Op vrijdag 21 juli vond er in de haven van Hoorn een kantelproef plaats van de nieuwe reddingboot van de Nikolaas-klasse van de KNRM.
De meeste schepen van de KNRM worden gebouwd om alle denkbare weersomstandigheden te kunnen doorstaan. De Nikolaas-klasse, gebouwd door Shipyard Habbeké in Hoorn, is uitgerust met twee motoren en heeft zelfrichtend vermogen. De reddingboot is daarvoor voorzien van een opblaasbare kantelzak. Mocht het schip omgekeerd in het water komen te liggen, dan kan de bemanning de ‘airbag’ activeren door aan een koord te trekken, waardoor het schip weer rechtop komt te liggen. Met een kantelproef, zoals vandaag, trekken ze de boot expres om, wordt de kantelzak geactiveerd en komt het schip weer omhoog.
De boot wordt eind september gedoopt en gestationeerd aan de binnenkant van Stellendam om ingezet te worden op het Haringvliet. De bouw van de reddingboot is mogelijk gemaakt uit de nalatenschap van de heer D. Struis.
De laatste jaren zijn steeds meer reddingstations begonnen met het houden van open avonden in de zomervakantieperiode. Een open avond lijkt een beetje op een mini-Reddingbootdag: het materieel is te bezichtigen en vrijwilligers geven uitleg over het reddingwerk. Het doel van de open avonden is om mensen kennis te laten maken met de Reddingmaatschappij, de naamsbekendheid en zichtbaarheid van de KNRM te vergroten. Het programma vult ieder reddingstation op zijn eigen manier in. Op sommige reddingstations wordt niet met nieuwe donateurs gevaren, maar op andere reddingstations weer wel.
In deze zomer houden de reddingstations Egmond aan Zee, Petten, Westkapelle, Schiermonnikoog, Katwijk aan Zee, Zandvoort, Wijk aan Zee, Terschelling en Cadzand open avonden.
De veiligheid op het water wordt inmiddels alweer tien jaar bevorderd met hulp van de communicatie vanuit ‘Varen doe je Samen!’ (VDJS). Op 4 september 2007 werd tijdens de HISWA te water in IJmuiden het convenant ondertekend, waarmee de deelnemende partijen met elkaar afspraken gezamenlijk te zorgen voor eenduidige communicatie over de veiligheid op het water voor beroeps- en recreatievaart. Volgens projectleider Rowena van der Maat is de boodschap na tien jaar hetzelfde gebleven: “Houd rekening met elkaar”. Het bereik is onder andere dankzij de digitalisering en social media gestaag gegroeid.
Ontwikkelingen
Ondanks het feit dat de boodschap van VDJS in die tien jaar hetzelfde is gebleven, zijn er vandaag de dag wel andersoortige aandachtspunten. Van der Maat: “De marifooncommunicatie tussen recreatievaart en beroepsvaart kan nog wel verbeterd worden. In de binnenvaart is men er zich niet altijd bewust van dat ook steeds meer recreatievaart een marifoon aan boord heeft en (verplicht) uitluistert. Daarnaast zijn de schepen groter geworden en vanuit de recreatievaart krijgen we te maken met nieuwe soorten watersport”. Voorlichting over veilig varen op het water blijft daarom ook nu nog heel belangrijk. “Je ziet ook dat er soms routinegedrag ontstaat bij beroepsschippers en recreatievaarders. ‘Ik vaar hier altijd al’, wordt er dan gezegd. Toch blijft het ook dan belangrijk rekening met elkaar te houden, je deelt tenslotte hetzelfde vaarwater”.
Het project ‘Varen doe je Samen!’
Veilig kunnen varen is en blijft voor de recreatie- en beroepsvaart van groot belang. Om de veiligheid op de Nederlandse grote vaarwegen te vergroten is 'Varen doe je Samen!' gelanceerd. Het gaat om een landelijk samenwerkingsproject van de provincies, Rijkswaterstaat, Unie van Waterschappen, Port of Amsterdam, Port of Rotterdam, Koninklijke BLN-Schuttevaer, KNRM, Reddingsbrigade, ANWB, HISWA Vereniging, Platform Waterrecreatie, Sportvisserij Nederland, Waterrecreatie Nederland en het Watersportverbond. Naast voorlichting over de veiligheid, voorzorgsmaatregelen, nieuwe wet- en regelgeving, zijn mogelijke gevaarlijke situaties beschreven in knooppunten. Deze veilige adviesroutes zijn gebundeld in de zgn. knooppuntenboekjes en zijn digitaal beschikbaar. Kijk voor meer informatie op www.varendoejesamen.nl.
