Skip to main content

Zeiljacht met voortstuwingsproblemen op de Eems

  • Fotogallery:
  • 15-07-2018

Zeiljacht met voortstuwingsproblemen op de Eems

Vanmorgen werden we gealarmeerd door de KNRM Helpt Assistentie Centrum. De tweekoppige bemanning van het zeiljacht ‘Ruach’ wat onderweg was van het Duitse Waddeneiland Borkum naar Delfzijl had om hulp gevraagd. De motor had geen compressie meer en daardoor onvoldoende vermogen om voortstuwing te geven. Ook was er te weinig wind om zeilend naar Delfzijl te varen.

We vertrokken om 10.35 uur uit de Eemshaven en zetten koers naar de opgegeven positie. Eenmaal ter plaatse bleek de ‘Ruach’ al tegen de ondiepte aan te liggen. Toch lukte het ons nog om bij het zeiljacht te komen en maakten een sleepverbinding. We brachten het jacht naar de haven van Delfzijl. Nadat we alle gegevens hadden opgenomen gaven we het zeiljacht over aan bekenden van de opvarenden die al met hun zeiljacht klaarlagen om de ‘Ruach’ door de sluizen naar de binnenhaven te helpen. Wij voeren weer terug naar de Eemshaven waar we ons om 13.30 uur ‘terug op station’ meldden.

reddingrapport

  • Hits: 2255

Dubbel pech voor jacht nabij de havenmond van Delfzijl

  • Fotogallery:
  • 14-07-2018

Dubbel pech voor jacht nabij de havenmond van Delfzijl.

Vrijdagavond om 22.13 uur werden we door het Kustwachtcentrum gealarmeerd voor een ‘vaartuig aan de grond’. Aan boord van de ‘Jan en Titia Visser’ kregen we van het KWC te horen dat in de omgeving van de haven van Delfzijl een motorjacht aan de grond was gelopen met 2 personen aan boord. De exacte positie was niet bekend en er was ook geen contact met de bemanning van het motorjacht. Aan ons het verzoek om polshoogte te gaan nemen.

Toen we vanuit de Eemshaven vertrokken, vingen we via kanaal 16 een gesprek op tussen het KWC en het schip de "Freeway" wat op dat moment ter hoogte van Delfzijl voer. De bemanning van de "Freeway" had het motorjacht genaamd ‘Kaja’ in het vizier en via hun kregen we de positie van de ‘Kaja’ door. Nadat we de positie in de kaart hadden gezet zagen we dat het jacht in de "Bocht van Watum" nabij de oude haveningang lag. We zetten koers naar de opgegeven positie maar door de vallende duisternis en het tegenlicht van de industrie kregen we het jacht lastig in beeld. Onze helpers aan wal uit Delfzijl stonden al met hun auto in de haven en via de telefoon "loodsten" ze ons in de juiste richting. Het was opkomend water en het lukte ons om het jacht te benaderen. Eenmaal langszij bij de ‘Kaja maakten we een sleepverbinding en trokken haar naar dieper water. In dieper water zetten we koers naar de jachthaven van Delfzijl waar we het jacht afmeerden aan de drijvende steiger. Tijdens het opnemen van de gegevens hoorden we dat het echtpaar 's middags de haveningang van Delfzijl had gemist en dat de ‘Kaja’ door motorproblemen aan de grond was gelopen en later ook de besturing en de stroomvoorziening het af hadden laten weten.

Rond 01.15 uur waren we weer terug op station in de Eemshaven en een kwartiertje later lag de ‘Jan en Titia’ weer klaar voor een volgende inzet.

reddingrapport

  • Hits: 2070

Vier maal uitgevaren voor 'Mari'

  • Fotogallery:
  • 23-06-2018

Zaterdagmiddag werden we tijdens een verkenningstocht door verkeerspost Knock gevraagd om bij een zeiljacht te gaan kijken wat in de problemen was geraakt bij de Geise-leitdamm voor Emden. Eenmaal ter plaatse bleek het om een “bekende” te gaan; het kleine zeilbootje Mari wat we op 11 juni j.l. bij de Eemshaven ook al in veiligheid hadden gebracht, lag nu bovenop de stenen van de Geise-leitdamm. Ook nu was de schipper (het enige bemanningslid aan boord) weer overboord gestapt om te proberen het bootje naar dieper water te duwen en trekken. Het was afgaand water en de grote stenen van de dam werden al zichtbaar, dus de Mari kwam niet meer van haar plek. Ook wij konden op dat moment niets meer doen om de Mari daar vandaan te krijgen. We keerden daarom eerst weer terug naar het reddingstation.
Even na zessen gingen we terug naar de Mari. Het water steeg weer en we konden de Mari al snel goed benaderen. We hebben een sleepverbinding gemaakt en de Mari van de stenen dam afgetrokken. Daarna hebben we haar naar de haven van Emden gebracht. Nadat we bij verkeerspost Knock hadden gemeld dat we de Mari in de haven van Emden hadden afgeleverd voeren wij weer terug naar de Eemshaven en meldden ons om 20.45 uur terug op station.

