Skip to main content

Redder gered

  • Fotogallery:
  • 01-01-2020

Vandaag is het 25 jaar geleden dat het leven van Hans Westenberg op nieuwsjaardag aan een zijden draadje hing doordat hij tijdens een reddingsactie in zware storm overboord sloeg van de reddingboot.

In de komende weken wordt het verhaal van toen vanuit een aantal perspectieven verteld en verschijnt er een video. In het donateursmagazine De Reddingboot 157 uit 1995 werd over de actie het volgende geschreven: “In de zware noordwesterstorm die op Nieuwjaarsdag 1995 over de Noordzee raasde raakte de kustvaarder Nova 1 in ernstige problemen. Reddingboten van Terschelling, Ameland en Lauwersoog, alsmede de Duitse reddingboot Alfried Krupp van Borkum, begeleidden het schip, dat door een sleepboot gesleept werd, naar Delfzijl. De reddingboot Gebroeders Luden, die na de begeleiding onderweg was naar de thuishaven, kreeg in het zeegat bij Schiermonnikoog een zware breker over, waardoor reserve-schipper Hans Westenberg (47) overboord sloeg. Hij werd na tweeënhalfuur door een helikopter gered. De reddingboot Alfried Krupp raakte na de zoekactie naar Westenberg in nood. Twee bemanningsleden sloegen overboord. Schipper B. Gruben en machinist T. Fischer werden ondanks een dagenlange zoekactie niet gevonden.

Lees en kijk verder op de landingspage www.knrm.nl/hans

  • Hits: 6097

Kerstbroden bezorgen per reddingboot

  • Fotogallery:
  • 21-12-2019

Het hele jaar door komen de vrijwillige reddingbootbemanningen van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) in de ankergebieden voor de Hollandse kust. Meestal om zieken en gewonden van boord te halen. Afgelopen dagen combineerden de IJmuidense, Scheveningse, Katwijkse, en Hoekse redders hun laatste oefening van het jaar met het uitdelen van kerstbroden bij voor anker liggende schepen. Zeeuwse reders uit Neeltje Jans en Westkapelle doen dit aankomende dinsdag.

De zeevarenden die aan boord van ankerliggers verblijven, is het niet gegeven om Kerst in familiekring te vieren. Ze liggen soms weken te wachten op lading voor de Nederlandse kust en dat betekent dat ze tijdens Kerst ver van huis zijn, zonder hun dierbaren. Om wat afleiding te organiseren hebben de vrijwilligers van de KNRM hun wekelijkse oefentocht gecombineerd met het bezorgen van kersbroden en de daarbij behorende wenskaarten, gemaakt door kinderen van de lokale basisschool.

Uit voorgaande jaren wisten de vrijwilligers, dat de kerstbroden, beschikbaar gesteld door lokale bakkers, enthousiast worden ontvangen door de bemanningsleden van de voor anker liggende schepen. En dat betekent voor beide partijen een goed begin van kerstdagen!

  • Hits: 3210

KNRM-vrijwilligers onbetaalbare redders in nood

  • Fotogallery:
  • 07-12-2019

Zaterdag 7 december is het Nationale Vrijwilligersdag. Op veel plaatsen in Nederland wordt extra aandacht gegeven aan het goede werk dat vrijwilligers doen. Ook door de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), die enorm trots is op al haar vrijwilligers, die zich 24/7 inzetten voor het reddingwerk op zee en op het ruime binnenwater.

Voor de uitvoering van het soms levensreddende reddingwerk trekt de KNRM al 195 jaar vrijwilligers aan, die kennis van zaken hebben en hun professionaliteit weten te combineren met ‘hart voor de zaak’. Dat is noodzakelijk, want de KNRM garandeert de inzet van de 45 reddingstations, 80 reddingboten en 1.400 vrijwilligers op ieder moment van de dag, ongeacht de weersomstandigheden.

265.000 kosteloze uren
De KNRM werkt met vrijwillige bemanningsleden op de reddingboten. Maar ook aan de wal zijn vrijwilligers actief voor coördinatie, onderhoud van het materieel of op bestuurlijk niveau. In totaal maken deze vrijwilligers meer dan 265.000 onbetaalde uren per jaar, die omgerekend een waarde vertegenwoordigen van ruim acht miljoen euro. Hun inzet voor het reddingwerk voorkomt ook nog eens materiële schade ter waarde van 12 miljoen euro, die ontstaan zou zijn door ongelukken op het water.

De KNRM is volledig afhankelijk van vrijwillige bijdragen van donateurs voor de instandhouding van het reddingwerk. Aan elke euro, die aan de KNRM wordt gedoneerd, voegen de vrijwilligers hun waarde toe. Een niet-zichtbare verdubbeling, behaald door de belangeloze vrijwilligersinzet.

Vrijwilligers, donateurs en kosteloze hulpverlening zijn de pijlers waarop de KNRM sinds 1824 is gefundeerd. De ‘Dag van de Vrijwilliger’ is een goed moment om daar nog eens bij stil te staan en de redders te bedanken voor hun inzet.

