Skip to main content

KNRM bouwt acht nieuwe reddingboten

  • Fotogallery:
  • 25-08-2020

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) heeft opdracht gegeven voor de bouw van acht nieuwe reddingboten. De boten worden de komende vijf jaar bij twee Nederlandse werven gebouwd. Met de bouw is een investering gemoeid van 9,5 miljoen euro en wordt bekostigd uit verschillende nalatenschappen en bijdragen van donateurs van de KNRM.

De opdracht voor de bouw van de reddingboten is gegund aan twee werven, die al jarenlang voor de KNRM reddingboten bouwen en onderhouden. Gistermiddag ondertekende Durk Douma van Dok en Scheepsbouw Woudsend B.V. en Orm de Waart van Habbeké Shipyard het contract met de KNRM in de persoon van directeur Jacob Tas. De eerste reddingboot wordt in 2021 opgeleverd. De overige zeven reddingboten volgen in de vier jaren daarna.

Nieuwe reddingboten zijn van een beproefd model

De acht te bouwen reddingboten krijgen de klassenaam “Van Wijk”, genoemd naar de erflater, die geld naliet voor de bouw van de eerste boot van deze serie. Feitelijk is de boot een doorontwikkeling van de bestaande 11 meter lange Valentijn-klasse. Deze zogenaamde rigid-inflatable-boat (RIB) werd ontworpen in 1990 en wordt door de redders die ermee varen geroemd om haar zeewaardigheid.

De KNRM heeft een reddingvloot van 75 reddingboten, variërend in lengte van 5 tot 20 meter. Met deze reddingvloot worden jaarlijks meer dan 4.000 zeevarenden en watersporters veilig aan wal gebracht.

De huidige reddingboten van de KNRM zijn gebouwd tussen 1991 en 2016. De oudste reddingboten zijn, met hun bijna 30 jaar, toe aan vervanging. De eerste nieuwe reddingboot van deze serie krijgt de functie van reserveboot en zal vanaf 2022 ingezet worden op reddingstations waarvan de reddingboot in groot onderhoud is. De thuishavens van de volgende zeven boten worden begin 2021 bekend gemaakt.

Naamgeving

Traditiegetrouw krijgen reddingboten van de KNRM een naam die verbonden is aan de schenker of erflater die de boot heeft bekostigd. Door fondsenwervende activiteiten verwacht de KNRM de komende jaren voor alle nieuwe reddingboten een trotse naamgever te vinden, die daarmee eer betoont aan geliefden of aan een bijzondere persoonlijke herinnering.

nieuwsbericht

  • Hits: 16224

Wij zwemmen tussen de vlaggen

  • Fotogallery:
  • 24-08-2020

Wat hebben Bondi Beach en de stranden van de Friese Waddeneilanden gemeen? Op beide stranden vindt strandbewaking plaats in een afgezet en veilig zwemgebied: tussen de vlaggen.
Het zwemmen tussen de vlaggen is volgens het internationale strandbewakingsysteem. En dat dit systeem voor een grotere veiligheid zorgt, is bewezen. Binnen het afgezette zwemgebied verdrinken minder mensen en de kans op een geslaagde reanimatie is groter. En doordat wereldwijd deze strandbewakingsmethode wordt toegepast, is deze manier voor veel buitenlandse badgasten bekend.

Bekijk de video hier:

{youtube Hq1C0BA_6os}

De KNRM Lifeguards maken gebruik van zonebewaking, het “Zwem tussen de vlaggen’’. De KNRM werkt al 10 jaar volgens deze internationale strandbewakingsmethode op 10 stranden op de Waddeneilanden Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog.

Vaststellen zwemzones

Aan het begin van de stranddag starten de lifeguards met een risico-inventarisatie. Onderdeel hiervan is het beoordelen van de zee en het herkennen van muistromen. Op de meest geschikte plek worden twee rood/gele vlaggen aan de waterlijn geplaatst. Dit gebied kan variëren in grootte, dit is afhankelijk van aantal strandgasten, aantal lifeguards en beschikbare ruimte tussen de muien. Bij grotere drukte worden er meerdere zwemzones afgebakend en wanneer het rustig is op het strand zijn er minder zwemzones nodig.

Binnen de zwemzone zitten geen muien. Ontstaat er wel een mui, dan wordt de zwemzone verplaatst.

