Skip to main content

Dag op reddingstation wel besteed

  • Fotogallery:
  • 04-05-2019

Op zaterdag 4 mei is het reddingstation bezet Dit moet omdat de aanrijroute naar het station deels opgebroken is en dat heeft de aanrijtijd te lang gemaakt. De bemanning houdt zich bezig met onderhoud en gezelligheid.

Alsof de watersporters dit wisten wordt net na de koffie de bemanning van de KNRM reddingboot KBW 1910 gealarmeerd voor een schip in de problemen bij Willemstad.

Direct vaart men uit en tien minuten na alarmering is de reddingboot bij het schip in nood. Het blijkt te gaan om een jachtje met motorstoring dat achter een krabbend anker ligt. Het scheepje verdaagt meer en meer naar de dijk bij Willemstad. De sleepverbinding is snel gemaakt en het scheepje wordt veilig de haven van Willemstad binnen gebracht.

Als de bemanning aan het eind van de middag huiswaarts wil om thuis te eten worden ze opgepiept voor een bootje aan de grond in de Brabantse Biesbosch. De KNRM-alarmcentrale krijgt niet helemaal helder waar het schip in nood zich bevindt. Het zou ergens bij het Steurgat moeten zijn. Dat wordt dus zoeken voor de bemanning van de KBW 1910. De opgegeven locatie is midden in het weiland.

Onderweg naar het Steurgat passeert de KBW 1910 op de Amer een kano. Twee mannen zwaaien heftig met hun peddels. De KBW 1910 gaat naar hen toe en het blijkt dat zij niet meer tegen de wind in terug kunnen peddelen naar hun camping. Beiden zijn dun gekleed en zo aan het eind van de dag begint het aardig af te koelen. De mannen en de kano zijn aan boord van de reddingboot genomen en snel naar de camping in het Gat van de Nieuwenbinnensteek gebracht.

Dankzij rechtstreeks contact met de opvarenden van het bootje bij het Steurgat weet de schipper van de KBW 1910 dat het bij hen aan boord allemaal nog wel redelijk goed gaat. Ze krijgen het alleen maar langzaam koud.

Bij het Steurgat aangekomen wordt er grondig gezocht in de slootjes en kreekjes richting Werkendam. Aan het eind van het laatste slootje ontwaart de bemanning het gezochte bootje. De situatie is inmiddels ernstig.

De opstapper die naar het bootje waadt zorgt er voor dat de dames aan boord direct naar de reddingboot worden overgebracht en in dekens worden gewikkeld. De twee dames waren al een aantal maal overboord gegaan in een poging hun boot los te krijgen en hadden een regenbui over zich heen gekregen. In combinatie met de koude wind koel je dan snel af.

Het bootje is losgetrokken en met enige vaart zijn bootje en verkleumde opvarenden overgebracht naar de jachthaven van Werkendam waar zij weer zijn herenigd met hun verontrustte familie en thuis kunnen opwarmen.

Ruim na etenstijd keren de redders van KNRM-reddingstation Dordrecht weer terug naar huis.

  • Raadplegingen: 2815

Scheepsbrand bij Krimpen

  • Fotogallery:
  • 16-04-2019

De reddingboot Tjepke Ekkelboom van KNRM-reddingstation Dordrecht wordt aan het eind van de middag gealarmeerd voor een scheepsbrand op de Nieuwe Maas bij Krimpen aan de IJssel. Samen met de brandweerboot Zuid-Holland Zuid snelt de Tjepke Ekkelboom de Noord op.

Ter plaatse gekomen zijn de brandweer Krimpen, het scheepsbrandbestrijdingsteam van brandweer Rotterdam en de RPA2 en RPA11 van de havendienst al druk bezig met de bestrijding van de brand aan boord van de binnenvaarder. Ook het brandbestrijdingsysteem van de binnenvaarder zelf is geactiveerd.

Rijkswaterstaat zorgt inmiddels met een patrouilleboot voor een veilige werkomgeving rond het ongelukkige schip.

De binnenvaarder wordt aangemeerd aan de steiger van de waterbus waardoor de brandbestrijding nog sneller en slagvaardiger verloopt. De brand is snel onder controle.

De Tjepke Ekkelboom blijft standby liggen tot het sein gegeven wordt dat de reddingboot en de brandweerboot Zuid-Holland Zuid weer terug kunnen naar hun stations.

Tegen achten ligt de reddingboot weer uitrukgereed in het boothuis.

  • Raadplegingen: 2120

Gulle gift van jarig familiebedrijf

  • Fotogallery:
  • 13-04-2019

Het familiebedrijf Leertouwer uit Barneveld heeft een Katwijker directeur. Dat maakte dat het bedrijf bij de viering van haar 90-jarig bestaan onder andere de KNRM als te begunstigen goed doel had aangemerkt.

Namens de KNRM nam Hans Vrieling, coördinator C&F van KNRM-reddingstation Dordrecht, een cheque van € 4.250,00 in ontvangst.

Voor de KNRM zijn deze giften van zeer grote waarde. Dankzij gulle gevers als de firma Leertouwer kan de KNRM onafhankelijk haar maatschappelijk zo belangrijke werk blijven doen.

  • Raadplegingen: 1716

Hond redt zichzelf

  • Fotogallery:
  • 17-04-2019

De bemanning van de reddingboot Tjepke Ekkelboom van KNRM-reddingstation Dordrecht zit net aan de avondmaaltijd als het alarm gaat. In het Wantij ligt een hond die moeite heeft om het water weer uit te komen.

Binnen tien minuten snelt de Tjepke Ekkelboom het Wantij op.

Na diverse zoekslagen vinden de redders geen hond. Het dier is waarschijnlijk toch op eigen kracht het water uitgekomen.

Onverrichterzake keren de vrijwilligers van het reddingstation terug naar het boothuis en de inmiddels afgekoelde warme maaltijd.

  • Raadplegingen: 1717

Tjerck Hiddes in Dordrecht

  • Fotogallery:
  • 14-04-2019

Op zondag 14 april arriveerde de voormalige reddingboot Tjerck Hiddes van het Nationaal Reddingmuseum in Dordrecht. De Tjerk Hiddes ligt een weekje langszij station Dordrecht-Noord. De voormailige reddingboot is deze week voor promotionele activiteiten van de KDR&ZV in Dordrecht aanwezig. De schipper van KNRM-reddingstation Dordrecht ontving de prachtig onderhouden IJsselmeervlet en heette diens bemanning van harte welkom.

De Tjerck Hiddes is in 1974 bekostigd door een puzzelactie (‘Helpt hen Redden’) van het dagblad De Telegraaf in verband met het 150-jarige bestaan van de K.N.Z.H.R.M. De naam dankt de boot aan de Friese admiraal Tjerk Hiddes de Vries (1622-1666) die in Sexbierum dichtbij Harlingen werd geboren en in Harlingen heeft gewoond.

De Tjerck Hiddes is een echte IJsselmeervlet en deze types zijn speciaal ontwikkeld voor de Waddenzee en het IJsselmeergebied. Door de uitbreiding van pleziervaart zocht de K.N.Z.H.R.M. een nieuw type reddingboot, die de groei van pleziervaart aankon. Men koos voor een vlet die goed te manoeuvreren was, zeewaardig was met een geringe diepgang, en een groot werkdek bezat.

De Tjerck Hiddes had in actieve dienst Harlingen als thuishaven. Nu ligt de boot als varend erfgoed bij het Nationaal Reddingmuseum te Den Helder.

  • Raadplegingen: 2548

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.