Skip to main content

Opstapper Fred Bakker neemt afscheid van de KNRM.

  • Fotogallery:
  • 31-12-2020

,,Aan dek, mit kop in wiend, dát was mooi!”
Opstapper Fred Bakker neemt afscheid van de KNRM.

Het valt hem zwaar. Na bijna 26 jaar gaat de pager van Fred Bakker (60) vandaag definitief uit. Fred gaat als vrijwillig bemanningslid van de KNRM-reddingboot ‘Jan en Titia Visser’ met pensioen. Hij had nog wel even door willen gaan maar zoals hij zelf zegt; ,,Je moet ergens een keer stoppen he?”

Zijn laatste jaar bij de KNRM was allesbehalve wat hij ervan verwacht had. De Corona-pandemie zorgde ervoor dat de oefeningen en activiteiten op het reddingstation op een laag pitje kwamen te staan en tijdens de lockdown zelfs helemaal niet meer mogelijk waren om de kans op mogelijke besmettingen binnen het team te verkleinen en zo ons reddingstation inzetbaar te houden. Voor reddingsacties en hulpverleningen bleven we wel -zoals altijd- 24/7 operationeel en was Fred ook nog gewoon stand-by.

Fred kijkt met een goed gevoel terug op de afgelopen 26 jaar, waarin hij ook nog enkele jaren plaatsvervangend schipper is geweest. Hij heeft aan maar liefst 227 reddingsacties deelgenomen waarbij 436 personen en 14 dieren zijn gered.
In 2017 werd Fred door Zijne Majesteit de Koning benoemd tot ‘Lid in de Orde van Oranje-Nassau’.

Wanneer we Fred vragen naar leuke, grappige herinneringen of reddingsacties die hem zijn bijgebleven moet hij even goed nadenken… Dan is 26 jaar een lange periode waarin veel is gebeurd!
Hij herinnert zich o.a. een reddingsactie waarbij een zeiljacht zonk en het puntje van de mast alleen nog boven water zichtbaar was en waar de tweekoppige bemanning aan vastgeklampt zat. Ze hadden een mobiele telefoon droog weten te houden waarmee ze alarm hadden geslagen. Deze mannen hebben we kunnen redden. Anders liep het af na een ongeluk met een kotter wat werd overvaren en waarvan de stuurman vermist werd. Zijn lichaam werd later bij het bergen van de kotter teruggevonden in het stuurhuis. Dat maakte indruk.

Maar Fred beschrijft ook een aantal grappige situaties op het water. Watersporters die met een wegenkaart of een placemat van het Eemshotel (toentertijd met een tekening van de Noord-Groninger kust en het Eems-/Dollardgebied erop) op pad waren gegaan en de weg kwijtgeraakt waren op het Wad. Of een plezierjacht wat ze te hulp geschoten waar honden aan boord waren die alles bevuild hadden met hun uitwerpselen en waar het hipte van de vlooien! ,,Zulke acties vergeet je ook niet weer!”, verteld Fred. En zo zijn er nog veel meer herinneringen aan reddingsacties en hulpverleningen die naar boven komen.

Er is in de afgelopen 26 jaar ook veel veranderd bij de KNRM en op het reddingstation. Mooie herinneringen heeft Fred aan de beginjaren in het ‘oude bemanningsverblijf’, wat niet meer was dan een oude, houten keet. ,,Waar het binnen erg krap maar knus was en we alleen maar in een rijtje langs de wand konden zitten. En waar toentertijd ook nog “gewoon” binnen gerookt mocht worden. Dat had wel wat!”, zegt Fred lachend. Het huidige, moderne reddingstation wat ons in het jaar 2001 geschonken werd lijkt daarbij een kasteel! Een mooi en praktisch gebouw. Natuurlijk maakten in de afgelopen jaren ‘collega’s van toen’ plaats voor nieuwe, jonge(re) collega’s maar ook werd er aan boord steeds meer gebruik gemaakt van computers en moderne apparatuur. Iets wat Fred lastig vond om zich nog eigen te maken. Gelukkig kon hij nog altijd van grote waarde zijn aan dek. Dat was ook Fred’s favoriete plek aan boord. ,,Mit kop in wiend [in de wind], dát was mooi!”, aldus Fred.

We zijn Fred ontzettend dankbaar voor al die jaren dat hij zich voor ons reddingstation heeft ingezet! Vanwege de Corona-maatregelen is het nu niet mogelijk om hem op feestelijke manier uit te zwaaien maar dat feestje gaat er zeker nog komen!

Fred, namens het hele team; BEDANKT!!

 

 

 

 

 

 

 

 

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 4694

Urker kotter gezonken na kapseizen. Bemanning gered.

  • Fotogallery:
  • 09-12-2020

Vanochtend even na tienen werden we, samen met onze collega's van KNRM Schiermonnikoog gealarmeerd voor de Urker kotter UK 171 'Spes Salutis'. De kotter was kort daarvoor omgeslagen en gezonken.

