Skip to main content

1865

Het eerste vluchthuisje voor schipbreukelingen wordt gebouwd op de Boschplaat van Terschelling. In het vluchthuisje kunnen schipbreukelingen schuilen tot zij gered worden bij gunstiger weer of getij. Er volgen nog vluchthuisjes op de Vliehors van Vlieland, de Engelsmanplaat bij Schiermonnikoog en de Boschplaat bij Rottum.

  • Raadplegingen: 1578

1864

De houten boothuizen die tot nu toe gebruikt werden, raken in verval. Voortaan worden de nieuwe boothuizen in steen gebouwd. Van deze oude stenen boothuizen bestaan nog een paar voorbeelden op onder andere Vlieland en Schiermonnikoog.

  • Raadplegingen: 1582

1844

De Zuid koopt een zeilschokker om als reddingvaartuig dienst te doen in de zeegaten voor de Oosterschelde en de Grevelingen. De schokker vaart op zee voor de kust. Met de zeilschokker worden ook loodsdiensten verricht, maar mag geen bergingswerk worden uitgevoerd.

  • Raadplegingen: 1572

1840

Het eerste lijnwerp- en wippertoestel wordt in gebruik genomen. Hiermee kan door een vuurpijl een lijn naar een gestrand schip worden geschoten om daarlangs schipbreukelingen te kunnen redden. Bijna alle reddingstations krijgen zo’n toestel als extra reddingmiddel vanaf de kust. Ook worden voor dit doel mortieren gebruikt om een kogel met lijn eraan over te schieten naar een gestrand schip.

  • Raadplegingen: 1722

1838

Voor het belonen van redders na een bijzondere reddingsactie wordt een medaille ontworpen. Vanaf 1840 tot 1991 worden in totaal meer dan 1.400 uitgereikt aan mensen die schipbreukelingen hebben gered. Ook aan zeevarenden die elders in de wereld collega zeelieden het leven hebben gered.

  • Raadplegingen: 1630

Meer artikelen …

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.