HISWA te water
Tijdens de HISWA te water-beurs, die plaatsvindt van 29 augustus tot en met 3 september bij de Amsterdam Marina aan de NDSM-werf, wordt op een feestelijke manier aandacht besteed aan het jubileum, onder andere met een grotere stand. Watersporters zijn welkom voor praktische tips. Meer informatie over ‘Varen doe je Samen!’ kun je vinden op www.varendoejesamen.nl of download de ‘Varen doe je Samen!’ App via Android of ITunes.
De motorreddingboot Insulinde van het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers bereikt op 8 juli de mooie leeftijd van 90 jaar. Het moment voor het museum om het verhaal van dit prachtige varend monument te vertellen in een tentoonstelling, genaamd ‘Wonderboot’. De reddingboot werd een varende legende vanwege de spectaculaire reddingen onder leiding van schipper Mees Toxopeus.
Wonderboot is een tentoonstelling over de ontwikkeling, bouw, in dienststelling en reddingacties van deze unieke reddingboot. De Insulinde is namelijk de eerste ‘zelfrichtende’ stalen motorreddingboot ter wereld. Als de boot kapseist in zware zeeën, dan komt zij vanzelf weer overeind. Maar wie kwam op het idee van een zelfrichtende boot en waarom? Hoe verliep dan de bouw van zo’n nieuwe boot?
Allemaal vragen die beantwoord worden tijdens de tentoonstelling. Haar hele geschiedenis komt aan bod, de spectaculaire reddingacties maar ook de minder mooie kanten van deze unieke reddingboot. Want niet iedereen was van mening dat deze reddingboot een ‘wonderboot’ was. Oordeel zelf en bezoek de tentoonstelling van 8 juli tot en met 1 oktober 2017.
Met een online filmpje van hondenkenner Martin Gaus vraagt de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) aandacht voor haar reddingwerk op zee door vrijwilligers. In het filmpje is te zien hoe Martin Gaus aan de slag gaat om zeehonden te trainen voor het redden en zoeken van drenkelingen op zee. De conclusie van Martin Gaus na de zeehondentraining: “Mensen redden blijft mensenwerk.”
De KNRM redt en helpt mensen en dieren op zee en het ruime binnenwater in Nederland. Jaarlijks redt de KNRM ruim 3.800 mensen uit benarde situaties op en rond het water. Ook bij windkracht 10. Dag en nacht staan 1.400 vrijwilligers klaar om uit te varen na een noodmelding. Mannen en vrouwen die zich belangeloos inzetten om andere mensen te helpen en daarbij soms letterlijk hun leven wagen.
Redders aan de wal Het reddingwerk, het materieel en de opleiding van de vrijwilligers worden bekostigd uit donaties. De 100.000 donateurs van de KNRM hebben de naam ‘Redder aan de wal’. De Redders aan de wal zorgen voor een vaste inkomstenbron. Zonder de steun van deze donateurs, schenkers en erflaters kunnen de redders hun werk niet doen. Sinds 1824 functioneert de KNRM zonder exploitatiesubsidie van de overheid.
Diervriendelijk Het mag duidelijk zijn dat de zeehondentraining met een flinke korrel zeezout genomen moet worden. De zeehonden die in het bad ‘getraind’ worden door Martin Gaus, zijn geboren in Deltapark Neetje Jans en blijven daar. De zeehond die vanaf de reddingboot te water wordt gelaten, werd vrijgelaten in haar natuurlijke leefomgeving, omdat zij uit het opvangcentrum A Seal in Stellendam ontslagen was na een succesvolle revalidatie.
Mensenwerk Redden is mensenwerk. Het vraagt om moed, inzet en een grote mate van passie, om dag en nacht klaar te staan voor reddingwerk op zee. Mensenredders verdienen steun uit de samenleving. Daarom sluit de film af met een oproep om donateur te worden van de KNRM.
De KNRM bedankt Martin Gaus, reclamebureau Havas Lemz, Deltapark Neeltje Jans, Zeehondenopvangcentrum A Seal en KNRM-reddingstation Stellendam voor de samenwerking en de totstandkoming van deze online campagne.
Mis de boot niet! Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.