Skip to main content

KNRM ondertekent PHAR-convenant

  • Fotogallery:
  • 17-01-2017

Vandaag hebben de partijen van de Port Health Authority Rotterdam (PHAR) hun samenwerking opnieuw onderstreept door het ondertekenen van een vernieuwd convenant. De belangrijkste reden hiervan is de toetreding van het Erasmus MC tot de PHAR.

De Rotterdamse haven is een van de grootste ter wereld en daarmee een belangrijke toegangspoort voor het wereldwijde verkeer over water. Per jaar passeren ruim 30.000 zeeschepen en 110.000 binnenvaartschepen met mensen en goederen uit alle delen van de wereld deze haven. Dit vergroot de kans op infectieziekten. De PHAR is daarom belangrijk en noodzakelijk om infectieziekten te bestrijden.
De PHAR houdt zich bezig met de gezondheidszorg in de haven en dan vooral met het bestrijden van infectieziekten. Internationaal gezien is de PHAR uniek. Dit omdat de PHAR geen nieuwe organisatie is, maar een samenwerkingsverband tussen de betrokken havenorganisaties om infectieziekten in de haven te bestrijden. Het Haven Coördinatie Centrum van de Rijkshavenmeester is hierbij hét aanspreekpunt voor schepen, bemanning en overige partijen die werkzaam zijn in de haven.

Wereldwijde infectieziekten
De PHAR is in 2009 opgericht als gevolg van de vernieuwde International Health Regulations in de nieuwe Wet publieke gezondheid. Aanleiding voor deze vernieuwing was de opkomst van wereldwijde infectieziekten, zoals SARS en vogelgriep. De Wet publieke gezondheid regelt onder andere dat er voldoende voorzieningen komen om infectieziekten snel op te sporen en te bestrijden. Men richt zich vooral op het internationale verkeer in grote havens en op vliegvelden. De haven van Rotterdam is aangewezen door de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport als A-haven. Een A-haven heeft de verantwoordelijkheid te voorzien in een plan voor noodsituaties, een quarantaineruimte en een crisisdienst.

Nieuwe partner: Erasmus MC
In 2014 en 2015 was er een grote uitbraak van ebola in West-Afrika. Al was de kans heel klein, het was niet onmogelijk dat er via de scheepvaart iemand met ebola naar Nederland zou komen. Verschillende partners van de PHAR hadden afspraken gemaakt over wat er moest gebeuren als een patiënt mogelijk ebola had. Hiervoor lag een draaiboek klaar, waarmee de partijen hebben geoefend. Tijdens deze periode bleek dat we binnen de PHAR nog een belangrijke partner misten; het Erasmus MC. Mogelijke ebola patiënten zouden worden opgenomen in het Erasmus MC. Het is daarom belangrijk dat zij weten van de samenwerkingsafspraken binnen de PHAR en hier ook deel van uitmaken.

Behalve voor patiënten met ebola geldt dit ook voor patiënten met andere groep A meldingsplichtige ziekten: MERS, Pokken, Polio of SARS. Patiënten met alle andere ziekten gaan voor opname naar het Havenziekenhuis.
In totaal zijn er naast de KNRM en haar Radio Medische Dienst nog tien organisaties betrokken bij de PHAR: de GGD Rotterdam-Rijnmond, Havenbedrijf Rotterdam NV., (Rijks)Havenmeester, Havenartsen van het Port Health Centre, Havenziekenhuis, Kustwacht, Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA), Zeehavenpolitie en Erasmus MC. De organisaties doen er alles aan om infectieziekten in de scheepvaart te bestrijden.

Radio Medische Dienst
Bij ernstige ongelukken of ziekte aan boord van een zeeschip of jacht, waar ook ter wereld, kan de kapitein een arts van de Radio Medische Dienst (RMD) van de KNRM kosteloos om een advies vragen. De artsen van deze unieke Radio Medische Dienst zijn 24 uur per dag oproepbaar bij spoedgevallen. Zij hebben een normale artsenpraktijk en doen daarnaast het werk voor de RMD.
De arts kent de maritieme wereld, weet wat zich op een schip kan afspelen en is in staat om op grote afstand, uit symptomen die doorgegeven worden via radio of satelliet, een diagnose te stellen. RMD-artsen zijn bedreven in het overbruggen van taalbarrières en worden op deze vaardigheden geselecteerd. Afhankelijk van de situatie kan de arts medicijnen voorschrijven of adviseren het slachtoffer of de patiënt van boord te laten halen of naar de dichtstbijzijnde haven te brengen. Per jaar wordt ruim 800 keer radio medisch advies gegeven.

Lees meer over de Radio Medische Dienst

nieuwsbericht

  • Hits: 1062

Magazine De Reddingboot 231 uit!

  • Fotogallery:
  • 17-01-2017

Deze week valt het donateursmagazine De Reddingboot weer op de mat bij de donateurs van de KNRM. Een extra dik nummer met heel veel informatie over de KNRM, haar (trouwe) donateurs en verhalen van diverse mensen die op wat voor manier dan ook de KNRM een warm hart toe dragen. Spannende reddingrapporten, mooie verhalen, hartverwarmende steunbetuigingen en vooral veel nieuws over de KNRM.

