Skip to main content

Uitgevaren voor Lemster Aak met koelwaterproblemen

  • Fotogallery:
  • 07-08-2019

(Actie 22/2019)
Uitgevaren voor Lemster Aak met koelwaterproblemen.

Gistermiddag werden we gealarmeerd voor een vaartuig met motor-/stuurproblemen. De hulpvraag kwam vanaf een Lemster Aak met een gezin met kinderen aan boord. Het vaartuig voer boven het eiland Rottum en had koelwaterproblemen.
Ook de ‘Koning Willem I’ van KNRM Schiermonnikoog was gealarmeerd.
Het vaartuig ‘Amasus’ van Rijkswaterstaat, wat ook in dat gebied voer, was ondertussen al te hulp geschoten en had de Aak naar rustiger water gebracht in afwachting van een reddingboot.
We waren onderweg naar de opgegeven positie toen we hoorden dat de ‘Koning Willem I’ al ter plaatse was en 10 minuten later kregen we van de kustwacht het bericht dat de ‘Koning Willem I’ de Aak zou meenemen naar Schiermonnikoog en dat wij weer terug naar de Eemshaven konden gaan.

(Met dank aan onze collega's van KNRM Schiermonnikoog voor de foto!)

reddingrapport

  • Hits: 2674

Tag der Seenotretter

  • Fotogallery:
  • 28-07-2019

‘Tag der Seenotretter’ 2019 op Borkum.

Afgelopen zondag hielden alle Duitse reddingstations van de DGzRS hun “Reddingbootdag”. De ‘Tag der Seenotretter’. Ook wij waren dit jaar weer uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn op het Duitse waddeneiland Borkum. Het weer was voortreffelijk wat ervoor zorgde dat bezoekers in groten getale naar de Burkana Hafen kwamen. Met name in de ochtenduren was het erg druk rondom de ligplaats van de ‘Alfried Krupp’. Het publiek kon voor de laatste keer aan boord van de mooie Duitse reddingboot kijken. ‘Die Alfried’ gaat begin 2020 met pensioen en zal worden vervangen door het nieuwe schip de ‘Hamburg’. Ook wij hielden ‘Open Schiff’ zodat het publiek het verschil tussen beide reddingboten mooi konden zien.

Wij moesten er nog even korte tijd tussenuit voor een hulpverlening (zie actieverslag 19/2019) voor de veerdam op Borkum maar waren ook weer vlot terug.

Een spectaculaire reddingsdemonstratie met alle reddingboten en een helikopter van de Duitse marine in de haven, maakte de ‘Tag der Seenotretter’ helemaal compleet. Duits publiek is fantastisch! We kregen dan ook een daverend applaus van hen na afloop van de demonstratie.
Het was een erg gezellige dag en bedanken onze Duitse collega’s voor hun gastvrijheid!

(Foto's: Roel Ovinge)

  • Hits: 1240

Akka van Kebnekaise

  • Fotogallery:
  • 05-07-2019

(Actie 17/2019)
Akka van Kebnekaise

Het zeiljacht ‘Akka’ was gisteren met haar twee bemanningsleden onderweg terug van het Duitse Waddeneiland Norderney naar Delfzijl, toen zij bij het eiland Juist problemen met de motor kregen. Het weer was goed en er stond voldoende wind, dus voeren ze op zeil door richting Delfzijl. Om de jachthaven van Delfzijl te kunnen bereiken moesten ze tegen de wind in het zeehavenkanaal door en dat was zonder motor niet mogelijk.
Wij werden om 16.10 uur gealarmeerd en hielpen ‘Akka’ naar de jachthaven. Hier bleek een touw in de schroef de oorzaak van de motorproblemen.

reddingrapport

  • Hits: 1928

Nachtelijke zoekactie na noodoproep

  • Fotogallery:
  • 27-06-2019

(Actie 16/2019)
Nachtelijke zoekactie na noodoproep.

