Skip to main content

World Drowning Prevention Day, 25 juli 2021

  • Fotogallery:
  • 23-07-2021

Partnerorganisaties onderstrepen belang Werelddag ter voorkoming van verdrinking

 Reddingsbrigade Nederland (KNBRD), de Nationale Raad Zwemveiligheid (NRZ) en de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) staan op 25 juli stil bij wat er nodig is om de veiligheid in, op en langs het water verder te vergroten. De Verenigde Naties riepen eerder dit jaar die datum uit tot World Drowning Prevention Day (WDPD), Werelddag ter voorkoming van verdrinking.

Jan van Zanen, burgemeester van Den Haag, ontvangt zondag 25 juli uit handen van lifeguards het eerste informatiepakket over hoe verdrinking is te voorkomen en wat de lokale politiek hieraan kan bijdragen. Die gebeurtenis vormt de kick-off voor World Drowning Prevention Day in Nederland. Het doel is om het bewustzijn te vergroten rondom preventie van verdrinking en de noodzaak van gecoördineerde sector overstijgende maatregelen teneinde de waterveiligheid te verbeteren, om daarmee het aantal vermijdbare verdrinkingsongevallen te verminderen.

Aantal verdrinkingsgevallen gestegen
Jaarlijks verdrinken er gemiddeld 87 mensen in Nederland, zo blijkt uit een rapport over verdrinkingen dat het CBS vandaag publiceerde. Dat aantal daalt niet. Sterker nog, in 2020 is het aantal met 31 personen gestegen naar 107 verdrinkingen ten opzichte van 2019. De samenwerkende organisaties zijn dan ook ontzettend verheugd dat het de initiatief nemende landen Bangladesh en Ierland is gelukt om dit punt op de agenda te krijgen van zowel de Verenigde Naties als de Wereldgezondheidsorganisatie. Dat doet recht aan het grote belang van het voorkomen van verdrinkingen. Nog steeds verdrinken er wereldwijd onnodig volwassenen en kinderen. 

Campagnes voor bewustwording
Volgens het CBS vond in de periode van 2011 tot en met 2020 70 procent van de verdrinkingen plaats in open water: een sloot, rivier, kanaal, gracht, recreatieplas, meer, vijver of in zee. Aan de kust is er sprake van goed georganiseerd strandtoezicht, maar in het binnenland ligt dat anders. Lang niet overal vindt toezicht plaats. Er wordt gezwommen op plaatsen waar sprake is van grote risico’s die bij veel mensen niet bekend zijn.

Jaarlijks worden er miljoenen geïnvesteerd in bewustwordingscampagnes. Informeren over waterveiligheid zou hierin een grotere rol mogen spelen. Met meer inzet op bewustwording van hoe verdrinking te voorkomen is, zijn levens te redden. De gemeente Den Haag nam in het voorjaar het initiatief tot een lokale campagne en zocht daarbij de samenwerking met vele partijen.

Samenwerking
De slagkracht ligt besloten in samenwerking op zowel landelijk als lokaal niveau met bijvoorbeeld zwemlesaanbieders, Reddingsbrigade Nederland (KNBRD) en de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM). Daarom de oproep tot gezamenlijke aandacht voor het Nationaal Plan Zwemveiligheid en het project Het Strand Veilig, waarin de Nationale Raad Zwemveiligheid (NRZ) nauw samenwerkt met onder andere Reddingsbrigade Nederland (KNBRD) en de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM).

Die lopende programma's hebben tot doel dat iedereen veilig opgroeit en meedoet in ‘Nederland waterland’, door ervoor te zorgen dat inwoners zwemvaardiger worden, zo blijkt ook uit de cijfers van het CBS dat er de afgelopen jaren minder verdrinkingen zijn onder kinderen. Door zwemomgevingen veiliger te maken en door inwoners bewuster te maken van de risico’s van het water.

Informatie
Informatie over de Werelddag ter voorkoming van verdrinking staat op de website die speciaal hiervoor is ingericht. Hierop zijn onder meer tips voor het publiek te vinden om veilig van het water te kunnen genieten. Ook gemeenten treffen er informatie aan over hoe verdrinking te voorkomen is en wat de lokale (en de landelijke) politiek hieraan kan bijdragen.

nieuwsbericht

  • Hits: 3383

Inzet KNRM bij overstromingen niet meer nodig

  • Fotogallery:
  • 16-07-2021

Gisterenmiddag was te zien dat het KNRM-konvooi van vrijwilligers, medewerkers en materieel onderweg was naar IJsselstein, de verzamelplaats van het LOCC (Landelijk Operationeel Coördinatie Centrum). Het konvooi kwam daar halverwege de middag aan.

