Bij een temperatuur van 30 graden vaart op zondagmiddag de Tjepke Ekkelboom van KNRM-reddingstation Dordrecht-Noord uit voor een open bootje met motorpech.
Het scheepje is op de Oude Maas voor anker gegaan in afwachting van hulp. Terwijl de Tjepke Ekkelboom aanvarend is komt het bericht dat het scheepje door een mede-watersporter geholpen is en in veilige haven is gebracht. De Tjepke Ekkelboom keert terug naar het KNRM-reddingstation Dordrecht-Noord.
De redders zijn net thuis of de pieper gaat opnieuw. Dit maal voor een schip met motorstoring op het Hollands Diep. Vanaf KNRM-reddingstation Dordrecht-Zuid vaart de KBW 1910 uit naar de opgegeven positie. Aangekomen bij boei HD 22 ligt daar het motorjacht met inmiddels weer draaiende motor. De schipper heeft de motor weer aan de praat gekregen. Hij vertrouwt het echter niet en verzoekt de KBW 1910 stand-by te blijven. Ter ondersteuning gaat een opstapper aan boord van de motorboot.
Begeleid door de KBW 1910 zet hij koers naar de haven van Willemstad waar het schip veilig wordt aangemeerd. De schipper wordt donateur van de KNRM.
De KBW 1910 keert na het opnemen van de gegevens weer terug naar haar boothuis. De vrijwilligers kunnen nog even genieten van een warme zomeravond.
Vroeg in de avond van deze warme zaterdag werden de opstappers van de reddingboot KBW 1910 van KNRM-reddingstation Dordrecht-Zuid gealarmeerd voor een schip met motorpech op de Nieuwe Merwede.
Omdat het gros van de bemanning van KNRM-reddingstation Dordrecht op oefening was bij KNRM Scheveningen werd uitgevaren met een tijdelijke bemanning, geformeerd door een Dordtse schipper en opstapper en collega’s van KNRM Veere en KNRM Hoek van Holland.
Bij kilometerraai 977 trof de bemanning een mooi blauw jachtje met motorstoring aan. De koeling van de motor had het begeven en dan was doorvaren geen optie.
Direct werd een sleepverbinding gemaakt en het schip overgebracht naar de haven van Lage Zwaluwe waar reparatie van het koelingsprobleem kon worden gedaan.
De KBW 1910 ging weer retour station en lag een uurtje later weer uitrukgereed in haar boothuis.
De eigenaar van het jacht kon terugkijken op een hulpverlening door drie reddingstations met één boot.
Op zaterdag 17 juni verzamelden de bemanningen van de KNRM-reddingstations Ter Heijde met de reddingboot George Dijkstra, Scheveningen met de reddingboten Kitty Roosmale Nepveu en Beluga, KNRM LIfeguard Wassenaar met hun waterscooter en Dordrecht met de reserve-reddingboot Royal Flush zich voor de Scheveningse kust voor een oefening in het redden van grote groepen drenkelingen. Ruim dertig KNRM vrijwilligers doken vanaf de reddingboten de Noordzee in en verzamelden zich al zwemmend bij een groot reddingsvlot.
Nadat de vrijwilligers het vlot ingeklommen waren kwamen de reddingboten in actie. Door het ontbreken van een echte golfslag, het was een vlak zeetje, zorgde de Kitty eerst voor een wat heftigere deining waarna de redding van de inzittenden in het overvolle reddingsvlot kon beginnen. De kleine Royal Flush, Nikolaasklasse, kon de boeg goed tegen het vlot plaatsen en liet de te redden vrijwilligers overstappen. De George Dijkstra koos er voor de drenkelingen uit het water te plukken en bracht uiteindelijk ook het vlot terug naar veilige haven.
Na een ochtendje spartelen in de Noordzee was iedereen weer aan boord en maakten de KNRM vrijwilligers zich op voor het tweede deel van deze oefening. Het meevaren in de vlootschouw ter gelegenheid van Vlaggetjesdag!
