Skip to main content

Reddingbootdag abrupt ten einde vanwege zoekactie

  • Fotogallery:
  • 11-05-2019

Een erg gezellige Reddingbootdag was het gisteren! Het weer werkte ook helemaal mee. Een heerlijk zonnetje aan een mooie Hollandse lucht sierde boven de Eemshaven. Het was minder druk dan andere jaren maar dit gaf ons als vrijwilligers meer ruimte voor persoonlijke gesprekken met de bezoekers en ook de wachttijd voor een vaartochtje met reddingboot Jan en Titia Visser was minder lang. De bezoekers genoten zichtbaar en daar was het ons natuurlijk om te doen!

Even na 14.00 uur werden we tijdens een vaartochtje met gasten opgeroepen door het zeiljacht ‘Coriolis’. De schipper van de ‘Coriolis’ had een onbemand zeiljacht aangetroffen op de Eems en vroeg of wij polshoogte wilden gaan nemen. Snel werden onze gasten naar het reddingstation gebracht en bij het zeiljacht aangekomen troffen ook wij niemand aan op het jacht. Meteen rees het sterkte vermoeden dat er iemand overboord geslagen zou zijn. We meldden dit bij de Nederlandse Kustwacht en werden verzocht om als On Scene Coördinator (Coördinator van alle varende rescue eenheden) te fungeren. Hierop hebben wij een grote zoekactie op touw gezet.

Onze Duitse collega’s van DGzRS Borkum waren ‘s morgens al met de Seenotkreuzer ‘Alfried Krupp’ naar onze Reddingbootdag gekomen. De laatste keer met ‘Die Alfried’. Volgend voorjaar wordt er een nieuw reddingsschip op Borkum gestationeerd, de ‘Hamburg’. ‘Alfried Krupp’ mag dan met pensioen. De DGzRS bemanning had nog graag voor de laatste keer alle mogelijkheden van de ‘Alfried Krupp’ aan het Nederlandse publiek getoond tijdens een spectaculaire demonstratie in de haven voor ons reddingstation maar net toen zij aan de demonstratie wilden beginnen kwam ons verzoek om versterking bij de zoekactie binnen en werd de demonstratie onmiddellijk gestaakt.
Ook de DGzRS reddingboot ‘Hans Dittmer’ van het eiland Juist was net op ons station gearriveerd om onze Reddingbootdag te bezoeken toen ook zij rechtsomkeert konden maken om net als de ‘Alfred Krupp’ aan te sluiten bij de zoekactie naar de vermiste persoon.

Het Kustwachtvliegtuig en een Duitse Seaking (helikopter) hielpen vanuit de lucht mee met zoeken. Het kustwachtvliegtuig was ACO (Aircraft Coördinator) voor alle vliegende eenheden. Toen er na ruim een uur zoeken nog niemand was aangetroffen werd de zoekactie opgeschaald door de Kustwacht en werden ook de KNRM reddingboten van Lauwersoog en Schiermonnikoog opgeroepen. En een Nederlandse SAR-heli ging de lucht in om richting de Eems te vliegen.
Een kwartier na het opschalen kwam het bericht dat de vermiste persoon in goede gezondheid was aangetroffen. De man was tijdens werkzaamheden aan de fok na een onverwachte beweging van het jacht te water geraakt. Hij was wel gezekerd met een lifeline maar kon niet meer aan boord van zijn jacht komen. Hij besloot de lifeline los te maken in de hoop het trappetje aan de achterzijde van het jacht te kunnen grijpen. Toen dit mislukte is de man naar de Duitse kust gezwommen. Bij Campen kwam hij aan land en meldde zich daar bij Bremen Rescue.
Wat heeft deze man een geluk gehad! Ruim 2,5 mijl moeten zwemmen in de Eems waar op veel plaatsen een sterke stroming staat en dat bij een watertemperatuur van net 12 graden celcius… De man droeg gelukkig een reddingsvest. Zo werd de noodzaak van het gebruik van een reddingsvest ook hier maar weer eens bewezen!
Zijn zeiljacht is door twee van onze bemanningsleden naar de haven van Delfzijl gevaren en daar in de jachthaven afgemeerd.

Eenmaal terug in de Eemshaven was er koffie voor alle redders. Ook de Duitse collega’s kwamen nog even koffiedrinken voordat ze weer naar Borkum en Juist vertrokken.

  • Raadplegingen: 11030

Jacht urenlang vast op zandplaat in de Dollard

  • Fotogallery:
  • 30-04-2019

Gisteren, aan het einde van de ochtend werden we gealarmeerd; PRIO 2 ‘vaartuig aan de grond’. Het jacht Wolfo was onderweg van Delfzijl naar Nieuwe Statenzijl toen zij door ontbrekende tonnen de juiste weg door het smalle en kronkelige geultje mistten en bovenop een zandplaat vast kwamen te zitten.
Het was al afgaand water toen wij gealarmeerd werden en bij aankomst in de Dollard konden we vanwege de lage waterstand al niets meer voor het jacht betekenen. We zochten contact met de schipper van het jacht en beloofden bij het volgende hoogwater terug te komen.

