Skip to main content

Digitale kiellegging reddingboot KNRM

  • Fotogallery:
  • 22-12-2020

In coronatijd, met strikte beperkingen, is het niet eenvoudig een ceremoniële kiellegging van een nieuwe reddingboot te organiseren. De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) vond een digitale oplossing. Op de scheepswerf Jachtbouw Folmer in Rijs (Friesland) werd zaterdag de kiel gelegd voor de reddingboot ‘Riet en Jan van Wijk’.

De Riet en Jan van Wijk is een 11 meter lange reddingboot van een nieuwe klasse, die in 2021 in de vaart komt. Het muntje op de kiel werd gelegd door scheepsbouwers Jacco Dam met Andries Folmer, eigenaar van de werf. Deze traditie wenst de bouwers en de bemanning van het vaartuig een behouden vaart toe. Via een livestream konden genodigden en 1.400 KNRM vrijwilligers meekijken met deze gebeurtenis.

{youtube hYCZ4HR4MAM}

Vlootvernieuwing
Bij Jachtbouw Folmer in Rijs wordt het casco gebouwd voor de reddingboot, die vervolgens bij Dok- en Scheepsbouw Woudsend wordt afgebouwd. Aan deze kiellegging zijn jaren van voorbereiding voorafgegaan. Niet alleen voor het ontwerpen van deze reddingboot. Vooral het grote vlootvernieuwingsplan waar deze boot deel van uitmaakt heeft jaren van overleg en onderzoek gekost en gaat met deze kiellegging symbolisch van start. Na deze reddingboot volgen nog 74 andere reddingboten van verschillende klassen in de komende 15 jaar.

Naamgeving
De reddingboot kan gebouwd worden dankzij een legaat uit 2009 aan de KNRM door het echtpaar Van Wijk. Jan van Wijk was cargadoor in Rotterdam en had bij testament dit legaat vastgelegd, met de verplichting daarvan een reddingboot te laten bouwen. Bij de KNRM is het gebruikelijk dat de naamgeving van de reddingboot aan de schenking is verbonden. Schenkers bij leven worden altijd betrokken bij de bouw van het schip. In dit geval was één van de toekomstige naamgevers van een nieuwe reddingboot uitgenodigd voor de kiellegging, maar ook zij volgde de ceremonie via het beeldscherm.

nieuwsbericht

  • Hits: 5944

KNRM lid van Goede Doelen Nederland

  • Fotogallery:
  • 21-12-2020

December is van oudsher de maand om te geven. Een moment om terug te kijken op een bijzonder jaar en na te denken over wat er allemaal voorbij kwam. Misschien overweegt u ook om deze maand te gebruiken om goede doelen die u aanspreken iets extra's te geven. 

Weet dat de KNRM is aangesloten bij het Centraal Bureau voor de Fondsenwerving (CBF) en bij branche organisatie Goede Doelen Nederland (GDN). Het CBF toetst of goede doelen aan strenge kwaliteitseisen voldoen. De 630 erkende goede doelen ontvangen het erkenningspaspoort. GDN is dé brancheorganisatie van erkende in Nederland gevestigde goede doelen waar ruim 190 grote en kleine goede doelen bij zijn aangesloten. 

Transparant
De KNRM is sinds kort aangesloten bij GDN omdat zij zich sterk maken voor samenwerking tussen goede doelen onderling met als doel een stevige en transparante goede doelen sector. Daarbij hoort een positief imago van de sector, goede afstemming en samenwerking met de overheid en daarmee een transparante sector met goed toezicht. Klinkt heel ambtelijk, maar voor de KNRM betekent dat meer relevante kennis over fiscale, juridische en financiële issues die spelen in de sector. Ander voordeel is de kennisdeling met andere goede doelen op het gebied van vrijwilligers management en communicatie en fondsenwerving. Bovendien voert GDN een actieve lobby richting de overheid om de goede doelen sector optimaal en onbelemmerd zijn goede werk te kunnen laten uitvoeren. Het is voor de KNRM dus heel nuttig om aangesloten te zijn bij deze organisatie. 