Na de groet aan het admiraalsschip, de Barend Biesheuvel, deden de bemanningen zich te goed aan de meer dan voortreffelijke lunch die door KNRM Scheveningen bereid was. Uiteraard met veel vis.
Toen maakten ze zich op voor de laatste oefening. In de haven werd aan boord van het oefenschip Pride een brand in scene gezet. Het schip was volgeladen met KNRM’ers en deze sprongen in ‘hevige paniek’ te water. De geënsceneerde drenkelingen verzamelden zich weer in een reddingvlot en wachten in goed vertrouwen hun redding af. De Kitty Roosmale Nepveu startte bij het jacht onmiddellijk de bluswerkzaamheden, hierbij geassisteerd door de George Dijkstra. Vervolgens werd de Rescue Ramp van de Kitty geïnstalleerd en konden de drenkelingen het vlot verlaten en aan boord van de grote reddingboot worden genomen.Toen was het einde oefening.
De Kitty lag nog maar net voor de wal toen ze voor een echt alarmering naar zee moest. Een opvarende van een schip op de Noordzee voelde zich niet lekker en werd met zorg door de Scheveningse redders aan wal gebracht.
Zo eindigde het laatste oefendeel van deze massale oefendag in stijl met datgene waar de KNRM’ers zo hard voor oefenen. het redden en helpen van mensen in nood op zee.
De avond brachten de vrijwilligers van KNRM Ter Heijde, Scheveningen, Dordrecht en Wassenaar door met een gezamenlijke barbecue in het mooie oude boothuis van de KNRM Scheveningen.
Namens alle deelnemers ging en gaat er veel dank uit naar de collega’s in Scheveningen, die tijd noch moeite gespaard hebben om deze dag tot een succes te maken.
In het voorjaar werd PR-coördinator Bas van KNRM-reddingstation Dordrecht door een oud-opstapper benaderd of deze met de klas van zijn dochter van Basisschool de Tuimelaar uit Nieuw Lekkerland op bezoek mocht komen. Op school was klassikaal het lespakket ‘Water Veilig’ al behandeld en nu was ht tijd voor een kennismaking met het echte werk.
Er werd gestart met de film ‘Redders op Woest water’ wat na het zien heel veel vragen opleverde. Na het beantwoorden van de vragen werd de dochter van de oud-opstapper in een heus overlevingspak gehesen en compleet met helm op de foto gezet. Daarna mochten de leerlingen een reddingvest activeren. De bijbehorende plof was enorm.
Toen was het tijd voor de rondleiding door het reddingstation. Na het bezichtigen van de reddingboot KBW 1910 was het ook tijd voor de meegebrachte boterham en de film /Mensen redden Mensen’, die een goed beeld geeft van het werk van de KNRM.
De leerlingen waren zich ervan bewust dat de KNRM ongesubsidieerd hun werk verricht en afhankelijk is van donaties. Op school hadden de leerlingen een statiegeldactie opgezet wat het mooie bedrag van € 68.22 opleverde. De envelop met inhoud werd overhandigd en de dank namens de Dordtse redders aan de leerlingen is groot.
Als afsluiting werd buiten nog een handstakellicht getoond en gingen de leerlingen met een goed gevoel retour school.
Op de late donderdagavond alarmeert een zeiler via de KNRM Helpt app de KNRM Helpt Assistentie Centrum. Hij heeft averij aan zijn grootzeil en kan alleen nog maar op de fok zeilen. De fok is onvoldoende om tegen de stroom in vanuit het Zuidergat van de Vissen naar Lage Zwaluwe te komen. Hij ligt al drie uur op te kruisen maar schiet niets op. Het wordt inmiddels schemerig en de lol van het zeilen is er nu wel vanaf.
De vrijwilligers van reddingboot KBW 1910 van KNRM-reddingstation Dordrecht-Zuid varen uit en nemen de onfortuinlijke zeiler op sleeptouw. Een uur na de eerste melding ligt het open zeilbootje veilig in de haven van Lage Zwaluwe.
De KBW 1910 ligt tegen middernacht weer uitrukgereed in haar boothuis.
Mis de boot niet! Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.