Skip to main content

Sportvisboot vaart met hoge snelheid op zandplaat

  • Fotogallery:
  • 19-12-2020

Vanmiddag werd de bemanning met Prio 1 opgepiept door Kustwachtcentrum Den Helder na een melding van het Schelde-Coördinatie-Centrum Vlissingen dat er een sportvisboot met hoge snelheid de zandplaat was opgevaren. Kort nadat de Zeemanshoop uitvaart om hulp te verlenen, blijkt dat de sportvisboot, met aan boord 4 personen, al op eigen kracht aan het loskomen is. Nadat de bemanning van de sportvisboot aangeeft in orde te zijn, heeft de Zeemanshoop de boot terug naar de haven van Breskens begeleid.

 

Tijdstip alarm: 12.43 uur
Wind: 4 Bft. 
Zicht: goed

reddingrapport

  • Raadplegingen: 5059

KNRM vervangt reddingboot Breskens in 2024

  • Fotogallery:
  • 15-12-2020

Vervangingsplan voor KNRM-reddingvloot in 15 jaar

 

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) vervangt in 2024 de reddingboot Zeemanshoop, die gebouwd werd in 2000 en momenteel al 20 jaar dienst doet op het reddingstation Breskens. Daarnaast wordt de tweede reddingboot Leng vervangen in 2023.  De vervanging hangt samen met een ambitieus vervangingsplan van de hele KNRM-reddingvloot tussen nu en 2035.

 

De KNRM is met 75 reddingboten langs de kust dag en nacht beschikbaar voor noodgevallen op zee. De reddingboten variëren in lengte van 5 tot 20 meter. Een groot deel van deze boten is zelfs inzetbaar bij windkracht 12. Om die redenen moeten deze schepen voldoen aan de hoogste eisen en in topconditie verkeren. De huidige reddingvloot bevat reddingboten uit 1991 en daarna. De oudste is dus bijna 30 jaar oud. De schepen zijn goed, maar de kosten voor onderhoud worden steeds hoger en het risico op uitval wordt groter. Tijd voor een vervangingsplan van een uitdagende omvang.

 

De KNRM is een reddingorganisatie die volledig bestaat dankzij vrijwilligers. Enerzijds de vrijwillige bemanningen, anderzijds de donateurs die de KNRM steunen met een vrijwillige bijdrage. Het reddingwerk is kosteloos en wordt betaald uit giften van geredden en donateurs. De KNRM doet dit sinds 1824 zonder overheidssubsidie, maar vervult haar rol wel vóór de overheid en vooral voor iedereen die het water op gaat.

 

Directeur Jacob Tas is daar uitgesproken trots op: “Onze huidige reddingvloot is geheel betaald uit grote schenkingen en nalatenschappen van zeer betrokken particulieren en bedrijven. Uit dankbaarheid dragen de reddingboten daarom ook de naam van de schenker. Dat hopen wij ook met de toekomstige reddingboten te kunnen doen. De financiering van een deel van de nieuw te bouwen reddingboten is al toegezegd, soms in een testament, maar ook door een grote schenking van een donateur. Wij noemen ze onze Redders aan de wal. De eerste nieuwe reddingboot wordt nu al gebouwd en komt in 2021 in de vaart”.

 

De nieuw te bouwen reddingboot van het type Nh1816-2 heeft een lengte van 19 meter en kost 3 miljoen euro. Het totale vervangingsplan van 75 reddingboten kost ruim 5,5 miljoen euro per jaar gedurende 15 jaar. De KNRM heeft er vertrouwen in dat dit geld in de komende 15 jaren geworven kan worden, maar daarvoor zijn wel wervingscampagnes en activiteiten nodig. De KNRM investeert hiermee in de toekomst voor een veilig vaargebied in Nederland.

 

Jacob Tas is blij met dit belangrijke besluit: “Aan de zeevarenden en watersporters zijn wij verplicht al onze middelen in te zetten om te helpen en te redden als dat nodig is. Aan onze vrijwillige redders op de reddingboten zijn we verplicht ze het beste materiaal te bieden, zodat zij veilig kunnen uitvaren en veilig kunnen thuiskomen”.

