Woensdagavond kreeg de bemanning van reddingboot Zeemanshoop tijdens een navigatieoefening een melding van de Kustwacht dat er een EPIRB noodsignaal op een positie nabij Vlissingen was afgegaan. Na de vraag of wij dit signaal konden peilen, was via onze radiorichtingzoeker niets waarneembaar. In overleg met de Kustwacht zijn we doorgevaren naar de opgegeven positie (Sloehaven Vlissingen), maar ook ter plaatse troffen we niets aan. Reddingboot Zeemanshoop is daarna terug naar station Breskens gevaren.
Zondagmiddag is reddingboot Zeemanshoop uitgevaren voor een surfer in problemen. De surfer was al veilig op de wal toen de reddingboot arriveerde. Hij was nog een deel zijn van materiaal kwijt na enkele zoekslagen zijn deze helaas niet gevonden.
Zondagmiddag is een surfer in de buurt van Borssele aan het surfen. Door onbekende redenen komt hij in de problemen. Iemand die hem op de wal in de gaten houd meld dit aan de Nederlandse kustwacht die de Breskense reddingboot bemanning alarmeert.
Kort na alarm vaart de reddingboot uit. Als de reddingboot bijna ter plaatse is komt het bericht dat de persoon op de wal staat maar dat er vermoedelijk nog een deel van zijn materiaal achtergebleven is. Samen met het inmiddels gearriveerde politie vaartuig P-41 worden enkele zoekslagen gemaakt maar niets aangetroffen. Alle eenheden worden bedankt en kunnen retour station.
Tijdstip alarm: 14:47 uur Wind: Zuid 4 bft. Zicht: Goed
Raadplegingen: 1705
Geschreven door WEBJONGENS op . Geplaatst in Breskens.
Dinsdagmiddag is reddingboot Zeemanshoop gealarmeerd voor een medische evacuatie vanaf een loodsboot. De persoon is in onbekende toestand in Vlissingen overgedragen aan de gereedstaande ambulance.
Aan het einde van de middag wordt rond 16.30 buurstation Westkapelle opgepiept voor een medische noodsituatie aan boord van loodsboot Pollux welke onderweg is naar de haven van Vlissingen. Tevens wordt ook een helikopter met verpleegkundige gealarmeerd van de Kustwacht.
Kort daarop gaan ook de piepers van de Breskense bemanning om ook ter plaatse te gaan voor bijstand. Reddingboot Uly van station Westkapelle was kort voor de Zeemanshoop ter plaatse en had personeel van een ambulance aan boord welke zijn overgestapt om zich over de persoon te ontfermen.
Enkele minuten later arriveerde ook de reddinghelikopter van de Kustwacht en heeft ook nog een verpleegkundige aan boord van de loodsboot gezet. Besloten wordt om door te varen naar de buitenhaven van Vlissingen.
Daar wordt de persoon overgedragen aan een gereedstaande ambulance en na kort overleg met de Kustwacht en reddingboot Uly gaat de Zeemanshoop weer retour naar het station in Breskens.
Tijdstip alarm: 16:51 uur Wind: Noordoost 4 Bft. Zicht: Goed
De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) kijkt terug op een jaar met grote verschillen vergeleken met de jaren ervoor. Het effect van corona was zichtbaar in alles wat zich op en om het water afspeelde. Opmerkelijk genoeg steeg het aantal hulpverleningen, maar daalde het aantal personen dat daarbij betrokken was. Het grootste effect was te zien in de zomermaanden, toen Nederlanders niet naar het buitenland konden reizen en massaal naar het water trokken om te recreëren.
Vrijwilligers bleven inzetbaar Gelukkig bleven de 1.400 vrijwilligers gezond en inzetbaar. Alle 45 reddingstations bleven nagenoeg vrij van besmettingen en konden 24 uur per dag inzetbaar blijven. Daarvoor waren wel strikte maatregelen nodig, zoals het tijdelijk stoppen van oefenavonden en het varen met een minimum aan bemanning. Dit resulteerde in beduidend minder vaaruren voor opleiding en oefening, wat een groot gemis betekende voor de nieuw instromende vrijwilligers.
Watersporters zochten beschut water Door de coronamaatregelen van maart tot juni kwam de watersport veel later op gang dan normaal. De sluiting van jachthavens was te zien in de daling van het aantal hulpverleningen, vooral op de Waddenzee. Door het zomerse voorjaar en de warme zomer trokken mensen vooral naar de stranden. Dat leidde tot veel meer hulpverleningen voor zwemmers en surfers.
Opvallend is de stijging in de hulpverleningen aan watersporters op relatief beschut water, zoals de Randmeren, IJsselmeer en de Deltawateren. Daar waren vooral meer motorsloepen en kleine zeilboten te vinden dan voorheen.
