Skip to main content

Campagne voor noodbakens succesvol

  • 26-01-2021

In 2020 zijn we gestart met een fondswervende campagne om de aanschaf van noodbakens mogelijk te maken. Deze campagne is succesvol afgerond en het totaal benodigde bedrag is ruimschoots behaald. Daar zijn de redders heel dankbaar voor! 

Informatie over de campagne

In 2020 is er een fondswervende campagne opgezet om de aanschaf van noodbakens mogelijk te maken. Niet iedere redder beschikte over zijn eigen noodbaken. Elk station was uitgerust met de juiste hoeveelheid bakens voor de minimale bemanning. In de ideale situatie zou elke redder zijn eigen noodbaken hebben. Bovendien waren de noodbakens aan vervanging toe. De nieuwe generatie noodbakens (AIS-MOB) is een stuk handzamer en geavanceerder. Waar het oude type één signaal (AIS) kon uitzenden, kan dit nieuwe type ook nog een radiosignaal afgeven. Dat vergroot de kans op het vinden van de drenkeling.

Een succesvol eindresultaat

De fondsenwervende campagne voor de aanschaf van de noodbakens is meer dan succesvol te noemen: het is niet alleen gelukt om voor elke redder een noodbaken (AIS-MOB) aan te schaffen, er zijn zelfs extra (reserve)noodbakens ingekocht. Het totaal benodigde bedrag is ruimschoots behaald en veel donateurs hebben zelfs het gehele bedrag voor de aanschaf van één noodbaken (271 euro) gedoneerd

De 'Redders aan de wal' hebben de veiligheid van de redders hoog in het vaandel staan, daar zijn we heel dankbaar voor! De noodbakens, geleverd met flinke korting door Shiptron Trading, zijn afgelopen najaar uitgeleverd aan de redders. Shiptron uit Enkhuizen is er trots op dat zij deze bakens aan de KNRM mochten leveren. “Al vanaf het ongeluk met Hans Westenberg in 1995 zijn wij betrokken bij de KNRM en mochten we bijdragen aan het onderzoek naar een oplossing om de bemanning te voorzien van middelen die helpen bij het terugvinden bij Man Over Boord situaties. Met de levering van de Ocean Signal M100 konden we voor de KNRM bovendien een extra korting realiseren van € 75.000."

Meer weten over de werking van het noodbaken? Klik hier: www.knrm.nl/noodbaken.

  • Hits: 3096

De Reddingboot: 110 jaar na de eerste editie

  • 24-01-2021

De eerste editie van De Reddingboot verscheen in februari 1911. Precies 110 jaar later valt nummer 243 bij al onze donateurs op de mat. Zoals altijd extra dik. Met heel veel informatie over de KNRM, het werk wat we doen en de vrijwilligers en donateurs die dat werk mogelijk maken.

Doneren redt levens

Donateurs zijn voor de KNRM een onmisbare schakel bij het optimaal kunnen uitvoeren van het reddingswerk. Door deze bijdragen kunnen de vrijwilligers aanspraak maken op de beste trainingen en apparatuur. Iedere donateur heeft zijn of haar eigen redenen om de reddingmaatschappij te steunen. Maar allemaal hebben ze één ding gemeen: een groot respect voor de helden op het water. En daarom spreken we dit nummer met vier mensen die hun verhaal vertellen waarom zij de KNRM steunen. Onder het mom van doneren redt levens.

Het Vlootplan 2020-2035

En in de komende jaren vervangt de KNRM de vloot. Dat is nodig, omdat het huidige materieel het einde van de technische levensduur bereikt. Om deze omvangrijke operatie in goede banen te leiden, is het Vlootplan 2020-2035 opgesteld. De bouw van de eerste nieuwe reddingboot in de Van Wijk-klasse is gestart. Directeur Jacob Tas vertelt er meer over. En we zijn op bezoek in Rijs, Friesland, waar we op bezoek zijn bij Folmer Jachtbouw waar de eerste nieuwe Van Wijk-klasse in elkaar gelast wordt.

Uiteraard ontbreken de vaste items niet zoals logboeken, dagboek, achterafverhalen en KNRM-er aan het werk niet.

Ontvangt u nog geen donateursmagazine? Word dan nu donateur en krijg drie keer per jaar het leuke magazine over de KNRM.

  • Hits: 5483

Bestuurswissel Raad van Toezicht

De KNRM heeft per 1 januari een nieuwe voorzitter van de Raad van Toezicht. Eind december droeg Rutger van Slobbe zijn voorzittershamer over aan zijn opvolger Frits van Bruggen.

