Skip to main content

Aanvaring op Dordtse Kil

  • Fotogallery:
  • 26-05-2018

Aan het begin van de avond van 26 mei worden de redders van KNRM reddingstation Dordrecht gealarmeerd voor een zinkend schip op de Dordtse Kil. Twee opvarenden zouden in het water liggen. Een ambulance is aanrijdend naar het boothuis.

Met de ambulancebemanning aan boord vaart de reddingboot KBW 1910 naar het incident. Het boothuis ligt op het hoekje van de Kil en het Hollandsch Diep en de reddingboot is dan ook zeer snel ter plaatse. Ook Rijkswaterstaat, de brandweerboot en de politie te water komen ter plaatse.

Daar blijkt dat twee binnenvaarders, dezelfde koers varend, elkaar geraakt hebben. De kleinste binnenvaarder is hierbij gekapseisd en gezonken.

De twee opvarenden hiervan zijn door een passerende watersporter aan boord genomen. Een van de opvarenden heeft een verwonding opgelopen en wordt door het ambulancepersoneel geholpen. Ze worden opgevangen op de ook aanwezige politieboot.

De KBW 1910 zet intussen een opstapper over op het andere betrokken schip. Na controle blijkt hier geen sprake van lekkage en gewonden te zijn. Het schip wordt in de vluchthaven van ’s Gravendeel voor de wal gelegd.

De KBW 1910 blijft nog enige tijd stand-by en verleent hand en span diensten aan de overige hulpdiensten. Na ongeveer twee uur keert de KBW 1910 terug naar haar boothuis en kunnen de vrijwilligers van het reddingstation nog even genieten van een warme rustige avond.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2548

Rotterdam kleurde klein beetje oranje tijdens KNVB Bekerfinale

  • Fotogallery:
  • 22-04-2018

Na het eindsignaal van de wedstrijd Feijenoord - AZ klonk er voor de vrijwilligers van de KNRM uit Dordrecht een ander signaal. Het bekende geluid van de pieper. Met de mededeling “assistentie Oude Haven, Rotterdam”.

Op verzoek van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond voeren de redders uit Dordrecht naar Rotterdam.

Een grote groep voetbalsupporters vierde het overwinningsfeest in de havenstad. Aan het water was het goed toeven. Dus zochten veel fans verkoeling langs het water. Zo ook in de omgeving van de Oude Haven.

Gezien de drukte op de kade en het risico op te water raken waren reddingseenheden gewenst.

Nadat de rust weer was teruggekeerd voeren de vrijwilligers van reddingboot Tjepke Ekkelboom weer naar Dordt.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 1672

IJskoude tocht naar wintervisser

  • Fotogallery:
  • 28-02-2018

Op dinsdag 27 februari 2018 besluit een ervaren visser te gaan vissen op het water zuid van Werkendam. Met zijn rubberbootje roeit hij naar zijn stekkie. Van vissen komt niet veel want als hij zijn bootje wil vastleggen mislukt dit en het rubberbootje wordt door de stroming gegrepen.

Het stroomt sterk en in de invallende schemer stroomt hij het stille Spijkerboor op. Op een plaatje in de Biesbosch weet hij aan land te komen. Hij zet zijn tent op en ligt de nacht uit.

De man is zeer goed voorbereid op een verblijf van een vol etmaal in de kou en hij komt de nacht goed door.

De volgende dag, woensdag 28 februari, wil hij zich met zijn bootje in veiligheid brengen. De stroming is echter te sterk. Op een gegeven moment raakt zijn bootje lek en met natte kleding belandt hij weer op het plaatje waar hij de nacht al had doorgebracht. De kou laat zich nu gelden. Zijn ervaring en goede voorbereiding maken dat hij aan het eind van de middag besluit de hulpdiensten te alarmeren. Zelf komt hij niet meer van dat plaatje af.

De reddingboot KBW 1910 van KNRM reddingstation Dordrecht en de RWS 73 van Rijkswaterstaat worden door de meldkamer naar de visser gedirigeerd.

Voor de redders op de KBW 1910 is het een bitterkoude tocht die doet denken aan de barre tocht die de oude reddingboot DRB 49 ruim tien jaar geleden maakte over de Zeeuwse wateren. Met bevroren mutsen en ijsvorming op de reddingboot komen de vrijwilligers van KNRM Dordrecht ter plaatse.

Twee opstappers gaan te water en waden naar het plaatje. Ze tillen de man naar de reddingboot. Ook tent, rugzak en rubberbootje van de man worden meegenomen.

Eenmaal weer terug aan de wal en in de warmte van het boothuis komt de man snel weer op verhaal.

Het is aan zijn goede voorbereiding en bekendheid met overleven in de kou te danken dat deze wintervisser het er goed van af gebracht heeft.

De training voor de overige vrijwilligers is die avond het ijs- en sneeuwvrij maken van de KBW 1910.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2866

Man over boord en schip aan de grond

  • Fotogallery:
  • 22-02-2018

De reddingboot KBW 1910 van KNRM reddingstation Dordrecht vaart op 22 februari met grote spoed uit in verband met een man overboord in de Centrale Insteekhaven Moerdijk.

Ter plaatse maakt de KBW 1910, samen met de brandweerboot Drimmelen, zoekslagen. Na anderhalf uur zoeken met duikers en schepen wordt de zoekactie beëindigd. De KBW 1910 keert terug naar het reddingstation.

De volgende dag is het slachtoffer gevonden en geborgen.

De bemanning krijgt op deze donderdag 22 februari weinig rust.

Nadat de KBW 1910 uitrukgereed is gemaakt moeten de vrijwilligers er weer op uit naar een aan de grond gelopen zeiljacht op het Hollands Diep.

Het zeiljacht wordt vlotgetrokken en na controle op lekkage kan het schip zelfstandig zijn weg vervolgen naar de Volkerak.

Tegen etenstijd ligt de KBW 1910 weer gereed voor de volgende uitruk.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1750

Motorschip zinkt op Wantij

  • Fotogallery:
  • 17-02-2018

De reddingboot Tjepke Ekkelboom van KNRM reddingstation Dordrecht wordt op zaterdag 17 februari 2018 gealarmeerd in verband met een zinkend schip op het Wantij.

De reddingboot is binnen tien minuten te water en met de bergingspomp aan boord snelt de Tjepke Ekkelboom het Wantij op.

Ter hoogte van de Generaal S.H. Spoorstraat treft de bemanning een half gezonken motorscheepje aan. Het twaalf meter lange schip ligt met zijn boeg op de oeverbeschoeiing en het achterschip is onder water verdwenen.

Na het maken van een sleepverbinding wordt het scheepje van de beschoeiing getrokken. Hierdoor komt het schip recht te liggen en kan er door de vrijwilligers van KNRM Dordrecht begonnen worden met het leegpompen van het schip.

De bergingspomp heeft onvoldoende capaciteit om het schip helemaal te lichten, maar het blijft wel drijvende. Rijkswaterstaat is met de RWS 21 ter plaatse en waarschuwt een berger die het schip verder kan lichten. De Tjepke Ekkelboom keert retour reddingstation.

De eigenaar van het schip heeft later zelf zijn schip geborgen.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1692

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.