Over het algemeen redden watersporters zich prima zelf. Met een goede voorbereiding en goed onderhoud van het schip is een probleem aan boord meestal te voorkomen of zelf te verhelpen. Een gemiddelde schipper kan vaak meer dan hij of zij denkt.
De KBW 1910 is net terug van een sleepklus waarbij samen met de berger TMS een jacht bij Willemstad uit een benarde positie is gehaald als er een alarm binnenkomt van het Kustwachtcentrum. In de Brabantsche Biesbosch heeft een scheepje motorstoring.
Direct vaart de KBW 1910 door om onderweg het betreffende bootje varend tegen te komen. De schipper van het bootje was technisch beter onderlegd dan hij zelf dacht. Na een praatje over en weer keert de reddingboot terug naar station.
Tien minuten later volgt een telefoontje naar de schipper van de reddingboot. De motor van het bootje heeft het toch weer begeven. De KBW 1910 vaart weer uit, neemt het scheepje op sleeptouw en brengt het naar de haven van Werkendam waar de motor gerepareerd kan worden.
Uit ervaring weten de vrijwilligers van KNRM reddingstation Dordrecht dat de weekenden in de zomerperiode gerant staan voor veel hulpverleningen. Daarom is op deze eerste dag van de maand augustus de bemanning van de KBW 1910 op KNRM-reddingstation Dordrecht-Zuid aanwezig. En dat is geen overbodige luxe.
Na een rustige ochtend met wat onderhoud aan boothuis en reddingboot wordt de bemanning in de middag opgeroepen om hulp te bieden aan een gestrand jacht in het Noordergat van de Vissen in de Brabantsche Biesbosch.
Het is nog even opkomend tij, dus de KBW 1910 gaat snel ter plaatse om het jacht los te slepen.
Terwijl het jacht dankzij de 435 paardenkrachten van de KBW 1910 loskomt van de slikplaat komt een volgend alarm binnen.
Het Kustwachtcentrum vraagt de KBW 1910 met spoed naar een zinkend jacht bij boei HD 1 te gaan. Ook de reddingboot Antoinette van KNRM reddingstation Stellendam is gealarmeerd.
Met grote spoed maken de reddingboten dat ze bij het zinkende schip komen. Als de KBW 1910 aankomt ligt de Antoinette al langszij. Ook de berger TMS is ter plaatse. Met vereende krachten en in volledige samenwerking wordt het schip drijvende gehouden. Voorzichtig verplaatsen de schepen zich naar de haven van Numansdorp waar het schip uit het water kan worden getakeld. Nadat de diverse pompen en bemanningsleden weer naar de eigen schepen zijn overgebracht keren de bergingsboot en de reddingboten weer naar hun eigen bewakingsgebied terug.
De vrijwilligers van KNRM reddingstation Dordrecht krijgen weinig rust. De KBW 1910 ligt net droog in haar boothuis of er volgt alarm voor de reddingboot Tjepke Ekkelboom van KNRM reddingstation Dordrecht-Noord.
Een jacht ziet een kribbaken aan voor een jachtenboei en denkt binnen de jachtbetonning te kunnen varen. De krib in kwestie geeft niet mee en het jacht vaart zich vast op de krib. De Tjepke Ekkelboom heeft weinig moeite met het losslepen en het jacht kan zijn tocht weer vervolgen.
Aan het eind van de middag liggen de twee reddingboten van KNRM Dordrecht weer in hun boothuizen.
Na het avondeten vaart de KBW 1910 weer uit. Zowel op de Amer als in de Aakvlaai liggen bootjes met motorstoring. Beide schepen worden naar veilige haven gesleept.
Raadplegingen: 2255
Geschreven door WEBJONGENS op . Geplaatst in Dordrecht noord.
Hoewel er veel scheepjes met een sleepje van een zandbank of krib al geholpen zijn, worden de vrijwilligers van KNRM reddingstation Dordrecht ook voor andere zaken gealarmeerd.
Op 7 augustus wordt in de ochtendhitte op een strandje kleding en mogelijke afscheidbriefjes gevonden.
Direct vaart de Tjepke Ekkelboom uit om in het water rond de Peulensluis zoekslagen te maken. Op de wal zoekt de politie intensief mee. Als de Tjepke Ekkelboom bijna ter plaatse is komt het bericht dat de betreffende persoon in goede gezondheid aangetroffen is. Voor alle eenheden altijd weer een opluchting.
In een naar ruim dertig graden stijgende luchttemperatuur keert de Tjepke Ekkelboom terug naar station. Wachtend op een volgende inzet.
In de ochtend van 6 augustus wordt de KNRM reddingboot Tjepke Ekkelboom, samen met polite, brandweer, rijkswaterstaat en de ambulancedienst, gealarmeerd voor een persoon te water. Er is een kano aangetroffen met een los redvest er bij. Van de kanoër geen enkel spoor.
Door alle eenheden wordt intensief gezocht tot de politie kan melden dat de persoon in kwestie inmiddels thuis is en in goede gezondheid verkeert.
De zoekende eenheden kunnen weer terug naar hun eigen thuisbasis.
Twee uur na alarmering ligt de Tjepke Ekkelboom weer gereed voor een volgende hulpverlening.
KNRM station Dordrecht is vandaag om 17.15 uur opgeroepen voor een zinkend jacht in de haven van Moerdijk. Vier opvarenden zijn te water geraakt.
Rijkswaterstaat, politie en brandweer komen met spoed ter plaatse. Ook een ambulance en de traumahelikopter met het MMT zijn onderweg. De haven van Moerdijk ligt tegenover het reddingstation en de reddingboot KBW1910 is dan ook zeer snel ter plaatse.
Drie opvarenden worden met lichte onderkoelingsverschijnselen aan wal gebracht. De vierde persoon is door de vrijwilligers van de KNRM samen met de politie gereanimeerd.
De slachtoffers worden door de ambulancedienst verder opgevangen. De KBW1910 kan retour station, Rond 19:00 uur is de reddingboot van de KNRM station Dordrecht en haar bemanning weer gereed voor een nieuwe inzet
Mis de boot niet! Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.