Rutger van Slobbe werd in 2006 lid van de het toenmalige bestuur van de KNRM en werd in 2016 voorzitter van de in de tussentijd ontstane Raad van Toezicht. Zijn toezicht op de organisatie kenmerkte zich door een grote betrokkenheid en belangstelling voor de vrijwilligers op de reddingstations en beroepsorganisatie in IJmuiden. De KNRM bedankt Van Slobbe voor zijn tomeloze inzet voor de KNRM. Directeur Jacob Tas hierover: “Rutger heeft tijdens zijn zittingsperiode van 14 jaar ontzettend veel gedaan voor de KNRM en heeft een enorme staat van dienst. In de tijd dat ik met hem heb samengewerkt heb ik hem ervaren als een veranderingsgezinde en positieve voorzitter, iemand waar de KNRM altijd op kon vertrouwen en er telkenmale aanspraak op zijn expertise en netwerk kon worden gedaan. Hij geeft de voorzittershamer met veel vertrouwen over aan zijn opvolger.”

Frits van Bruggen (1959) heeft sinds 2019 zitting in de Raad van Toezicht van de KNRM. Recent kondigde hij zijn afscheid aan als hoofddirecteur bij de ANWB (per 1 april 2021). Nu de KNRM-organisatie aan de vooravond staat van een aantal belangrijke strategische vernieuwingen, waaronder het uitrollen van een ambitieus vervangingsplan voor de reddingvloot tussen nu en 2035, een mooi moment om de voorzittershamer over te nemen van Van Slobbe. De KNRM wenst Frits van Bruggen heel veel succes met zijn nieuwe functie.

Rol van de Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht ziet toe op het functioneren van de Directie en de algemene gang van zaken. Daarnaast adviseert de Raad van Toezicht de Directie, gevraagd en ongevraagd, op alle gebieden die voor de KNRM van belang zijn. De Raad van Toezicht geeft goedkeuring aan de strategie en het toekomstige beleid, dat wordt vastgesteld door de Directie. Naast het toezicht houden in formele zin zijn de leden van de Raad van Toezicht ook nadrukkelijk als vrijwilliger betrokken en verbonden aan de KNRM. Het netwerk van de leden wordt ook ingezet ter ondersteuning en realisatie van de doelstellingen van de KNRM. Alle leden van de Raad van Toezicht vervullen hun functie, net als de vrijwilligers van de KNRM, onbezoldigd.

 Einde bericht. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot de woordvoerder. De foto behorende bij dit persbericht is rechtenvrij te gebruiken onder vermelding van KNRM – Martijn Bustin

  • Hits: 2722

KNRM reddingjaar 2020 vol corona-effecten

  • Fotogallery:
  • 29-12-2020

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) kijkt terug op een jaar met grote verschillen vergeleken met de jaren ervoor. Het effect van corona was zichtbaar in alles wat zich op en om het water afspeelde.

Opmerkelijk genoeg steeg het aantal hulpverleningen, maar daalde het aantal personen dat daarbij betrokken was. Het grootste effect was te zien in de zomermaanden, toen Nederlanders niet naar het buitenland konden reizen en massaal naar het water trokken om te recreëren.

Vrijwilligers bleven inzetbaar
Gelukkig bleven de 1.400 vrijwilligers gezond en inzetbaar. Alle 45 reddingstations bleven nagenoeg vrij van besmettingen en konden 24 uur per dag inzetbaar blijven. Daarvoor waren wel strikte maatregelen nodig, zoals het tijdelijk stoppen van oefenavonden en het varen met een minimum aan bemanning. Dit resulteerde in beduidend minder vaaruren voor opleiding en oefening, wat een groot gemis betekende voor de nieuw instromende vrijwilligers.

Watersporters zochten beschut water
Door de coronamaatregelen van maart tot juni kwam de watersport veel later op gang dan normaal. De sluiting van jachthavens was te zien in de daling van het aantal hulpverleningen, vooral op de Waddenzee. Door het zomerse voorjaar en de warme zomer trokken mensen vooral naar de stranden. Dat leidde tot veel meer hulpverleningen voor zwemmers en surfers.

Opvallend is de stijging in de hulpverleningen aan watersporters op relatief beschut water, zoals de Randmeren, IJsselmeer en de Deltawateren. Daar waren vooral meer motorsloepen en kleine zeilboten te vinden dan voorheen.

