Skip to main content

Medische evacuatie voor de kust van Bergen aan Zee

  • Fotogallery:

Reddingboten van : Egmond, Callantsoog & Den Helder brengen gewonde zeelieden veilig aan wal.

Omstreeks 7.00 uur krijgen de reddingstations van : Egmond, Callantsoog en Den Helder alarm voor een medische evacuatie. Door nog onbekende oorzaak zijn twee bemanningsleden aanboord van de  Glomar Venture gewond geraakt.

De reddingboot Irene & Henk van station Egmond is een kleine tien minuten na het alarm onderweg, eenmaal langszij het onfortuinlijke schip worden drie opstappers aanboord gezet. Ook de Koen Oberman (Callantsoog) zet drie opstappers aanboord.

Snel worden medische toestand van de beide bemanningsleden beoordeeld en worden de beide gewonden klaar gemaakt voor evacuatie. Als de reddingboot Joke Dijkstra (Den Helder) ter plaatse is worden de beide gewonden van boord gehaald. De Joke Dijkstra zet hierop koers richting Den Helder waar een Ambulance klaar staat.

De Irene & Henk en de Koen Oberman begeleiden samen met het Kustwacht vaartuig Guardian de Glomar Venture naar de haven van Den Helder waar ze om 11.00 uur wordt afgemeerd.

Na het opnemen van de gegevens keren de reddingboten van Egmond & Callantsoog retour station.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 310

Doop reddingboot Irene & Henk

  • Fotogallery:

Zaterdag 8 maart is de nieuwe reddingboot van KNRM station Egmond gedoopt, haar naam is : Irene & Henk.

De doopceremonie vond plaats op het voorterrein van het boothuis in Egmond en werd gade geslagen door zo’ n 200 genodigden en vele belangstellenden uit het dorp.

De naam onthulling en de doop werd gedaan door Fleur Raateland *.

De Irene & Henk is bekostigd uit een anonieme schenking, is de tweede reddingboot uit de van Wijk klasse en gebouwd door Habbeké Shipyard uit Hoorn.

Van Wijk klasse.
De van Wijk klasse is een doorontwikkeling van de Valentijn 2000 en is technisch getekend door Gaastmeer Design. In vergelijking met haar voorganger, de Adriaan Hendrik is de Irene & Henk een meter langer, de rompvorm is grotendeels hetzelfde gebleven. Verder is onder meer een vernieuwde drenkelingenklep aangebracht en zijn de motoren meer naar voren geschoven voor een betere balans.

De Irene & Henk weegt 9,5 ton, is 11,40 meter lang en 4,10 meter breed, heeft een bemanning van vier personen en een gereddencapaciteit van 50 personen. De aandrijving bestaat uit twee Volvo Penta D6-440 pk motoren, elk gekoppeld aan een Hamilton-waterjet, waarmee een snelheid van 35 knopen kan worden bereikt. De motoren van de nieuwe reddingboot zijn geschikt voor het varen met HVO100-brandstof. Dit levert 90% reductie van CO2-uitstoot op. Een belangrijk winstpunt in de doelstellingen naar meer duurzaamheid binnen de KNRM.

Zolang de weersomstandigheden het toelaten is de Irene & Henk inzetbaar op Noordzee.

De Irene & Henk zal op korte termijn de Adriaan Hendrik vervangen, die na ruim 32 jaar met een welverdiend pensioen gaat.

*     Fleur heeft samen met Stef Bos het jubileumlied ‘Wat Als De Storm Komt’ gemaakt. Het nummer, geproduceerd door Jochem Fluitsma en Eric van Tijn, vertelt het verhaal van de helden van de KNRM en hoe zij het verschil maken in het leven van de mensen die ze redden.

 

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 359

Actie op tweede Kerstdag

  • Fotogallery:

Kerst, het is vroeg donker en de straten zijn verlicht door de vele tientallen lichtjes.
Thuis, gezellig samen met familie en vrienden, tot dat ……….


In Egmond worden de vrijwillige redders opgetrommeld voor de stranding van “de Twee Gebroeders” voor de kust van Egmond aan Zee. Het is stormweer en de Egmonders trotseren de wilde branding en weten langszij “de Twee Gebroeders” te komen. In een aantal pogingen worden alle zes opvarenden van boord gehaald, waarna de reddingboot veilig terug keert naar het strand.

De Egmondse redders openen de lijst met reddingen onder de vlag van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij.

In 200 jaar is er niets veranderd : je gaat ergens heen waar een ander heel graag weg wil, de dankbaarheid van de mensen die je red is de beloning !

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 374

Kantelproef nieuwe van Wijkklasse voor Egmond aan Zee

  • Fotogallery:

Afgelopen vrijdag 23 augustus werd de zelfrichtende capaciteit van de nieuwe reddingboot voor Egmond aan Zee getest. De test vond plaats bij de scheepswerf Habbeké Shipyard die onze reddingboot bouwt in Hoorn.

De KNRM-reddingboten worden ontworpen en gebouwd om alle denkbare weersomstandigheden te kunnen doorstaan. De van Wijkklasse heeft ook het zelfrichtend vermogen om na kapseizen weer in de normale positie terug te komen. Daarvoor is de reddingboot voorzien van een 'opblaasbare kantelzak' op het stuurhuis van boot. Als het schip over de kop gaat, kan de bemanning het mechanisme activeren door aan een koord te trekken waardoor de airbag zich opblaast. De luchtzak, die dan onder water zit, wil naar boven en keert zodoende de reddingboot weer om. Deze stabiliteitstest wordt bij elke nieuwe reddingboot uitgevoerd. 

Deze kantelproef is goed verlopen en ging volgens plan. Aankomend opstapper Sanne Röpke heeft na het omslaan de kantelzak geactiveerd.

De komende periode zal elektronische apparatuur worden geplaatst en systemen verder opgestart. Uiteraard wordt daarna de reddingboot uitvoerig getest alvorens deze wordt opgeleverd. 

Leuk feitje: Habbeke Shipyard heeft in 1992 ook onze huidige reddingboot “Adriaan Hendrik” gebouwd.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 707

Kitesurfer gered door passerend zeiljacht

  • Fotogallery:

In problemen geraakte kitesurfer door passerend zeiljacht aan boord genomen.

Voor de tweede maal deze zondag krijgt KNRM-station Egmond alarm, ditmaal voor een kitesurfer in problemen voor de kust van Egmond. Er wordt uitgerukt met de reddingboot en het kusthulpverleningsvoertuig (KHV).

Als de reddingboot is gelanceerd en het KHV langs het strand naar de laatst bekende positie rijdt, komt de melding van Reddingsbrigade Egmond dat de onfortuinlijke kitesurfer aan boord is genomen door een passerend zeiljacht. De kitesurfer kwam in problemen door een defect aan zijn tuigage.

De reddingsbrigade heeft een vaartuig langs het zeiljacht gestuurd en neemt de kitesurfer mee naar het strand. De reddingboot en het KHV keren hierop retour station.

reddingrapport, betraceable

  • Raadplegingen: 562

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.