Skip to main content

Windparken toegankelijk voor doorvaart van schepen tot 24 meter

  • Fotogallery:
  • 12-04-2018

Windparken voor de Hollandse kust waren nooit toegankelijk voor schepen maar dat gaat vanaf 1 mei 2018 veranderen. Vanaf die datum is het mogelijk voor schepen kleiner dan 24 meter om door drie windparken voor de kust te varen. Het gaat om de parken: Luchterduinen, Offshore Windpark Egmond aan Zee en Prinses Amalia WindPark.

De Nederlandse Noordzee is een van de drukst bevaren zeeën ter wereld. Ook wordt de zee gebruikt voor andere activiteiten, zoals de offshore industrie, visserij, militaire oefeningen en zandwinning. Door realisatie van windenergie op zee neemt de druk op het gebruik van de ruimte op de Noordzee snel toe. Daarmee ook de noodzaak van het meervoudig gebruik van de ruimte. Doorvaart van windparken is een goed voorbeeld van meervoudig ruimtegebruik: de bestaande windparken blijven hun energie opwekken en voor (kleine) scheepvaart wordt het mogelijk om de zee tussen de turbines onder strikte voorwaarden te bevaren. Grote schepen blijven gebruik maken van de doorgaande scheepvaartroutes.

Acht regels
De belangrijkste acht regels voor het doorvaren van windparken kan je bekijken in deze video. De windparken zijn uitgerust door nautische apparatuur zoals radar, VHF en AIS om zo de doorvaart te volgen. De Nederlandse Kustwacht controleert op naleving van deze regels en coördineert hulp waar nodig. Alle regels, veiligheidsvoorschriften en tips zijn te vinden op windopzee.nl

nieuwsbericht

  • Hits: 1351

Goed om te weten dat ze er zijn

  • Fotogallery:
  • 11-04-2018

In het donateursmagazine een interview met een aantal mensen die de KNRM een warm hart toedragen. Een van hen is Simon de Vries.
‘Wat ik met varen heb? Tja, wat niet eigenlijk. Ik kom oorspronkelijk uit Sneek en daar wordt het zeilen je met de paplepel ingegoten. Vanaf mijn tiende doe ik al aan wedstrijdzeilen. Waar anderen in het weekend op het voetbalveld stonden, gingen wij zeilen. Dat was toen nog in een klein bootje, maar in de loop der jaren zijn we steeds een beetje groter gegaan. Mijn vrouw Maaike – ook een enthousiast zeiler – en ik hebben voor die uitbreidingen zelfs een speciale bootrekening geopend. Ons huidige schip, waarmee we regelmatig de Noord- en Waddenzee opgaan, meet inmiddels 12 meter.

Ook met vakanties zijn wij vaak op het water te vinden. Dan zetten we bijvoorbeeld koers naar Frankrijk, Denemarken of Noorwegen. Onze vier kinderen vinden die vaartochten fantastisch. En wij ook; het scheelt een hoop gekibbel op de achterbank.

Donateur van de KNRM zijn wij zo’n vijftien jaar geleden geworden. Zij staan altijd voor anderen klaar, dus het is belangrijk om hen bij te staan. Wanneer het er op aan komt en je bent iets verder op zee, dan kun je altijd op hulp van de KNRM rekenen.

Dat wij hen persoonlijk nooit om hulp hebben moeten vragen, doet daar niets aan af. Het is goed om te weten dat ze er zijn. Thuis is er in ieder geval geen ontkomen aan. In het trapgat hangen verschillende posters van KNRM’ers in actie. Die zijn daar opgehangen door de kinderen, allemaal Jonge Reddertjes, op wie wij ons enthousiasme voor het water duidelijk hebben overgebracht. Met Valentijn kreeg ik van onze jongste van 6 zelfs een kaartje van een klipper met boegspriet.”

nieuwsbericht

  • Hits: 1212

De Reddingboot arriveert!

  • Fotogallery:
  • 10-04-2018

Deze week verschijnt nummer 235 van het donateursmagazine van de KNRM

Dit nummer van De Reddingboot is een special over mensen die de KNRM een warm hart toedragen. Wij noemen deze groep van 100.000 donateurs liefkozend Redders aan de wal. Zij dragen bij aan de KNRM, waardoor de professioneel opgeleide vrijwilligers meer dan 2.000 keer per jaar in actie kunnen komen om mensen te redden en helpen.

