Skip to main content

Val in tank

  • Fotogallery:
  • 16-01-2021

Op 16 januari gaat voor de tweede maal in het nieuwe jaar het alarm voor de vrijwillige bemanning van KNRM reddingboot KBW 1910 van reddingstation Dordrecht. 

Bij de gemeentehaven Moerdijk is een bemanningslid van een binnenvaarder onwel geworden. De RWS 71 en de KBW 1910 gaan snel ter plaatse.

Aanvarend krijgt de KBW 1910 het verzoek om een ambulancebemanning mee te nemen die onderweg is naar KNRM reddingstation Dordrecht-Zuid. De reddingboot zet zo snel mogelijk twee opstappers met brancard, zuurstof en AED aan boord van de binnenvaarder en keert dan terug naar station om de ambulancemedewerkers op te halen. 

De opstappers stabiliseren het slachtoffer en maken hem gereed voor transport naar de overkant van het Hollandsch Diep.

Samen met de ambulancemedewerkers wordt de man aan boord van de reddingboot gebracht en overgebracht naar het boothuis. Daar wordt hij op de brancard van de ambulance gelegd en overgebracht naar het ziekenhuis.

Een prima samenwerking tussen OC Brandweer Bergen op Zoom, OC Rotterdam, Politie, Rijkswaterstaat, ambulancedienst en KNRM. 

Een uur na alarmering ligt de KBW 1910 weer in haar boothuis, gereed voor de volgende actie in het nieuwe jaar. 

 

  • Raadplegingen: 2457

Motorstoring

  • Fotogallery:
  • 13-01-2021

Tijdens de briefing van het geplande oefenmoment op 13 januari komt het verzoek van de verkeerspost Dordrecht van Rijkswaterstaat om te gaan kijken bij een jacht in de Aakvlaai wat daar al 5 uur met motorstoring voor anker ligt. Direct wordt de KNRM reddingboot KBW 1910 klaar gemaakt voor vertrek en de reddingboot vaart binnen enkele minuten uit.
Aangekomen op de opgegeven positie komen een drietal scheepjes in zicht waarvan eentje het betreffende jacht blijjkt te zijn. Na overleg met de schipper van het jacht wordt een sleepverbinding gemaakt.

In verband met de coronamaatregelen wordt een handportofoon aan de schipper van het jacht gegeven en blijven de opstappers aan boord van de reddingboot. Via de portofoon wordt met de schipper van het jacht gecommuniceerd.

Het jacht wordt vlot getrokken en overgebracht naar diens thuishaven. Na het opnemen van de gegevens keert de KBW 1910 weer terug naar het KNRM reddingstation Dordrecht-Zuid. 

Een zinvolle invulling van de oefenavond. 

  • Raadplegingen: 2275

Vermiste visser

  • Fotogallery:
  • 16-12-2020

Op 16 december wordt er vroeg in de ochtend alarm gegeven voor een persoon te water in de Lek.

De KNRM reddingboot Tjepke Ekkelboom van KNRM reddingstation Dordrecht-Noord vaart met spoed uit. Ook brandweer, politie en Rijkswaterstaat zijn op de Lek aanwezig. Er wordt groot opgeschaald en intensief gezocht.

Op een steiger was een hengel en een emmer met aas aangetroffen zonder visser. Gevreesd werd dat de visser te water was geraakt.

De diverse eenheden zoeken de oever en de rivier af maar vinden niets. Na enige tijd komt er een werkscheepje langs wat weet te vertellen dat de hengel en de emmer met aas er een uur of zes eerder ook al lagen. Hierop wordt besloten de zoekactie af te blazen. De politie zal verder de eigenaar van hengel en aas te traceren.

De reddingboot Tjepke Ekkelboom ligt na de twee uur zoeken voor het middaguur weer in haar boothuis. Ook in de wintermaanden altijd gereed voor een redding of hulpverlening. 

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2467

Rook!

  • Fotogallery:
  • 22-11-2020

Op 22 november aan het eind van de middag wordt de reddingboot KBW 1910 van KNRM reddingstation Dordrecht Zuid gealarmeerd voor een scheepsbrand. Bij een jacht in de jachthaven is een heftige rookontwikkeling ontstaan en via de Centrale Meldkamer in Rotterdam worden brandweer en KNRM naar de plaats des onheils gedirigeerd. 

Aanvarend krijgt de schipper van de KBW 1910 te horen dat de opvarenden van het jacht veilig op de steiger staan en dat doorkomst van de reddingboot niet meer nodig is. Voor alle zekerheid vaart de reddingboot toch door. Bij het jacht is de brandweer ook al aanwezig. Het blijkt dat een acculader in de machinekamer van het jacht de rookontwikkeling veroorzaakt heeft. 

Nu iedereen veilig is en de oorzaak van de rookontwikkeling meevalt keert de reddingboot met een tevreden bemanning terug naar haar boothuis. 

  • Raadplegingen: 2116

Verlaten bootje

  • Fotogallery:
  • 12-11-2020

Op 12 november wordt de bemanning van de KBW 1910 gealarmeerd omdat er in het Gat van de Kerksloot in de Brabantse Biesbosch een boot op een rare plek ligt. Aan boord is geen teken van leven te bespeuren en dat maakt dat de meldkamer gebeld wordt. 

De KBW 1910 is snel ter plaatse. Aan lager wal ligt een 10 meter lange motorboot met de navigatieverlichting nog aan. Aan boord is niemand te bekennen. Na overleg met de politie wordt besloten de boot op sleeptouw te nemen en over te brengen naar de haven van Drimmelen. Daar wordt de boot overgedragen aan de politie.

Later blijkt dat de eigenaar van de boot van boord was gegaan nadat de stuurinrichting het begeven had waardoor hij in de wal van het Gat van de Kerksloot was gestrand. De politie heeft de zaak verder afgehandeld. 

  • Raadplegingen: 2168

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.