Naschrift:
’s Avonds ontdekten wij, aan de hand van een filmpje wat wij van een Duitse brandweerman kregen als reactie op het verslag van de alarmering van vrijdagavond, dat het zeiljachtje wat bij Campen in de problemen was geraakt, ook de Mari was geweest! De Mari heeft ons dus wel bezig gehouden...Wij zijn in de afgelopen 2 weken maarliefst 4x uitgevaren voor dit bootje!
We verwachten dat we de Mari na vandaag niet weer tegen zullen komen op het water…

reddingrapport

  • Hits: 1768

Zeiljachtje in de problemen nabij Campen (D).

  • Fotogallery:
  • 22-06-2018

Nabij Campen, vlak voor de Duitse kust raakte vrijdagavond een zeiljachtje aan de grond. De Duitse brandweer was uitgerukt om vanaf de wal hulp te bieden maar het lukte hen niet om het jachtje daar weg te krijgen.

Op verzoek van Bremen Rescue werden wij om 20.15 uur door de Nederlandse Kustwacht gealarmeerd. Het was afgaand water en wij vermoedden dat ook wij weinig voor het zeiljachtje zouden kunnen betekenen. Toch voeren we uit ...om de situatie ter plekke te beoordelen. Onze vermoedens werden bevestigd; het was onmogelijk om in de buurt van het jachtje te komen.

Na overleg met het Kustwachtcentrum en Bremen Rescue besloten we weer terug te gaan naar het reddingstation. Het zeiljachtje achterlatend in afwachting van hoogwater. De Duitse brandweer heeft het zeiljachtje zaterdagochtend bij opkomend water uiteindelijk los weten te krijgen.

reddingrapport

  • Hits: 1576

Mayday, Mayday...

  • Fotogallery:
  • 16-06-2018

Mayday, Mayday…

Afgelopen vrijdagavond en zaterdag waren wij te gast bij onze Duitse collega’s van DGzRS (Deutsche Gesellschaft zur Rettung Shiffbrüchiger) Borkum ter ere van de 30e verjaardag van hun Seenotkreuzer Alfried Krupp. Ondanks dat het feest was, bleven wij inzetbaar en onze reddingboot operationeel.


Zaterdagmiddag waren we net aan een gezamenlijke reddingdemonstratie begonnen in de haven van Borkum waarbij ook een Duitse Sea King MK.41 helikopter aanwezig was, toen onze schipper ineens Mayday Mayday hoorde roepen op kanaal 16. Het bericht kwam zo helder door dat we vermoedden dat het bij ons in de buurt moest zijn. Het zeiljacht Tantive IV lag op de ‘Meeuwenstaart’ een zandbank die de Oude Westereems van de Eems scheidt, toen het plotseling water maakte. Wij meldden ons bij het Kustwachtcentrum en verlieten de met spoed de haven van Borkum.
Onderweg naar de opgegeven positie maakten we alvast pompen en een sleeplijn gereed voor gebruik.

Een kwartiertje later waren wij ter plaatse. Er lag al een ander zeiljacht langszij bij de Tantive IV waarop ze snel bagage en 1 persoon hadden overgebracht. We maakten een sleepverbinding en sleepten de Tantive IV mee naar dieper water en namen haar hier langszij. De bemanning van de Tantive IV dacht dat het water onderin het jacht niet meer zou stijgen maar we zetten er voor de zekerheid toch maar direct een pomp in. Terwijl we met de Tantive IV langszij richting Borkum voeren, pompten we het jacht leeg. Toen het water voor een deel was weggepompt zagen we dat de schroefas was losgeraakt en eruit was gelopen. Hierlangs kwam het water naar binnen. We drukten een houten keg in het gat zodat er geen water meer naar binnen kwam. Daarna konden we het jacht verder leegpompen.
We brachten de Tantive IV naar de ‘Marina Hafen’ op Borkum waar ze een kraan hadden om het jacht te lichten. Om 17.00 uur kwamen we aan in de haven en stond de bemanning van de Alfried Krupp al klaar op de wal om te helpen het jacht op het droge te zetten. Toen de Tantive IV eenmaal op de kade stond namen we de gegevens van de bemanning op en zijn aansluitend naar een ligplaats bij de Alfried Krupp gevaren. Bij de ‘Alfried Krupp’ hebben we samen met de DGzRS bemanning de verjaardag van ‘Die Alfried’ nog op een gezellige manier af kunnen sluiten met koffie en gebak.

We kijken terug op gezellige dagen op Borkum waar we zeer gastvrij zijn ontvangen door onze Duitse DGzRS collega’s.

reddingrapport

  • Hits: 2268

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.