Skip to main content

Vast in het Zuidergat

  • Fotogallery:
  • 07-04-2019

Op het moment dat een opstapper van KNRM-reddingstation Dordrecht finished in de marathon van Rotterdam, wordt de bemanning van de KBW 1910 door de P901 gealarmeerd vanwege een vastgelopen motorbootje in de Brabantse Biesbosch.

De KBW 1910 is snel op het water en in het mooie weer is het bootje aan de grond snel gevonden in het Zuidergat van de Vissen.

Een sleepverbinding wordt snel gemaakt en het bootje wordt vlot getrokken. Na controle op lekkage en schade aan roer en schroef kunnen de twee opvarenden en hun twee hondjes hun vaartocht naar Geertruidenberg vervolgen.

De KBW 1910 ligt om twintig voor zeven weer uitrukgereed in haar boothuis.

  • Raadplegingen: 2302

Zonder mast aan lager wal

  • Fotogallery:
  • 25-03-2019

Het is maandagmiddag half twee als de vrijwilligers van KNRM-reddingstation Dordrecht worden gealarmeerd voor een schip aan lager wal bij de Moerdijkbrug.

Bij de harde noordenwind is het rond de pijlers van de brug een gevaarlijk stukje water. De KBW 1910 vaart dan ook met spoed uit naar het schip in nood.

Het Hollandsch Diep is knobbelig door de dwarse wind. Het schip ligt tegenover het reddingstation, dus de reddingboot is vrijwel direct ter plaatse. Het blijkt te gaan om een zeiljacht waarvan de mast in de thuishaven Dinteloord ligt en de motor uitgevallen is.

De bemanning van het jacht was op weg van de haven van Drimmelen, waar het jacht in onderhoud gelegen had, naar de thuishaven. Nadat ze de Moerdijk gepasseerd waren viel de motor uit. De twee ervaren bemanningsleden van het zeiljacht kenden de gevaren van de lagerwal in dit gebied en twintig meter uit de wal wisten zijn het zeiljacht voor anker te leggen.

Met de nodige voorzichtigheid maakt de bemanning van de KBW 1910 een sleepverbinding.

Dan is het anker-op en naar de overkant. In de haven van Willemsdorp komen de beide opvarenden weer op adem en ze worden ter plekke Redder aan de Wal.

Een korte inzet met grote voldoening.

  • Raadplegingen: 2917

Dubbelslag met mist

  • Fotogallery:
  • 22-03-2019

Op vrijdag 22 maart wordt de vrijwillige bemanning van de reddingboot KBW 1910 van het KNRM-reddingstation Dordrecht gealarmeerd voor een vastgelopen schip in het Gat van de Kerksloot.

De bemanning van de KBW 1910 vindt vrij snel het 11 meter lange motorschip. Aan boord bevinden zich vijf opvarenden en een hond. Het schip is zodanig op de plaat gelopen dat roer en schroef waarschijnlijk beschadigd zijn. Van voortstuwing of koers houden is in elk geval geen sprake meer. Vanaf de KBW 1910 stapt een opstapper over en na het maken van een sleepverbinding wordt het schip naar Drimmelen gesleept.

Inmiddels valt de mist over de Biesbosch, de Amer en het Hollandsch Diep. Als in een dikke witte deken wordt al het geluid gesmoord en het zicht benomen.

De KBW 1910 vaart rustig terug richting Hollandsch Diep als de reddingboot over de marifoon wordt aangeroepen door de binnenvaarder Endurance. Deze meldt dat er zich op het Hollandsch Diep een jacht bevindt dat door de dichte mist mogelijk in problemen zou kunnen komen of zijn.

Direct zet de KBW 1910 in de steeds dikker wordende mist koers naar het Hollandsch Diep. Na het maken van een aantal zoekslagen ontdekt de bemanning een jachtje in de vaargeul.

De KBW 1910 gaat langszij en zet twee opstappers over. De tweekoppige bemanning, al jaren Redder aan de Wal van de KNRM, is erg blij dat de mannen aan boord zijn. Zij waren vol goede moed uit Willemsdorp vertrokken, maar de mist werd een stuk dichter dan ze gedacht hadden. Dan is het slecht toeven in de drukke vaargeul van het Hollandsch Diep, zo zonder radar tussen alle binnenvaarders. De bemanning van de KBW 1910 heeft menig woensdagavond geoefend op deze weersomstandigheden. De reddingboot vaart het jacht voor naar de haven van Strijensas waar het veilig kan aanleggen.