Helaas gaat er soms wat mis bij de redactie. Op pagina 32 van De Reddingboot staat een foutje. In de tekst hebben we het over noordoostenwind, maar op het kaartje staat noordwestenwind en dat laatste is natuurlijk niet correct.

Ook drie keer per jaar De Reddingboot ontvangen? Word dan donateur en dan rekenen wij voortaan op uw steun!

nieuwsbericht

  • Hits: 2288

Vrijwilligers delen kerstbroden uit aan ‘eenzame zeelui’

  • Fotogallery:
  • 23-12-2016

Het hele jaar door komen de vrijwillige reddingbootbemanningen van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) in de ankergebieden voor de Zuid-Hollandse kust. Meestal om zieken en gewonden van boord te halen. Vandaag combineerden de vrijwillige redders van KNRM Katwijk, Scheveningen en Hoek van Holland hun laatste oefening van het jaar met het uitdelen van kerstbroden bij voor anker liggende schepen. “Gewoon om wat persoonlijke aandacht te brengen in aanloop naar voor hen eenzame kerstdagen”, aldus KNRM-woordvoerder Edward Zwitser.

“Kerst is bij uitstek een tijd dat je thuis wilt zijn bij je dierbaren”, zo gaat de zegsman verder. “Deze mannen is dat jammer genoeg niet gegeven. Zeeschepen liggen soms weken in de ankergebieden te wachten op lading en voor deze kerels betekent dat dat ze tijdens Kerst ver van huis zijn, zonder hun geliefden”.

Prima oefening
De genoemde bemanningen hadden vandaag een oefening ingepland in de ankergebieden voor Scheveningen en Hoek van Holland. “Langszij gaan en manoeuvreren opzij van een zeeschip kunnen we niet genoeg oefenen”, aldus reddingbootschipper Hugo Pronk (Scheveningen). “Zeker onder deze omstandigheden. Er stond een aardige bries. Golfhoogte rond de twee meter. Goede omstandigheden om te oefenen. De redders combineerden de oefening met het overbrengen van goede wensen en het overhandigen van kerststollen. “Mooi om te zien dat zo’n klein gebaar zo enorm wordt gewaardeerd door die stoere kerels”, aldus Zwitser. “Want let wel: Meestal als wij ter plaatse komen, is men blij met onze komst, maar is er ook narigheid. Dan komen wij om zieken of gewonden van boord te halen. Nu brachten we enkel goede wensen en kregen we welgemeende dankbaarheid terug. Een mooi begin van de kerstdagen!”

Gesponsord
De kerststollen waren gesponsord. De KNRM ontvangt geen overheidssubsidie en is volledig afhankelijk van donaties, óók bij acties als deze. Bakkerij Van Maanen en Gebroeders Van der Plas, twee Katwijkse ondernemers met een hart voor het reddingwezen, namen alle kosten op zich. Deltalinqs, het overkoepelende orgaan van haven-gerelateerde bedrijven in Rotterdam, liet namens een zegsman weten het geweldig te waarderen dat de KNRM ook op deze manier klaarstaat voor de zeeman.

nieuwsbericht

  • Hits: 1320

KNRM - beste en slechte wensen voor 2017

  • Fotogallery:
  • 23-12-2016

De KNRM kan haar reddingwerk alleen doen dankzij de vrijgevigheid van haar donateurs: de Redders aan de wal. In onderstaande film bedanken verschillende KNRM-reddingbootbemanningen de Redders aan de wal en spreken de beste wensen uit voor 2017. Niet alle wensen stonden er in één keer goed op. Deze ‘slechte’ wensen kunt u zien aan het einde van deze film. Dit mag u niet missen!

nieuwsbericht

  • Hits: 2651

Nederlands bezoek aan Britse reddingteams voor overstromingen

  • Fotogallery:
  • 14-12-2016

Een Nederlandse delegatie van Reddingsbrigade Nederland, KNRM en het Veiligheidsberaad hebben een kort bezoek gebracht aan de Britse Royal National Lifeboat Institution (RNLI), om zich te laten informeren over hun snel inzetbare teams voor overstromingen.

In opdracht van de minister van Veiligheid en Justitie onderzoekt het Veiligheidsberaad of en in welke vorm de Nederlandse reddingvloot van Reddingsbrigade Nederland voor overstromingen in de toekomst vormgegeven moet worden en door wie deze gefinancierd wordt.

De Britse RNLI heeft regionale teams, die snel inzetbaar zijn bij overstromingen die ontstaan door extreme regenval, stormen en dijkdoorbraken. Deze teams bestaan uit vrijwilligers van de RNLI, die worden opgeroepen en aangestuurd door de lokale en regionale brandweerteams.

De KNRM en Reddingsbrigade Nederland zijn betrokken bij het onderzoek van het Veiligheidsberaad, omdat beide organisaties beschikken over materieel en vrijwilligers die bij overstromingen inzetbaar zijn.

nieuwsbericht

  • Hits: 2326

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.