Skip to main content

Het reddingwerk is al lang geen mannenwereld meer

Tegenwoordig worden de schepen met landbouwvoertuigen het water in 'gelanceerd'. Maar hoe ging een redding er vroeger aan toe? We nemen je mee naar de periode voor 1988, toen de paarden de boten nog naar zee trokken. Vroeger waren onze reddingboten nog niet uitgerust met alles wat we vandaag de dag gewend zijn. Zo kregen we pas in 1895 stoomreddingboten. Daarvoor was er het roeitijdperk, waar we alle reddingen volbrachten met roeiboten. Maar hoe kregen we de reddingboten naar de zee toe? Tegenwoordig worden de schepen verplaatst met landbouwvoertuigen, maar tot en met 1940 werden de (roei)reddingboten met vier of zes paarden naar zee getrokken. Als de afstand naar zee door de duinen zwaarder was, werden meer paarden gebruikt. Tot 1940 waren op de meeste reddingstations met een strandreddingboot namelijk nog voldoende paarden beschikbaar, omdat ze als werkpaarden ingezet werden in boerenbedrijven, schelpenvisserij of andere beroepstakken. Laatste paardenreddingboot Ameland  Na de Tweede Wereldoorlog verdwenen de roeireddingboten uit beeld en voor de zwaardere motorstrandreddingboten werden waterdichte tractoren ingezet. De laatste paardenreddingboot op Ameland werd daardoor een wereldberoemde traditie. Ook de tragedie in 1979, toen acht paarden verdronken bij de lancering van de reddingboot, maakte het fenomeen paardenreddingboot cru gezegd ‘onsterfelijk’. Het machtige schouwspel van de paarden die zich schrap zetten om de zware reddingboot en bootwagen in beweging te brengen, is sinds 1988 alleen nog maar een toeristische attractie. Dit houdt de geschiedenis levend. Want dankzij paarden zijn in 125 jaar KNRM-geschiedenis duizenden schipbreukelingen gered. Bekijk hieronder een filmfragment hoe de paarden de reddingboten het water in trokken. Demonstratie paardenreddingboot op de Waddeneilanden De toeristische attractie is onder andere op Ameland, waar het paardenreddingbootmuseum is ontstaan. Op Ameland wordt ook nog een paardenreddingboot demonstratie gegeven, waar maar liefst 10 stoere paarden de reddingboot met donderend geweld over het strand en door de branding in zee trekken. Ook op Terschelling wordt de oude roeireddingboot Secretaris Schumacher enkele keren per jaar met paarden gelanceerd. De paardenreddingboot demonstratie laat zien dat het redden van drenkelingen en het verlenen van bijstand aan schepen die bij de Waddeneilanden in nood verkeerden een lange geschiedenis heeft. Het herinnert aan vroegere tijden. Als er tegenwoordig een schip in nood is bij Ameland, vaart de moderne Anna Margaretha de haven uit met hoge snelheid.  De demonstratie van de paardenreddingboot start vanuit het boothuis bij het Maritiem centrum "Abraham Fock" aan de Oranjeweg 18 in Hollum. De lanceringen vinden plaats op het strand, zuidwest van Hollum, aan het einde van het Tjettepad. Voor actuele data en tijden kunt u het agenda overzicht in de gaten houden. U kunt de demonstraties van de paardenreddingboot op Ameland gratis bijwonen. Bekijk de agenda

Het reddingwerk is al lang geen mannenwereld meer Dat de KNRM een rijke geschiedenis heeft, mag geen verrassing meer zijn. We zetten ons sinds 1824 kosteloos in voor mensen in nood op het water. Na een alarmering komen de redders en de reddingboten in actie. De drijvende kracht achter de KNRM zijn de vele vrijwilligers, die geheel belangenloos hun tijd investeren voor het redden van mensen op zee. Vroeger was dit echt een mannenwereld, maar dat is gelukkig al lang niet meer zo! Reddingbootvrouwen Het reddingwerk op zee is heel lang een mannenwereld gebleven. In Nederland althans, want in andere Europese landen namen vrouwen al veel eerder deel aan reddingsacties. Soms als reddingbootbemanning, maar vaker als helper bij het lanceren van reddingboten. In Nederland werd in 1972 voor het eerste een vrouwelijke opstapper ingeschreven in Burghsluis. Het was mevrouw Corry van der Haven-Eikelenboom. Zij voer op de reddingboot President Jan Lels en de snelle reddingboot Dolfijn. In de jaren daarna volgden meer vrouwen haar voorbeeld. Tegenwoordig zijn 30 vrouwelijke opstappers actief als redder. Zij krijgen dezelfde opleidingen en voldoen aan dezelfde eisen als aan de mannen worden gesteld. Aan de wal zijn nog eens 30 vrouwen actief in andere vrijwilligersfuncties zoals de Plaatselijke Commissies of communicatie en fondsenwerving op de reddingstations. Vrijwilligers De KNRM is volledig afhankelijk van vrijwilligers en vrijwillige bijdragen. De donateurs en kosteloze hulpverlening zijn sinds 1824 het fundament onder de KNRM. Deze zuivere vorm van vrijwilligerswerk past bij het karakter van hulp verlenen, redden op zee en het kameraadschap dat redders bindt. De meeste vrijwilligers helpen mee op de reddingboten, maar ook aan de wal zetten zij zich in. We zijn heel blij met onze vrijwilligers die vanuit hun passie willen bijdragen aan ons belangrijkste doel: Het redden en helpen van mensen waar het moet. Van haven tot vaarwater, van strand tot zee. Als vrijwillige redder bij de KNRM ontwikkel je jezelf, ontmoet je veel mensen, maak je bijzondere momenten mee en help je een ander. We zijn altijd op zoek naar nieuwe vrijwilligers, op het schip of aan de wal. Wil jij ook vrijwilligerswerk doen voor de KNRM? Bekijk onze vrijwilligerspagina voor meer informatie. Meer informatie over vrijwilliger worden

Gerelateerde blogs

Nieuwsbrief

ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?

Download de KNRM Helpt app

MET DE KNRM HELPT APP BEREIKT U ONS ALTIJD EN OVERAL

Met één druk op de knop alarmeert u het dichtstbijzijnde reddingstation. Altijd veilig het water op? Download de KNRM Helpt App.

Word donateur

MET DE KNRM HELPT APP BEREIKT U ONS ALTIJD EN OVERAL

Met één druk op de knop alarmeert u het dichtstbijzijnde reddingstation. Altijd veilig het water op? Download de KNRM Helpt App.

Deel dit bericht

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.