Skip to main content

Hulpverleend aan jacht met motorproblemen

  • Fotogallery:
  • 13-07-2020

Gisteravond moesten we ons avondeten even laten staan toen om 17.13 uur de pagers gingen. De bemanning van een Nederlands motorjacht had om hulp gevraagd nadat zij vlak voor de havenmonding van Delfzijl problemen met de motor hadden gekregen. Eenmaal ter plaatse maakten we een sleepverbinding en namen het jacht mee naar de jachthaven van Delfzijl. Na een korte check leek het er op dat defecte accu’s de oorzaak van de problemen waren.

We namen afscheid van twee dankbare mensen die zich na de hulpverlening ook graag meteen lieten inschrijven als donateur van de KNRM!

Om 20.15 uur lag de 'Jan en Titia Visser' weer gewassen en gebunkerd aan de steiger, klaar voor een volgende inzet.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 3635

Wadloper in de problemen

  • Fotogallery:
  • 08-07-2020

Gisteravond werden we om 22.00 uur gealarmeerd voor een wadloper in de problemen. De wadloper was onderweg naar Rottumeroog toen hij ten Zuidoosten van het eiland werd ingesloten door het opkomende water. De man, een ervaren wadloper, kende het gebied goed maar werd verrast door recente veranderingen in een geul waardoor hij in de problemen kwam.

Ook de Seaking Rescue 21, een SAR-helikopter van de Duitse marine en de Nederlandse SAR-helikopter Coastguard 06 (CG06) werden de lucht ingestuurd om de man te hulp te schieten. De Duitse Seaking Rescue 21 stond op het moment van alarmering op het Duitse eiland Borkum, dus heel dicht bij de opgegeven positie van de wadloper.

Het werd al heel snel donker wat het zoeken naar de wadloper zou bemoeilijken maar de wadloper was goed voorbereid op pad gegaan en had een rode flare (handstakellicht) bij zich wat hij afstak toen hij de Duitse Seaking zag naderen. De wadloper werd aan boord van de heli gehesen waar hij eerst medisch onderzocht werd.

Ondertussen voeren wij met reddingboot ‘Jan en Titia Visser’ in de Oude Westereems. Toen de wadloper helemaal in orde bleek te zijn, werd hij vanuit de helikopter bij ons aan boord van de Jan en Titia Visser gezet. We brachten de man, die het toch wel koud had gekregen, snel naar ons reddingstation waar hij een warme douche kon nemen en van droge kleding en een kop warme chocolademelk werd voorzien. Na het opnemen van zijn gegevens brachten we hem naar zijn auto die achter Uithuizen bij de zeedijk geparkeerd stond.

We kijken terug op een snelle reddingsactie en een prettige en goed verlopen allereerste samenwerking met de Duitse SAR-helikopter.

 

 

reddingrapport

  • Raadplegingen: 6839

Jubilea en afscheid tijdens feestavond

  • Fotogallery:
  • 14-02-2020

Afgelopen vrijdag was het gezellig druk op ons reddingstation. We vierden een klein feestje vanwege het 25 jarig jubileum van Fred Bakker op 13 januari j.l. Uit handen van Operationeel Inspecteur Dick Veen ontving Fred een oorkonde en Fred's echtgenote mocht hem de KNRM draagspeld opspelden. Fred was afgelopen 25 jaar actief als opstapper en is ook enkele jaren plaatsvervangend schipper geweest.
Peter van der Laan ontving een oorkonde en jaarspeld wat bij de vrijwilligersmedaille Openbare Orde en Veiligheid hoort. Peter zet zich al ruim 20 jaar in voor de KNRM waarvan hij 15 jaar onderdeel uitmaakt van de walploeg op ons reddingstation.

Behalve de jubilea stond de avond vooral ook in het teken van het afscheid van een viertal leden van de plaatselijke commissie. We namen afscheid van Marijke van Beek. Marijke was 12 jaar lang als zeer betrokken voorzitter verbonden aan ons reddingstation.
Ook namen we afscheid van Germ Martini. Germ heeft zich bijna 30 jaar ingezet voor de KNRM. Hij was betrokken bij de oprichting van ons reddingstation in 1990, was lange tijd secretaris in de plaatselijke commissie en was daarnaast ook nog enige tijd Operationeel Inspecteur, regio Noord in dienst van de KNRM.
Peter Hut begon ruim 26 jaar geleden bij de Radio Medische Dienst van de KNRM. Later trad Peter toe als lid van de plaatselijke commissie van ons reddingstation.
Tot slot moesten wij ook afscheid nemen van Eric Siegers. Eric was bijna 6 jaar onze Coördinator Communicatie & Fondsenwerving maar kon dit helaas niet langer combineren met zijn drukke baan.

Alle scheidende commissieleden ontvingen namens de KNRM leuke cadeautjes uit handen van Operationeel Inspecteur Dick Veen en een goed gevulde mand met lekkers namens alle collega's van KNRM Eemshaven.

We zijn alle vier commissieleden zeer dankbaar voor hun betrokkenheid bij ons reddingstation, de prettige samenwerking en het vele werk wat zij hebben verricht in de plaatselijke commissie!

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2976

Fred 25 jaar KNRM-vrijwilliger

  • Fotogallery:
  • 13-01-2020

In een tijd waar vrijwilligerswerk steeds meer onder druk komt te staan doordat veel mensen liever geen structureel vrijwilligerswerk meer willen doen, was het voor ons reddingstation wat enkel draait op vrijwilligers, op 13 januari j.l. een heel bijzondere dag;
Onze opstapper Fred Bakker viert vandaag zijn 25 jarig jubileum bij de KNRM!

Fred werd op 13 januari 1995 ingeschreven als vrijwilliger bij de KNRM en was in de afgelopen 25 jaar opstapper op de reddingboot 'Anna Dorothea' en later plaatsvervangend schipper en opstapper op de 'Jan en Titia Visser', onze huidige reddingboot.

We zijn Fred zeer dankbaar voor zijn jarenlange inzet op ons reddingstation!

Deze jubileumdag wilden we natuurlijk niet onopgemerkt voorbij laten gaan en daarom hebben we hem en zijn vrouw vanochtend om 06.00 uur laten verrassen met een heerlijk uitgebreid ontbijt.

Op een later moment zullen we opnieuw stil staan bij Fred's jubileum.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 1927

Hulpverleend aan garnalenkotter met motorproblemen.

  • Fotogallery:
  • 25-11-2019

Het begon vanochtend net een beetje licht te worden toen om 07.41 uur onze pagers gingen; Vaartuig motorproblemen, PRIO 2.
Aan boord van de 'Jan en Titia Visser' kregen we het verzoek uit te varen voor een garnalenkotter met motorproblemen op het Uithuizerwad.
We waren snel ter plaatse, maakten een sleepverbinding en namen de onfortuinlijke kotter mee naar de Eemshaven.
Tegen 10.00 uur waren we terug op het reddingstation en dronken we samen nog even een kop koffie voordat we (weer) aan ons werk konden gaan.

Het werk bij de KNRM doen wij geheel vrijwillig, naast een betaalde baan. Daarom is het ook erg belangrijk dat onze werkgevers ons vrijwilligerswerk steunen.
Wanneer de pagers gaan mogen wij direct bij ons werk weglopen om met spoed naar de reddingboot gaan. Iets waar te weinig bij stil wordt gestaan maar wat natuurlijk best bijzonder is!
Zonder de steun van onze werkgevers is het onmogelijk om vrijwilliger bij de KNRM te zijn!

reddingrapport

  • Raadplegingen: 5825

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.