Skip to main content

Ik kan niet 100% uitsluiten dat het geen corona is

  • Donatiebutton: Nee

Wat doe je als je midden op zee een vermoeden van een corona-besmetting hebt? Dan bel je de Radio Medische Dienst (RMD) en krijg je een van de vijf artsen aan de lijn die in toerbeurt werken voor deze bijzondere dienst van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM). Want bij ziekte of ernstige ongelukken aan boord van een zeeschip of jacht, waar ook ter wereld, kan de kapitein een arts van de RMD kosteloos om een medisch advies vragen.

Eigenlijk is het wel bijzonder. Artsen van de RMD dragen in deze tijd gèèn mondkapje. Want ze bieden louter medisch advies per telefoon. En gaan de gesprekken natuurlijk ook over corona. We spraken Fulco van der Leer, een van de vijf RMD-artsen, werkzaam als huisarts bij het Rotterdamse Port Health Centre, die afgelopen week dienst had: “Natuurlijk wordt er veel gedacht aan corona, het is immers niet uit te sluiten. Of het corona is, blijft vaag. Het heeft dezelfde symptomen als griep. Het is voor mij als arts dan belangrijk om te weten waar een schip heeft gevaren, welke haven ze hebben aangedaan en of er een bemanningswissel is geweest. De gemiddelde incubatietijd is tussen de 2-12 dagen, maar uiterlijk 14 dagen. Als er niet aan die incubatie wordt voldaan, dan is het geen corona. Een schip dat in Noord- Italië en of Spanje is geweest en zieke aan boord heeft, daar kan ik niet 100% van uitsluiten dat het geen corona is. Als daarvan sprake lijkt te zijn, moet de betreffende opvarende aan boord in isolatie en krijgen ze zelfzorgadvies mee.”

Gezonde mensen

Van der Leer weet dat op schepen doorgaans gezonde gekeurde schepelingen zitten die vermoedelijk geen onderliggende kwalen hebben. “Alle zeelieden worden twee jaarlijks gekeurd en daarmee zijn het relatief gezonde mensen. Je kunt uitzieken van corona, want bij 80% verloopt het vrij mild. Maar een transatlantische oceaanoversteek met snotterende bemanningsleden is niet verstandig en bij alarmerende symptomen zou je eigenlijk rechtsomkeerd moeten maken. Of twee weken voor anker gaan zodat je zeker weet dat je zonder problemen vertrekt.”

Want medisch advies kan je prima op afstand geven, maar zuurstof en intensieve zorg aan boord is toch een ander verhaal. Het zogenoemde ‘Golden Hour’ is van cruciaal belang in levensbedreigende situaties. Van der Leer: “Als je thuis onwel wordt, staat er met 15 minuten een ambulance voor de deur. Voor de kust lukt een evacuatie van boord af wel, maar ben je zo een paar uur verder. En midden op de oceaan zijn de stuurlieden, doorgaans verantwoordelijk voor de medische zaken aan boord, helemaal op zichzelf aangewezen.

 

Slaapproblemen

Een dienst voor een RMD arts duurt een week en dat betekent 7 dagen lang 24 uur beschikbaar zijn voor medisch advies op afstand, naast het gewone werk, veelal als huisarts.  Gemiddeld krijgend de artsen zo’n 15 tot 20 hulpaanvragen van schepen per dienstweek binnen. Het is nu iets drukker met ongeveer 30 scheepsoproepen. Dat is wel logisch in deze situatie, zeker door de maatschappelijke onrust die er heerst. Door de toestand van corona over de hele wereld ziet Van der Leer ook dat aan boord de bezorgdheid toeneemt. “Dan belt een kapitein voor gebruik van slaapmedicatie, terwijl de achterliggende reden eigenlijk is dat de betreffende opvarende zich ernstig zorgen maakt over zijn familie thuis en bijna niet meer slaapt”. En de media helpt niet mee in die geruststelling, alhoewel Van der Leer dat zeker niet bagatelliseert: “Er zijn nauwelijks berichten geweest over de griepdoden de afgelopen jaren. Griep kennen we immers al, net als corona, alleen geeft deze variant een veel ernstiger verloop met veel longonstekingen en dodelijke afloop”.

