Skip to main content

Met de nieuwe tractor op de veerboot

  • Donatiebutton: Nee

Het KNRM-reddingstation De Cocksdorp op Texel heeft op dinsdag 26 mei een nieuwe tractor in gebruik genomen. Deze tractor zorgt ervoor dat reddingboot Beursplein 5 vanuit een bootwagen in zee gelanceerd wordt. De tractor is op een dieplader naar het eiland gekomen, nadat hij door Habbeké Shipyards is omgebouwd tot een echte ‘zeetractor’, daarvoor moest het gevaarte natuurlijk ook met de veerboot om het eiland te bereiken. Een niet alledaagse lading voor de TESO-veerdienst.

De nieuwe tractor van het reddingstation is door de Redding Maatschappij tweedehands aangekocht. De Caterpillar Challenger 75 E vervangt daarmee de Roodberg Ruby-tractor die in december 1992 op het reddingstation gestationeerd werd. De oorspronkelijke landbouwtractor is van origine uitgerust met rubberen rupsbanden, en dat is voor de KNRM ideaal. Het voertuig kan hiermee goed op het strand rijden en graaft zichzelf niet in het losse zand. De rubberen rupsen zorgen tegelijkertijd dat er geen straatschade tijdens het vervoer ontstaat.

Lees meer …Met de nieuwe tractor op de veerboot

  • Hits: 9343

Voordelen van de waterjets

  • Donatiebutton: Nee

Reddingboten met waterjets hebben het voordeel ten opzichte van boten met schroeven, dat er geen draaiende delen buiten de romp van het schip zijn, waardoor de boot in ondieper water kan varen en drenkelingen niet kan verwonden. Waterjets zorgen ook voor een grotere wendbaarheid.

Een waterjet gebruikt water als voortstuwing. Om dat te bereiken wordt het water door een impeller (een inwendige schroef) opgezogen onder het schip en uitgespuwd achter het schip. Door het water via een nozzle (een versmallende straalbuis) achter het schip weg te spuiten, versnelt het water. Vergelijk het met een vinger op de kraan, waardoor het uitstroomgat wordt verkleind en het water er met kracht uit spuit.

Lees meer …Voordelen van de waterjets

  • Hits: 8620

Het overlevingspak door de jaren heen

  • Donatiebutton: Nee

1830
Vanaf 1830 gebruikt de KNRM dit kurken reddingsvest, de ‘scaphander’. Een hele stap vooruit... Vóór die tijd had je als redder alleen een gordel van Overijsselse biezen, een soort gevlochten riet.

1910
Rond 1910 komt er een reddingsvest van kapok en zwart oliegoed, dat beschermt tegen overkomend buiswater (en kou!). Kapok lijkt op katoenen watten, maar droogt beter en sneller.

Lees meer …Het overlevingspak door de jaren heen

  • Hits: 4838

Wist u dat het overlevingspak...

  • Donatiebutton: Nee

1 …met de complete uitrusting zo’n 10 kilo weegt? Het bevat een geïntegreerd reddingsvest, flitslicht met reservebatterijen, veiligheidsmes, CO2-patroon, twee handstakellichten, een naamplaatje, een paar handschoenen en een waxstift om de rits soepel en waterdicht te houden.

2 …per redder op maat gemaakt wordt? Elke redder heeft zijn ‘eigen’ pak en is verantwoordelijk voor het onderhoud ervan. Na elke training of actie moet het worden afgezoet (reinigen met zoet water) en opgehangen worden aan de pakkendroger. Dat is een soort kleerhanger met luchtslangen, zodat alles goed kan drogen.

3 …drie kleuren heeft? De mouwen en de capuchon zijn geel, zo ben je duidelijk zichtbaar. De romp is rood, zodat je de redders van KNRM goed kunt herkennen als er ook veel andere hulpverleners actief zijn. De stukken die snel slijten of vaak vies worden zijn van wat steviger materiaal, in de kleur donkerblauw.

Lees meer …Wist u dat het overlevingspak...

  • Hits: 8031

Met een paar minuten vertraging was deze actie heel anders afgelopen

  • Donatiebutton: Nee

Op 7 maart 2019 gaat mijn pieper. Wandelaars in nood, Verklikkerplaat. Een verraderlijke plek: wie verrast wordt door het snel opkomende water, komt die zandbank niet zelf meer af. Ik kijk naar buiten en zie hoe hard het waait. Bij het aantrekken van mijn pak krijg ik kippenvel. Dan hoor ik dat het gaat om drie volwassenen, één kind en drie honden…

De tractor brengt onze boot naar de trailerhelling aan de Brouwersdam. De tien minuten van het boothuis naar de zee lijken een eeuwigheid te duren. We zijn met z’n drieën: één schipper en twee redders. Extra mensen aan boord is met deze golfslag onverantwoord. Onderweg checken we onze pakken en trekken we routinematig elkaars ritsen even extra dicht. “Eerst dat kind,” zeg ik. Mijn collega knikt: “jij springt als eerste.”

Aan de Blokkendam zien we pas écht hoe hoog het water staat. Door springtij is de zee ruim een meter hoger dan normaal. De tocht naar de Verklikkerplaat duurt zo’n twaalf minuten. De golven slaan continu over ons heen, maar mijn pak beschermt me.

Lees meer …Met een paar minuten vertraging was deze actie heel anders afgelopen

  • Hits: 8237

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.