Zaterdagmiddag kwam er bij de Nederlandse Kustwacht in Den Helder een verontrustende melding binnen over een zeiler welke gewond was geraakt op het IJsselmeer.
Op advies van de Radio Medische Dienst moest de zeiler met de Search and Rescue (SAR) Helikopter geëvacueerd worden. De positie van het zeiljacht was erg onduidelijk dus werd naast ons reddingstation ook de reddingboten van KNRM Medemblik en KNRM Hindeloopen gealarmeerd om op zoek te gaan naar de zeilboot en eerste hulp te verlenen.
Reddingboot Johanna Maria van KNRM Andijk was als eerste ter plaatse. Zij treffen het zeiljacht ten Noorden van Vogeleiland de Kreupel, midden op het IJsselmeer, aan. Kort daarna arriveert ook reddingboot Bernardine van KNRM Medemblik. Er worden opstappers overgezet die eerste hulpverlenen. Tevens werd een sleepverbinding gemaakt om een stabiele koers te varen. Dit maakt evacuatie door de helikopter makkelijker. Niet veel later arriveren ook de reddingboten van KNRM Enkhuizen.
Bij aankomst van de SAR helikopter van de NHV Group wordt er medisch personeel vanuit de helikopter op het zeiljacht afgezet. Met vereende krachten werd de onfortuinlijke zeiler voorbereid voor transport met de helikopter. Als de zeiler niet lang daarna in de helikopter ligt zet deze koers richting het ziekenhuis in Amsterdam.
Meer informatie over deze actie vind u op de pagina van onze collega's van KNRM Medemblik.
Datum : 21 oktober 2017 Alarm : 15:26 uur Weer : Mooi Zicht : Goed Wind : Zuid-zuidwest 5 Actie : 87
Vandaag rond het middag uur werden onze vrijwilligers gealarmeerd door de Nederlandse Kustwacht voor een motorboot met voortstuwings probleem op het Markermeer, 4 mijl zuid van Enkhuizen.
Tijdens het uitvaren werd er telefonische contact gezocht met de schipper voor de juiste plaats bepaling, dan blijkt ook dat het om een voormalige reddingboot van de KNZHRM gaat welke ook deel uitmaakt van de oude reddingsglorie.
Ter plaatse aangekomen werd er direct een opstapper overgezet en een sleepverbinding gemaakt. De twee opvarenden waren erg verheugt met de komst van de reddingboten. Er stond toch al een aardig zeetje op het Markermeer. Er bleken problemen te zijn met de schroefas dus werd er koers gezet richting de jachtservice van de Gier Maritiem aan de zuidkant van Enkhuizen.
Nadat onze reddingboot de voormalige reddingboot netjes te hebben afgemeerd werden wij uiteraard hartelijk bedankt, de beide opvarenden waren uiteraard al jaren donateur.
Datum : 4 oktober 2017 Alarm : 11.23 uur Weer : Bewolkt Zicht : Goed Wind : Zuidwest 6 Actie : 80
Oktober is maand van de geschiedenis. In een aantal artikelen nemen wij u deze maand mee op reis door ons verleden. Vandaag deel 1 :
Het ontstaan van reddingstation Enkhuizen en de redding van de VD 17.
Op 7 april 1943 verging vlak voor Enkhuizen tijdens storm weer op het IJsselmeer de s.s. Stanfries 9. Bij deze ramp kwam haar gehele bemanning om het leven. Een Rijksbetonningsvaartuig en een Enkhuizer visser hadden nog tevergeefs gepoogd hulp te bieden. Naar aanleiding van deze en eerdere rampen diende het gemeente bestuur van Enkhuizen met toestemming van de Duitse bezetters een verzoek in bij de Noord en Zuid Hollandse Redding Maatschappij (NZHRM) tot de oprichting van een reddingstation op haar grondgebied.
Hier kon door het bestuur van de redding maatschappij snel gehoor aan worden gegeven, immers lagen er in het relatief rustige Enkhuizen enkele motorstrandreddingboten opgeslagen van wege de grote oorlogsdreiging aan de Noordzeekust. Wel was er enige twijfel binnen het bestuur of er wel genoeg te “redden” viel rond Enkhuizen of dat het meer ging om bergingsklussen van vaste gelopen schepen.
Op 20 mei 1944 werd Enkhuizen als derde reddingstation van de NZHRM aan het IJsselmeer in dienst gesteld en kreeg men de beschikking over motorstrandreddingboot President Steyn. Bouke Jeltes werd de eerste schipper. Op last van de Duitse bezetter werd de naam omgedoopt tot reddingboot Enkhuizen.
Op 19 januari 1945 verrichtten de Enkhuizer redders prachtig werk. Tijdens vliegend storm weer, NW 9, sneeuwbuien, ijsschotsen en een ruwe zee dreef de botter VD 17 met krabbend anker naar de oostdam van het Krabbersgat. Een anker was reeds verloren gegaan en een tweede hield nauwelijks stand, de zeilen waren gescheurd en de dirk gebroken. De situatie aan boord werd voor de vijf Volendammers met de minuut kritieker. Een te Enkhuizen liggende sleepboot voer uit om hulp te verlenen maar moest dit al snel staken vanwege de ruwe zee.