Permanent toezicht

Na het uitzetten van de zwemzone houdt in ieder geval één lifeguard permanent toezicht aan de waterlijn op de zwemmers binnen deze zone. Dit doet de lifeguard staande aan de waterlijn of vanaf een hoger punt, zoals op een lifeguard-stoel of -auto. Om de 20 minuten wordt gewisseld van toezichthouder. De zwemzone is nooit zonder toezicht als er mensen in het water zijn. Ook vanuit de lifeguard-post op het strand houdt minimaal één lifeguard toezicht.

Mensen die het zwemvak uitdrijven/zwemmen worden teruggeroepen. Mensen die buiten het zwemvak te water willen gaan worden verzocht tussen de vlaggen te gaan. Gaat er buiten de zwemzone iets mis, dan gaan de KNRM Lifeguards daar ook naartoe. Binnen de zwemzone moet een lifeguard binnen 3 minuten aanwezig kunnen zijn.

Met minder lifeguards efficiënter werken

De KNRM werkt met betaalde lifeguards. Daarmee kunnen we de garantie geven dat er altijd voldoende gekwalificeerde lifeguards aanwezig zijn. Ook op dagen met minder mooi weer en minder badgasten op het strand, zijn de KNRM lifeguards aanwezig om het strand te bewaken.

De KNRM gebruikt diverse vormen van informatievoorziening om het zwemvak en de verschillende vlaggen onder de aandacht te brengen. Onder andere door gebruik van de website knrm.nl/strandinfo en strandbogen waar strandbezoekers onderdoor lopen. Deze bogen zijn voorzien van informatieborden met informatie over de betekenis van de vlaggen en de strandbewaking tussen de vlaggen. Strandgasten lopen er letterlijk onderdoor wanneer zij naar het strand gaan.

Internationale studies wijzen uit dat er minder verdrinkingen plaatsvinden binnen de zwemvakken.

2020 drukste zomer tot nu toe

De KNRM Lifeguards werken preventief om een daadwerkelijke redding te voorkomen. Het valt op dat er dit jaar vele malen meer preventief moet worden opgetreden om mensen uit een gevaarlijke stroming weg te sturen naar een veilig zwemgebied.

Vakantiebaan op slippers?

Wil jij in de zomer van 2021 lifeguard worden bij de KNRM en het belangrijke en mooie werk bij de lifeguards combineren met vakantie vieren én geld verdienen? De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) biedt jou het mooiste vakantiewerk op de Waddeneilanden als lifeguard, inclusief verblijf! Vraag het digitale informatiepakket aan of meld je aan voor het sollicitatietraject via www.knrm.nl/lifeguards

Feiten en cijfers KNRM Lifeguards 2019

878 hulpverleningen op de stranden van de Friese Waddeneilanden, door 80 KNRM Lifeguards. 10 KNRM-lifeguardposten zijn bemand in de van eind juni tot en met half september op de stranden van Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog. Tijdens de zomervakantie houden de lifeguards toezicht aan de waterlijn in een met vlaggen gemarkeerd zwemgebied. Daarbuiten is geen continu toezicht, maar kunnen lifeguards wel optreden als dat nodig is. Ze beschikken daarvoor over een voertuig, reddingwaterscooter, rescue-surfplank, een AED en EHBO-materiaal. Wanneer het nodig is, wordt assistentie gevraagd van de reddingboten van de KNRM.

nieuwsbericht

  • Hits: 6898

Kustwacht gaat niet-spoedeisende hulp scheiden van de spoedeisende noodoproepen

  • 11-08-2020

Per 17 augustus 2020 hanteert Kustwacht Nederland een nieuwe werkwijze om bij een noodmelding onderscheid te kunnen maken tussen spoedeisende (Search And Rescue) en niet-spoedeisende hulp. Bij nood, alarmeert de Kustwacht nog steeds onmiddellijk één of meerdere KNRM reddingboten. Bij niet-spoedeisende hulp, als u niet in gevaar bent, alarmeert de Kustwacht niet meer automatisch een reddingboot van de KNRM. De hulpvrager moet zelf bepalen welke hulpverlener hij nodig heeft.

Het Kustwachtcentrum is daarbij behulpzaam, door een lijst beschikbaar te stellen van (commerciële) hulpverleners en de KNRM. De hulpvrager maakt zelf een keuze. De hulpvrager moet zelf telefonisch contact zoeken met de hulpverleners om de verdere assistentie af te spreken.

Ook de KNRM biedt nog steeds niet-spoedeisende hulp. De KNRM komt u nog steeds graag helpen. Als u de KNRM om hulp vraagt maakt u zelf afspraken met de KNRM Helpt Assistentie Centrum over de benodigde hulp en het moment waarop de KNRM u komt helpen. De KNRM Helpt Assistentie Centrum is bereikbaar via de KNRM helpt app of telefonisch via 0592-390451.

