De bemanning van reddingboot Beursplein 5 heeft een onfortuinlijke seniore duitse solozeiler, welke gestrand was in de verraderlijke Eierlandse Gronden, op zijn verzoek losgetrokken en naar Den Helder gesleept. Dankzij onze vloeiend Duits sprekende opstappers konden we de zeiler goed uitleggen en geruststellen hoe we hem konden helpen met het behouden van zijn zeilschip, waar hij al zijn ziel en zaligheid in had gestopt.
Na zes kostbare jaren van vele tegenslagen na het kopen van zijn zeilschip op leeftijd ondernam hij nu de solo zeiltocht uit Harwich welke eindigde op een bank nabij de Vliehors en welke niet op zijn zeekaart stond. Door de stranding en zijn pogingen om los te komen, was een kleine schroefaslekkage ontstaan en hebben we dit ook voor hem opgelost.
Bij aankomst in Den Helder was de solozeiler ons zeer dankbaar en zou de boot laten repareren. Wij hebben hem wel geadviseerd om met een ervaren zeiler, naar zijn thuishaven te varen en vrij te blijven van de eilander gronden. Het advies nam hij ter harte, omdat zijn onverwachtte stranding veel indruk op hem had gemaakt.
Het blijkt maar weer dat het bevaren van de Eierlandse Gronden, zonder goede lokale kennis ernstig ontraden wordt, zoals ook in de zeekaart staat aangegeven.
Op donderdagavond 30 juni was het Texelstroom het toneel van een grote multidisciplinaire noodhulp oefening georganiseerd door de KNRM Texel in samenwerking met KNRM Den Helder, het Rode Kruis Noodhulp Team Texel, Preventieservice Texel en het Nationaal Reddingmuseum in Den Helder.
Om 19:45 uur gaf het “incidentschip Javazee” een “Noodoproep voor oefening” oost van de NIOZ-haven. Het oefenscenario betrof een aanvaring op het Texelstroom met een zeilschip, welke meteen was gezonken en waarvan de opvarenden in het water en reddingsvlot waren beland. Op het incidentschip Javazee waren 7 gewonde opvarenden en men had dringend hulp nodig. Alle vier de reddingboten van Texel en Den Helder waren “gealarmeerd” en door het grote aantal potentiële gewonden en onderkoelingsslachtoffers werd ook de triage-tent van het Noodhulpteam Texel in de nabijgelegen NIOZ-haven ingezet.
De eerste grote reddingboot ter plaatse, de Dorus Rijkers van Den Helder nam de complexe taak van "On Scene Coördinator" (OSC) op zich. Deze coördineerde de gehele reddingsactie ter plaatse in samenwerking met de Coördinator Incident Schip (CIS) en de leider van het kusthulpverleningsvoertuig van KNRM Texel De Koog. Door de strakke coördinatie en communicatie verliep de oefening zeer efficiënt en wisten alle KNRM'ers en het Rode Kruis Noodhulpteam goed bij welke slachtoffers welke prioriteiten lagen en welke behandelingen en handelingen er waar uitgevoerd moest worden.
Zo starten reddingboten Cornelis Dito en Zalm met de eerste prioriteit, de mensen (poppen) te water en in het reddingsvlot lokaliseren, behandelen tegen onderkoeling en meteen naar de behandeltent van het Rode Kruis transporteren. De Australische en Oekraïense opvarenden in het reddingsvlot waren behoorlijk van slag en spraken geen Nederlands wat de redders en EHBO'ers een extra uitdaging bracht. De bemanning van redidngboot Beursplein 5 en Dorus Rijkers werden bij het incidentschip Javazee aan boord afgezet en zij starten met het lokaliseren en behandelen van de 7 gewonden opvarenden. De meeste slachtoffers waarvoor dringende medische zorg aan de wal benodigd was werden meteen naar de NIOZ-haven gevaren. In de NIOZ-haven werden de slachtoffers door het Rode Kruis Noodhulpteam en de bemanning van het kusthulpverleningsvoetuig geholpen en werden de essentiële EHBO-controles en -handelingen verricht. In de werkelijkheid zouden er dan ook vele ambulances klaar staan, maar in dit oefenscenario stond de samenwerking tussen KNRM en het Rode Kruis Noodhulpteam centraal.
Na enige tijd bleek ook de stuurmachinekamer van het incidentschip Javazee lek te zijn en besloot de CIS dat er de bergingspompen aan boord gezet moesten worden om het schip tegen zinken te beschermen. Na het afzetten van de pompen werden er nog vier gewonden voor snelle behandeling naar de NIOZ-haven gevaren.