Afgelopen nacht werden we om 01.50 uur gewekt door onze piepers. Een PRIO 1 melding voor een vaartuig wat water maakte zorgde ervoor dat we heel snel uit bed en onderweg naar het reddingstation waren.

Aan boord kregen we meer details en voeren we met spoed naar de opgegeven positie wat in het Huibertgat, ten Westen van Borkum moest zijn. De tweekoppige bemanning van het zeiljacht ‘Arasticca’ had een noodoproep verzonden omdat hun jacht water maakte maar daarna kreeg MRCC Bremen geen contact meer met de bemanning van de ‘Arasticca’. We vreesden het ergste…
De Duitse reddingboot ‘Alfried Krupp’ van Borkum spoedde zich ook naar het Huibertgat en fungeerden als One Scene Coördinator (OSC). Meerdere vissersschepen die in de buurt voeren sloten aan om mee te helpen zoeken, evenals de SAR heli van de Duitse Marine.
Maar op de opgegeven positie werd geen jacht aangetroffen. Ook vanuit de lucht werd niets gezien.

Er vanuit gaande dat de coördinaten niet juist waren werd het zoekgebied verplaatst. Een stevige Noordwestelijke wind en golven tot twee meter hoog maakten het zoeken er niet gemakkelijker op. Ruim 5 zeemijlen Oostelijker dan de eerst opgegeven positie werd het jacht uiteindelijk gevonden door een van de zoekende vissersschepen. Het bleek te zijn gestrand op het strand (zeehondenbank) van Borkum. De bemanning van het jacht stond in het zand naast het jacht. Vanuit de lucht werd dit bevestigd door de Marine vliegers en zij namen kort daarna de twee bemanningsleden aan boord van de helikopter. De zoekactie werd beëindigd. Iedereen kon weer terug naar het station. Het jacht achterlatend op het strand. Wij waren om 03.35 uur terug in de Eemshaven en na de ‘Jan en Titia Visser’ weer uitruk gereed te hebben gemaakt, konden we naar huis om nog een paar uurtjes te slapen voordat we allemaal weer aan het werk moesten.

Vandaag, bij daglicht werd pas goed duidelijk in wat voor vervelende positie het jacht zich bevond en welke schade het jacht had opgelopen. We willen Jörg Zogel uit Borkum hartelijk danken voor de foto’s van de ‘Arasticca’ op het strand. We zijn blij dat we zijn foto’s mogen gebruiken bij dit bericht!

Jörg, vielen Dank für die Bilder der Arasticca am Strand! Wir freuen uns, dass wir Ihre Fotos mit dieser Nachtricht verwenden können!

reddingrapport

  • Hits: 3533

Een "oude bekende" met motorproblemen

  • Fotogallery:
  • 21-06-2019

(Actie 15/2019)
Een “oude bekende”.

Vrijdag werden we aan het einde van de middag gealarmeerd voor een ‘Vaartuig met motor-/ stuurproblemen’. Bij het jacht aangekomen bleek het om een “oude bekende” te gaan; de ‘Amigo’, een jacht wat we een paar jaar geleden ook al eens geholpen hadden vanwege een motorstoring. Nu had de ‘Amigo’ er net een nagelnieuwe motor in liggen en hadden de reisjes probleemloos moeten verlopen. Maar helaas kreeg men op de Eems toch problemen en was onze hulp weer nodig. We sleepten de ‘Amigo’ naar de drijvende steiger in de Eemshaven waar de motor nagekeken kon worden.

De eigenaar van het jacht is altijd in de veronderstelling geweest dat hij een rekening zou krijgen voor de geboden hulp door de KNRM en dat zijn verzekering dit zou betalen. We hebben uitgelegd dat de KNRM een vrijwilligersorganisatie is en we kosteloos hulp bieden. We zouden natuurlijk graag zien dat watersporters donateur worden van de KNRM en hebben de schipper een donateurskaart overhandigd.

reddingrapport

  • Hits: 3707

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.