen van een schip dan de ander. Bij hoog water lopen kribben onder en is een navigatiefoutje zo gemaakt. Of golfslag zet een schip op het basalt van de rivierdijk. Of een schip krijgt door wind en golfslag te maken met een krabbend anker. Of een schipper probeert aan lager wal een collega-schipper te helpen en dat lukt net niet. Of een schip heeft vlak voor de haven motorstoring. Of wind en stroom zetten een schip klem tegen een brugpijler.

Het gebeurde allemaal rond het eiland van Dordt op zaterdag 27 mei.

De reddingboot Tjepke Ekkelboom is op deze zonovergoten zaterdagmiddag op de Oude Maas voor oefening als zij door het Kustwachtcentrum wordt gealarmeerd voor een motorsloep op een krib op het Hollandsch Diep ter hoogte van Numansdorp. Direct gaat de reddingboot ter plaatse. Op de opgegeven positie treft de bemanning van de reddingboot een motorsloep aan die vastgelopen is op een krib. De bemanning van de sloep staat naast het scheepje in het water. Eén van de bemanningsleden is zeer geschrokken en wordt direct aan boord van de Tjepke Ekkelboom genomen en gerustgesteld. Daarna wordt er een sleepverbinding met de sloep gemaakt en voorzichtig wordt het scheepje van de krib getrokken. Na controle van de machinekamer en het onderschip is duidelijk dat de sloep geen lekkage heeft overgehouden aan de onvrijwillige aanvaring met het basalt van de krib. De opvarenden kunnen hun reis veilig vervolgen. Voor alle zekerheid begeleidt de Tjepke Ekkelboom de sloep een tijdje.

Tot de meldkamer van de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid de Tjepke alarmeert voor een aanvaring op het Spui. Ter plaatse blijkt het geen aanvaring te zijn, maar een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Een onbekend gebleven RIB is met hoge snelheid twee 17 meter lange speedboten gepasseerd. Eén van de speedboten is door de golfslag van de passerende RIB uit het roer gelopen en op de walkant terecht gekomen. Hierbij is de schroef geraakt, de voortstuwing in het ongerede geraakt met uiteindelijk gevolg het stranden van de speedboot op een krib. De tweede speedboot is onmiddellijk te hulp gekomen, evenals de P17 van de Zeehavenpolitie. Deze schepen hebben echter niet de sleepcapaciteit om de onfortuinlijke snelle boot van de krib te krijgen. De Tjepke Ekkelboom lukt dit wel. De sleep wordt vervolgens overgegeven aan de andere speedboot. De beide speedboten zullen naar Hellevoetsluis varen.

De Tjepke Ekkelboom gaat over het Spui en de Oude Maas richting KNRM-reddingstation Dordrecht-Noord om te bunkeren als de bemanning ter hoogte van de Swinhaven een bootje ziet liggen met een om hulp zwaaiende bemanning. Direct gaat de Tjepke Ekkelboom langszij. Aan boord van de motorboot bevinden zich twee volwassenen en twee kinderen. Het bootje heeft motorpech en kan niet meer op eigen kracht de haven in komen. De Tjepke maakt een sleepverbinding en meert het bootje af in de Swinhaven.

Op dat moment gaat voor de Tjepke Ekkelboom het alarm voor een jacht in problemen op het Hollandsch Diep. Via de Verkeerspost Dordrecht van Rijkswaterstaat wordt de hulpverlening voor het motorbootje in de Swinhaven overgenomen door de RWS 851. De Tjepke spoedt zich over de Dordtse Kil naar het Hollandsch Diep.

Ter hoogte van de jachthaven van Noordschans is een anker van een zeiljacht gaan krabben. De harde wind en hoge golfslag doen de rest. Het schip verdaagt volledig aan lager wal. Goed zeemanschap vereist dat de ene watersporter de andere helpt als het nodig is. Een watersporter probeert met zijn jacht de onfortuinlijke zeiler, die uit Duitsland is komen varen, van lager wal te slepen. Dit mislukt echter waardoor ook dit zeiljacht aan dezelfde lagerwal komt te liggen en op een akelige wijze tegen het Duitse jacht ligt te bonken. De Tjepke sleept achtereenvolgens het Duitse en daarna het Nederlandse jacht van de gevaarlijke positie naar de jachthaven van Noordschans.

Na het opnemen van de gegevens meldt het Kustwachtcentrum een nieuw incident. Op het Wantij ligt een schip met motorstoring door wind en stroming klem tegen de pijler van een brug. Aan boord twee volwassenen en drie kinderen. Snel vaart de Tjepke naar de opgegeven positie. Omdat de Tjepke bijna geen brandstof meer heeft en de koers langs het boothuis van KNRM Dordrecht-Noord en de Dordtse Reddingsbrigade voert besluit de schipper eerst te bunkeren. In het boothuis zijn de voorbereidingen van een grote oefening van de Nationale reddingsvloot die avond in volle gang en personeel van KNRM en Brigade zorgen er voor dat de Tjepke Ekkelboom snel van nieuwe brandstof wordt voorzien. Hierna spoedt de Tjepke zich naar de opgegeven positie. Daar wordt snel een sleepverbinding gemaakt en de onfortuinlijke motorsloep wordt naar de haven van Papendrecht gesleept.

Wanneer de nachtoefening van de Reddingsbrigade start komt de Tjepke eindelijk weer terug in het boothuis. Na bunkeren, schoonmaken en aanvullen kan de bemanning rust nemen.

Het was een drukke middag en avond.

Dordrecht noord

Gerelateerd nieuws

Nieuwsbrief

ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?

Download de KNRM Helpt app

MET DE KNRM HELPT APP BEREIKT U ONS ALTIJD EN OVERAL

Met één druk op de knop alarmeert u het dichtstbijzijnde reddingstation. Altijd veilig het water op? Download de KNRM Helpt App.

Word donateur

DIT BETEKENT UW DONATIE VOOR DE KNRM

De KNRM is een goed doel. We ontvangen geen subsidie van de overheid. Daarom is jouw bijdrage zo belangrijk.

Met jouw hulp leiden we vrijwilligers op, onderhouden en bouwen we reddingboten en brengen we de uitrusting van onze redders op orde.

Deel dit bericht

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.