Doordat de roerfunctie uitviel en de vloedstroom het schip snel meenam besloot de OSC in overleg met de schipper om het incidentschip ook naar binnen te slepen door reddingboot Dorus Rijkers voor en reddingboot Beursplein 5 als achter sleepboot om bij te sturen en het schip rustig af te meren.
Twee gewonden met zware heup en rugklachten waren niet in levensgevaar maar dienden juist voorzichtig naar de wal getransporteerd te worden. Hiervoor werden zij niet per reddingboot geëvacueerd maar in de NIOZ-haven met hulp van de bemanning van het kusthulpverleningsvoertuig per brancard voorzichtig naar de Rode Kruis-tent verplaatst.
In de oefening was er bewust door de oefenleiding gekozen om de coördinatie uit te laten voeren door de plaatsvervangende schippers en minder ervaren redders nu ook nieuwe verantwoordelijkheden te geven. Dit hadden zij wel al in kleine oefeningen gedaan, maar nog niet altijd op deze schaal en complexiteit.
Na afloop van deze complexe oefening werden in de evaluatie de rollen van alle eenheden doorgenomen en verbeterpunten onderling besproken. De conclusie van de eenheden was dat diverse soorten hulpverleningen efficiënt gecoördineerd en gecommuniceerd werden waardoor de specifieke hulpverleningen door de verschillende eenheden tegelijkertijd uitgevoerd konden worden. Hierdoor verliep de uitvoering van het gewonden transport en zorg zeer goed en werden onverwachte omstandigheden goed opgelost door prioriteiten te stellen en treffende maatregelen te nemen.
KNRM Texel en Den Helder willen het Rode kruis Noodhulpteam Texel, NIOZ, Preventieservice Texel en Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers bedanken voor de goede samenwerking.
We kijken terug op een geslaagde dag, de eerste bezoekers meldden zich al ruim voor 10 uur aan op de reddingstations in De Cocksdorp en Oudeschild. Veel bestaande donateurs mogen ontvangen maar ook veel nieuwe 'Redders aan wal' hebben zich deze dag ingeschreven.
De Cocksdorp Op het ponton van Rederij De Vriendschap overhandigde Frank de Laat van De Krim om 10 uur een cheque goed voor 189 nieuwe Redders aan wal aan schipper Thijs Westerlaken en secretaris Ineke Bremer. Gasten van De Krim die een arrangement in de meivakantie boekten kregen dat aanbod. Het donateurschap geldt voor een jaar, veel gasten blijven daarna donateur van de KNRM.
Bezoekers van reddingstation De Cocksdorp konden een rondje varen met de reddingboot Beursplein 5. Rond de middag kwam de SAR-helikopter voor een fly-by langs. In het boothuis was een kraam ingericht met diverse artikelen uit de Reddingwinkel van de KNRM en werd gebakken vis verkocht.
Oudeschild Bezoekers van reddingstation Oudeschild konden hadden de keuze om mee te varen met reddingboot Cornelis Dito en de Zalm. Vanaf twaalf uur was het ook mogelijk om mee te varen met reddingboot Joke Dijkstra uit Den Helder. In Den Helder was dit jaar geen Reddingbootdag en daarom hebben zij een aantal uur meegevaren met donateurs vanuit Oudeschild.
Op de kade stond het kusthulpverleningsvoertuig, een reddingsvlot kon bekeken worden en een kraam om aan te melden voor het meevaren en de verkoop van diverse artikelen uit de Reddingwinkel.
Nieuwe donateurs Naast de 189 nieuwe donateurs die via De Krim aangemeld zijn, hebben we 84 nieuwe inschrijvingen mogen doen en konden gelijk meevaren met een van de reddingboten.
Bemanning, helpers aan de wal en plaatselijke commissie kijken tevreden terug op deze mooie dag! Allen bedankt voor jullie inzet. Ook bedanken we Rederij De Vriendschap voor het gebruik van de steiger en ponton.
Zaterdag 23 april heeft KNRM station De Cocksdorp feestelijk afscheid genomen van 3 bemanningsleden. Vanwege Corona kon het afscheid in november 2021 niet doorgaan en werd het noodgedwongen een aantal maanden uitgesteld. Nu konden de bemanningsleden en commissieleden toch een welverdiend bedankje uitspreken naar de vertrekkende vrijwilligers.
De bemanningsleden werden ieder apart toegesproken door Michiel Uitdehaag, burgemeester van Texel en tevens voorzitter van de plaatselijke commissie. Secretaris Ineke Bremer heeft namens de plaatselijke commissie bloemen en een boek overhandigd en namens de bemanning een prachtig aandenken in de vorm van een stuurwiel.
