Maandagavond is de vrijwillige bemanning van ons station rond kwart voor elf door de Nederlandse Kustwacht gealarmeerd voor een persoon te water.
De persoon zou volgens de melder in zee liggen tussen Katwijk en Noordwijk. Naast ons station werd ook KNRM Noordwijk aan Zee, een SAR helikopter, (strand)politie en een ambulance gealarmeerd.
Nadat de tractor op het strand klaar stond om de reddingboot te lanceren, kwam het bericht dat de desbetreffende persoon op het strand stond en dat de politie aanwezig was. De bema...nning van het kust hulpverleningsvoertuig heeft vervolgens het ambulancepersoneel vervoerd naar de opgegeven locatie.
De persoon is op een brancard in het kusthulpverleningsvoertuig vervoerd naar de gereedstaande ambulance bij het boothuis. Aldaar is de persoon overgedragen in de ambulance.
Afgelopen zondagavond is de vrijwillige bemanning van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij samen met de strandpolitie gealarmeerd voor een surfer die mogelijk in de problemen was geraakt thv de oude kerk.
Zowel de reddingboot als het kusthulpverleningsvoertuig van de KNRM werden gealarmeerd voor een persoon te water. Vrij snel na alarmering vertrokken de reddingboot en het kusthulpverleningsvoertuig richting de opgegeven positie. Ook een jeep van de politie en Katwijkse Reddingsbrigade gingen ter plaatse om uit te kijken naar de desbetreffende surfer.
Eenmaal ter plaatse voor de oude kerk bleek de bewuste surfer al met zijn surfplank veilig op het strand te staan. De surfer was niet in de problemen geraakt en was zich van geen kwaad bewust.
De bemanning van het kusthulpverleningsvoertuig hebben de surfer terug gebracht naar zijn auto.De bemanning van het kusthulpverleningsvoertuig hebben de surfer terug gebracht naar zijn auto.
Op donderdag 1 september vondt er in Hoorn een kantelproef plaats van de nieuwste reddingboot van de Valentijn-klasse van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM).
Het blijft vreemd om een schip, met behulp van een kraan, expres om te trekken totdat ie kapseist, maar de KNRM doet dat niet voor niks: het zelfrichtende vermogen van het schip moet getest worden.
De kantelproef, ook wel zeewaardigheidstest genoemd, test dit.
De reddingboot heeft een zelfrichtend vermogen tot 140 graden. Daarom is dit exemplaar ook nog voorzien van een opblaasbare kantelzak. Mocht het schip 180 graden omgekeerd in het water komen te liggen, op zijn kop, dan kan de bemanning de ‘airbag’ activeren door aan een koord te trekken, waardoor het schip weer rechtop komt te liggen.
De kantelproef van de Katwijkse reddingboot Edith Grondel werd door een late levering van de tube uitgesteld. Normaliter vindt dit plaats voor de doop, maar die vond vorige week al plaats.
Achtergrondinformatie reddingboottype Valentijn De Valentijn is gebouwd door Habbeké Shipyards uit Hoorn (voorheen Volendam). De reddingboot weegt 10 ton, is 4 bij 10 meter, vaart maximaal 37 knopen, heeft een bemanning van 4 personen en heeft een geredden capaciteit van 50 personen. De aandrijving bestaat uit twee 430 pk-motoren die de waterjets aansturen. De oude reddingboot van Katwijk aan Zee, De Redder, krijgt een plek in de reservevloot van de KNRM. Reserveboten worden ingezet als de operationele reddingboten in onderhoud zijn.
KNRM Katwijk heeft de beschikking gekregen over een nieuwe reddingboot. De boot kreeg tijdens de doop op 27 augustus de naam Edith Grondel en is de 18e Valentijn die de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) in dienst neemt.
De reddingboot kon gebouwd worden uit de nalatenschap van de heer Harold Grondel uit Bussum. Hij overleed in 2014 op 94-jarige leeftijd. Als jongeling maakte de heer Grondel vele zeereizen en met een vader die ook al enthousiast donateur was, werd de KNRM uiteindelijk een van de goede doelen die in het testament werd opgenomen. Voorwaarde was wel dat het bedrag werd besteed aan materieel.
Dit resulteerde vandaag in de reddingboot Edith Grondel voor KNRM Katwijk. Deze naam werd door de familie aangedragen. Zij was de zus van de schenker en overleed in 1944 op 27-jarige leeftijd. Op het huis van de familie prijkte ook de naam ‘Edith’ als eerbetoon aan de veel te vroeg gestorven dochter en zuster.
De doop werd verricht door mevrouw Wiesje de Boer. Zij is verre familie van de schenker: de grootvader van haar moederszijde, was een broer van de moeder van Harold Grondel. Zij bezocht haar ‘oom’ veelvuldig en roemde zijn verhalen en anekdotes.
Kantelproef
Normaliter worden de reddingboten van de KNRM vòòr de doop gekanteld. Door een late levering van de tube, is deze kantelproef, waarbij het zelfrichtend vermogen van het schip getest wordt, uitgesteld naar donderdag 1 september in Hoorn, voor de deur bij bouwer Habbeké Shipyards.
De reddingboot weegt 10 ton, is 4 bij 10 meter, vaart maximaal 34 knopen, heeft een bemanning van 4 personen en heeft een geredden capaciteit van 50 personen. De aandrijving bestaat uit twee 430 pk motoren die de waterjets aansturen.
Dinsdagavond is de bemanning van ons station en station Scheveningen gealarmeerd voor twee suppers in problemen.
De meldkamer kreeg rond kwart voor negen de melding van een strandwandelaar dat er mogelijk twee suppers niet terug naar de kant konden komen thv De Wassenaarseslag. Hierop heeft men alarm gemaakt voor de reddingboot Kitty Roosmale Nepveu (Scheveningen), De Redder (Katwijk) en de reserveboot Steur. Naast de beide reddingboten werden ook de beide kusthulpverleningsvoertuigen (KHV) gealarmeerd.
Nadat de reddingboot van Scheveningen en de reservereddingboot Steur ter plaatse waren bleek dat de suppers al veilig op het strand stonden en dat de politie zich inmiddels over hen had ontfermd. Hierop konden het KHV en de Steur weer terug keren naar het boothuis.
De reddingboot De Redder was op dat moment nog niet gelanceerd.
Mis de boot niet! Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.