Skip to main content

Weer man overboord op Nieuwe Merwede

  • Fotogallery:
  • 26-11-2015

Voor de tweede keer in een week tijd wordt de bemanning van KNRM reddingstation Dordrecht opgeroepen in verband met een persoon te water op de Nieuwe Merwede.

Omstreeks kwart voor elf in de ochtend wordt de bemanning van de KBW 1910 van KNRM reddingstation Dordrecht-Zuid opgepiept met de melding dat er in de Nieuwe Merwede een persoon te water ligt. Met het ongeval van 20 november nog vers in het geheugen haasten de KNRM-vrijwilligers zich naar het boothuis.

Na uitgevaren te zijn krijgt de bemanning via de meldkamer te horen dat de P93 van de Politie te Water op de Nieuwe Merwede is en met haar bijboot de persoon, een kanoër, uit het water heeft gehaald en met reanimatie is begonnen.

Het slachtoffer hoort bij een groep kanoërs en omdat het nog niet duidelijk is of alle kanoërs terecht en veilig zijn vaart de KBW 1910 vol door en voegt zich in de Oosthaven bij de overige hulpdiensten. Daar wordt duidelijk dat het slechts één man te water betreft.

De KBW 1910 begeeft zich vervolgens naar de nog op het water liggende groep kanoërs en begeleidt hen naar hun clubhuis. Daar worden ze door de politie opgevangen.

Inmiddels hoort de bemanning dat de drenkeling aan boord van de P93 weer ademhaling heeft en wordt overgedragen aan de ambulancedienst en de traumaheli, die naar de Kop van 't Land zijn gekomen.

In de ambulance knapt het slachtoffer verder op. De KBW 1910 vaart nog een keer naar het clubgebouw van de kanoërs om te melden dat hun medekanoër het goed maakt.

De bemanning van de KBW 1910 assisteert daar nog bij het aan land brengen van de kano's en keert dan terug naar het reddingstation.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1897

Opleiden en trainen leidt tot prima oefening

  • Fotogallery:
  • 25-11-2015

Dat het opleiden en trainen van de vrijwillige bemanning nut heeft bewees de carrousseloefening van woensdag 25 november 2015. Door de KNRM reddingboten KBW 1910 en Tjepke Ekkelboom is een prima oefening neergezet.

Twee maal per jaar krijgen de vrijwilligers van KNRM reddingstation Dordrecht een zogeheten carrousseloefening voor de kiezen. Alle vaardigheden die de bemanning gedurende het jaar heeft aangeleerd worden in een grote oefening met diverse incidenten samengevoegd. De Coördinator Opleiden en Oefenen(COO) van de Plaatselijke Commissie van KNRM reddingstation Dordrecht kan zo de kwaliteit van zijn vrijwilligers waarnemen.

Op woensdagavond 25 november 2015 werd traditioneel begonnen met een gezamenlijke maaltijd. Daarna werden de reddingboten KBW 1910 en Tjepke Ekkelboom het water opgestuurd.

In de gemeentehaven Moerdijk zou aan boord van het MS Van Versendaal, van het Zeekadetkorps Moerdijk, een ongeval hebben plaatsgevonden. Beide reddingboten werden naar dit scenario gestuurd, maar halverwege het Hollands Diep werd de KBW 1910 teruggeroepen naar het boothuis.

Onderaan de zoldertrap lag de LOTUS van het station te kermen. Beide bemanningen hebben het druk gehad met het stabiliseren en vervoeren van de slachtoffers.

Veel rust werd de bemanningen niet gegund, want weer werden ze gezamenlijk op pad gestuurd om een vermiste persoon te zoeken. Deze zou zich in verwarde toestand bij de jachthaven in de Spoorsloot bevinden.

De Spoorsloot is een lastig geultje door een zuigende slikplaat en de inham is erg smal. Op het moment dat de beide reddingboten in onderlinge coördinatie wilden beginnen met het zoeken naar de vermiste, was deze uiteraard al gevonden en kreeg één der reddingboten de opdracht dood schip te maken. De andere reddingboot mocht hem de Spoorsloot uitslepen. Nadat dit gelukt was werden de rollen omgedraaid en werd de sleepoefening door het lastige geultje nog een keer uitgevoerd.