Wat doet Goede Doelen Nederland?
Publieksvertrouwen is een belangrijke randvoorwaarde voor goede doelen om hun maatschappelijke doelen te kunnen realiseren. Het publiek moet erop kunnen rekenen dat door hen gegeven steun daadwerkelijk ten goede komt aan het maatschappelijke doel waarvoor het gegeven wordt. Dat vraagt om vertrouwen in de afzonderlijke goede doelen, maar ook om vertrouwen in de sector als geheel. Goede Doelen Nederland maakt zich sterk voor dat vertrouwen. GDN creëert voor het publiek herkenbare en gerespecteerde randvoorwaarden waarbinnen de sector opereert en die de kwaliteit van het functioneren van goede doelen ondersteunt. 

Overweegt u een extra gift dit jaar? Klik dan hier om te lezen over hoe u de KNRM kunt steunen. 

nieuwsbericht

  • Hits: 3753

Kerstbroden bezorgen per reddingboot

  • Fotogallery:
  • 19-12-2020

Het hele jaar door komen de vrijwillige reddingbootbemanningen van de KNRM in de ankergebieden voor de Hollandse kust. Meestal om zieken en gewonden zeelieden van boord te halen. Verschillende reddingsstations combineerden hun laatste oefening van het jaar met het uitdelen van kerstbroden bij voor anker liggende schepen. En dat is juist nù zo belangrijk.

{youtube HPXRui8QfzQ}

De zeelieden die aan boord van ankerliggers verblijven, is het niet gegeven om Kerst in familiekring te vieren. Normaal liggen ze soms weken te wachten op lading voor de Nederlandse kust, maar door COVID-19 is een groot aantal bemanningsleden niet afgelost zoals normaal, maar verblijven zij veel langer aan boord dan gepland. Dat betekent dat er bemanningen vast zitten op hun schip en zich op grote afstand zorgen maken over de veiligheid, de gezondheid van de familie thuis en de onzekerheid wanneer ze zelf weer naar huis kunnen. Dan is de viering van Kerst zonder dierbaren extra wrang.

Met in achtneming van de geldende voorzorgsmaatregelen werd daarom besloten om de invulling van de laatste oefening voor de vrijwilligers van de KNRM, zoals altijd in te vullen: door het bezorgen van kerstbroden met de reddingboot in de ankergebieden voor de Nederlandse kust.

De kerstbroden, dit jaar beschikbaar gesteld door De Haarlemse Bakker, werden enthousiast ontvangen door de bemanningsleden van de voor anker liggende schepen. En dat betekende voor beide partijen een goed begin van kerstdagen!

nieuwsbericht

  • Hits: 3514

KNRM vervangt de komende 15 jaar 75 reddingboten

  • Fotogallery:
  • 11-12-2020

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) is met 75 reddingboten langs de kust dag en nacht beschikbaar voor noodgevallen op zee. De reddingboten variëren in lengte van 5 tot 20 meter. Een groot deel van deze boten is zelfs inzetbaar bij windkracht 12. Om die redenen moeten deze schepen voldoen aan de hoogste eisen en in topconditie verkeren. De huidige reddingvloot bevat reddingboten uit 1991 en daarna. De oudste is dus bijna 30 jaar oud. De schepen zijn goed, maar de kosten voor onderhoud worden steeds hoger en het risico op uitval wordt groter. Tijd voor een ambitieus vervangingsplan tussen nu en 2035.

Bij de planvorming is ook nauwkeurig gekeken naar de plaatsen waar reddingboten nu gestationeerd zijn en of wijzigingen noodzakelijk zijn om aan de eisen van reddingcapaciteit in een gebied te doen. Deze analyse heeft niet geleid tot grote veranderingen, zodat de gehele vloot in bijna ongewijzigde vorm wordt vernieuwd.

De KNRM is een reddingorganisatie die volledig bestaat dankzij vrijwilligers. Enerzijds de vrijwillige bemanningen, anderzijds de donateurs die de KNRM steunen met een vrijwillige bijdrage. Het reddingwerk is kosteloos en wordt betaald uit giften van geredden en donateurs. De KNRM doet dit sinds 1824 zonder overheidssubsidie, maar vervult haar rol wel vóór de overheid en vooral voor iedereen die het water op gaat.

