Winderige dinsdag zorgt voor problemen
Na de warme dagen in het weekend leek het deze week rustig te worden. De temperatuur daalde en de wind trok wat aan.
Vooral die wind bracht meerdere schepen en twee schilders op deze winderige dinsdag in de problemen.
Omstreeks twee uur in de middag wordt de bemanning van reddingboot KBW 1910 van KNRM reddingstation Dordrecht-Zuid gepiept om assistentie te verlenen aan de brandweer. Aan en onder de brug van de HSL over het Hollandsch Diep hangen twee schilders van wie de bakjes waarin ze zitten niet meer op of neer kunnen. De mannen waren bezig met schilderwerkzaamheden aan de betreffende brug en hangen nu op ongeveer 17 meter hoogte in de harde wind te schommelen.
Het hoogtereddingsteam van Brandweer Rotterdam komt ter plaatse om de mannen uit hun benarde positie te bevrijden. De mannen worden uit de bakjes geholpen en al abseilend worden ze op de reddingboot KBW 1910 gezet.
De reddingboot brengt de mannen, die enige onderkoeling ervaren, over naar KNRM reddingstation Dordrecht-Zuid waar ze door de daar aanwezige ambulancebemanningen worden nagekeken. Gelukkig komen beiden er met de schrik en wat kou goed af.
Voor de bemanning van de reddingboot volgt direct een melding in het Gat van de Kerksloot. Via de Verkeerspost Dordrecht van Rijkswaterstaat wordt de KBW 1910 gealarmeerd voor een schip dat in de Biesbosch motorstoring heeft. Hierdoor verdaagt het scheepje aan lager wal in het Gat van de Kerksloot. De schipper van het scheepje voorkomt stranding door tijdig zijn anker uit te gooien, maar erg prettig ligt hij daar niet. Vlot gaat de reddingboot ter plaatse en na het maken van een sleepverbinding wordt het schip losgetrokken.
De wind trekt inmiddels nog verder aan en wordt vlagerig. Een schip probeert een medewatersporter de Amer over te slepen, maar redt dat door de wind en de knobbelige golfslag niet meer. Er staat inmiddels een stevige Westzuidwesten wind, 5 Bft. met een golfhoogte van een halve meter op de rivier.
De bemanning van de KBW 1910 hoort over VHF 10 van de problemen die de slepende schipper ondervindt. Onmiddellijk biedt de KNRM haar diensten aan. De Dordtse redders gaan ter plaatse en nemen de sleep over. Zelfs met de 435 paardenkrachten van de KBW 1910 kost het moeite het schip op sleep te houden. Toch lukt het uiteindelijk het twaalf meter lange motorjacht veilig in de haven van Drimmelen af te meren.
Dan kunnen de redders eindelijk huiswaarts
Het is ruim na etenstijd, maar de op het eiland achtergebleven bemanningsleden hebben gezorgd voor een maaltijd en een collegiale ontvangst in het boothuis na deze voor Dordtse begrippen lange inzet. De redders die gevaren hebben gaan eten en de collega’s maken de reddingboot KBW 1910 weer gereed voor de volgende uitruk.
Dordrecht noord
Gerelateerd nieuws
Nieuwsbrief
ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?
Download de KNRM Helpt app
Word donateur
DIT BETEKENT UW DONATIE VOOR DE KNRM
Met jouw hulp leiden we vrijwilligers op, onderhouden en bouwen we reddingboten en brengen we de uitrusting van onze redders op orde.