Richtlijnen voor zeeschepen

De Radio Medische Dienst heeft richtlijnen uitgegeven over hoe bemanningen op zeeschepen moeten handelen in verband met de uitbraak van het coronavirus. Als een opvarende last krijgt van hoesten, niezen of koorts moet hij geïsoleerd worden in zijn hut. Als hij de hut met anderen deelt moet een andere oplossing gevonden worden zodat hij alleen in een ruimte verblijft. Alleen in ernstige gevallen neem je contact op met een van de RMD-artsen.

Lees meer op https://www.knrm.nl/redden-en-helpen/radio-medische-dienst

Voor het geval er iemand wel van boord moet, zijn er tussen de Kustwacht en de RMD van de KNRM aanvullende afspraken gemaakt. Het gaat om afspraken bij medische evacuaties vanaf de schepen, waarbij extra alertheid is voor patiënten die mogelijk een besmettingsrisico vormen. Binnen Nederlandse wateren gebeurt de evacuatie per SAR-helikopter van de Nederlandse Kustwacht om verspreiding van het virus te voorkomen.

Foto: Martijn Bustin

Hoe werkt de RMD?

De artsen worden naast coronazaken ook nog ‘gewoon’ voor de meest uiteenlopende zaken gebeld. Ongevallen, snijwonden, brandwonden, infecties, tropische ziektes, werkelijk alles komt voorbij. De hulpvraag komt via telefoon, marifoon of e-mail binnen bij de Kustwacht en die maakt een verbinding tussen schip en RMD-arts. En dan begint het lospeuteren van informatie zonder dat je een patiënt ziet: wat is er aan de hand en wat voor behandeling heeft iemand nodig? Elk schip heeft een exemplaar van Het Geneeskundig Handboek voor de Scheepvaart aan boord. Daarbij zit een bijlage met de voorgeschreven medische uitrusting aan boord. Aan de hand hiervan adviseert de arts wanneer en welke medicatie de medisch geschoolde zeeman aan boord moet toedienen. En dan begint de nazorg: slaan de medicijnen aan, knapt de patiënt op? Of moet die persoon van boord? En ook dat is in tijden van corona makkelijker gezegd dan gedaan.

 

  • Raadplegingen: 7292

Een dag als lifeguard op: Terschelling

  • Donatiebutton: Nee

Zon, zee, strand en 24/7 gezelligheid op het eiland.
We spreken KNRM lifeguard Elise 
over haar bijzondere en sportieve vakantiewerk.

Wat houdt het in om KNRM lifeguard op Terschelling te zijn?

“Ik zit met 14 lifeguards gedurende zes weken op het mooie Terschelling. We waren er vanaf het eerste moment aan het begin van de zomer en we blijven tot het eind van het seizoen. Na een gezamenlijk ontbijt stappen we op de fiets naar het boothuis. Daar brieft de alle lifeguards om 09:30 uur. Je hoort op welke post je die dag bent ingedeeld. Ik zit zelf vandaag bij Paal 8.”

“Na de briefing verzamelen we de porto’s, het overige materiaal en laden we de auto’s in. Zodra de waterscooter achter de auto is gekoppeld, start ik de auto en rijden we naar de Lifeguard-post op het strand.”

Risico-inventarisatie maken.

“Op de post maak ik samen met de teamcaptain een risico-inventarisatie. Hierin bepalen we de gevaren voor de dag en welke maatregelen we nemen om de risico’s te beperken. Vervolgens maken we de post klaar voor gebruik. Ik hijs de juiste vlag in de vlaggenmast, schrijf de dagelijkse informatie op het informatiebord en leg het EHBO en reddingmateriaal klaar voor gebruik. Aan de waterlijn zet ik het zwemmersgebied uit met twee vlaggen. Zo weten de badgasten waar we toezicht houden en waar het het veiligst is om te zwemmen.”