Daarna werden de scenarios op MS Van Versendaal en in het boothuis nog een keer gespeeld zodat beide schepen alle opdrachten uitgevoerd hadden.

Tot slot mochten de bluspompen aangeslingerd worden en werd de tweede brugpijler van de Moerdijkbrug schoongespoten.

In de oefening zat vervat dat de schepen een gezamenlijk beeld moesten vormen voor het incident waar ze samen heen moesten, vervolgens moesten de bemanningen schakelen, hun plannen aanpassen omdat de melding veranderde.

De COO was na afloop een tevreden mens. Hij had waargenomen dat de bemanningen in staat waren om in onverwachte omstandigheden achtereenvolgens op rustige en correcte wijze te blijven communiceren met de meldkamer en de collega's, een slachtoffer van een schip te hijsen, een plan van aanpak voor een zoekactie te maken, een slachtoffer met gebroken bovenbeen en aangezichtsletsel op verantwoorde wijze te stabiliseren, een 'dood schip' door een kronkelende lastige geul te slepen en de bluspomp probleemloos aan te sluiten en te gebruiken.

Voor de COO genoeg reden om deze oefenvorm ook volgend jaar voort te zetten.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2213

Leeg bootje

  • 21-11-2015

De Gemeenschappelijke Meldcentrale van de Veiligheidsregio Zuid Holland Zuid meldt een onbemand vaartuig boven de Baanhoekbrug op de Beneden Merwede.

De bemanning van de KNRM-reddingboot Royal Flush is rond drie uur in de middag net teruggekeerd van de assistentieverlening bij de scheepsbrand op de Oude Maas als de Gemeenschappelijk Meldkamer(GMC) meldt dat er een vaartuigje onbemand bij de Baanhoekbrug drijft. Onverdroten gaat de vrijwillige bemanning van het KNRM reddingstation Dordrecht-Noord ter plaatse.

Eenmaal ter plaatse blijjkt het te gaan om een klein open polyester bootje dat vol met water geslagen is. Er zit geen motor aan of roeispaan in. Het lijkt er sterk op dat het bootje is losgeslagen van zijn ligplaats. Het bootje wordt door de bemanning ven de Royal Flush op de glooiing van de rivierdijk gelegd. Rijkswaterstaat heeft het bootje later geborgen.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1962

Oefening met Rijkswaterstaat

  • 18-11-2015

Woensdagavond 18 november 2015 werd een grote inzetoefening gehouden door KNRM reddingstation Dordrecht en Verkeerspost Dordrecht van Rijkswaterstaat. Storify is een verslag gemaakt van deze oefening dat u hieronder kunt lezen.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2167

Jongeren redden drenkeling

  • Fotogallery:
  • 25-10-2015

Op zondagmiddag is een jachtje overvaren door een binnenvaartschip nabij de kruising Dordtse Kil Hollands Diep. De opvarende en het hondje aan boord raakten te water en werden gered door vier jongeren aan boord van een passerend jachtje.

De vier jongens aan boord van het jachtje zagen een binnenvaartschip aan komen varen toen ze het Hollandsch Diep overstaken.

In hun buurt voer ook een ander jachtje. Deze belande voor de kop van het binnenvaartschip.

Het jachtje werd geraakt waarna de man en zijn hondje te water raakten.

De jongeren bedachten zich geen moment en zijn direct hulp gaan verlenen. De man en de hond werden snel uit het water getrokken.

De binnenvaartschipper had inmiddels via de marifoon alarm geslagen. Waarop de vrijwilligers van de KNRM werden gealarmeerd en patrouillevaartuigen van Rijkswaterstaat en politie richting de incidentlocatie voeren.

De drenkeling en het hondje werden van de jongeren overgenomen op de RWS71, die al in de buurt voer, en naar het boothuis van de KNRM op Willemsdorp gebracht.

De drenkeling is voor verdere behandeling naar het ziekenhuis gebracht. Het hondje werd later opgehaald door familie van de drenkeling.

De vier jonge redders kwamen onder het genot van een bak koffie in het boothuis er eigenlijk pas achter wat een bijzondere prestatie ze hadden geleverd. Zonder hen hadden deze man en hond het niet gered.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2201

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.