Achtergrond informatie

Het Kustwachtcentrum in Den Helder krijgt jaarlijks gemiddeld 1.600 noodoproepen van beroepsvaart of watersporters die hulp nodig hebben op het water. Een aantal daarvan verkeert in gevaarlijke omstandigheden en heeft direct hulp nodig. Een ander deel van de hulpvragers heeft bijvoorbeeld motorpech onder veilige omstandigheden. Wanneer door de Kustwacht is vastgesteld dat het schip geen spoedeisende hulp nodig heeft, gaat het Kustwachtcentrum niet meer uitsluitend de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) alarmeren. De hulpvrager moet in dat geval zelf zijn hulp zoeken onder de diverse aanbieders van hulp waaronder de KNRM.

Vergelijking op de weg

Voorheen kon contact worden opgenomen met de Kustwacht die vervolgens automatisch reddingboten van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) alarmeerde. De Kustwacht maakt nu een vergelijking met de situatie op de weg. “Bij autopech, bel je een wegenwacht en niet het alarmnummer 112. De Kustwacht is een operationeel centrum voor noodsituaties. De watersporter is zelf verantwoordelijk voor een goede voorbereiding. Daar hoort nu dus ook de vraag bij: wat doe ik als ik pech heb? Wie bel ik dan?” aldus het Hoofd Operaties Kustwacht, Edwin van der Pol.

Meer rust op het water

Deze nieuwe werkwijze komt voort uit overleg tussen het ministerie van I&W, de Kustwacht, de KNRM en bergers. Voorheen werd de KNRM voor alle incidenten op het water gealarmeerd. Vaak reageerden ook commerciële bergers al op deze alarmeringen en dat leidde bij de hulpvrager af en toe tot onduidelijkheid en soms zelfs tot onenigheid tussen hulpvrager, berger en KNRM.

De KNRM is voorstander van een goede beoordeling van de situatie door de Kustwacht. KNRM directeur Jacob Tas zegt daarover: “De vrijwilligers van de KNRM hoeven nu niet meer hals-over-kop voor elke melding hun dagelijks werk neer te leggen of vrije tijd op te offeren. De nieuwe triage moet ook meer rust brengen op het water. Natuurlijk blijft de Kustwacht in spoedeisende gevallen de KNRM direct alarmeren”. 

24 uur per dag inzetbaar

De KNRM garandeert als enige organisatie in Nederland 24 uur per dag hulpverleningsinzet op het water. Onder alle weersomstandigheden en zonder onderscheid te maken in het soort incidenten. De KNRM blijft ook voor niet-spoedeisende hulpverleningen inzetbaar, maar dan zal de hulpvrager zelf de KNRM moeten bellen of via de KNRM Helpt-app assistentie aanvragen. In dergelijke gevallen maakt de KNRM afspraken over het tijdstip en de aard van de hulpverlening, zodat de KNRM vrijwilligers enige keuze hebben in het tijdstip van vertrekken.

Kijk voor meer informatie op: www.knrm.nl/hulp

De informatie van de Kustwacht is te vinden op www.kustwacht.nl/hulp

nieuwsbericht

  • Hits: 24506

KNRM-redders hebben handen vol aan watersporters in problemen

  • Fotogallery:
  • 06-08-2020

Deze zomer komt de KNRM vaker in actie voor watersporters dan in de voorgaande zomers. Uit de eerste cijfers blijkt dat de vrijwillige redders van de KNRM in de maanden mei, juni en juli ruim 100 keer vaker gealarmeerd zijn dan in de voorgaande jaren. De reden hiervoor is waarschijnlijk dat het drukker is op het water doordat veel Nederlanders de zomer in eigen land doorbrengen en hun hun toevlucht op het water zoeken.

Een ongeluk zit in een klein hoekje
De meest voorkomende calamiteiten waarvoor de redders in actie komen, hebben betrekking op de watersport. Het gaat met name om de doelgroep surfers en jachteigenaren of -huurders. Bij de laatste categorie gaat het dan met name om motorstoringen en roerproblemen en het aan de grond lopen van jachten. Speciaal hiervoor heeft de KNRM deze zomer de watersportcampagne ‘Een ongeluk zit in een klein hoekje’ gelanceerd waarin tips aan beginnende en gevorderde zeilers en motorbootvaarders worden gegeven.

