Skip to main content

Opleiden en trainen leidt tot prima oefening

Datum: woensdag 25 november 2015 | Sectie: Dordrecht noord

Dat het opleiden en trainen van de vrijwillige bemanning nut heeft bewees de carrousseloefening van woensdag 25 november 2015. Door de KNRM reddingboten KBW 1910 en Tjepke Ekkelboom is een prima oefening neergezet.

Twee maal per jaar krijgen de vrijwilligers van KNRM reddingstation Dordrecht een zogeheten carrousseloefening voor de kiezen. Alle vaardigheden die de bemanning gedurende het jaar heeft aangeleerd worden in een grote oefening met diverse incidenten samengevoegd. De Coördinator Opleiden en Oefenen(COO) van de Plaatselijke Commissie van KNRM reddingstation Dordrecht kan zo de kwaliteit van zijn vrijwilligers waarnemen.

Op woensdagavond 25 november 2015 werd traditioneel begonnen met een gezamenlijke maaltijd. Daarna werden de reddingboten KBW 1910 en Tjepke Ekkelboom het water opgestuurd.

In de gemeentehaven Moerdijk zou aan boord van het MS Van Versendaal, van het Zeekadetkorps Moerdijk, een ongeval hebben plaatsgevonden. Beide reddingboten werden naar dit scenario gestuurd, maar halverwege het Hollands Diep werd de KBW 1910 teruggeroepen naar het boothuis.

Onderaan de zoldertrap lag de LOTUS van het station te kermen. Beide bemanningen hebben het druk gehad met het stabiliseren en vervoeren van de slachtoffers.

Veel rust werd de bemanningen niet gegund, want weer werden ze gezamenlijk op pad gestuurd om een vermiste persoon te zoeken. Deze zou zich in verwarde toestand bij de jachthaven in de Spoorsloot bevinden.

De Spoorsloot is een lastig geultje door een zuigende slikplaat en de inham is erg smal. Op het moment dat de beide reddingboten in onderlinge coördinatie wilden beginnen met het zoeken naar de vermiste, was deze uiteraard al gevonden en kreeg één der reddingboten de opdracht dood schip te maken. De andere reddingboot mocht hem de Spoorsloot uitslepen. Nadat dit gelukt was werden de rollen omgedraaid en werd de sleepoefening door het lastige geultje nog een keer uitgevoerd.

Daarna werden de scenarios op MS Van Versendaal en in het boothuis nog een keer gespeeld zodat beide schepen alle opdrachten uitgevoerd hadden.

Tot slot mochten de bluspompen aangeslingerd worden en werd de tweede brugpijler van de Moerdijkbrug schoongespoten.

In de oefening zat vervat dat de schepen een gezamenlijk beeld moesten vormen voor het incident waar ze samen heen moesten, vervolgens moesten de bemanningen schakelen, hun plannen aanpassen omdat de melding veranderde.

De COO was na afloop een tevreden mens. Hij had waargenomen dat de bemanningen in staat waren om in onverwachte omstandigheden achtereenvolgens op rustige en correcte wijze te blijven communiceren met de meldkamer en de collega's, een slachtoffer van een schip te hijsen, een plan van aanpak voor een zoekactie te maken, een slachtoffer met gebroken bovenbeen en aangezichtsletsel op verantwoorde wijze te stabiliseren, een 'dood schip' door een kronkelende lastige geul te slepen en de bluspomp probleemloos aan te sluiten en te gebruiken.

Voor de COO genoeg reden om deze oefenvorm ook volgend jaar voort te zetten.

Dordrecht noord

Gerelateerd nieuws

Nieuwsbrief

ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?

Download de KNRM Helpt app

MET DE KNRM HELPT APP BEREIKT U ONS ALTIJD EN OVERAL

Met één druk op de knop alarmeert u het dichtstbijzijnde reddingstation. Altijd veilig het water op? Download de KNRM Helpt App.

Word donateur

DIT BETEKENT UW DONATIE VOOR DE KNRM

De KNRM is een goed doel. We ontvangen geen subsidie van de overheid. Daarom is jouw bijdrage zo belangrijk.

Met jouw hulp leiden we vrijwilligers op, onderhouden en bouwen we reddingboten en brengen we de uitrusting van onze redders op orde.

Deel dit bericht

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.