Skip to main content

Kerstbroden bezorgen per reddingboot

  • Fotogallery:
  • 22-12-2017

Reddingbootbemanningen brachten kerstbroden naar ankergebied

Het hele jaar door komen de vrijwillige reddingbootbemanningen van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) in de ankergebieden voor de Zuid-Hollandse kust. Meestal om zieken en gewonden van boord te halen. Afgelopen dagen combineerden de Scheveningse en Hoekse redders hun laatste oefening van het jaar met het uitdelen van kerstbroden bij voor anker liggende schepen.

De zeelui die aan boord van ankerliggers verblijven, is het niet gegeven om Kerst in familiekring te vieren. Ze liggen soms weken te wachten op lading voor de Nederlandse kust en dat betekent dat ze tijdens Kerst ver van huis zijn, zonder hun dierbaren.

Om wat afleiding te organiseren hebben de vrijwilligers van de KNRM hun wekelijkse oefentocht gecombineerd met het bezorgen van kersbroden en in het geval van Hoek van Holland ook nog de daarbij behorende wenskaarten, gemaakt door kinderen van de lokale basisschool.

Uit voorgaande jaren wisten de vrijwilligers, dat de kerstbroden, beschikbaar gesteld door lokale bakkers, enthousiast worden ontvangen door de bemanningsleden van de voor anker liggende schepen. En dat betekent voor beide partijen een goed begin van kerstdagen!

nieuwsbericht

  • Hits: 1865

Habbeké Shipyard doneert de KNRM € 6.000,-

  • Fotogallery:
  • 13-12-2017

Eerder dit jaar is met de opening van het nieuwe pand ook het 50-jarig bestaan van Habbeké Shipyard gevierd. Afgelopen week was Orm de Waart, directeur van Habbeké, op kantoor bij de KNRM om in kader van dat jubileum de cheque van € 6.000,- aan Riemert Moleman te overhandigen. Een fantastisch gebaar dat zeer op prijs wordt gesteld!

Habbeké is een zeer gewaardeerde leverancier van de KNRM en heeft zich bewezen als een zeer betrokken en kundig scheepsbouwer van reddingboten en lanceervoertuigen. Meedenkend en meevarend en 24 uur per dag inzetbaar om de reddingboten veilig te laten varen. Dit komt tot uiting in een moderne KNRM-vloot van betrouwbare en kwalitatief hoogwaardige reddingboten, waarmee vrijwilligers onder alle omstandigheden kunnen redden op zee.

nieuwsbericht

  • Hits: 2318

Zoeken naar overlevenden tussen wrakspullen, vlotten en zwemvesten

  • Fotogallery:
  • 04-12-2017

Pakjesavond 5 jaar geleden; auto carrier Baltic Ace zonk binnen 15 minuten na aanvaring met een containerschip 50 kilometer west van Goeree-Overflakkee. Om 19:30 uur in de avond, terwijl de eerste pakjes al worden uitgepakt, worden de vrijwillige redders van drie KNRM-reddingstations gealarmeerd: Stellendam, Neeltje Jans en Breskens. Hun pakjesavond zou dramatisch eindigen…

Groot alarm op sinterklaasavond. Bij diverse reddingstations komt de alarmerende melding ‘vessel sinking’ binnen. Circa 50 kilometer uit de kust, ter hoogte van Goedereede, is het vrachtschip Baltic Ace in aanvaring gekomen met het containerschip Corvus J. De 148 meter lange Baltic Ace, onderweg naar Finland met 1.400 auto’s uit Japan en Thailand, zinkt binnen een kwartier. De Corvus J heeft wel enige schade, maar kan op eigen kracht de haven bereiken. Naast de drie reddingboten van de KNRM nemen patrouillevaartuigen Groningen en Friesland van de marine aan de reddingsactie deel, en in de lucht is er ondersteuning van de SAR-helikopters en een vliegtuig van de Kustwacht. De coördinatie op zee is in handen van de Zr. Ms. Friesland.

Door de weersomstandigheden (8 Bft en golven tot 6 meter) wordt het een zware tocht. Na twee uur varen bereikt reddingboot Zeemanshoop van KNRM Breskens de rampplek en sluit zich aan bij de andere zoekende eenheden. De hoge golven en het bij vlagen zeer slechte zicht door sneeuw en hagelbuien maken de zoekactie zwaar en zeer lastig. De bemanning van Breskens haalt onder meer twee lege overlevingspakken uit het water, verder vinden ze alleen wrakhout en andere spullen als stille getuigen van de aanvaring.

Van de 24 opvarenden worden er door de helikopters dertien levend uit reddingvlotten gehaald. Tijdens de zoektocht worden vijf doden geborgen uit het tien graden koude water. Uit het logboek van de reddingboot van KNRM Neeltje Jans: “Na een barre tocht van dik twee uur komen we aan op de plaats waar de aanvaring had plaatsgevonden. Tijdens de hele actie is het weer slecht geweest. De bemanning en reddingboot Koopmansdank houden zich goed.”

Op de plaats des onheils haalt de bemanning zwemvesten, boeien en vlotten uit het water. “Als je zo’n zwemvest laat liggen, denkt de volgende boot misschien dat er nog iemand inzit”, zegt schipper Eric Rodenhuis van KNRM Stellendam. Hij ziet ook een lichaam drijven. “Maar dat zie je dan heel even, het schip draait en het volgende moment dat het licht over het water glijdt ben je hem alweer kwijt.” Toch bergt reddingboot Antoinette wel een stoffelijk overschot. Een vissersschip heeft het opgemerkt en kan het door het slechte weer niet zelf uit het water halen.