’s Avonds gingen we ruim voor hoogwater opnieuw de Dollard in. We wachtten tot de Wolfo ging drijven en trokken haar van de plaat af naar het vaargeultje. Omdat het inmiddels donker was geworden besloten we het jacht naar Delfzijl te begeleiden. Hier hebben we haar aan de drijvende steiger afgemeerd en namen daar afscheid van een dankbare bemanning. Tegen 01.00 uur meldden we ons ‘terug op station’ en om 01.30 uur lag de ‘Jan en Titia Visser’ weer klaar voor een volgende inzet.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 3767

Delftechniek schenkt gereedschapswagen

  • Fotogallery:
  • 16-04-2019

Vanavond ontvingen wij uit handen van dhr. Rinko Bolman van Delftechniek uit Delfzijl een prachtige, oerdegelijke FACOM gereedschapswagen met 8 gereedschapslades, helemaal gevuld met topkwaliteit handgereedschap.
Er wordt door onze bemanning veel tijd en aandacht besteedt aan het onderhoud van de ‘Jan en Titia Visser’ en goed gereedschap was al lange tijd een grote wens. Dit is dus een fantastisch cadeau voor ons reddingstation waar we Delftechniek zeer dankbaar voor zijn!

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2921

Zeiljacht aan de grond in de Dollard

  • Fotogallery:
  • 20-04-2019

Actie 2/2019

Gistermiddag tijdens het afronden van de oefendag werden we tijdens het bunkeren van de Jan en Titia Visser gebeld door de Havendienst. Onderin de Dollard was het zeiljacht Schollevaer aan de grond geraakt. Een drietal tonnen lag niet meer op hun plek waardoor de onfortuinlijke schipper een bocht in de smalle geul had overgeslagen en aansluitend vast was komen te zitten.
Toen wij bij de Schollevaer aankwamen was het al hoogwater geweest en konden we op dat moment niets voor het jacht betekenen. Met de schipper aan boord ging het prima en dus spraken we met hem en het Kustwachtcentrum af dat we ’s nachts bij het volgend hoogwater terug zouden komen.

We vertrokken afgelopen nacht om 01.00 uur opnieuw met de Jan en Titia Visser vanuit de Eemshaven naar de Dollard. Eenmaal ter plaatse bij de Schollevaer bleek het jacht al achter haar anker te drijven. We begeleidden het jacht door de kronkelige geul van de Dollard en in de buurt van ton D5 gaf de schipper aan dat het hem nu wel weer zou lukken om op eigen kracht de haven van Termunterzijl aan te varen.

Na het opnemen van gegevens gingen we weer retour Eemshaven. Tegen 04.00 uur meldden we ons weer ‘terug op station’ bij het Kustwachtcentrum.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1990

Urenlange zoekactie nabij Delfzijl

  • Fotogallery:
  • 02-02-2019

Gistermiddag werden wij om 14.16 uur gealarmeerd; Prio 1, ‘Persoon water ingelopen/vermist’. Eenmaal aan boord van de 'Jan en Titia Visser' kregen we extra informatie van het Kustwachtcentrum (KWC). In Delfzijl nabij de Handelskade-Oost was een man het water ingelopen met onbekende bedoelingen. We werden verzocht contact met de politie ter plaatse te zoeken voor meer info.
We besloten de ‘Bocht van Watum’ in te varen en zo naar Delfzijl te gaan omdat we zo de meeste kans hadden om de man te benaderen.
De man was een ondiepe geul doorgelopen en liep over de zandplaat ‘Paap’ richting de Eemshaven. Een politieagent in overlevingspak was hem gevolgd. Rond 15.00 uur zagen we de man zelf ook op de ‘Paap’ lopen maar het zicht was slecht door opkomende mist. De man had flink de pas erin. Met de reddingboot was het onmogelijk om de man te benaderen en daarom besloten we twee opstappers op de plaat af te zetten om hem de pas af te snijden. Omdat de man mogelijk onderweg was naar diepwater aan de noordzijde van de plaat, keerden we de ‘Jan en Titia Visser’ en voeren naar de noordzijde van de plaat in de hoop de man daar op te kunnen vangen.
We waren net aan de andere kant van de plaat toen we hoorden dat onze opstappers in overlevingspak niet verder konden door de slik en dat zij terug zouden gaan naar de plaats waar ze waren afgezet. Een rubberboot van de politie was inmiddels ook ter plaatse en na overleg namen zij onze positie aan de noordzijde van de plaat over zodat wij onze eigen mannen weer konden oppikken in de ‘Bocht van Watum’. Ook de politieman had zijn achtervolging gestaakt en had zich bij onze opstappers gevoegd. We namen ze aan boord en hoorden over de marifoon dat de man op de plaat weer richting Delfzijl liep. Omdat het nog steeds onduidelijk was wat de bedoeling van de man was, zetten we weer bemanningsleden op de uitkijk.
Toen we de man om 16.45 uur ineens weer in het vizier kregen peilden we zijn positie uit. Juist toen we zijn positie doorgaven aan het KWC kregen we ineens een reactie uit onverwachte hoek; ,,Hallo reddingboot, hier wadloper. Peilt u mij uit? Ik peil u op tegengestelde richting”. Na wat over en weer communiceren werd ons duidelijk dat de man waarvoor wij al uren in touw waren, een geoefende wadloper bleek te zijn. Hij gaf aan deze tocht goed te hebben voorbereid en wilde de tocht ook niet afbreken en bij ons aan boord komen. Hij was zich er niet van bewust dat wij naar hem op zoek waren. Na het noteren van de meest noodzakelijke gegevens beëindigden we de zoekactie.
Omdat het ons verstandig leek dat de politieman bij ons aan boord even medisch gecheckt zou worden vroegen we het KWC om een ambulance bij het reddingstation. Tegen 17.30 uur meldden we ons weer terug op station en droegen we de politieman over aan het ambulancepersoneel. Gelukkig bleek de politieman na weer wat te zijn opgewarmd in orde.

Doordat de zoekactie alle aandacht van onze schipper en de bemanning vroeg hebben we deze keer geen eigen beelden van de actie.We bedanken Eemskrant.nl voor het beschikbaar stellen van enkele foto's!

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2259

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.