Rond 20:00 uur gisteravond is het KNRM-konvooi samen met eenheden van de reddingsbrigade en brandweer vetrokken naar Maastricht. Daar zou rond middernacht een piek zijn in de waterstanden. Rond 23:30 uur kwam het konvooi daar aan. Het materieel en de KNRM’ers werden ondergebracht in een brandweerkazerne.

Van 02:30 tot 07:00 uur vanochtend heeft één kusthulpverleningsvoertuig stand-by gestaan in Meersen. De rest van de KNRM’ers en het materieel zijn niet ingezet. In de briefing vanochtend hebben de veiligheidsregio’s van Limburg besloten af te schalen omdat het grootste risico geweken is. De inzet van het peloton waar de KNRM bij ingedeeld was, was niet langer nodig, evenals dat van een aantal andere pelotons. De KNRM is bedankt voor haar komst en is retour naar het landelijke kantoor en de werkplaats van de KNRM in IJmuiden gegaan. Het KNRM-konvooi is daar om 13:30 uur aangekomen.

We bedanken alle KNRM’ers voor de (aangeboden) hulp en support. We zijn onder de indruk van de hartverwarmende reacties die onder meer op social media geplaatst zijn. Het is prachtig om te zien (in hoe korte tijd) de KNRM-organisatie kan vertrouwen op haar mensen en materieel.

{youtube 5RT7xi8pGeE}

Ruim 100 vrijwilligers van Cadzand tot Eemshaven hebben zich de afgelopen 24 uur aangemeld voor eventuele aflosploegen. Waarbij een aantal reddingstations zelfs complete teams heeft aangeboden. Hieruit blijkt maar weer de enorme inzet van vrijwilligers en slagkracht van de KNRM. Met de aanmeldingen zou de planning voor de aflosploegen voor minimaal een week ingevuld kunnen worden.

Als organisatie kunnen we erop vertrouwen dat als er iets gebeurt buiten ons normale werk, hulp heel snel geregeld is. Ook het crisisteam van beroepspersoneel kan inmiddels door het online thuiswerken snel opgestart worden. De KNRM is in staat binnen enkele uren een redding eenheid te mobiliseren.

De KNRM wordt betrokken bij de evaluatie van de hulpverlening in Limburg. Ook zal intern een evaluatie plaatsvinden, waar we als KNRM veel van kunnen leren.  

nieuwsbericht

  • Hits: 2473

Inzet KNRM bij overstromingen in Limburg

De KNRM heeft hulp aangeboden aan Limburg bij het LOCC (Landelijk Operationeel Coördinatie Centrum) om met het beschikbare materieel en mensen te helpen bij de overstromingen in Limburg en daar is positief op gereageerd.

En natuurlijk gaan wij helpen. Momenteel is het beschikbare materieel gereedgemaakt en onderweg op transport naar IJsselstein in afwachting tot nadere orders vanuit het LOCC.

Het materieel wat de KNRM naar Limburg stuurt is:
• 2 x kusthulpverleningsvoertuigen;
• 2 x Atlantic 75;
• 1 x Float 500;
• KNRM-vrachtwagen, -Crafter en -busjes.

Op het landelijke kantoor van de KNRM is inmiddels een crisisteam ingericht onder leiding van directeur Jacob Tas. Er zijn 24 vrijwilligers en beroepsmedewerkers met het materieel onderweg vanuit IJmuiden naar IJsselstein om na instructies van het LOCC af te reizen naar Limburg.

De inzet van additionele vrijwilligers en materieel gaat niet ten koste van de operationele inzetbaarheid van de 45 KNRM-reddingstations.

Zodra er meer informatie is, dan komen we weer in de lucht. We wensen de KNRM’ers die onderweg zijn naar in eerste instantie IJsselstein succes!

  • Hits: 3590

Nieuwe versie van de KNRM Helpt app heeft nieuwe functies en verbeteringen

  • 14-07-2021

De nieuwe versie is gereed voor downloaden en installatie. Is uw toestel ingesteld op automatisch ‘Verversen op de achtergrond’  (zie ‘Instellingen’ >> ‘Algemeen,’) dan wordt de nieuwe versie automatisch op uw telefoon geïnstalleerd zonder dat u het merkt. Is automatisch ‘Verversen op de achtergrond’ uitgeschakeld, dan kunt u, als u dit bericht op uw telefoon leest, de app downloaden of installeren op uw iPhone en op uw Android smartphones. De vernieuwde versie van de KNRM Helpt app is beschikbaar voor installatie vanuit de App Store voor iPhones en vanuit de Play Store voor Android smartphones.