Vanuit het hoofdkantoor in IJmuiden was er voor de scheidende bemanningsleden ook een persoonlijke attentie, zij konden helaas niet aanwezig zijn bij dit afscheid.
De bemanningsleden waren actief bij de ploeg voor een periode variërend van 5 jaar tot bijna 18 jaar. Bert Uitgeest was sinds 2003 bijna 18 jaar actief bij de KNRM als plaatsvervangend schipper op reddingboot Beursplein 5. Roy Boeijen was vanaf 2007 ruim 14 jaar in dienst als opstapper en Dave Pastoor was sinds 2016 opstapper bij KNRM station De Cocksdorp.
KNRM, schipper, bemanning en plaatselijke commissie van KNRM Texel bedankt de mannen hartelijk voor hun inzet!
Het reddingstation Texel De Cocksdorp van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) heeft een nieuw boothuis. Het nieuwe boothuis werd vandaag officieel geopend. Het oude boothuis uit 1961 had een hoge nostalgische waarde, maar door de invloed van weer en wind was het, compleet met gescheurde muren, na bijna zestig jaar ‘op’. Renoveren bleek vele malen duurder dan nieuwbouw. En daarom werd er gesloopt en verrees, op dezelfde plek nabij het Eierlandsche Gat, een nieuw onderkomen voor de reddingboot en de vrijwillige bemanning.
Er is gekozen voor erosiebestendig bouwen. Vanwege het zand en de zilte lucht slijten gebouwen sneller dan normaal. De staalconstructie heeft de hoogste windklasse en kan de meest extreme stormen weerstaan. Ook is de gevelbekleding bestand tegen de invloeden van zout, zand en wind. De fundering is dubbel gewapend om de reddingboot met bootwagen en tractor, die samen 30 ton wegen, te kunnen dragen. De hoog-isolerende wanden en dakpanelen, een slim verwarmingssysteem en veel invallend zonlicht zorgen voor een laag energiegebruik. En zo is er de afgelopen maanden een duurzaam en doelmatig boothuis verrezen. Het boothuis heeft naast een stalling voor de Valentijn- klasse reddingboot “Beursplein 5”, een bemanningsverblijf, een pakkenruimte en voldoende bergruimte.
Dirk Dragts
Het boothuis is vernoemd naar Dirk Dragt (1936-2019). Hij was tussen 1974 en 2015 bestuurder van de Stichting Helden der Zee Fonds Dorus Rijkers. Gedurende zijn bestuursperiode droeg Dragt bij aan het financieel mogelijk maken van tientallen projecten van de Redding Maatschappij. Omdat het Dorus Rijkers Fonds substantieel heeft bijgedragen aan de nieuwbouw van het KNRM-boothuis op Texel De Cocksdorp en als blijk van waardering voor alles dat Dragt voor het fonds, maar ook voor de KNRM heeft betekend, krijgt het boothuis de naam Dirk Dragt. De opening vond plaats door de familie Dragt.
Naast de bijdragen van het Dorus Rijkers Fonds en lokale sponsoren, is onder donateurs van de KNRM ruim € 275.000 opgehaald. Rond de 330 donateurs hebben gekozen voor een bijdrage hoger dan € 250,- en daarvan zijn op een bord ruim 180 gevers met hun naam (of alternatief) in het boothuis gehangen. Daarnaast heeft de bemanning de afgelopen maanden, na de casco oplevering in december 2018, zelf heel veel manuren gestoken in de inrichting van het boothuis.
KNRM Texel De Cocksdorp
De vrijwillige redders op Texel vormen een hechte groep; de trots om bij de KNRM te horen is op een eiland nog groter dan op het vasteland. De KNRM heeft drie boothuizen op het eiland. Naast KNRM De Cocksdorp liggen ook in De Koog en Oudeschild reddingboten paraat. Samen verrichtten zij 90 reddingen in 2018. Met circa 22 acties per jaar is De Cockdorp weliswaar een rustig reddingstation, maar het Eierlandsche Gat tussen Texel en Vlieland is een verraderlijk zeegebied, waar de zandbanken door eb en vloed elke dag veranderen. In de bijna 200 jaar dat de KNRM bestaat zijn er talloze schepen vergaan. Veel zeelieden verloren hun leven, maar even zoveel werden gered door de vrijwillige redders van de KNRM. De bemanning van KNRM Texel bestaat in totaal uit 46 vrijwilligers verdeeld over de bemanning, walploeg en plaatselijke commissie.
Mis de boot niet! Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.