Brand op de Marker Wadden - Logboek
Als op de Marker Wadden een huisje in de brand vliegt, werken de KNRM en de Brandweer Flevoland urenlang zij aan zij om ervoor te zorgen dat de brand niet overslaat naar een ander huisje. De voorbeeldige samenwerking is het resultaat van de opstapregeling voor de brandweer, waarbij regelmatig samen wordt geoefend. De mannen en vrouwen van beide hulpdiensten kunnen elkaar blindelings vertrouwen.
In de nieuwe natuur van de Marker Wadden staan op een van de eilanden ook een paar huisjes voor onder andere onderzoekers en de beheerder. In het huisje met de accu’s voor de stroomvoorziening ontstaat brand. Als schipper Sylvain van Ligtenberg komt aanrijden bij het boothuis in Lelystad, is zijn bemanning al bezig met het aan boord brengen van de brandweerpomp en de kist met andere brandweerapparatuur. Al die spullen staan permanent op het reddingstation. Ook de tankautospuit van de brandweer is gearriveerd en de brandweerlieden stappen aan boord van de reddingboot Bert en Anneke Knape. Binnen een half uur na de melding staat de pomp gebruiksklaar op het eiland. “Daar ben ik wel trots op”, zegt Van Ligtenberg. “Dat was echt een superprestatie. Dat kan alleen als iedereen precies weet wat hij moet doen. We hebben met de brandweer goed op dit soort situaties geoefend.” De politieboot P87 is al ter plaatse en gezamenlijk bespreken de drie hulpdiensten de aanpak van de brand. Het huisje is niet meer te redden. Er wordt daarom besloten om dat niet te gaan blussen, maar om het naastgelegen huisje nat te houden. De warmtecamera van de politie ziet dat dat al behoorlijk heet is. Alle bootjes in het haventje worden weggestuurd vanwege mogelijk vrijkomende giftige stoffen. Na een tijdje arriveert ook een brandweerboot, die helpt met blussen. De redders van de Bert en Anneke Knape helpen met het aan de praat houden van de pomp en varen diverse keren heen en weer naar Lelystad, met onder meer een nieuwe brandweerploeg, materialen en een patatje voor de harde werkers. Om 22.00 uur is de actie voorbij. Het is de langste inzet van reddingstation Lelystad sinds de oprichting in 2013.
"Opstapregeling was enorme vooruitgang"
’’Als er vroeger op het binnenwater een schip in de brand stond, brandde het gewoon uit’’, herinnert operationeel inspecteur Koos van der Bent zich. ’’De brandweer ging niet met ons mee. Ja, er werd soms wel geoefend met de brandweer, maar incidenteel en lokaal. Dankzij de opstapregeling is daarin enorme vooruitgang geboekt. Er wordt structureel gezamenlijk geoefend. Daardoor weten de brandweerlieden: als ik aan boord van een reddingboot stap, geef ik me over aan de goed getrainde mensen van de KNRM, die weten wat ze doen. En wij weten hoe goed getraind de brandweermensen zijn. We vertrouwen elkaar.’’