Woensdagmiddag, even voor half vier, wordt de bemanning van reddingstation Oudeschild opgeroepen voor een vaartuig aan de grond.
Het Duitse jacht "Zephyr" is bij de boei Malzwin 15 aan de grond gelopen en kan niet meer voor- of achteruit. De bemanning neemt daarop contact op met het kustwachtcentrum in Den Helder, die daarop alarm maakt.
De Cornelis Dito vaart vanuit Oudeschild naar de opgegeven positie, zet twee bemanningsleden over en maakt een sleepverbinding met het 10 meter lange jacht.Na ruim 10 minuten trekken komt er beweging in het jacht en is het weer los. De reddingbootbemanning checkt het jacht op eventuele schade en uiteindelijk kan de Zephyr op eigen kracht doorvaren naar de haven van Oudeschild.
Zo wordt een oefenavond afgesloten met een zoekactie.
Op de reguliere donderdagavond is de bemanning van station De Koog/Oudeschild bezig met onderhoudswerkzaamheden aan boten en boothuis. Een paar bemanningsleden varen met reddingboot Cornelis Dito naar het boothuis van station Den Helder, waar ze de zuurstofcilinder gaan wisselen die bij een actie is gebruikt. Op het moment dat de bemanning zich in meldt via de kustwacht, krijgen ze direct de vraag of ze richting Kornwerderzand willen varen, waar een zoekactie is gestart naar 2 vermiste kitesurfers.
Vroeger op de dag hebben de twee een poging gedaan om met hun kite van eiland naar eiland te surfen. Op Texel zijn ze door de boswachter aangesproken omdat ze zich in een gedeelte van de Waddenzee bevonden waar niet gekite mag worden. De boswachter constateerde verder dat de twee kitesurfers geen communicatie of reddingsmiddelen mee hadden en sprak de mannen daar op aan. De twee zijn toch weer te water gegaan en hun tocht hervat. Later op de middag hebben watersporters de kustwacht er van op de hoogte gesteld en die is een zoektocht gestart, aangezien er geen spoor meer was van de twee mannen en er geen communicatie mogelijk was.
De Kustwacht heeft 6 reddingboten, een helikopter en een vliegtuig ingezet, die zoekslagen hebben gemaakt in de hoop de mannen te vinden. Tevens hebben visser schepen die in de buurt waren meegezocht.
Ondertussen had de zoekactie ook op social media de aandacht gekregen, vooral na een bericht van de Texelse boswachter. Toen kwam uiteindelijk het bericht dat de mannen bij Zürich aan wal waren gestapt en inmiddels thuis waren en via diezelfde social media in de gaten kregen dat het om henzelf ging. Ze waren zich niet bewust van alle ophef die ze veroorzaakt hadden. Hierop werd de zoekactie gestaakt en konden alle reddingseenheden retour station.
De Cornelis Dito voer kort na middernacht weer de haven van Oudeschild binnen en lag om 00.30 uur weer klaar voor de volgende inzet. Zo werd de oefenavond als actie afgesloten en kon ook de Texelse bemanning huiswaarts.
Om 12.36 uur wordt de bemanning van station Oudeschild gealarmeerd voor een zeiljacht met stuurproblemen. Het 8 meter lange zeiljacht Sigmund heeft ter hoogte van de Dove Balg 5,op de Waddenzee, het roer gebroken en is onbestuurbaar geraakt. De bemanning van reddingboot Cornelis Dito spoedt zich naar de opgegeven locatie, ruim 12 mijl vanuit Oudeschild.
Aangekomen bij het zeiljacht is repareren niet meer mogelijk en wordt het op sleeptouw genomen. De reddingbootschipper besluit om het jacht naar Kornwerderzand te slepen, 6 mijl verder op en voor de stroom uit. Als daar het jacht veilig is afgemeerd aanvaard de Cornelis Dito de terugreis en ligt rond 16.00 uur weer afgespoeld en getankt in het boothuis, klaar voor de volgende melding.
"Assistentie Ambulance", is de omschrijving die de bemanning van station de Koog krijgt via de pager. Na contact via C2000 met de alarmcentrale, blijkt het te gaan om assistentie bij een reanimatie bij paal 15 of 17...
De plaatsbepaling wordt bemoeilijkt doordat de melder op het strand bijna geen mobiel bereik heeft en wegvalt. Na tussenkomst van de reddingbrigade blijkt het bij paal 15 te zijn. De KHV van station De Koog spoed zich naar het strand en is snel ter plaatse om de reeds gearriveerde ambulance en politie te assisteren.
Een man die bij zijn strandhuisje zat voelde zich onwel worden en was gelukkig nog in staat om om hulp te roepen. Het blijkt om hartfalen te gaan.Twee mede-strandbezoekers zijn daarop de hulpdiensten gaan bellen en hebben de AED van het strandpaviljoen gehaald. Hiermee hebben ze cruciale eerste hulp verleend. Na aankomst van de ambulance kan begonnen worden met het stabiliseren van het slachtoffer.
De Lifeliner Heli landt intussen op het strand bij paal 15 en zorgt samen met het ambulancepersoneel er voor dat het slachtoffer uiteindelijk naar het VU in Amsterdam gevlogen wordt.
Een snelle en uitstekende samenwerking van diverse hulpdiensten.
Dringen geblazen voor een rondje met de reddingboot.
Zaterdag 8 augustus werd in de haven van Oudeschild het jaarlijkse Havenvistijn gehouden. Een promotie voor de haven en visserij op Texel, waarbij er voor iedereen wat te doen is. Duizenden mensen bezochten de haven en konden genieten van diverse activiteiten, waaronder het varen met een reddingboot.
De KNRM Texel is altijd prominent aanwezig op het Havenvistijn en ook zaterdag was het dringen geblazen om een rondje met de boten mee te kunnen varen. Uit Oudeschild was de reddingboot Cornelis Dito aanwezig en uit De Cocksdorp reddingboot Beursplein 5. Helaas moet de Beursplein 5 tussendoor even de festiviteiten verlaten wegens een technisch probleem, maar uiteindelijk werd dat opgelost. De bemanning van KNRM Texel kan terugkijken op een mooi,geslaagd evenement, waarbij menig bezoeker ook nog donateur is geworden. Ook de vele donaties die werden ontvangen komen ten goede aan het ongesubsidieerde, vrijwillige reddingwerk van de KNRM. De Texelse reddingstations willen graag iedereen hiervoor bedanken en graag tot volgend jaar!
Mis de boot niet! Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.