Skip to main content

Nominatie Nationaal Reddingmuseum voor het leukste uitje van Noord-Holland 2024

  • Fotogallery:
  • 05-07-2023

Ook dit jaar is het Nationaal Reddingmuseum genomineerd voor ‘Leukste uitje van Noord-Holland’ 2024. Hier zijn zij uiteraard erg trots op!

Het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers in de Noord-Hollandse stad Den Helder is een museum met als thema de geschiedenis van het Nederlandse reddingwezen op zee. 

Lees meer …Nominatie Nationaal Reddingmuseum voor het leukste uitje van Noord-Holland 2024

  • Hits: 2865

Professionele strandbewaking door KNRM lifeguards

  • Fotogallery:
  • 27-06-2023

KNRM lifeguards zijn weer actief op stranden Friese Waddeneilanden en Wassenaar

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) verzorgt ook deze zomer de professionele strandbewaking op Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog en werkt samen met de Wassenaarse Reddingsbrigade. Vrijdag 23 juni zijn de KNRM lifeguards officieel gestart op Ameland.

Lees meer …Professionele strandbewaking door KNRM lifeguards

  • Hits: 1012

KNRM brengt redders uit 43 landen bij elkaar

  • Fotogallery:
  • 22-06-2023

Van 18 tot en 20 juni 2023 kwamen 400 ‘redders’ uit 43 landen bij elkaar in Rotterdam. De KNRM was gastheer voor het World Maritime Rescue Congress. De deelnemers aan het congres vertegenwoordigden reddingorganisaties die zich bezig houden met het redden van mensen op zee. Uit Europa waren 22 reddingboten van vroeger en nu bijeen voor een vlootschouw.

Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Margriet en Prof. Mr. Pieter van Vollenhove waren aanwezig bij de vlootschouw en de reddingdemonstratie in de Maashaven.

Lees meer …KNRM brengt redders uit 43 landen bij elkaar

  • Hits: 866

Koninklijk bezoek voor KNRM Terschelling

  • Fotogallery:

Bijzondere gasten in het boothuis van KNRM Terschelling West: schipper Maarten van Asselt ontving koning Willem-Alexander en koningin Máxima.

Op dinsdag 9 mei arriveerde het koninklijk paar in de haven van Terschelling en praatten ze met de bemanning van het reddingstation over de heftige reddingsacties van het afgelopen jaar.

Dat de redders het op Terschelling, Vlieland en in Harlingen flink voor de kiezen hebben gehad, is geen geheim: de incidenten met dodelijke afloop volgden elkaar in hoog tempo op. Niet alleen vond het ongeluk met de veerboot en de watertaxi Stormloper plaats, afgelopen najaar, maar ook het meisje dat in de zomer onder een giek terecht kwam, een coronapatiënt die aan boord overleed en, al eerder, nog een ongeluk met iemand die onder een giek terecht kwam.

Schipper Maarten van Asselt: “Je hebt tijd nodig om die zware acties te verwerken, maar daar hadden we vorig jaar eigenlijk helemaal geen ruimte voor. Het was keer op keer raak. Een aantal bemanningsleden is daardoor een tijdje uit de running geweest. Zelf ben ik ook twee maanden gestopt, als schipper kwam er veel werk na die acties op mijn schouders. Een beetje te veel. Wat wel fijn is, is dat de acties, ondanks hun tragische afloop, technisch goed zijn verlopen. Achteraf was het niet: hadden we maar dit of dat gedaan. Er zijn wat dat betreft gelukkig geen vraagtekens.”

De diepte in

De moeilijke tijd die de KNRM’ers achter de rug hebben, was een van de gespreksonderwerpen met het koninklijk paar. Van Asselt wachtte de koning en koningin op en vertelde over de reddingboten – de oude reddingboot Brandaris was ook van de partij – en het vaar- en reddinggebied rondom het eiland. In het boothuis ging het gesprek al snel de diepte in. Vooral koningin Máxima, voor wie mentale gezondheid een belangrijk aandachtspunt is, was benieuwd hoe de bemanning de acties had ervaren.

