Skip to main content

Zoekactie na Man over boord

  • Fotogallery:
  • 02-11-2018

Zoekactie na man over boord.

Vanmiddag, aan het begin van de middag werden wij gealarmeerd voor een vermist persoon wat vanaf een schip over boord was geraakt. Het drama speelde zich af nabij het in aanbouw zijnde windmolenpark wat zo’n 40 mijl (= ongeveer 64 km) vanaf de Eemshaven, in de Noordzee (boven Borkum) ligt.

Samen met onze Duitse collega’s van de DGzRS, met de ‘Alfried Krupp’ van Borkum en de ‘Eugen’ van Norderney en nog vele andere in het gebied aanwezige schepen hebben we urenlang gezocht. Vanuit de lucht werden we ondersteund door twee SAR-helikopers.
Helaas heeft alle inspanning niet mogen leiden tot het vinden van de vermiste persoon. Toen het donker werd hebben we de zoekactie helaas moeten beëindigen.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2560

Aan de grond geraakt in de Oostereems

  • Fotogallery:
  • 10-10-2018

Een echtpaar met twee jonge kinderen was woensdag met hun zeiljacht ‘Tlate Hiiun’ vanaf het Duitse Waddeneiland Juist onderweg naar Emden, toen zij in de Oostereems aan de grond liepen.
Om 16.41 uur werden wij gealarmeerd, PRIO 1 ‘Vaartuig aan de grond’. Het was al dichtbij laagwater, dus de kans dat we bij het jacht konden komen was nihil. Toch voeren we uit om de situatie ter plaatse te beoordelen. Eenmaal in de Oostereems aangekomen bleken we inderdaad niet met de reddingboot bij de ‘Tlate Hiiun’ te kunnen komen. We legden telefonisch contact met de schipper van het jacht om hen gerust te stellen en beloofden ’s avonds bij opkomend water terug te komen.

Na op het reddingstation te hebben gegeten, gingen we ‘s avonds terug naar de Oostereems. Het was inmiddels al donker geworden en er hingen hier en daar wat mistbanken. We zetten 3 opstappers af die lopend naar het jacht toe gingen om de situatie opnieuw te beoordelen.
Toen de opstappers terug waren aan boord van de reddingboot, duurde het nog wel even voordat we voldoende water hadden om naar het jacht toe te varen en het jacht vlot te trekken. Rond 23.00 uur ging de ‘Tlate Hiiun’ weer drijven en konden we haar meenemen naar de Eemshaven. Hier hebben we het jacht afgemeerd aan de drijvende steiger.
De kinderen hebben weinig van de hulpverlening meegekregen, zij lagen inmiddels al lekker te slapen.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1956

Hulp verleend aan Duits jacht met motorproblemen

  • Fotogallery:
  • 29-09-2018

Zaterdagmiddag werden we tegen half vier gealarmeerd voor een vaartuig wat aan de grond geraakt was. Goed en wel onderweg werd het alarm weer ingetrokken en konden we onverrichterzake weer naar huis.

Om 17.45 uur gingen onze pagers opnieuw. Deze keer werden we gealarmeerd voor een motorjacht met motorproblemen. Toen we de bemanning compleet hadden vertrokken we met reddingboot Jan en Titia Visser naar de opgegeven positie. Deze keer ook met enkele van onze nieuwe aankomend opstappers aan boord. Enthousiaste jongens die we hebben overgehouden aan de wervingsactie van afgelopen voorjaar. Voor hen is de proefperiode voorbij en zij zullen nu het opleidingstraject in gaan en dus ook mee gaan met reddingsacties.

Het Duitse motorjacht Lian was nabij ton 62 en 64 in de aanloop naar Emden (D) in de problemen geraakt doordat de motor het af liet weten. Na een half uur varen vanaf het reddingstation lagen we bij de Lian en maakten een sleepverbinding. Met de ‘Lian’ achter ons aan voeren we naar de jachthaven van Emden. Eenmaal in de jachthaven leek brandstoftekort het probleem te zijn van het uitvallen van beide motoren.

Tegen 21.00 uur waren we weer terug op station waarna we de Jan en Titia nog hebben gebunkerd en schoongemaakt. Niet veel later lag ze dan ook weer startklaar voor een volgende inzet.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1677

Internationale zoekactie na het zien van rode vuurpijlen voor Duitse kust

  • Fotogallery:
  • 22-09-2018

Zaterdagavond werden wij om 18.00 uur gealarmeerd op verzoek van MRCC Bremen (Maritime Rescue Coordination Centre). Op het Duitse wad, ten Oosten van het vissershaventje Greetsiel, waren rode vuurpijlen gezien.

Hierop werden wij verzocht om samen met de DGzRS reddingboten Eugen (Norderney), Hans Dittmer (Juist) en Wilma Sikorski (Norddeich) uit te varen en op zoek te gaan.
Het was net laag water geweest waardoor het eerst lastig was om met de reddingboten in het zoekgebied te komen maar met het opkomende water slaagden we er uiteindelijk toch in om met alle vier reddingboten het gebied uit te kammen.
Ook de Duitse helikopter D-HNHD (Northern HeliCopter GmbH) vloog op dat moment boven het gebied. De bemanning beloofde van bovenaf mee te helpen met zoeken nadat zij hun “klus” hadden afgerond.
Na een paar uur te hebben gezocht en niets te hebben gevonden en nadat de bemanning van de heli ook aangaf niets bijzonders te hebben gezien, werd de zoekactie beëindigd. Zonder resultaat keerden wij met reddingboot Jan en Titia Visser terug naar de Eemshaven en de Duitse DGzRS-collega’s voeren weer terug naar de reddingstations op Juist, Norderney en Norddeich.

(Vanwege het ontbreken van foto's van de zoekactie plaatsen we deze keer alleen afbeeldingen van de DGzRS reddingboten en de Duitse heli D-HNHD).

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2009

Touw in de schroef

  • Fotogallery:
  • 14-09-2018

Het motorjacht Prospect of Whitby was onderweg van Delfzijl naar Nieuwe Statenzijl toen het aan het begin van de middag in de Dollard een touw in de schroef kreeg. Bij het kustwachtcentrum werd om hulp gevraagd en wij werden gealarmeerd. Goed en wel los van de reddingbootsteiger kregen we het bericht dat onze hulp niet meer nodig was. We keerden de ‘Jan en Titia Visser’ en legden haar weer terug op haar ligplaats.
Onze overlevingspakken hingen net weer op hun plek toen we in het bemanningsverblijf de bemanning van het jacht opnieuw om hulp hoorden vragen over de marifoon. Al snel ging ook de telefoon; het Kustwachtcentrum en er werd kort met onze schipper overlegd. We waren nog met voldoende bemanningsleden op het station aanwezig dus alarmeren via de pager was niet nodig. We beloofden alsnog uit te varen voor de Prospect of Whitby.

Eenmaal in de Dollard aangekomen namen we het jacht op sleep en brachten haar naar de jachthaven van Delfzijl.
Na het opnemen van de gegevens voeren terug naar de Eemshaven waar we ons aan het einde van de middag weer ‘terug op station’ meldden bij het Kustwachtcentrum.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2024

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.