U kunt gemakkelijk controleren of u de nieuwe versie op uw telefoon heeft. . Het versienummer per 13-07-2021 voor iPhones is 2021.1.0 (775) en moet daaraan gelijk zijn of hoger. Voor Android smartphones moet het versienummer vanaf 13-07-2021 gelijk of hoger zijn dan 2021.1.5. De versienummers zijn te vinden via het Menu via ‘Over’, direct onder het KNRM-logo. KORTE SAMENVATTING VAN DE NIEUWE EN VERBETERDE FUNCTIES: In ‘Alleen volgen’ een eigen ‘Groepscode’ aanmaken en delen met maximaal 6 personen.

Een hulpoproep van een van de deelnemers wordt via een standaard ‘push notificatie’ -ook- gemeld aan de andere deelnemers en is voor hen zichtbaar in de kaart in de app. Zij kunnen dan eventueel hulp bieden. Wel een telefoonverbinding maar geen dataverbinding? Dan kunt u nu toch, vanuit de app een hulpoproep doen.  De positie wordt niet meegestuurd, maar staat wel op het belscherm voor mondelinge opgave aan de operator De ‘Alleen volgen’ modus kan nu ook gebruikt worden zonder een vaartuig te kiezen. Speciaal voor vissers vanaf pieren of het strand en bijvoorbeeld voor wadlopers De schermen ‘Alleen volgen’ en Vaarplan’ zijn logischer en duidelijker gemaakt De Helpdesk ondersteuningsfuncties zijn sterk verbeterd en te vinden via het Menu via ‘Over’ en ’Helpcentrum.’   NIEUW Creëer zelf een groep en help elkaar bij problemen als dat kan!    Gaat u als groep een toertocht maken, een wedstrijd zeilen, of met andere kiters een downwinder maken of wilt u met een groep wadlopen? Vanuit het Menu of in de ‘Alleen volgen’ modus kun je nu een eigen ‘Groepscode’ aanmaken en die delen met maximaal 6 personen.

Als een groepslid in problemen komt en een hulpoproep doet dan wordt dat nu ook gemeld aan de andere deelnemers in de groep. Dit is als functie toegevoegd omdat degenen die het dichtst in de buurt zijn vaak de eersten zijn die hulp kunnen bieden. Hoe dat precies werkt?  Mede-deelnemers van een groep watersporters of wadlopers kunnen, als de omstandigheden dat toelaten, vaak het snelst hulp bieden. Als iemand uit uw groep via de app een telefonische hulpoproep doet dan worden niet alleen de operators maar ook de andere deelnemers via een bericht geïnformeerd en kunnen zij dat in de kaart in de app ook zien, met de positie van de hulpvrager. Een ’Groepscode’ genereren kan direct vanuit het ‘Menu’ onder ‘Groepsactiviteit’ of in het scherm voor het activeren van de ‘Alleen volgen’ modus. Kies voor een van beide manieren en kies dan op het scherm ‘Groepsactiviteit’ voor ‘Genereer een groepscode.’ Deel de code vervolgens via een bericht naar keuze (e-mail, What’s app of SMS bericht) met de andere deelnemers. Zij moeten de code invoeren bij ‘Groepsactiviteit’ in hun eigen ‘Alleen volgen’ vaartocht pagina. Voeg vervolgens de code ook zelf toe aan uw eigen ‘Alleen volgen’ vaartocht. Achteraf kan, via het delen symbool onder in het scherm, de code alsnog worden gedeeld met de andere deelnemers. De groepsleden en uzelf worden op de telefoons van alle deelnemers in de kaart gepresenteerd met hun laatst bekende positie. Die positie wordt elke 5 minuten ververst. Van uw eigen tocht is de afgelegde weg (track) wel te zien, van de andere deelnemers alleen de laatste positie. Indien een deelnemer in een groep de ‘Alleen volgen’ functie afsluit vervalt de zichtbaarheid in de kaart van die deelnemer, ook voor de anderen. Als iemand uit de groep een hulpoproep doet in een ‘Noodgeval’ of een ‘Assistentie’ verzoek, dan wordt verbinding gemaakt met de operator van de 112 meldkamer, de Kustwacht of de KNRM (afhankelijk van uw GPS-positie). De andere deelnemers worden via een eenmalig push bericht op hun telefoon op de hoogte gebracht van de hulpoproep. Hoe het push bericht en het bijbehorende audiosignaal bij de ontvanger terecht komen hangt af van de persoonlijke telefooninstellingen en welk audiosignaal daarbij is ingesteld. (Zie op uw telefoon onder ‘Instellingen’>> ‘Berichtgeving’). De positie van de hulpvrager is in de app in de kaart te zien op twee manieren:1. een groen positie icoontje bij een assistentie verzoek 2. een rood positie icoontje bij een noodoproep Door op het positie symbool van de hulpvrager te klikken worden, in een pop-up schermpje, naam, de laatste positie en het tijdstip, snelheid en koers getoond. Door op ‘Annuleren’ te drukken verdwijnt het weer. Door te drukken op ‘Zie kaart’ wordt de positie van de hulpvrager in de kaart van de app getoond. De positie wordt elke 30 seconden ververst. Stem zo mogelijk met de andere deelnemers af of- en hoe het beste hulp kan worden geboden. Als de deelnemers daarbij zelf in gevaar kunnen raken dan moet de hulpverlening worden overgelaten aan de hulpdiensten. Indien een volgende deelnemer ook een hulpoproep doet dan worden alle hiervoor beschreven stappen herhaald voor die deelnemer. De code boven in het scherm ‘Groepsactiviteit’ is voorbehouden aan organisatoren van tochten of wedstrijden. U krijgt een dergelijke code en bijbehorende instructies van de organisator en daarmee wordt een groep van deelnemers gevormd. Er is in dat geval geen sprake van een maximum aantal deelnemers. De organisator werkt samen met de KNRM bij dit soort vaartochten of wedstrijden en beschikt o.a. over een toepassing om, via de Groeps- activiteit code, alle deelnemers aan het evenement te volgen. ‘Alleen volgen’ activeren zonder dat u op een vaartuig bent.