  • Hits: 2908

130 km afzien voor de redders van de KNRM

  • Fotogallery:
  • 06-12-2019

Op zaterdag 7 december gaat de elfde editie van de KNRM West Coast Challenge van start, een uniek duursportevenement langs de kust van Nederland. Twee personen met één fiets lopen en fietsen afwisselend om geld op te halen voor de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM). Er gaan zaterdag in totaal 66 deelnemers van start.

De West Coast Challenge is een eendaags run-bike-run evenement. De totale afstand bedraagt 130 kilometer, de route loopt vrijwel volledig over het strand. Naast de hele West Coast Challenge van 130 kilometer voor duo's, de halve Challenge van ongeveer 65 kilometer voor duo's en de teamestafette van 130 kilometer voor twee duo's. Ook enkele ultralopers doen de Challenge mee, zij rennen in hun eentje de 65 of 130 kilometer!

Dit jaar een gunstige windrichting
De wind zal zaterdag redelijk gunstig zijn, windkracht 4-5 uit het westen. De hele Challenge start zaterdag om 04.30 bij het boothuis van de KNRM in Hoek van Holland en de halve Challenge start om 11.00 uur bij Restaurant Sea You in Velsen-Noord. De finish is bij het KNRM-boothuis aan de Bevesierweg in Den Helder. Om 20.00 uur moeten alle deelnemers binnen zijn.

Geld ophalen voor de KNRM
De West Coast Challenge is niet alleen een sportieve belevenis, maar ook een unieke manier om het werk van de KNRM - levens redden op het water - financieel te ondersteunen. Dat gebeurt door een deel van de inschrijfgelden beschikbaar te stellen en daarnaast worden de deelnemende teams gestimuleerd om aanvullende sponsorgelden bij te dragen via www.knrm.geef.nl.

Overvaren
Het Noordzeekanaal maakt dat de deelnemers aan de hele Challenge en de estafette door reddingboten van de KNRM overgezet. De ondersteuning op de route wordt eveneens verzorgd door de KNRM.

Live volgen
Door de GPS-transponders is het ook voor de thuisblijvers leuk om de WCC te volgen en op gezette tijden op te duiken langs de route. De sporters zijn via een GPS-transponder op de fiets te volgen via de website www.westcoastchallenge.nl.

  • Hits: 3088

Oorzaak zinken UK-165 wordt onderzocht

  • Fotogallery:
  • 03-12-2019

Een automatische alarmering door een EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon) van de Urker kotter Lummetje, zette donderdagmorgen 28 november rond kwart voor zes een grootscheepse reddingsactie in gang.

De alarmering kwam binnen bij de Kustwacht in Den Helder, waarop direct reddingboten van KNRM Den Helder en Texel werden gealarmeerd.

Ook een Kustwacht-helikopter, -vaartuig en de mijnenjager Zr. Ms. Makkum van de Koninklijke Marine werden ingeschakeld. De laatst bekende positie van de viskotter lag een paar mijl west van de Noorderhaaks. Samen met de reddingseenheden zochten ook collegavissers mee naar de twee opvarenden van de gezonken kotter. Zij aan zij zochten de kotters het hele gebied af.

De Zr.Ms Makkum lokaliseerde later in de ochtend het vermoedelijke wrak van de kotter. Door de hoge zeegang was een duikoperatie niet mogelijk. De zoekactie bleef daarom doorgaan.

De reddingboot Beursplein 5 viel in de ruwe zee noordwest van De Koog in een diep golfdal, waarbij twee van de bemanningsleden gewond raakten. De reddingboot is daarom teruggekeerd om de gewonden aan wal te brengen. Daarna nam de boot verder deel aan de actie.

De reddingboot Joke Dijkstra bracht na enkele uren het aangetroffen reddingvlot, de EPIRB en andere scheepsonderdelen aan de wal. De zoekactie is de hele middag voortgezet in de hoop de twee opvarenden van de kotter te vinden. Naarmate de tijd verstreek daalden de overlevingskansen.

De Kustwacht verzocht KNRM Callantsoog zowel donderdagmiddag als vrijdagochtend vroeg het strand af te zoeken met het kusthulpverleningsvoertuig. Deze drie zoekacties leverde geen resultaat.

Door de wind, golven en stroming konden de eerste duiken naar het gelokaliseerde wrak pas zaterdag plaats vinden. Toen werd door marineduikers het wrak verkend. Zondag werd het stuurhuis onderzocht en werden de beide mannen gevonden en geborgen. De politie, Koninklijke Marine, Kustwacht en SOAD werkten hierbij nauw samen.

Oorzaak wordt onderzocht
Hoe de kotter met de twee bemanningsleden heeft kunnen zinken, is onbekend. De Onderzoeksraad voor Veiligheid doet momenteel onderzoek naar de toedracht van het tragische ongeval. Via de website van de Onderzoeksraad voor Veiligheid kan het onderzoek gevolgd worden.

Onze gedachten gaan uit naar de nabestaanden van de slachtoffers en de Urker gemeenschap.

nieuwsbericht

  • Hits: 5617

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.