Daarnaast komt onze jaarlijkse open dag natuurlijk aan bod: Reddingbootdag. Dit jaar is het de 24ste editie en valt het op zaterdag 28 april. Op www.reddingbootdag.nl vindt u het actuele programma van alle reddingstations. Op de overzichtskaart ziet u de verwachte drukte per reddingstation.

En uiteraard ontbreken de vaste items van het blad niet. We vertellen over de mooiste reddingen, gaan op bezoek bij de KNRM Helpt - alarmcentrale en de monteur van de KNRM praat de lezer bij over motorstoring. En uiteraard staat het blad vol met nieuws en wetenswaardigheden over de KNRM.

We wensen u veel leesplezier. Ook drie keer per jaar De Reddingboot ontvangen? Wordt dan ook Redder aan de wal en draag uw steentje bij aan het reddingwerk van de KNRM.

nieuwsbericht

  • Hits: 1417

Bezoek expositie WONDERBOOT 90 jaar Insulinde

  • Fotogallery:
  • 01-04-2018

Dit jaar is er in de “Stuurhut”, het onderkomen aan de wal van Stichting tot behoud reddingboot Gebroeders Luden, de expositie te zien over de WONDERBOOT 90 jaar Insulinde. De Insulinde was de eerste stalen zelfrichtende reddingboot ter wereld, en gestationeerd in Oostmahorn. Een revolutionaire boot die veel levens heeft gered.

Ontdek het wonderlijke verhaal van de Insulinde op deze tentoonstelling. De “Stuurhut” is open op dinsdagen van 10:00 tot 15:00 uur en voor groepen ook op andere dagen op afspraak. De expositie is te zien van 1 april tot 31 oktober. Ook is het mogelijk om de expositie te bekijken en daarna nog een stukje te varen met de opvolger van de Insulinde, de Gebroeders Luden. U bent van harte welkom:
Haven 20, 9976 VN Lauwersoog.

Deze tentoonstelling is tot stand gekomen door medewerking van het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers in Den Helder.

nieuwsbericht

  • Hits: 1608

Grootscheepse verhuizing van reddingbootlanceervoertuig

  • Fotogallery:
  • 10-03-2018

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) verhuisde zaterdag 10 maart één van haar grote lanceervoertuigen voor reddingboten van Wijk aan Zee naar Noordwijk aan Zee. De verhuizing was een grote logistieke operatie die over strand en over water plaatsvond. De kostbare verhuizing werd volledig gesponsord door bedrijven die de KNRM een warm hart toedragen.

Het lanceervoertuig, met de typenaam Seatrac, is speciaal ontwikkeld om grote reddingboten vanaf het strand in zee te kunnen lanceren. Dit voertuig, waarvan de KNRM drie bezit, is bijna zes meter breed en kon niet over de weg van Wijk aan Zee naar Noordwijk aan Zee. Daarom was een route gekozen over het strand via het Tata Steel-terrein, op een ponton over de monding van het Noordzeekanaal naar IJmuiden. Het voertuig reed daarna zelfstandig over het strand verder naar Noordwijk aan Zee. Om de 26 ton zware Seatrac op en van het ponton te hijsen, stelde Mammoet Transport twee hijskranen ter beschikking. Het vervoer over water werd verzorgd door Van Laar Maritime, en van de haven naar het strand begeleid door IJmond Exceptioneel Transport Begeleiding.

De verhuizing was noodzakelijk om de oudste Seatrac van KNRM Noordwijk aan Zee, die in 1990 werd gebouwd, te kunnen vervangen door de jongere Seatrac van KNRM Wijk aan Zee. In het KNRM-boothuis Wijk aan Zee wordt binnenkort een waterdichte tractor gestationeerd, die niet in het kleinere boothuis van KNRM-reddingstation Noordwijk aan Zee past.

Bekijk de videorapportage van Ko van Leeuwen:

nieuwsbericht

  • Hits: 3073

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.