De bemanning werd door collega vissers van de Zeeuwse kotter Tholen 10 'Dirkje' -die op dat moment in de buurt voer-, gered en aan boord genomen.

Onze collega's van KNRM Schiermonnikoog hebben de opvarenden uiteindelijk met de reddingboot 'Koning Willem 1' naar Lauwersoog gebracht waar ze op het reddingstation werden opgevangen en later herenigd konden worden met hun dankbare familieleden.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 5037

Zeiljacht aan de grond op het Ra-wad

  • Fotogallery:
  • 29-07-2020

(Een actie in twee “bedrijven”)

Gisterochtend, bij afgaand water liep op het Uithuizerwad, nabij ton ‘Ra-20’ een zeiljacht met 4 personen aan boord, aan de grond. De zeilers hadden vrijwel meteen om hulp gevraagd bij het Kustwachtcentrum waarna wij gealarmeerd werden.
Bij aankomst bleek het voor ons al niet meer mogelijk om het jacht nog van dichtbij te benaderen omdat deze al te ver droog lag. Toen we zeker wisten dat het schip stabiel lag, zijn we nadat we afspraken hadden gemaakt om bij het volgende hoog water terug te komen, weer teruggevaren naar het reddingstation.

Later had onze schipper telefonisch contact met de eigenaar van het jacht en zij zond kort daarna een aantal foto's van een afgebroken roerblad en van de situatie ter plaatse. We spraken af dat wij op tijd richting het Uithuizerwad zouden varen zodat we bij opkomend water het jachtje konden begeleiden zodra deze loskwam. We vertrokken om een uur of half vier en onderweg richting het jacht zagen we dat de mast alweer mooi rechtop stond en nog dichterbij zagen we dat het jacht al achter het anker lag op dieper water. Een sleepverbinding was snel gemaakt en nadat het anker was opgehaald vertrokken we naar dieper water. Op dieper water hebben we het jacht langszij gehaald om een ‘stopzak’ over te geven. Nadat alles gereed was gemaakt hebben we het jacht naar de Eemshaven gesleept en afgemeerd aan de dienstensteiger

reddingrapport

  • Raadplegingen: 5703

Ravage na gebroken mast

  • Fotogallery:
  • 27-07-2020

Maandagmiddag gingen opnieuw de pagers (Prio1). Een 9 meter lang zeiljacht was in de problemen geraakt op de Eems. De complete mast was afgebroken en alles lag overboord. De opvarenden hadden het jacht voor anker gelegd langs de vaargeul. Aan boord van de ‘Jan en Titia Visser’ kregen we alle benodigde informatie van het Kustwachtcentrum waarna we ons naar de opgegeven positie spoedden.

Eenmaal ter plaatse werd een van onze opstappers overgezet om te helpen de mast en alle tuigage aan boord van het jacht te krijgen. Een zware klus waarbij extra hulp van nog een opstapper nodig bleek. Toen alles aan boord getrokken was maakten we het jacht klaar om het te kunnen slepen.

We sleepten het jacht naar Emden waar we het na overleg met ‘Emden Port’ tot voor de ‘Nesserlander Schleuse’ hebben gebracht. Nadat de sluis was klaar gemaakt maakten we het jacht los en kon het op eigen kracht de sluis invaren. Aan de andere zijde van de sluis werd het jacht meteen uit het water gehaald.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 3879

Wereldreis onderbroken door touw in de schroef

  • Fotogallery:
  • 23-07-2020

De dag begon vandaag wel heel erg vroeg voor ons! Om 04.11 uur werden we door onze pagers gewekt. Een Zweeds echtpaar was met hun zeiljacht bezig aan een reis om de wereld toen ze op de Noordzee, zo’n 7 mijl boven het Duitse Waddeneiland Borkum (nabij het Windpark) een touw in de schroef kreeg en hulp nodig had.

We voeren naar de opgegeven positie en maakten een sleepverbinding. Met het jacht achter de ‘Jan en Titia Visser’ aan voeren we terug naar de Eemshaven. Een lange reis van bijna 4.5 uur. Rond 09.30 uur meerden we het prachtige jacht af aan de dienstensteiger.

Het lukte een van onze opstappers niet veel later om een kluwen oude scheepslijnen en touwtjes los te krijgen van de schroef. Toen kort daarna de motor gestart werd, en deze weer liep zoals het zou moeten, was de opluchting bij het echtpaar groot.

De Zweedse zeilers toonden hun dankbaarheid voor alle hulp en waardering voor ons vrijwilligerswerk met een flinke donatie.
De KNRM redt en helpt kosteloos maar een donatie wordt uiteraard enorm gewaardeerd! Zo kunnen wij als vrijwilligersorganisatie ons werk blijven doen! 24 uur per dag, 7 dagen in de week en 365 dagen per jaar!

We namen afscheid van het echtpaar wat hun ‘reis om de wereld’ weer kon vervolgen! Een reis waarbij de Nederlandse ‘Eemshaven’ nu ook kan worden toegevoegd aan het lijstje met aangedane havens.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 5696

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.