Van Asselt: “Ze wilde weten hoe wij er met elkaar mee om gaan, hoe we het verwerken en hoe de KNRM het geregeld heeft met nazorg. Daarnaast hebben we gesproken over de logistieke situatie rondom corona-patiëntenvervoer en hoe we hebben moeten improviseren, die eerste tijd. De koning wilde ook weten of het vaak van vader op zoon overgaat, opstapper worden. Toen konden we vertellen dat dat in de familie Smit al 102 jaar het geval is.”

Erkenning

Na een dik half uur met elkaar gesproken te hebben, vertrokken Willem-Alexander en Máxima. Wat blijft schipper Van Asselt bij van het bezoek? “Ik vond het erg bijzonder om gastheer te zijn van de koning en koningin. Dat is niet iets wat je dagelijks doet, dus dat vond ik wel spannend. Ik merk dat het de ploeg goed gedaan heeft, je krijgt toch erkenning voor de ellende die we vorig jaar hebben meegemaakt. We hebben samen naar dit bezoek toe geleefd, ook al konden er uiteindelijk maar vijf mensen aan tafel zitten. Dat vond ik hartverwarmend.”

Foto: Rijksvoorlichtingsdienst

nieuwsbericht

  • Hits: 1990

Volvo Car Nederland ondersteunt bij duurzaamheidsdoelen KNRM

  • Fotogallery:

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) krijgt een jaar lang de beschikking over twee Volvo C40 Recharge auto’s met volledig elektrische aandrijving. De KNRM kan hiermee een eerste stap zetten naar een duurzame vorm van vervoer. In IJmuiden werden de auto’s door Roger van Polanen van Volvo Car Nederland, overgedragen aan Jacob Tas, directeur van de KNRM.

Veilig en duurzaam

De Volvo’s zijn onderdeel van een samenwerking die past bij de merkwaarden veiligheid en duurzaamheid, die de KNRM en Volvo met elkaar delen. “Volvo biedt zijn klanten vrijheid in mobiliteit op een persoonlijke, duurzame en veilige manier. Daarbij is onze veiligheidsmissie van ‘nul botsingen’ net zo belangrijk als onze bijdrage aan verdere verduurzaming van onze leefomgeving. Daarom zijn we blij om deze samenwerking met KNRM aan te gaan”, aldus Roger van Polanen. Jacob Tas ziet daarin gelijkenis met de KNRM. “Veilig uit, veilig thuis is ons KNRM-motto. Dat willen we bovendien bereiken met de kleinst mogelijke impact op het milieu. Elektrische voertuigen zijn een belangrijke stap, die we samen met Volvo kunnen maken. Dat waarderen we enorm”, aldus Jacob Tas.

Duurzaamheidsbeleid

De auto’s worden gebruikt door medewerkers die ondersteunende taken uitvoeren voor de reddingstations. In haar duurzaamheidsdoelstellingen heeft de KNRM opgenomen te streven naar 90% reductie van CO2-uitstoot in 2035. Het grootste deel daarvan wordt bereikt door alle nieuwe scheepsdieselmotoren in de reddingboten te laten draaien op HVO100 brandstof (biodiesel) en door de KNRM gebouwen te verduurzamen met zonnepanelen en windwokkels. De twee nieuwste reddingboten zijn inmiddels voorzien van motoren op HVO100. Het is de ambitie om in de toekomst uitsluitend elektrisch aangedreven voertuigen te hebben  voor personenvervoer en voor hulpverleningen. De twee Volvo C40’s zijn daarvan het begin.

Het belang van duurzaamheid wordt onderstreept tijdens het World Maritime Rescue Congress, dat vanaf 18 juni in Rotterdam wordt gehouden. De KNRM is gastheer. Het thema van het congres “Towards sustainable maritime SAR – building on our history to secure our future”, is wereldwijd bij reddingsorganisaties een belangrijk aandachtspunt. De KNRM bestaat volgend jaar 200 jaar en ziet duurzaamheid als één van de belangrijkste strategische thema’s voor de komende decennia.

nieuwsbericht

  • Hits: 1189

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.