  • Raadplegingen: 4256

Viskotter met motorstoring dreigt te stranden

  • Fotogallery:
  • 10-12-2020

Reddingboot Zeemanshoop vaart tijdens haar navigatieoefening vanuit vaarwater Wielingen richting thuishaven Breskens. Op dat moment wordt ze aangeroepen door de Centrale Vlissingen. De verkeersleider geeft aan dat een viskotter een technische storing heeft. De centrale heeft geen contact meer met de kotter en deze dreigt te stranden op de noordzijde van de Plaat van Breskens. Aan de reddingboot de vraag om ter plaatse te gaan voor assistentie.

Gezien de korte afstand zijn we snel ter plaatse. Als we langszij de kotter liggen, komt de schipper/eigenaar van de kotter net boven uit de machinekamer. Hij weet ons te melden dat het technisch probleem verholpen is en verdere assistentie van de reddingboot niet nodig is. Wanneer de verkeerscentrale op de hoogte is gesteld en de kotter haar weg kan vervolgen gaat de reddingboot retour station.

Tijdstip alarm: 21:20 uur
Wind: Zuid 5 bft.
Zicht: Matig (donker)

reddingrapport

  • Raadplegingen: 3808

Medische evacuatie van chemicaliën tanker

  • Fotogallery:
  • 03-12-2020

Donderdagochtend is reddingboot Zeemanshoop uitgevaren voor een medische evacuatie. Samen met ambulancepersoneel heeft de reddingboot bemanning de persoon van het schip naar de haven van breskens gebracht waarna de persoon vervoerd is naar het ziekenhuis.

Donderdagochtend voelt een bemanningslid op een chemicaliëntanker zich niet lekker en er wordt via de Nederlandse kustwacht contact opgenomen met de radio medische dienst van de KNRM. Na overleg met de dokter wordt er besloten dat de persoon naar een ziekenhuis moet worden overgebracht. Het schip is op dat moment ter hoogte van Terneuzen dus wordt de reddingboot bemanning van reddingstation Breskens gealarmeerd evenals een ambulance.

Als de ambulance in Breskens is gearriveerd wordt het ambulance personeel aan boord van de reddingboot geholpen en koers richting het schip gezet. Ter plaatse wordt het ambulance personeel evenals een opstapper van de reddingboot overgezet om de patiënt te behandelen en gereed te maken om met de reddingboot naar de wal gebracht te worden. Als de patiënt gereed is wordt de reddingboot opnieuw tegen het schip gezet om patiënten en personeel aan te nemen. Als iedereen op de reddingboot is wordt er koers richting de haven van breskens gezet, daar aangekomen wordt de patiënt met de ambulance naar een ziekenhuis vervoerd.

Tijdstip alarm: 02:24 uur

Wind: Zuid-West 4 Bft.

Zicht: Goed (donker)

reddingrapport

  • Raadplegingen: 3152

Sportvisboot in de problemen

  • Fotogallery:
  • 24-11-2020

Zondagmiddag werd reddingstation Breskens opgepiept door het Kustwachtcentrum met een PRIO 1 melding over een sportvisser met motorproblemen nabij Vlissingen. Deze is op sleep genomen en veilig afgemeerd in de Buitenhaven van Vlissingen.


Zondagmiddag werd reddingstation Breskens opgepiept door het Kustwachtcentrum met een PRIO 1 melding over een sportvisser met motorproblemen. Na telefonisch contact bleek er een sportvisboot met een afgeslagen motor ter hoogte van boei Wielingen Noord-2 te liggen, waarna reddingboot Zeemanshoop direct is uitgevaren. De sportvisboot bleek zich echter nabij de Buitenhaven aan Vlissingen te bevinden.

Eenmaal ter plaatste was de RWS 78 reeds gearriveerd en kwam even later ook Multratug 16 aanvaren. Nadat de sportvisser aangaf graag door KNRM Breskens geholpen te willen worden, is er een sleepverbinding gemaakt en is de sportvisboot veilig naar de Buitenhaven van Vlissingen gebracht. Vervolgens is de Zeemanshoop teruggekeerd naar de haven van Breskens.
 

Tijdstip alarm: 13:28 uur
Wind: West 2 bft.
Zicht: Goed

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2789

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.