De reddingboten van de KNRM draaien deze zomer overuren. Van zwemmers in de problemen aan de Noordzeekust tot aan een vastgelopen jacht op het IJsselmeer. De vrijwillige redders van de KNRM hebben het er maar druk mee. Naast dat de vele acties veel tijd kosten is het ook van groot belang dat de reddingboten in topconditie blijven om altijd te kunnen presteren, maar hoe doe je dat eigenlijk?
Bemanningslid Thijs Veenstra laat de kijker in een serie vlogs kennismaken met het werk van de KNRM door antwoord te geven op vragen die er zijn over de KNRM. Dit keer gaat Thijs op zoek naar het antwoord op de vraag "Hoe krijg je de reddingboot in het water bij een melding?"
Bemanningslid Thijs Veenstra laat de kijker in een serie vlogs kennismaken met het werk van de KNRM door antwoord te geven op vragen die er zijn over de KNRM. Dit keer gaat Thijs op zoek naar het antwoord op de vraag "Wat moet je doen als de reddingboot omslaat?"
Bemanningslid Thijs Veenstra laat de kijker in een serie vlogs kennismaken met het werk van de KNRM door antwoord te geven op vragen die er zijn over de KNRM. Dit keer gaat Thijs op zoek naar het antwoord op de vraag "Wie ontwerpt de boten van de KNRM?"
In het april nummer van het donateursmagazine De Reddingboot gaan we naar Den Helder. Daar spreken we Hilde Kertész (54) die al 20 jaar als watch officer werkt bij het Communicatie Coördinatie Centrum (CCC) van de Kustwacht. Een kijkje in de keuken bij een van de ketenpartners van de KNRM.
Wij zijn de spin in het web voor alle zeevaart.
Ik kijk mijn ogen uit als ik de Nieuwe Haven, het haventerrein van de Koninklijke Marine in Den Helder, oprij. Als ik de laatste bocht neem richting het Kustwachtcentrum doemt een reusachtig grijs marineschip op. Een indrukwekkende aanblik voor iemand die nooit dichter bij dit soort schepen is geweest dan bij een spelletje Zeeslag. Het is de zoveelste winderige dag. Maar niet zo stormachtig als tijdens stormen Ciara, Dennis en Ellen die onlangs voorbij raasden. Het is daarom een redelijk rustige dag in het CCC. Hier houden 24 uur per dag drie watch officers, een duty officer (‘onze chef ’) en een handhaver van de douane, de politie, de marechaussee of de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit alles in de gaten wat zich op, in en boven het water bevindt.
Kertész: “Wij zijn de spin in het web voor alle zeevaart. Wij horen het als eerste als er iets mis is. Dan begint de uitdaging om erachter te komen wat er aan de hand is en hulpverlening te starten.” Coastguard zero one’, klinkt het in het CCC. Kertész kijkt op de drie computerschermen van haar werkstation, terwijl haar collega watch officer het kustwachtvliegtuig dat zich meldt via VHF-kanaal 16 antwoordt. “Dagelijks vliegt een van de twee vliegtuigen van de Kustwacht een patrouille boven de Noordzee”, legt Kertész uit. “Eens in de zoveel tijd meldt de luchtwaarnemer zich bij ons, zodat wij weten dat alles goed gaat. De meeste mensen kennen de Kustwacht vooral van Search and Rescue (SAR) operaties, maar we doen veel meer. SAR maakt onderdeel uit van onze dienstverlenende taken; het helpen van mensen op zee. Daarnaast houden we ons bezig met toezicht en handhaving om de zee veilig en schoon te houden. De handhaver in ons team controleert samen met onze vliegtuigen en (patrouille)schepen op onder meer vaar- en milieuregels. Zij voeren dagelijks controles uit, zoals visserij-inspecties, doorvaart in windmolenparken en het opsporen van milieuverontreiniging.”
Mis de boot niet! Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.