Skip to main content

Blokhut op de Maas

  • Fotogallery:
  • 04-03-2019

Op maandag 4 maart gaat voor de achtste keer dit jaar de pager bij de vrijwilligers van KNRM-reddingstation Dordrecht. Op de Bergsche Maas is een blokhutboot in nood.

Een kwartiertje na alarmering stuift de KBW 1910 naar de opgegeven positie richting Waalwijk. Het is onstuimig weer. De windkracht 6 jaagt het oppervlaktewater tegen de stroom in en dit zorgt voor golven van anderhalve meter hoog.

Ter plaatse gekomen ligt de blokhutboot in een onfortuinlijke positie aan lager wal. Het elektrisch aangedreven schip heeft in deze omstandigheden veel te weinig voortstuwingskracht om tegen wind en golven in te komen.

Aan boord van de blokhutboot bevindt zich een gezin van 5 personen en een hond. Geholpen door de opstappers van de KBW 1910 worden ze met de sleeptros verbonden aan de reddingboot en na enig sleurwerk van de tien jaar oude reddingboot komt de blokhutboot tegen wind en stroom in los van de wal.

De KBW 1910 brengt de blokhutboot naar veilige haven in Waalwijk waar het gezin, en vooral de hond, de redders hartelijk danken voor hun inzet en opgelucht hun vakantie kunnen voortzetten.

Tegen de westenwind in vaart de KBW 1910 weer terug naar het boothuis. Een mooie en vooral dankbare inzet.

  • Raadplegingen: 1763

Binnenvaartschip maakt water bij Werkendam

  • Fotogallery:
  • 05-02-2019

Rond 19:00 uur werden de Dordtse redders gealarmeerd voor hulp aan een binnenvaartschip op de Nieuwe Merwede ter hoogte van Werkendam.

Tijdens de vaart werd er aan boord van een binnenvaarschip een lekkage ontdekt in het vooronder van het schip. Het binnenvaarschip meerde snel af aan de autosteiger bij Werkendam.

De pompen van de brandweer en reddingboot Tjepke Ekkelboom werden in het vooronder geplaats.

Gezamenlijk met Rijkswaterstaat werd een inspectie van de boeg van het schip uitgevoerd. In het kluisgat van het anker werd een scheurtje aangetroffen boven de waterlijn. Tijdens het varen was hierdoor water naar binnengekomen.

Na een goed uur pompen was het vooronder weer zo goed als droog. Het schip is verhaald naar de Beatrixhaven in Werkendam waar een reparatie zal volgen.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2863

Vijf vrijwilligers gedecoreerd

  • Fotogallery:
  • 16-01-2019

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van KNRM reddingstation Dordrecht zijn vijf vrijwillige redders onderscheiden met de Vrijwilligersmedaille Openbare Orde en Veiligheid.

De gedecoreerden zijn al tien jaar actief in de operationele dienst van het reddingstation.

De eervolle onderscheiding werd uitgereikt door de voorzitter van de Plaatselijke Commissie en burgemeester van de stad Dordrecht, Wouter Kolff.

De secretaris van de Plaatselijke Commissie memoreerde het tienjarig bestaan van het reddingstation in 2018 en benadrukte dat de vrijwilligers van de KNRM het kostbaarste bezit van de KNRM zijn.

De avond werd afgesloten met een hapje en een drankje met redders en Helpers aan de Wal van het eerste uur en vandaag.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2369

Oefentocht eindigt met twee inzetten

  • Fotogallery:
  • 08-01-2019

Harde wind en extra hoog water is een goede reden om extra te gaan oefenen. Zo ook op de ochtend van de stormachtige dinsdag 8 januari.

Terugkerend van de ochtendoefening krijgen de vrijwilligers van KNRM-reddingstation Dordrecht een alarmering in verband met een speedbootje wat op de Beneden-Merwede in de walkant ligt. Het scheepje is van een binnenvaarder en de schipper daarvan roept de hulp van de vrijwilligers van de Dordtse reddingstation in.

Terwijl de vrijwillige bemanning met de reddingboot Tjepke Ekkelboom richting speedbootje vaart wordt zij gealarmeerd voor een persoon te water bij de Baanhoekbrug.

Met spoed gaat de reddingboot ter plaatse. De waterbus Devel en een patrouilleschip van Rijkswaterstaat zijn ook in de buurt. Op aanwijzing van de bemanning van de Devel vindt de Tjepke Ekkelboom een vrouw in de rivier. Eenmaal aan boord van de reddingboot wordt direct begonnen met het reanimeren van de vrouw.

Aan de wal wordt ze overgenomen door de eveneens gealarmeerde ambulance. Met spoedtransport wordt ze overgebracht naar het Erasmus MC in Rotterdam.

Terugkerend van deze inzet haalt de reddingbootbemanning nog even het speedbootje uit de walkant en brengt deze terug naar de eigenaar.

Een dag die begon met rustig oefenen eindigt zo met twee totaal verschillende inzetten.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 3055

Scheepsbrand

  • Fotogallery:
  • 25-10-2018

De vrijwilligers van KNRM reddingstation Dordrecht zitten net aan de avondmaaltijd als de pieper gaat. Op het Hollandsch Diep is er brand aan boord van een binnenvaartschip.

Tien minuten na alarmering vaart de KBW 1910 uit naar het schip in nood. Aan de noordoever van het Hollandsch Diep, ter hoogte van Strijensas, treft de bemanning de binnenvaarder in nood aan.

Aan boord heeft een brand gewoed in de machinekamer. Het schip heeft geen voorstuwing meer. Een tweede binnenvaarder is te hulp geschoten en heeft het schip langszij genomen. De KBW1910 gaat eveneens langszij en zet twee opstappers over voor een eerste verkenning.

De brand in de machinekamer is inmiddels uit zichzelf gedoofd. Wel staat de machinekamer vol rook en de redders wachten de komst van de door de meldkamer gealarmeerde brandweerboten van Drimmelen en Dordrecht af.

De brandweerboot van Drimmelen is vijf minuten na de KBW 1910 ter plaatse. Met ademluchtbescherming kunnen de brandweerlieden de machinekamer betreden. Nadat de brandweer met behulp van haar warmtebeeldcamera geconstateerd heeft dat het vuur inderdaad gedoofd is, worden de machinekamerluiken geopend en wordt de ruimte grondig geventileerd. De hitte in de machinekamer is zodanig geweest dat de lampen in de ruimte gesmolten zijn.

De binnenvaarder wordt nu stevig aan de te hulp geschoten binnenvaarder gekoppeld en gezamenlijk gaan de schepen richting Volkeraksluizen. Het door de Kustwacht gealarmeerde bergingsschip Furie 4 van BST uit Dintelsas komt inmiddels ook ter plaatse. Ook de gealarmeerde brandweerboot Zuid-Holland Zuid komt aan.

De Furie 4 en de KBW 1910 begeleiden de koppelsleep naar de Volkeraksluizen terwijl de brandweerboten weer terugkeren naar hun ligplaatsen. Nadat de sleep veilig bij de sluizen is gearriveerd kan ook de KBW 1910 terug naar haar boothuis.

Een goede samenwerking tussen de KNRM, brandweer en berger.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 3075

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.