De belangrijkste regel voor een zorgeloze vakantie is een goede voorbereiding. Eenmaal op het water ben je niet zomaar even aan de wal. Ben je iets vergeten dan kan dat soms vervelende gevolgen hebben. Als KNRM merken we dat elk jaar opnieuw. Meer dan 1.500 keer varen we uit. Soms voor serieus ernstige problemen, maar vaker nog door oorzaken die voorkomen konden worden.

Tien belangrijkste aanbevelingen om problemen op het water te voorkomen:

  1. Zorg goed voor je boot en de motor.
  2. Kijk alles (apparatuur, motor, staat van de boot) na vóór het vaarseizoen en voor elk vertrek.
  3. Zorg voor voldoende schone motorbrandstof.
  4. Zorg voor een goede veiligheidsuitrusting voor elk bemanningslid en dat iedereen aan boord weet hoe de veiligheidsuitrusting werkt.
  5. Zorg voor recente waterkaarten (op papier en digitaal).
  6. Deel je vaarplan met thuisblijvers.
  7. Let goed op en houd uitkijk bij het varen.
  8. Luister naar de weerberichten en weet waar je heen kunt bij weersverslechtering.
  9. Zorg dat iedereen aan boord weet hoe hulp(diensten) gealarmeerd kunnen worden bij een ongeval.
  10. Neem praktijkles bij een vaarschool of volg een cursus.

KNRM Helpt-app
De KNRM heeft een gratis Helpt-app waarin je alle informatie voor een goede voorbereiding op je vaartocht vindt. De app bevat weerinformatie, vaarkaarten, informatie over havens en veiligheidsinfo. Via de app vraag je in geval van nood gemakkelijk hulp.

Alarmeringen die via de KNRM Helpt-app worden gedaan, zijn voor zowel assistentie- als daadwerkelijke noodoproepen verdubbeld met voorgaande jaren. Inmiddels heeft de app 50.500 registreerde eindgebruikers. Het aantal gebruikers dat de KNRM Helpt-app gebruikt buiten het inzetgebied van de KNRM, de kleinere plassen en rivieren, stijgt. Alarmeringen die via de Helpt-app op deze manier binnenkomen worden direct doorgezet naar de dichtstbijzijnde meldkamer voor de afhandeling.

Goed doel
Dat er deze zomermaanden meer aandacht is voor de incidenten op het water en onder andere de KNRM die daar als professionele hulpverleningsorganisatie bij betrokken is, komt dat zichtbaarheid en van de vrijwillige hulpverleners ten goede. De KNRM is sinds het jaar 1824 een goed doel, dat zich al bijna twee eeuwen staande weet te houden op donaties van donateurs, giftgevers en nalatenschappen. Er komt geen overheidssteun aan te pas. Het is prachtig om te zien dat steeds meer Nederlanders het wellicht vanzelfsprekende maar ook levensreddende werk van de vrijwillige redders waarderen.

Word vrijwilliger
De 45 reddingstations van de KNRM liggen aan de kust en aan het ruime binnenwater en worden bemand door in totaal 1.400 vrijwilligers. Binnen een reddingstation zijn verschillende functies, want naast de redders die het water op gaan, zijn bijvoorbeeld ook vrijwilligers nodig voor het bestuur van het reddingstation. Woon je in de buurt van de KNRM-reddingstation en heb je interesse? Kijk voor de vacatures op www.knrm.nl/vacatures   

nieuwsbericht

  • Hits: 6770

Vergeefse zoekactie naar man overboord op IJsselmeer

  • Fotogallery:
  • 23-07-2020

Met man en macht is vanmiddag op het IJsselmeer, ter hoogte van Breezanddijk (Afsluitdijk) gezocht naar een overboord geslagen zeiler. De man raakte door een klap van de giek te water en verdween na korte tijd onder water.
Doordat de positie van het jacht in eerste instantie niet duidelijk was, alarmeerde de Kustwacht zoveel mogelijk eenheden, waaronder de KNRM reddingstations Lemmer, Enkhuizen, Andijk, Medemblik en Hindeloopen. Ook het Kustwachtvliegtuig, twee reddingshelikopters en een politievaartuig werden ingezet.

Nadat het jacht was gelokaliseerd zijn redders aan boord gegaan om de opvarenden te begeleiden en ondersteunen. Het jacht is naar Breezanddijk gesleept. Ondanks uren zoeken werd de man niet gevonden. De zoekactie is om 18.45 uur beëindigd. De politie neemt de regie over om verder te zoeken.  

  • Hits: 12031

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.