Reddingboot Edith Grondel expres ondersteboven
Op donderdag 1 september vondt er in Hoorn een kantelproef plaats van de nieuwste reddingboot van de Valentijn-klasse van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM).
Het blijft vreemd om een schip, met behulp van een kraan, expres om te trekken totdat ie kapseist, maar de KNRM doet dat niet voor niks: het zelfrichtende vermogen van het schip moet getest worden.
De kantelproef, ook wel zeewaardigheidstest genoemd, test dit.
De reddingboot heeft een zelfrichtend vermogen tot 140 graden. Daarom is dit exemplaar ook nog voorzien van een opblaasbare kantelzak. Mocht het schip 180 graden omgekeerd in het water komen te liggen, op zijn kop, dan kan de bemanning de ‘airbag’ activeren door aan een koord te trekken, waardoor het schip weer rechtop komt te liggen.
De kantelproef van de Katwijkse reddingboot Edith Grondel werd door een late levering van de tube uitgesteld. Normaliter vindt dit plaats voor de doop, maar die vond vorige week al plaats.
Achtergrondinformatie reddingboottype Valentijn
De Valentijn is gebouwd door Habbeké Shipyards uit Hoorn (voorheen Volendam). De reddingboot weegt 10 ton, is 4 bij 10 meter, vaart maximaal 37 knopen, heeft een bemanning van 4 personen en heeft een geredden capaciteit van 50 personen. De aandrijving bestaat uit twee 430 pk-motoren die de waterjets aansturen.
De oude reddingboot van Katwijk aan Zee, De Redder, krijgt een plek in de reservevloot van de KNRM. Reserveboten worden ingezet als de operationele reddingboten in onderhoud zijn.
Katwijk aan Zee
Gerelateerd nieuws
Nieuwsbrief
ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?
Download de KNRM Helpt app
Word donateur
DIT BETEKENT UW DONATIE VOOR DE KNRM
Met jouw hulp leiden we vrijwilligers op, onderhouden en bouwen we reddingboten en brengen we de uitrusting van onze redders op orde.