Het is al laat in de avond als de KBW 1910 weer uitrukgereed in haar boothuis ligt. De stille potdichte mist hangt weer ongestoord over het water van het Hollandsch Diep.

  • Raadplegingen: 1745

Duizend keer er uit

  • Fotogallery:
  • 09-03-2019

Op zaterdag 9 maart omstreeks half tien is het KNRM-reddingstation Dordrecht voor de 1000e keer in haar bestaan uitgevaren.

In het Noordergat van de Plomp in de Brabantse Biesbosch lag een plezierjacht met motorpech. Aan boord slechts één bemanningslid. De ervaren watersporter wist dat hij in dit onstuimige weer zijn jacht niet zelf naar veilige haven kon brengen, dus alarmeerde hij de KNRM.

De reddingboot KBW 1910 was een half uur na alarmering ter plaatse. Een opstapper stapte over op het zes meter lange jacht. Nu was een sleepverbinding snel gemaakt en het jacht kon de Biesbosch uit worden gesleept.

Vanwege de onstuimige Amer werd besloten het jacht op sleeptouw te houden en over te brengen naar de veilige haven Drimmelen.

Een rustige 1000e actie voor het reddingstation. De taart van de Plaatselijke Commissie smaakte uitstekend.

  • Raadplegingen: 1957

Dood schip

  • Fotogallery:
  • 04-03-2019

Rust hoort niet bij het reddingswerk. Terwijl de KBW 1910 nog nat is van de actie op de Bergsche Maas worden de vrijwilligers van KNRM-reddingstation Dordrecht in de avond gealarmeerd voor een vermissing in de Hollandse Biesbosch.

Bij de meldkamer in Rotterdam komt rond 22.00 uur een melding binnen. Een man geeft aan vastgelopen te zijn in de Hollandse Biesbosch en vraagt zeer dringend om hulp. Tijdens dit telefoontje valt de verbinding weg. De meldkamer alarmeert onmiddellijk de hulpdiensten in de regio rond de Biesbosch.

Omdat de melder niet precies heeft kunnen aangeven waar hij zich bevindt moet de meldkamer bij het bepalen van het zoekgebied uitgaan van de zendmast die het dichtst in de buurt van de beller staat. De politie wordt over de wal naar de Hollandse Biesbosch gestuurd en de reddingboot Tjepke Ekkelboom van KNRM-reddingstation Dordrecht-Noord gaat over het Wantij het zoekgebied in. Omdat het zoekgebied doorloopt tot in de Brabantse Biesbosch wordt ook de bemanning van de KBW 1910 van KNRM-reddingstation Dordrecht-Zuid gewaarschuwd om indien nodig de Brabantse kant van het zoekgebied te pakken. Vanuit Rotterdam komt de snelle politieboot P9 ook naar het Wantij om te assisteren.

In de donkere nacht wordt intensief gezocht. Het gebied bestaat uit allemaal kreekjes en slootjes en vaartjes en grienden. Het is er niet mogelijk om ver te kijken en ieder watertje moet door de Tjepke Ekkelboom en de P9 worden afgezocht. Om de zoveel tijd worden de motoren afgezet om te kunnen luisteren.

Vanaf Schiphol wordt inmiddels de politiehelikopter naar het zoekgebied gedirigeerd. Met haar sterke zoeklampen verkent de helikopter vanuit de lucht de wateren in de Hollandse Biesbosch. De man in nood heeft de tegenwoordigheid van geest om de helikopter te waarschuwen door met een zaklamp in de lucht te schijnen. Nu kan de heli boven het bootje blijven hangen en de Tjepke Ekkelboom en de P9 zijn dankzij de aanwijzingen van de helikopter nu vrij snel langszij het scheepje.

Daar blijkt dat de man te kampen had met een zogenaamd ‘dood schip’. Niets aan boord doet het meer. Geen motorvermogen, geen stroom, gewoon niets. In een donkere Biesbosch bij 5 graden is dat geen pretje. De Tjepke Ekkelboom neemt het scheepje op sleeptouw en ruim na middernacht wordt het scheepje aan de wal gelegd en kan de man opgelucht naar huis. De bemanning van de KBW 1910 wordt bedankt voor haar paraatheid. Om 01.00 uur ligt ook de Tjepke Ekkelboom weer uitrukgereed in het boothuis en kan ook die bemanning het bed op zoeken.

Een actie waarbij politie en KNRM nauw hebben samengewerkt en de meerwaarde van de helikopter weer eens gebleken is.

  • Raadplegingen: 3250

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.