Op het vernieuwde ‘Start volgen’ scherm kunt u nu aangeven dat u niet op een vaartuig bent of met een boardsport bezig bent.De activiteitenlijst is verder uitgebreid voor dit type gebruik. Achter de vraag ‘Bent u aan boord van een vaartuig?’ schuift u de knop naar links als dat niet het geval is. Voor meer informatie en een voorbeeld scherm Houd er rekening mee dat als u een hulpoproep doet via de knop onder in dit scherm de app weet of u zich in het Kustwacht – KNRM-werkgebied bevindt of niet. Indien niet dan wordt er verbinding gemaakt met de 112 meldkamer als u de knop ‘Noodsituatie’ gebruikt of bij het KAC (KNRM Helpt Assistentie Centrum) als u de knop Assistentie’ gebruikt. Hulpoproep wanneer geen dataverbinding beschikbaar is. Het is nu mogelijk om, als er wel een telefoonverbinding is maar geen mobiele dataverbinding, toch een telefonische hulpoproep te doen vanuit de app. Het kan voorkomen dat u een hulpoproep wilt doen via de app maar dat er geen mobiele dataverbinding is.  U wordt dan niet automatisch ingelogd en als u uitgelogd bent kunt u niet inloggen omdat de verbinding met de centrale computer er niet is. In dat geval wordt het in een nieuw scherm gemeld (zie voorbeeld afbeelding + nr). Afhankelijk van het telefonische bereik kan soms nog wel een telefonische hulpoproep worden gedaan. Bijvoorbeeld in een noodsituatie of als u assistentie wenst. Dan drukt u in het gepresenteerde scherm op ‘Ok’ (zie afbeelding + nr) en vervolgens op de knop ‘Bel voor hulp.’ Op het daarna getoonde scherm worden uw actuele positie, snelheid en koers getoond. Deze moet u mondeling doorgeven aan de operator.     Verbeterde schermen voor Vaarplan en Alleen volgen Het ontwerp en de logica van beide schermen zijn verbeterd. U vindt ze vanaf de startpagina of via het menu.

Gewijzigde, verbeterde Helpdesk afwikkeling Er is een uitgebreide handleiding over de app. Over’ naar ‘Helpcentrum’ en vervolgens naar ‘Veel gestelde vragen en contact.’ Kies in het Menu voor ‘Over’ daarna voor ‘Helpcentrum’ en vervolgens -onderaan- voor ’Veel gestelde vragen en contact’ Op deze pagina vindt u een aantal veel voorkomende vragen. Zit uw specifieke vraag of probleem en het antwoord hier niet bij, dan kunt u op de knop ‘Meer FAQ’s’ (Frequently Asked Questions)‘ drukken en zien of daar uw probleem en de bijbehorende oplossing vermeld staat. Komt u er zo nog niet uit dan kunt u op de onderste knop ‘Hulp nodig’ drukken. Er opent dan een e-mailscherm. U kunt in het geopende scherm uw probleem beschrijven en de e-mail vervolgens naar ons versturen. Wij proberen binnen 2 werkdagen te reageren. Als u dit bericht leest op uw smartphone dan kunt u de app downloaden of installeren voor iPhones en voor Android smartphones.  

nieuwsbericht

  • Hits: 4725

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.