Onvergetelijke drama’s en reddingen
Ieder jaar zijn er reddingen en hulpverleningen die de redders nooit meer vergeten. 2020 kende een paar drama’s die heel Nederland schokten. De vijf verdronken surfers bij Scheveningen en het meisje op Ameland dat door sterke zeestromingen werd meegesleurd en verdronk. Daar tegenover staan ook reddingen, waaronder die ene surfer bij Scheveningen die wél werd gered, en de man die zijn hond nasprong vanaf de pier bij IJmuiden. Bij veel van die momenten speelden omstanders en medewatersporters soms een essentiële rol. Waarvoor veel hulde.

Minder opvarenden dan voorheen
Het aantal geredde en geholpen personen is opmerkelijk lager dan voorgaande jaren. Dat wordt ongetwijfeld veroorzaakt door de coronamaatregel om met minder mensen bijeen te zijn. Dus ook met minder mensen op één vaartuig. Ook het volledig stilliggen van de chartervaart, die normaal gesproken grote aantallen passagiers aan boord heeft, zorgt voor minder opvarenden in de statistiek.

Beginnende watersporters kregen KNRM-tips mee
De KNRM speelde snel in op de nieuwe watersportgolf met een voorlichtingscampagne gericht op de beginnende pleziervaarders. De tips waren vooral bedoeld om de meest voorkomende oorzaken van noodgevallen tegen te gaan. Motorstoring, navigatiefouten, gebrek aan kennis en ervaring,  en man-over-boord kregen veel aandacht. Desondanks waren dit de oorzaken waar redders nog steeds veel voor in actie kwamen.

Medische adviezen voor zieke zeevarenden
De artsen van de KNRM-Radio Medische Dienst (RMD), die dag en nacht bereikbaar zijn voor medische vragen van zeevarenden wereldwijd, kenden het drukste jaar ooit. Waar normaal 14 aanvragen per week binnenkwamen lag het gemiddeld nu op 20. De pieken in medische consulten gingen gelijk op met de golven van coronabesmettingen. Veel zeevarenden zitten al maanden vast op hun schip, kunnen niet naar huis en krijgen daardoor ook andere klachten dan COVID-19.  

Financiële effecten voor de KNRM
Hoewel het aantal reddingen groter is, is het aantal vaaruren bij de KNRM, door het vervallen van oefenuren, veel kleiner. Daardoor zijn de brandstof- en onderhoudskosten lager. Cursussen liggen stil en er zijn minder bijeenkomsten en reiskosten van vrijwilligers.

Het aantal donateurs, waarvan de KNRM volledig afhankelijk is, bleef in 2020 stijgen. Naar verwachting met zo’n 2.000, waardoor het totaal aantal Redders aan de wal, zoals ze genoemd worden, uitkomt op ongeveer 103.000.

Maatregelen voor 2021
Voor het komend jaar verwacht de KNRM nog een soortgelijke situatie als in 2020, met hopelijk meer versoepelingen. Het preventieprogramma, gericht op watersporters, gaat daarom onverminderd voort om ongelukken op het water te voorkomen. Dat moet uiteindelijk leiden tot minder noodzakelijke inzet van de KNRM. Er zal een inhaalslag nodig zijn om opleidingen en oefeningen van bemanningsleden weer op peil te krijgen. Vooral nieuwe vrijwilligers hebben cursussen en extra vaaruren op de reddingboten nodig.

Kortom, opnieuw een uitdaging in 2021. Met de grote veerkracht van de vrijwilligers, de steun van de 100.000 donateurs en de sympathie vanuit heel Nederland, gaat dat beslist lukken, onder het motto van de KNRM: samen helpen redden.

KNRM-Radio Medische adviezen per week in 2020:

Afbeelding1

Totaal ca. 1000 in 2020 (was 700 in 2019)

Knipsel2

Knipsel3

Knipsel4

nieuwsbericht

  • Hits: 5272

Kerst 2020 is anders dan anders....

  • Fotogallery:
  • 24-12-2020

Dat zal iedereen zo ervaren. Ook bij de KNRM. Toch blijft één ding onveranderd bij de vrijwilliger redders.

Met dat thema heeft een groep vrijwilligers van het reddingstation Blaricum, dat werkt bij Creative Animal en NEP ENG & Post Productie in Hilversum, een mooi en toepasselijke kerstboodschap gemaakt namens de KNRM. Geheel belangeloos.

Veel dank daarvoor aan Milo Boer, Joshua Koopman, Lucas Koopman, Alain Dikken, Kas den Elzen, Laurens Agricola, Noa Schaap, Mark Mourik, Ralf van Vegten en hun werkgevers. 

Bekijk de video

{youtube -gui9Bwa_aQ}

nieuwsbericht

  • Hits: 2201

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.