Directeur Jacob Tas is daar uitgesproken trots op: “Onze huidige reddingvloot is geheel betaald uit grote schenkingen en nalatenschappen van zeer betrokken particulieren en bedrijven. Uit dankbaarheid dragen de reddingboten daarom ook de naam van de schenker. Dat hopen wij ook met de toekomstige reddingboten te kunnen doen. De financiering van een deel van de nieuw te bouwen reddingboten is al toegezegd, soms in een testament, maar ook door een grote schenking van een donateur. Wij noemen ze onze Redders aan de wal. De eerste nieuwe reddingboot wordt nu al gebouwd en komt in 2021 in de vaart”.

De nieuw te bouwen reddingboten variëren in bouwprijs van 50.000 euro tot zelfs 3 miljoen euro per stuk. Dat betekent een kostenplaatje van ruim 5,5 miljoen euro per jaar gedurende 15 jaar. De KNRM heeft er vertrouwen in dat dit geld in de komende 15 jaren geworven kan worden, maar daarvoor zijn wel wervingscampagnes en activiteiten nodig. De KNRM investeert hiermee in de toekomst voor een veilig vaargebied in Nederland.

Jacob Tas is blij met dit belangrijke besluit: “Aan de zeevarenden en watersporters zijn wij verplicht al onze middelen in te zetten om te helpen en te redden als dat nodig is. Aan onze vrijwillige redders op de reddingboten zijn we verplicht ze het beste materiaal te bieden, zodat zij veilig kunnen uitvaren en veilig kunnen thuiskomen”

  • Hits: 5151

Vissers van omgeslagen UK-171 door collega vissers gered

  • Fotogallery:
  • 09-12-2020

Vanmorgen rond 10:00 uur zijn de vrijwillige redders van de KNRM-reddingstations Eemshaven en Schiermonnikoog door de Kustwacht gealarmeerd voor de omgeslagen garnalenkotter UK-171. Het vissersschip was 10 mijl noordelijk van de oostpunt van Schiermonnikoog omgeslagen, waarna de drie opvarenden op de kiel van het schip zijn geklommen. Nadat het schip begon te zinken zijn ze in een reddingsvlot geklommen, dat was vrijgekomen van het schip. De vissers hadden reddingvesten aan en noodbakens en een mobiele telefoon meegenomen in het reddingsvlot. Daarmee konden zij de Kustwacht alarmeren en informeren over hun situatie.

Diverse andere schepen schoten ook te hulp. Een bergingsvaartuig van BMS en de kotter TH-10, die zich in de buurt bevond. Die nam de drie opvarenden uit het reddingsvlot aan boord en voorzag de geredde vissers van droge kleding. De reddingboot Edzard Jacob van KNRM Schiermonnikoog zette bemanningsleden over op de kotter en stelden vast dat de geredden geen letsel hadden opgelopen. Niet veel later kwamen ook de reddingboten Koning Willem I (Schiermonnikoog) en de Jan en Titia Visser (Eemshaven) ter plaatse. In overleg met de Kustwacht werd besloten de drie vissersmannen door de Koning Willem 1 naar het boothuis van KNRM Lauwersoog te brengen. Daar konden de geredde vissers opwarmen. Zij zijn daarna opgehaald door dolgelukkige familieleden.

De weersomstandigheden waren rustig. Er stond een vlakke zee, maar het was heiig, waardoor het zicht ter plaatse niet meer dan een kilometer was. De KNRM is ondanks het zinken van het schip, blij met het feit dat de drie vissers er levend vanaf zijn gekomen. De gedachten zijn vandaag geregeld teruggegaan naar het dramatische ongeluk bij Texel, een jaar geleden, met de Urker kotter Lummetje, waarbij twee vissers het leven verloren. 

[video url="https://d5ms27yy6exnf.cloudfront.net/video/middel/201209_VR_dif3_Urker_Kotter.mp4" poster="/images/knrm/2020/12/08/201209_VR_dif3_Urker_Kotter.jpg" title="Video van Omroep Flevoland"]

Bron video: Omroep Flevoland

  • Hits: 12160

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.