Voordelen van de waterjets
Reddingboten met waterjets hebben het voordeel ten opzichte van boten met schroeven, dat er geen draaiende delen buiten de romp van het schip zijn, waardoor de boot in ondieper water kan varen en drenkelingen niet kan verwonden. Waterjets zorgen ook voor een grotere wendbaarheid.
Een waterjet gebruikt water als voortstuwing. Om dat te bereiken wordt het water door een impeller (een inwendige schroef) opgezogen onder het schip en uitgespuwd achter het schip. Door het water via een nozzle (een versmallende straalbuis) achter het schip weg te spuiten, versnelt het water. Vergelijk het met een vinger op de kraan, waardoor het uitstroomgat wordt verkleind en het water er met kracht uit spuit.
De impeller wordt door de inboard motor aangedreven. De kracht waarmee dat gebeurt is enorm. Zo kunnen de waterjets van een Arie Visserklasse - aangedreven door twee motoren van totaal 2.000 pk - een volledig 25 meter zwembad vullen in 30 minuten.
Door de nozzle een richting te geven stuur je de boot. Door met een bucket (een emmer), de waterstraal af te buigen onder het schip stuw je de boot naar achteren om achteruit te varen. Alle KNRM-reddingboten met inboard motoren hebben waterjets. De boten met buitenboordmotoren hebben schroeven.
Alle KNRM-reddingboten met inboard motoren hebben waterjets. De boten met buitenboordmotoren hebben schroeven.