Onvergetelijke drama’s en reddingen Ieder jaar zijn er reddingen en hulpverleningen die de redders nooit meer vergeten. 2020 kende een paar drama’s die heel Nederland schokten. De vijf verdronken surfers bij Scheveningen en het meisje op Ameland dat door sterke zeestromingen werd meegesleurd en verdronk. Daar tegenover staan ook reddingen, waaronder die ene surfer bij Scheveningen die wél werd gered, en de man die zijn hond nasprong vanaf de pier bij IJmuiden. Bij veel van die momenten speelden omstanders en medewatersporters soms een essentiële rol. Waarvoor veel hulde.
Minder opvarenden dan voorheen Het aantal geredde en geholpen personen is opmerkelijk lager dan voorgaande jaren. Dat wordt ongetwijfeld veroorzaakt door de coronamaatregel om met minder mensen bijeen te zijn. Dus ook met minder mensen op één vaartuig. Ook het volledig stilliggen van de chartervaart, die normaal gesproken grote aantallen passagiers aan boord heeft, zorgt voor minder opvarenden in de statistiek.
Beginnende watersporters kregen KNRM-tips mee De KNRM speelde snel in op de nieuwe watersportgolf met een voorlichtingscampagne gericht op de beginnende pleziervaarders. De tips waren vooral bedoeld om de meest voorkomende oorzaken van noodgevallen tegen te gaan. Motorstoring, navigatiefouten, gebrek aan kennis en ervaring, en man-over-boord kregen veel aandacht. Desondanks waren dit de oorzaken waar redders nog steeds veel voor in actie kwamen.
Medische adviezen voor zieke zeevarenden De artsen van de KNRM-Radio Medische Dienst (RMD), die dag en nacht bereikbaar zijn voor medische vragen van zeevarenden wereldwijd, kenden het drukste jaar ooit. Waar normaal 14 aanvragen per week binnenkwamen lag het gemiddeld nu op 20. De pieken in medische consulten gingen gelijk op met de golven van coronabesmettingen. Veel zeevarenden zitten al maanden vast op hun schip, kunnen niet naar huis en krijgen daardoor ook andere klachten dan COVID-19.
Financiële effecten voor de KNRM Hoewel het aantal reddingen groter is, is het aantal vaaruren bij de KNRM, door het vervallen van oefenuren, veel kleiner. Daardoor zijn de brandstof- en onderhoudskosten lager. Cursussen liggen stil en er zijn minder bijeenkomsten en reiskosten van vrijwilligers.
Het aantal donateurs, waarvan de KNRM volledig afhankelijk is, bleef in 2020 stijgen. Naar verwachting met zo’n 2.000, waardoor het totaal aantal Redders aan de wal, zoals ze genoemd worden, uitkomt op ongeveer 103.000.
Maatregelen voor 2021 Voor het komend jaar verwacht de KNRM nog een soortgelijke situatie als in 2020, met hopelijk meer versoepelingen. Het preventieprogramma, gericht op watersporters, gaat daarom onverminderd voort om ongelukken op het water te voorkomen. Dat moet uiteindelijk leiden tot minder noodzakelijke inzet van de KNRM. Er zal een inhaalslag nodig zijn om opleidingen en oefeningen van bemanningsleden weer op peil te krijgen. Vooral nieuwe vrijwilligers hebben cursussen en extra vaaruren op de reddingboten nodig.
Kortom, opnieuw een uitdaging in 2021. Met de grote veerkracht van de vrijwilligers, de steun van de 100.000 donateurs en de sympathie vanuit heel Nederland, gaat dat beslist lukken, onder het motto van de KNRM: samen helpen redden.
Dinsdagmiddag is reddingboot Zeemanshoop uitgevaren voor een jacht dat op het havenhoofd van de haven van Breskens was gevaren door motorische problemen. De reddingboot heeft het jacht langszij genomen en afgeleverd bij een jachtwerf waar het voor de zekerheid met een kraan uit het water is gehaald.
Dinsdagmiddag zijn 2 zeilers onderweg van Terneuzen naar hun thuishaven Breskens. Alles verloopt soepel, als ze voor de haven de zeilen laten zakken en de motor bijzetten gaat het echter mis. De motor begeeft het en de zeilers komen op het oostelijke havenhoofd terecht. Ze roepen hulp in van het Schelde Coördinatie Centrum (SCC) in Vlissingen die via de Nederlandse Kustwacht de Breskense reddingboot bemanning alarmeert.
Als de reddingboot snel na alarm haar lig plek verlaat zien de redders de mast van het onfortuinlijke jacht al. Ter plaatse aangekomen is een andere zeiler het zeiljacht met problemen al van de stenen aan het trekken. De reddingboot neemt het zeiljacht langszij en omdat het onduidelijk is wat de schade is aan het jacht meegenomen naar de steiger van de reddingboot.
Het jacht wordt met een kraan van een jachtwerf uit het water gehaald om de schade te kunnen beoordelen.
Mis de boot niet! Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.