Te 9:30 vertrok reddingboot C.A.A Dudok de Wit, welke reddingboot President Steyn inmiddels had vervangen, uit de haven, Zij voer boven de VD 17 langs en nam een tros over, doch het lukte niet deze te behouden. Een tweede poging slaagde wel en langzaam trok de reddingboot de VD 17 weg van lagerwal waarop de Vollendammers hun laatste anker lieten slippen. De storm wakkerde echter aan tot orkaankracht en blies de beide scheppen terug naar lagerwal. Met een roeiriem werd de kop van de reddingboot door de wind gehaald en aan een boei lieten de redders een tweede sleeptros naar de VD 17 drijven. Toen de zware bui was overgetrokken lukte het de reddingboot slaags te komen en te 11:00 uur lag de VD 17 veilig in de Enkhuizer haven.
De schipper van de VD 17 schreef het bestuur van de NZHRM op 2 februari 1945 een brief : Met grote voldoening kan ik u mededelen, dat ons vaartuig, de VD 17 en haar bemanning op vrijdagmorgen 19 januari 1945 bij vliegend storm weer uit het Noordwesten door de Enkhuizer reddingboot behouden werd binnen gebracht. Ten gevolge van grote ijsvelden, welke wij moesten doorvaren, was ons vaartuig lek geslagen en dreven wij af naar lagerwal. Waardoor wij, indien de mannen van de reddingboot het zeer moeilijke en met levensgevaar gepaard gaande reddingwerk niet hadden kunnen volbrengen, zo goed als zeker verloren waren geweest. Met het oog op de voedselvoorziening en mede namens boven genoemde feit waaruit al te duidelijk blijkt dat deze mannen niet overbodig zijn, zou het diep te betreuren zijn wanneer deze mensen door de tegenwoordige omstandigheden hun opofferden werk zouden moede staken. Extra voedselbonnen zouden hen dan ook zeker ten goede moeten komen….
Bron, De reddingboot nr 83, 1957
De rest van de maand kunt u onze reis door ons verleden volgen op onze Facebook Pagina : klik hier
Meer info over onze historie vind u ook op onze website : klik hier
Tijdens onze jaarlijkse familiedag moesten de reddingboten uitvaren voor een medische assistentie aan boord van een charterschip.
Vandaag stond in het teken van onze familiedag. Een dag waarop onze vrijwilligers met hun partner en kinderen genieten in een ontspannen sfeer van een barbecue, lekker kunnen bijpraten en genieten van de zonsondergang na een druk seizoen vol met inzetten.
Uiteraard werd er met de kinderen nog even een rondje gevaren als tegenprestatie voor alle uren dat zij dit jaar hun vader of moeder hebben moeten afstaan aan de KNRM.
Ook tijdens dit soort aangelegenheden blijven de reddingboten gewoon inzetbaar en dit bleek al snel nodig ook. Aan boord van een charterschip op het IJsselmeer had een ongeval plaats gevonden waarbij twee personen gewond waren geraakt. Enkele opstappers werden op het schip overgezet en hebben de slachtoffers gestabiliseerd.
Bij aankomst in de haven van Enkhuizen werden de patiënten overgedragen aan de ambulancedienst en kon vervolgens ook deze groep vrijwilligers zich te goed doen aan al het lekkers in het boothuis.
Datum : 23 september 2017 Alarm : 15:55uur Weer : Mooi Zicht : Uitstekend Wind : Noordoost 2 Actie : 77- 2017
Maandagavond, vlak voor dat er een pittig onweersfront over Enkhuizen en het IJsselmeer trok gingen de alarmontvangers van onze vrijwilligers af voor een zeiljacht in problemen.
Er bleek een zeiljacht van zijn ankers te zijn geslagen in de havenkom van de Compagnieshaven en deze dreef richting de veerponten van het Zuiderzeemuseum. Omdat in eerste instantie de locatie Kooizand werd door gegeven was reddingboot Corrie Dijkstra het IJsselmeer opgevaren en trof ter hoogte van vuurtoren de Ven per toeval een zeiljacht met motorstoring aan.
Dit zeiljacht werd door de Corrie Dijkstra op sleep richting Enkhuizen genomen en ontfermde reddingboot Watersport zich over het los geslagen zeiljacht.
Ondertussen kwam het onweersfront in al zijn hevigheid steeds dichterbij, omdat het met dat soort weer gevaarlijk is om op een open reddingboot te zitten heeft de bemanning van de Corrie Dijkstra het zeiljacht voor anker gelegd, de opvarende en zijn hond van boord gehaald en zijn zij retour station gegaan om te schuilen voor het onweer.
De Duitse opvarende was onder tussen aardig koud geworden dus werd deze in het boothuis onder de douch gezet en voorzien van droge kleren.
Reddingboot Watersport wist inmiddels het andere zeiljacht vlak voor dat het op de keien liep op sleep te nemen en zonder schade af te meren in de jachthaven. Vervolgens werd er door het onweer heen koers gezet naar het voor anker gelegde zeiljacht. Hier was door de harde wind het bij bootje van losgeslagen dus werd er eerst een zoekslag gemaakt naar dit vaartuig. Het werd vrij snel gevonden en als eerst terug gebracht naar de haven.
In middels was het ergste onweer uit ons gebied verdwenen zodat zonder verder gevaar voor onze opstappers het zeiljacht kon worden opgepikt en afgemeerd in de jachthaven.
Datum : 11 september 2017 Alarm : 18:57 uur Weer : Onweer Zicht : Reddelijk Wind : Zuidwest 6 Actie : 75 en 76 - 2017
Mis de boot niet! Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.