Skip to main content

Complexe noodhulp oefening KNRM & Noodhulpteam

Datum: maandag 04 juli 2022 | Sectie: De Cocksdorp - Texel

Op donderdagavond 30 juni was het Texelstroom het toneel van een grote multidisciplinaire noodhulp oefening georganiseerd door de KNRM Texel in samenwerking met KNRM Den Helder, het Rode Kruis Noodhulp Team Texel, Preventieservice Texel en het Nationaal Reddingmuseum in Den Helder. 

Om 19:45 uur gaf het “incidentschip Javazee” een “Noodoproep voor oefening” oost van de NIOZ-haven. Het oefenscenario betrof een aanvaring op het Texelstroom met een zeilschip, welke meteen was gezonken en waarvan de opvarenden in het water en reddingsvlot waren beland. Op het incidentschip Javazee waren 7 gewonde opvarenden en men had dringend hulp nodig. Alle vier de reddingboten van Texel en Den Helder waren “gealarmeerd” en door het grote aantal potentiële gewonden en onderkoelingsslachtoffers werd ook de triage-tent van het Noodhulpteam Texel in de nabijgelegen NIOZ-haven ingezet. 

De eerste grote reddingboot ter plaatse, de Dorus Rijkers van Den Helder nam de complexe taak van "On Scene Coördinator" (OSC) op zich. Deze coördineerde de gehele reddingsactie ter plaatse in samenwerking met de Coördinator Incident Schip (CIS) en de leider van het kusthulpverleningsvoertuig van KNRM Texel De Koog. Door de strakke coördinatie en communicatie verliep de oefening zeer efficiënt en wisten alle KNRM'ers en het Rode Kruis Noodhulpteam goed bij welke slachtoffers welke prioriteiten lagen en welke behandelingen en handelingen er waar uitgevoerd moest worden.

Zo starten reddingboten Cornelis Dito en Zalm met de eerste prioriteit, de mensen (poppen) te water en in het reddingsvlot lokaliseren, behandelen tegen onderkoeling en meteen naar de behandeltent van het Rode Kruis transporteren. De Australische en Oekraïense opvarenden in het reddingsvlot waren behoorlijk van slag en spraken geen Nederlands wat de redders en EHBO'ers een extra uitdaging bracht. De bemanning van redidngboot Beursplein 5 en Dorus Rijkers werden bij het incidentschip Javazee aan boord afgezet en zij starten met het lokaliseren en behandelen van de 7 gewonden opvarenden. De meeste slachtoffers waarvoor dringende medische zorg aan de wal benodigd was werden meteen naar de NIOZ-haven gevaren. In de NIOZ-haven werden de slachtoffers door het Rode Kruis Noodhulpteam en de bemanning van het kusthulpverleningsvoetuig geholpen en werden de essentiële EHBO-controles en -handelingen verricht. In de werkelijkheid zouden er dan ook vele ambulances klaar staan, maar in dit oefenscenario stond de samenwerking tussen KNRM en het Rode Kruis Noodhulpteam centraal. 

Na enige tijd bleek ook de stuurmachinekamer van het incidentschip Javazee lek te zijn en besloot de CIS dat er de bergingspompen aan boord gezet moesten worden om het schip tegen zinken te beschermen. Na het afzetten van de pompen werden er nog vier gewonden voor snelle behandeling naar de NIOZ-haven gevaren. 

Doordat de roerfunctie uitviel en de vloedstroom het schip snel meenam besloot de OSC in overleg met de schipper om het incidentschip ook naar binnen te slepen door reddingboot Dorus Rijkers voor en reddingboot Beursplein 5 als achter sleepboot om bij te sturen en het schip rustig af te meren. 

Twee gewonden met zware heup en rugklachten waren niet in levensgevaar maar dienden juist voorzichtig naar de wal getransporteerd te worden. Hiervoor werden zij niet per reddingboot geëvacueerd maar in de NIOZ-haven met hulp van de bemanning van het kusthulpverleningsvoertuig per brancard voorzichtig naar de Rode Kruis-tent verplaatst. 

In de oefening was er bewust door de oefenleiding gekozen om de coördinatie uit te laten voeren door de plaatsvervangende schippers en minder ervaren redders nu ook nieuwe verantwoordelijkheden te geven. Dit hadden zij wel al in kleine oefeningen gedaan, maar nog niet altijd op deze schaal en complexiteit. 

Na afloop van deze complexe oefening werden in de evaluatie de rollen van alle eenheden doorgenomen en verbeterpunten onderling besproken. De conclusie van de eenheden was dat diverse soorten hulpverleningen efficiënt gecoördineerd en gecommuniceerd werden waardoor de specifieke hulpverleningen door de verschillende eenheden tegelijkertijd uitgevoerd konden worden. Hierdoor verliep de uitvoering van het gewonden transport en zorg zeer goed en werden onverwachte omstandigheden goed opgelost door prioriteiten te stellen en treffende maatregelen te nemen. 

KNRM Texel en Den Helder willen het Rode kruis Noodhulpteam Texel, NIOZ, Preventieservice Texel en Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers bedanken voor de goede samenwerking.

De Cocksdorp - Texel

Gerelateerd nieuws

Nieuwsbrief

ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?

Download de KNRM Helpt app

MET DE KNRM HELPT APP BEREIKT U ONS ALTIJD EN OVERAL

Met één druk op de knop alarmeert u het dichtstbijzijnde reddingstation. Altijd veilig het water op? Download de KNRM Helpt App.

Word donateur

DIT BETEKENT UW DONATIE VOOR DE KNRM

De KNRM is een goed doel. We ontvangen geen subsidie van de overheid. Daarom is jouw bijdrage zo belangrijk.

Met jouw hulp leiden we vrijwilligers op, onderhouden en bouwen we reddingboten en brengen we de uitrusting van onze redders op orde.

Deel dit bericht

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.