Om omstreeks 02:00 uur in de nacht beëindigt de Kustwacht de zoekactie. Enkele reddingboten zoeken de volgende dag bij daglicht verder naar slachtoffers. Enkele dagen later maakt de eigenaar van de Baltic Ace bekend dat de zes nog vermiste opvarenden zijn doodverklaard. Twee weken na het incident vaart reddingboot van KNRM IJmuiden uit om een ontzield lichaam te bergen. Later wordt bekend dat het ging om de eerste stuurman van de Baltic Ace.

nieuwsbericht

  • Hits: 12550

KNRM ontvangt penning van Rotterdamse Cargadoors

  • Fotogallery:
  • 01-12-2017

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij ontving vanavond de VRC-penning tijdens het prestigieuze jaardiner van de Vereniging Rotterdamse Cargadoors in Ridderkerk. De VRC-penning is een blijk van waardering voor prestaties, bijdragen en werkzaamheden die de haven van Rotterdam ten goede komen. Een voorname prijs binnen de maritieme sector. Eerdere winnaars zijn onder andere de KRVE, ECT en STC.

Bestuurslid van de VRC, Pieter Bloemendaal, was verheugd de erepenning te overhandigen aan Pleun de Koning, de reddingbootschipper van KNRM Hoek van Holland. Bloemendaal benadrukte de waarde van de KNRM voor het aanloopgebied van de Rotterdamse haven, maar met name ook de importantie van de Radio Medische Dienst van de KNRM. Namens de KNRM bracht Edward Zwitser de dankbetuiging over aan de aanwezigen: “Geweldig dat de rederijen en de havenbedrijven op deze manier hun waardering uiten voor de vrijwillige reddingbootbemanningen die 24 uur per dag en onder alle omstandigheden klaarstaan voor de zeeman in nood. Dat die waardering al sinds mensenheugenis ook gepaard gaat met de zogenaamde scheepsbijdragen aan de KNRM stemt ons dankbaar. Wij zijn blij en verguld met de goede band en danken de VRC voor deze blijk van erkenning.”

Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij
De 1.400 vrijwillige redders van de KNRM staan 24 uur per dag, 365 dagen per jaar onder alle weersomstandigheden paraat voor het redden en helpen van mensen op zee. Snel, professioneel en altijd op basis van ‘Graag gedaan!’. KNRM-vrijwilligers komen per jaar ruim 2.000 keer in actie voor het veilig aan land brengen van 3.600 mensen. Daarnaast kunnen zeevarenden op alle wereldzeeën een beroep doen op de Radio Medische Dienst (RMD) van de KNRM.

Vereniging van Rotterdamse Cargadoors
Jaarlijks lopen tienduizenden zeeschepen Rotterdam aan; zij slaan honderden miljoenen tonnen lading over. Elk schip en zijn lading wordt opgevangen en begeleid door een cargadoor. Hij behartigt de belangen van alle partijen: reders, verladers en expediteurs. De Vereniging van Rotterdamse Cargadoors bewaakt en behartigt de gemeenschappelijke belangen van cargadoors in de haven. Cargadoors zorgen voor de lading. Ook in verre landen, om het in Rotterdam te laten lossen en/of te laden. Zij doen hun werk net als de KNRM-vrijwilligers 24 uur per dag, 365 dagen per jaar.

nieuwsbericht

  • Hits: 1579

130 km afzien voor de redders van de KNRM

  • Fotogallery:
  • 01-12-2017

Zwoegen door het rulle zand!

Op zaterdag 9 december 2017 gaat voor de negende keer op rij de West Coast Challenge van start. Twee personen met één fiets lopen en fietsen afwisselend om fondsen te werven voor de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM). Een uniek duursportevenement langs de kust van Nederland.

De West Coast Challenge is een eendaags duursportevenement. Een team van twee man/vrouw krijgt de uitdaging gezamenlijk met één fiets de afstand van Hoek van Holland naar Den Helder (of andersom) op eigen kracht af te leggen. Door afwisselend hard te lopen en te fietsen moet het team de passende mix van snelheid en duurvermogen vinden om deze enorme afstand af te leggen.

Fondsenwervend evenement
Naast de sportieve uitdaging staat de West Coast Challenge in het kader van de fondsenwerving voor de KNRM. Dat gebeurt door een deel van de inschrijfgelden beschikbaar te stellen en daarnaast worden de deelnemende teams gestimuleerd om aanvullende sponsorgelden bij te dragen via knrm.geef.nl. De ondersteuning tijdens de route, inclusief een overtocht met de reddingboot, wordt verzorgd door de KNRM.

Live volgen
Door de GPS-transponders is het ook voor de thuisblijvers leuk om de WCC te volgen en op gezette tijden op te duiken langs de route. De sporters zijn via een GPS-transponder op de fiets te volgen via de website www.westcoastchallenge.nl.

De start is om 04:30 uur ’s ochtends in Den Helder of Hoek van Holland.

Op donderdag 7 december, wordt de looprichting en daarmee dus de startplaatsen en de finishplaats door de organisatie bekend gemaakt op www.westcoastchallenge.nl. Dit is afhankelijk van de windrichting.

nieuwsbericht

  • Hits: 1525

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.