Reddingzwemmen

“Om 10:00 uur is de post volgens planning geopend. Is het nog rustig in de ochtend? Dan hebben we tijd om te oefenen. De teamcaptain geeft aan dat het vandaag mogelijk is. Ik pak het rescue board, Kees pakt de rescuetube. We oefenen diverse reddingtechnieken in zee. We oefenen gezamenlijk, met Klaas-Sipke en Laurens, ook nog het reddingszwemmen. Iedere lifeguard heeft voldoende training nodig om te kunnen presteren wanneer het er om spant.”

Werken op het strand

“De eerste badgasten arriveren. Voor ons als lifeguards start nu het toezicht houden. Er staat altijd een lifeguard tussen de vlaggen, zodra er mensen in het water zijn. Ik start vandaag aan de waterlijn. Ik houd de zwemmers binnen het zwemmersgebied scherp in de gaten. Ook ben ik makkelijk aanspreekbaar voor eventuele vragen van badgasten. Door de portofoon die ik bij me draag heb ik contact met collega lifeguards op de post.”

“De post ligt hoger, waardoor de lifeguards vanaf hier een goed overzicht hebben over het strand. Zij kunnen wellicht dingen opmerken die vanuit mijn positie lastiger te zien zijn. We wisselen iedere 20 minuten van positie. Zo blijf je fris en alert. Ik startte de ochtend aan de waterlijn, vervolgens sta ik op uitkijk op de post en loop ik een rondje over het strand om polsbandjes uit te delen aan ouders van kleine kinderen. Hiermee kunnen we de ouders eenvoudig terugvinden als hun kind vermist raakt.

 

Hulp verlenen tijdens reddingsactie.

“Tijdens een actie is het alle hens aan dek. We krijgen een melding van een reddingsactie op zee. De teamcaptain bepaalt hoe de actie wordt uitgevoerd en wie wat gaat doen. Ik verleen samen eerste hulp met Laurens, terwijl de teamcaptain de nabijgelegen posten informeert en opschaalt naar de ambulancemeldkamer. We hebben een reanimatie gedaan. Dat is heel heftig. Tijdens de redding schiet de adrenaline door je lichaam.”

“We hebben dit nog amper een plekje kunnen geven als er een nieuwe melding binnen komt van een badgast met een snee in zijn arm. Dit los ik eenvoudig zelf op door EHBO te verlenen.”

Vakantiegevoel en werken op Terschelling.

“Om 18:00 uur zit de bewaking erop. We maken het gebruikte materiaal schoon en zorgen dat het op de juiste plek wordt teruggelegd. Als team zorgen we ervoor dat de reddingsacties worden nabesproken en dat het dagrapport goed is ingevuld. We controleren of het strand er netjes bij ligt om vervolgens de post af te sluiten. Daarna verzamelen we bij het boothuis om de waterscooter en de auto schoon te spuiten. Zo is al het materiaal weer schoon voor de volgende dag. We stappen weer op onze fiets om naar de lifeguard accommodatie te gaan. Het eten staat al klaar. Daar hebben de collega’s voor gezorgd die vandaag vrij waren.”

“We hebben het even zwaar als we terugdenken aan de reddingsactie van vanmiddag. We stellen ons voor hoe het had kunnen aflopen als we een paar seconden later waren geweest en de reanimatie niet gelukt was. We praten met elkaar en we drinken wat.” 

“Er worden plannen gemaakt voor vanavond. Ik ben morgen vrij, samen met andere collega’s, dus we besluiten om nog even het dorp in te gaan. Ik maak het niet te laat, omdat ik morgen weer fit wil zijn. ’s Avonds staat er een training gepland met het lokale KNRM reddingstation. We mogen meevaren op de reddingboot en als we geluk hebben dan krijgt één van ons de kans om ook nog eens een stuk te sturen…”

Vakantiewerk zomer 2021

Net als Elise ook lifeguard worden? Zin in een zomervakantie op de Waddeneilanden en tegelijkertijd geld verdienen? Meld je direct aan als lifeguard voor vakantiewerk in de zomer van 2021!

  • Raadplegingen: 7235

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.